Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Input på HZ25/35UKE  (läst 4335 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulf Stenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. Daikin Caldo X ägare
Input på HZ25/35UKE
« skrivet: 25 mars 2019, 14:54:33 »
Ska jag ta det som att dessa 2 är problemfria & effektiva när det knappt skrivs om dessa på forumet.

Eller är dom så pass "nya" att det knappt någon som använder dessa än?

Har funderingar till att köpa en av dessa till mitt dåliga isolerade garage på styva 70-75kvm, skulle det räcka med en "25:a" tror ni?

/
Uffe

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2019, 15:18:28 »
Är nog mer att färre frågar efter eller rekommenderar Panasonic nuförtiden  ;)

Skiljer rätt lite effektmässigt kontra pris  dom 2 emellan när det är kallt ute så dom flesta väljer nog 25:an.
Om dom räcker till effektmässigt beror på vart i landet du bor , hur dåligt garaget är , takhöjd och önskad temperatur i garaget.

Be en återförsäljare i din närhet komma och kika på förutsättningarna och få ett fast pris.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2019, 16:04:54 »
Har en HZ9RKE från 2017 och den går så fint så.
En arbetskamrat har en HZ25TKE i sitt garage på runt 50-60 kvm. Den värmer det utan problem.
Jag har nog bara sänkt min årsförbrukning av el med ca 2700kWh.
Många köper andra märken men jag vet inte varför. Många gnäller på att sina icke Panasonicpumpar avfrostar länge och i onödan. Knäpper och lever fan i innedelens plasthölje. Uppkopplingar som strular. Elförbrukningsmätare som inte alls visar rätt. Min Panna lider inte utav något av det.
Min är uppkopplad mot Verisure och det fungerar helt perfekt verkligen.
Syns man inte så finns man inte helt enkelt.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2019, 18:12:14 »
Ser man rent effektmässigt är det väl hz25uke ganska svårslagen idag

Utloggad Ulf Stenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. Daikin Caldo X ägare
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2019, 20:31:46 »
Piteå, max 145mm tjocka väggar (3st) 4:e väggen har 2 gamla garageportar som inte är så täta runt om, typ 2,50takhöjd, önskad temp mellan 15-17grader

En firma har ett erbjudande på HZ25UKE för 17765kr ink mont med ROT, därav undran på Panasonic, har i tidigare hus haft Daikin

Dom har även kampanj på Panasonic NZ25TKE för 12900kr


Är nog mer att färre frågar efter eller rekommenderar Panasonic nuförtiden  ;)

Skiljer rätt lite effektmässigt kontra pris  dom 2 emellan när det är kallt ute så dom flesta väljer nog 25:an.
Om dom räcker till effektmässigt beror på vart i landet du bor , hur dåligt garaget är , takhöjd och önskad temperatur i garaget.

Be en återförsäljare i din närhet komma och kika på förutsättningarna och få ett fast pris.
« Senast ändrad: 25 mars 2019, 22:06:13 av R1Uffe »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2019, 22:37:15 »
UKE´n är ju ny

de jag monterat imponerar icke.
noterbart sämre effekt på värme än andra samtida med R32.
den första trodde jag det var fel på.
nu har jag vant mig och reagerar inte längre.
säkert ingen dålig pump i dagens läge
men inte någon wow faktor

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2019, 22:41:24 »
Tänk på att även kolla garantin på panasonic då det skiljer en hel del beroende på vart återförsäljaren köper sina maskiner ifrån.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ulf Stenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. Daikin Caldo X ägare
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2019, 06:52:47 »
Ok, ska ta åt mig, därav denna tråd

UKE´n är ju ny

de jag monterat imponerar icke.
noterbart sämre effekt på värme än andra samtida med R32.
den första trodde jag det var fel på.
nu har jag vant mig och reagerar inte längre.
säkert ingen dålig pump i dagens läge
men inte någon wow faktor

Utloggad Ulf Stenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. Daikin Caldo X ägare
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2019, 08:09:06 »
Ok, på NZ var det fem år och på HZ är det, mest troligt felskrivning i annonsen, men 24års garanti.

TS Comfort, då jag har en liten förkärlek till FH35 då den verkar skottsäker, men en fundering, hur stor skillnad i förbrukning kan det vara på ett år i ett garage på en A och en A+++



Tänk på att även kolla garantin på panasonic då det skiljer en hel del beroende på vart återförsäljaren köper sina maskiner ifrån.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2019, 08:49:23 »
Jag kan tyvärr inte generellt ge ett bra svar på hur mycket i besparing det skiljer , man måste först hitta modeller att jämföra som ger snarlik effekt i hela registret från tex +7 ute till kanske -20 i ditt fall då det annars blir missvisande om en modell är för klen med A+++ så den måste stöttas med tex en elradiator stor del av vintern och en A+ modell som kanske inte behöver extra hjälp när det är riktigt kallt ute.

P-design (dimensionerad effekt) ligger även till grund för klassningen och tillverkarna kan påverka utfallet lite med vilken effekt dom lägger modellen på om jag förstod allt rätt då det var så mycket text i uträkningen  ::)

Lyckas du hitta 2 jämförbara modeller med A och A+++ för den kalla regionen som du tillhör så tror jag inte skillnaden blir så stor i ditt garage

Livslängden/reparationskostnader är en annan sak som påverkar ekonomin  tummenupp

Tyvärr inget bra svar gissar jag på  :)



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2019, 09:22:11 »
På Scanoffice.fi så tror jag både nz25 och Hz25 är testade av VTT så du kan se vilken effekt och effektivitet dom lämnar ner till -25 om du gillar att kika på sådant, Mitsubishis LN25 och FH35 är också med där.
Tänk dock på att tex FH35 och äldre tester inte är med tex max fläkthastighet så jämförelsen haltar lite.
Vore bättre om dom som tidigare använde lägre fläkthastigheter då det mer speglar hur folk använder aggregaten.

Någon kanske kan länka till testerna som tyvärr står på finska !!

En liten gissning utan att ha lagt in fastighetens förutsättningar i något kalkylblad är att det behövs ca 40W per kvadratmeter att hålla ca 15 grader vid -15 ute, räknar då med att det inte är någon mekanisk ventilation och att garaget har stängda portar.
Höja temperaturen snabbt när det är riktigt kallt ute kräver en hel del effekt om du tänkt dig något sådant.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ulf Stenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. Daikin Caldo X ägare
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2019, 12:43:25 »
Får se om jag kollar runt nå, är mest inne på en överdim. LLVP och därav FH35 pga priset, dock "gammalmodell" men känns skottsäker



På Scanoffice.fi så tror jag både nz25 och Hz25 är testade av VTT så du kan se vilken effekt och effektivitet dom lämnar ner till -25 om du gillar att kika på sådant, Mitsubishis LN25 och FH35 är också med där.
Tänk dock på att tex FH35 och äldre tester inte är med tex max fläkthastighet så jämförelsen haltar lite.
Vore bättre om dom som tidigare använde lägre fläkthastigheter då det mer speglar hur folk använder aggregaten.

Någon kanske kan länka till testerna som tyvärr står på finska !!

En liten gissning utan att ha lagt in fastighetens förutsättningar i något kalkylblad är att det behövs ca 40W per kvadratmeter att hålla ca 15 grader vid -15 ute, räknar då med att det inte är någon mekanisk ventilation och att garaget har stängda portar.
Höja temperaturen snabbt när det är riktigt kallt ute kräver en hel del effekt om du tänkt dig något sådant.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2019, 13:16:33 »
”Överdimensionera” i ett relativt dåligt isolerat garage på 70-75kvm i kalla Norrland är nog Kanske inte rätt ord  ;)
Nu kanske ni har varmare och inte så långa vintrar som jag tror!

Fördelen med FH35 är att det är en beprövad modell som ger bra med värme även om det är -15 ute och det är/har varit stor dumpning av priser på den så man får mycket maskin för pengarna.

Ett alternativ om du funderar på Mitsubishi Electric och kan få en bra deal med en återförsäljare i dina trakter är AP42VGK som ger som max 4,2kW vid -15.
inbyggd wifi modul om du har nytta av sådant, steglös från +10 grader, mindre lull lull som kan gå sönder och inte behövs i ett garage och rätt säker på att den ger mer effekt om nålen kryper ner mot -25.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ulf Stenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. Daikin Caldo X ägare
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2019, 13:33:03 »
Tack för infon

”Överdimensionera” i ett relativt dåligt isolerat garage på 70-75kvm i kalla Norrland är nog Kanske inte rätt ord  ;)
Nu kanske ni har varmare och inte så långa vintrar som jag tror!

Fördelen med FH35 är att det är en beprövad modell som ger bra med värme även om det är -15 ute och det är/har varit stor dumpning av priser på den så man får mycket maskin för pengarna.

Ett alternativ om du funderar på Mitsubishi Electric och kan få en bra deal med en återförsäljare i dina trakter är AP42VGK som ger som max 4,2kW vid -15.
inbyggd wifi modul om du har nytta av sådant, steglös från +10 grader, mindre lull lull som kan gå sönder och inte behövs i ett garage och rätt säker på att den ger mer effekt om nålen kryper ner mot -25.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Input på HZ25/35UKE
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2019, 14:43:23 »
Ett produktblad om du är intresserad
« Senast ändrad: 26 mars 2019, 14:45:24 av TS Comfort AB »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!