Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 410p Felkod A-03  (läst 3199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2023, 09:26:43 »
Intressant! F370/F470 finns inte listade under några dockningsalternativ alls på NIBE's proffs-sajt för dockning och tillbehöret DEH 40 finns inte med bland tillbehören till F370/F470 på sajten. Kanske var det ett tillbehör som togs fram i samband med lanseringen av F370/F470 men sedan bara sålts i väldigt få exemplar och tillverkningen har upphört? Föreslår att du kontaktar NIBE direkt för att ta reda på om DEH 40 finns till salu eller ej. Om tillverkningen har upphört kan det ibland finnas något exemplar kvar på någon lagerhylla om man har tur.

Åtminstone till 410P ska det sitta en laddomat N som förhindrar att varmare vatten än 60 °C skickas från ackumulatortanken till tanken på 410P. Låter inte alls bra om din är installerad utan den. Det är ju också en fördel att ha en automatiserad lösning som tar vara på all värme som går från eldningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2023, 09:34:45 »
FTX och luftvatten hade jag valt istället. F470 verkar vara lika krävande på underhåll som de äldre med ungefär samma komponenter.

Behålla beredaren och köra S2125 utedel, SMO S40 styrbox och arbetstank på 100L, eller någon VVM innedel. Lite osäker på hur höga de blir när man ställer en av Nibes FTX ovanpå. Kör du en VVM innedel så blir du inte av med varmvattenkapacitet mot idag.

Bergvärme och luft/vatten är lättdockade mot ved.

Finns fler lösningar och tillverkare förstås.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #17 skrivet: 20 mars 2023, 13:21:49 »
Jag köpte en begagnad f410p där de säger att kompressorn är bytt 2016. Dok när jag öppna elektroniken när jag kom hem såg jag att kompressorns sladd "grå" inte var inkopplad på reläkortet. Den måste vara en nyare modell då kompressorn var på 650w och sitter i ett litet vadderat plåt hus. i min sitter kompressorn öppen på en plåt bricka bara.

Det konstiga är att på reläkortet så är första reläet inte svart så som på min pump, så jag undrar kan det vara så att den aldrig har varit inkopplad? Blir reläet svart även på den modellen med 650w kompressor? Samt konstigt om de fick kompressorn bytt att den då inte är inkopplad. De säger naturligtvis att de inte själva har pillat med den. Kan man på etiketten på kompressorn se hur gammal den är?

Sen undrar jag där är fyra anslutningar under pannan som jag måste koppla in från min nuvarande installation, där sitter något grönt klet runt rören och gängorna. Vad för tätningsmedel är det man skall använda?

Sen har jag ett extra rör upp i tanken där det sitter en plugg på den jag köpte. Skall den fästas med lin/tagel eller vanlig gängtejp? eller hur skall man göra.

Kan man fylla den på något vis och testköra den innan man sätter den på plats, den är ju rätt tung så hellst vill jag bara flytta dit den en gång :).

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #18 skrivet: 20 mars 2023, 13:44:56 »
Tänkte på denna tråden för första gången igår.

Du kan provköra genom att fylla värmesidan med vatten tills du kan avlufta inne bakom kåpan vid tilluftsfiltret. Varmvattensidan behöver du inte koppla. Använd Gardenakopplingar. Fyll genom avtappningen eller säkerhetsventilen. Plugga returen på valfritt vis.

Kan du visa bild på det röret som är pluggat?
Gamla 410P har säkerhetsventilen uppe vid elpanelen och tomrör ner till spillkoppen. De nyare har ventilen nere istället.
Annars kanske det är dockningsuttaget, 4-kantig var det på min original. Se manualen om det är dockningsuttaget.

Reläet blir svart på alla om det används, nytt reläkort?
Känns jätteoseriöst med okopplad kompressor, då kan den inte ens varit provkörd sedan bytet? Hörde en i trakterna som fick sin kompressor bytt. Snabbt som fan gick det, kompressorn provkördes aldrig under uppsyn. Kompressorn rasade efter 1 år och 4 månader. Han ville att jag skulle byta nästa, jag förstår han, för det såg ut som en 3-åring varit där och lekt med buntband.

Locherpasta är det gröna kladdet. Inte nödvändigt på klämringskopplingar.
Det är så mycket bly och arsenik i mässingen att det glider bra nog. Smörja spar handlederna för de som skruvar med små skiftnycklar.
« Senast ändrad: 20 mars 2023, 13:46:54 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #19 skrivet: 20 mars 2023, 15:56:05 »
Ja de som var och felsökte pannan återkommer aldrig med pris, samt de sa att det var 1 år leverans på en 470p som de ville ersätta den med och göra om ventilationen eller sätta in luft/vatten och ett fläkt aggregat på vinden och han snacka om 150 000kr till 300 000kr så då tänkte jag att jag chansar på denna gamla 410 p som är samma som min så slipper jag göra om hela huset och skulle kompressorn vara kass så går ju den att byta för 20 000kr, samt lite pengar över till en korv och ett 6pack.. tomaterna får man skippa 100kr/kg :)

Röret som är pluggat har en fyrkantig plugg. På min går det röret till min acc tank.

Ja kompressorn förbryllar, svårt att säga om kortet är nytt, men vem lägger pengar på ett nytt kort, skippar att koppla in kompressorn och sen säljer pannan?
Mer rimligt om reläet var svart och kompressorn bortkopplad för den var kass :) Är den bytt så ser det seriöst gjort ut, isolering mm sitter kvar. Den har de rosa nya fötterna som man kan köpa som ett kitt, vet ej om den kom med dem när den var ny? Känns som de bytt kortet och glömt koppla in kompressorn, för även om kompressorn kan vara bytt så borde ju reläet vara svart om inte Nibe glömde sladden från första början :)

Sköt att jag inte behövde pastan, tänkte om det var för att täta på något vis.

Säkerhetsventilen sitter nere vid spillvatten koppen.

Vilka av rören behöver jag plugga på bilden och i vilket skall jag fylla på med vatten för att kunna testa den?
De hade plockat av påfyllnads kranen och säkerhetsventilen på 9 bar, så de skulle kolla om de har den kvar. Annars kan jag ta den från min panna sen. Men skönt om man hade fått den så komplett som möjligt först så blir bytet smidigare.

Har ringat in röret där pluggen sitter.










Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #20 skrivet: 20 mars 2023, 16:37:37 »
Det är dockningssuttaget du ringat in.

Plugga allt som inte har kran i princip. VV öppen. KV öppen, stäng kranen med 45 grader lutning, det ska vara en backventil där så det spelar ingen roll egentligen. Under cirkulationspumpen är värme ut.

Alternativ lösning på en detalj: Värmebärare ut kan du stänga före cirkulationspumpen. Men då blir stigaren till tilluftsbatteriet ändå öppen. Då kan du stänga tilluftsbatteriets trimventil, precis under din inringning, den silvriga på 15-rör. Osäker på hur tätt det blir att stänga en trimventil. Alternativt plugga röret under cirkulationspumpen efter T-korset.
Returledningen lär inte ha någon avstängning så den får du plugga.

Du kan koppla ihop stigare och retur för att få det tätt.

Fyll på den, läcker det någonstans så behöver du plugga där. Men det ska inte vara något.

Tänk på inte torrköra cirkulationspumpen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #21 skrivet: 21 mars 2023, 10:35:27 »
DÃ¥ skall vi se.

Då pluggar jag allt som är inringat rött.
Stänger kran som är inringad blå.
Fyller på vid gul pil och ser till att cirkulations pumpen inte snurrar om det är risk att den går torr.

Vad tror ni om SR nr på reläkortet, är det ett löp nr eller ett årtal? på min pump stod där 0638 V17 och den är från 2006 ser det ut som.



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #22 skrivet: 21 mars 2023, 10:45:06 »
Varmvattenberedaren behöver du inte plugga om du inte vill testa just den men då saknas påfyllningskoppel med säkerhetsventilen.

Reläkortet ser ju tämligen nytt ut så det kan kanske vara från 2020(?) Intressant vad du får för koder i displayen är du startar värmepumpen.

Om kompressorn är på 650 W är den tillverkad från 2006-01-16 eller senare fram tills tillverkningen upphörde 2010.
« Senast ändrad: 21 mars 2023, 10:49:25 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #23 skrivet: 21 mars 2023, 11:42:32 »
Varmvattenberedaren är med andra ord de två röda fyrkanterna på bilden du visar med expansionskärlet i bild.

Så plugga bara röret under cirkulationspumpen, fyll på genom avtappningen (vit plastkran) eller ordinarie påfyllningskran.
Returen hade sin kran så den behöver du inte plugga.

Släpp ut luften genom säkerhetsventilen under påfyllningen. Slutavlufta med tilluftsbatteriet. Klicka bort cirkulationspumpen när du slår igång pumpen.

Du behöver inte 3-fasansluta pumpen heller. Startar styrningen har du rätt fas.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #24 skrivet: 24 mars 2023, 10:28:49 »
Skall göra ett försök i helgen att fylla den, var och köpte pluggar R20 och R25 den ena var för liten och den andra var för stor.
Så vad är det för gängstorlek på den som kommer ut från cirkulations pumpen? finns det lock som passar rakt av eller måste man ha någon övergång till en förminskning?

De under expationskärlet måste ju ha någon mellan bit och sen en plugg. Här passa inte heller R20 eller R25.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #25 skrivet: 24 mars 2023, 12:59:48 »
Det finns ganska många olika gängor. Men klämringsgänga är annan än R20 och R25. Det är bara klämring för kopparrör 15 som delar gänga med R15.

Annars är alla vanliga klämringskopplingar olika jämför med R-gänga. VSH och Connex (Taggig mutter), de delar gänga och du har båda varianterna i bild. Inte helt säker på din mutter under cirkulationspumpen om det är en VSH-mutter eller något annat.
Andra möjliga alternativet är "Vatette-gänga", den har Vatette och ESBE på sina shuntprylar.

Står det VSH super på muttern så är det den grova klämringsgängan. Vatette-gängan är lite finare stigning.

---

Vad jag hade gjort, skruva loss conexskarven från varmvattenberedarens varma ledning. Ta loss den rörstumpen som hänger ut från skarvkopplingen. Kolla om conexkopplingen passar nere vid cirkulationspumpen. Gör det det, så använd kopparröret som nyss blev losskruvat. Såga av det och behåll klämring och mutter som passar mot condexskarvkopplingen. Såga av andra sidan. Polera upp röret med stålborste i ändan och sen knip ihop det med hammare på plant underlag. Löd ihop det med gasolbrännare. Sen har du en plugg som ska vara helt komplett som motsvarar denna funktionen:
https://rorfokus.se/produkt/vsh-28-super-d1406-provtryckningspropp-22mm/

En skarv och en mutter med denna innanför är ett alternativ: https://rorfokus.se/produkt/vsh-22-plugg-d1471-22mm/
« Senast ändrad: 24 mars 2023, 13:02:40 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #26 skrivet: 24 mars 2023, 18:50:02 »
Intressant tråd. Hoppas det ordnar sig.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #27 skrivet: 27 mars 2023, 08:11:01 »
DÃ¥ skall vi se lite uppdatering.

Var på Bahaus och skulle köpa pluggarna och de hade ingenting, de sa att jag hade gamla rör i huset, ingen använder sådana gamla rör längre :)
Hornbach hade det jag behövde, under pannan är det Vatette och nere vid cirkulations pumpen var det gängan med den grövre stigningen så där återanvände jag muttern från rörstumpen som satt där och la bara i ett lock. Elen räckte med 1-fas kopplades på Jord, nolla och L1 om någon annan behöver göra samma i framtiden. Klickade bort cirkulations pump och el-patron vid starta av pannan. Startade kompressorn vid kanal 14 och klicka på cirkulationspumpen. Allt funka som det skulle utan missljud och pannan höll trycket, inga läckage eller missljud från kompressorn. Testa den i ca 1h, så då får vi väll säga att allt verkar OK.

 

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #28 skrivet: 27 mars 2023, 08:23:47 »
Efter test av pannan så såg jag att jag kommer få problem med kompressorhuset, plåtlådan som de har satt på kommer att slå i rören på baksidan.
Sen hoppas jag att jag kan böja det lilla röret som går till vasken bredvid då det annars kommer slå i hörnet på kompressorhuset.
Där är även 2 plaströr som sitter vid cirkulationspumpen som är ihop krympta och ser inte ut att kunna tas loss. så jag hoppas jag kan vinkla pannan så jag kan dra den framåt utan att de slår i kompressorn.

22 mm rören i bakkant som kommer från ackumulatortanken som går bakom värmepumpen till cirkulations pumpen på sidan av pannan, hade ni delat röret där bakom och gjort ett u runt kompressorhuset, så de kommer över plåtlådan? jag kommer inte in bakom acc tanken och alla rören är ihop pressade förutom nere vid cirkulations pumpen.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #29 skrivet: 27 mars 2023, 11:35:53 »
Du kan skruva loss plåtlådan helt om du vill. Men kanske är bättre att få rören omrörmockade i längden.
Undrar om det i golvet som är pressat går komma över om pumpen skjuts in lutande på frambenen och sen släpps ner när den är tillräckligt nära väggen? Kanske behöver du göra en skruvbar del längre in på de pressade rören?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!