Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera vedpanna med luft/vatten?  (läst 10763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dahl

  • Gäst
Dahl
Kombinera vedpanna med luft/vatten?
« skrivet: 16 januari 2017, 22:04:02 »
Hej,

Skulle vilja komplettera min vedanläggning med en luft/vatten värmepump.
Hade tänkt mig att endast behöva elda när det är minusgrader.
Vad jag läst och kommit fram till så är detta inte helt enkelt att kombinera, har idag vedpanna och 3kbm ack tank. (4x750L)
Shuntarna (en till radiatorer samt en till golvärmen) sitter vid tanken och varmvattnet bereds i Baxis tappvattenutomat.
Hade tänkt köra med fast kondensering 45-50 grader. (Behöver en framledningstemp på ca 45-50 grader vid -10)
Har tittat lite på Daikins monoblock 7kw finns det någon som har någon erfarenhet av denna modell?
Hur kopplas denna i så fall lämpligast in? Ställer de varma vattnet från pannan till med problem om de når pumpen?

Hälsningar
Dahl

 



 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera vedpanna med luft/vatten?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2017, 10:18:31 »
Vet inte hur Daikin fungerar men på NIBE F2030 finns en funktion om man låter den styra laddpumpen (placeras innanför väggen) till utedelen så kör den laddpumpen bara så mycket som behövs för att frysskydda kondensorn i utedelen när den inte arbetar under t.ex. vedeldning. Denna funktion innebär också att den skyddar utedelen mot alltför varmt pannvatten (enligt installationsmanualen) som annars skulle kunna ha cirkulerat om laddpumpen gick kontinuerligt vid frostgrader ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Kombinera vedpanna med luft/vatten?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2017, 14:32:52 »
Det är väl två skilda delar i detta. Dels är det knappast rimligt att tänka sig att VPn ska värma 4x750 l, och dels bör inte det vedvärmda vattnet cirkulera ut till VPn om du värmer till mer än 70-75 grader.

För bästa ekonomi är det dessutom bättre om VPn får gå med flytande kondensering mot den av tankarna som shuntar mot värmesystemet i huset.

Jag eldar när det är kallare än -10. Vedpannan värmer en bufferttank som sen pytsar över i lämplig takt till den tank som VPn är kopplad mot. LVVPn blir då huvudsystem och om vi skulle vara borta så sköter systemet sig självt. När det blir -10 stängs VPn av och elpatronerna tar över, om jag inte eldar och på den vägen håller värme i systemet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Dahl

  • Gäst
Dahl
SV: Kombinera vedpanna med luft/vatten?
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2017, 22:35:52 »
Hej tack för synpunkterna!

Har kollat in Nibe F2030 och den verkar ju vara mer eller mindre plug and play, dock är den dyrare än Daikins.
Eftersom mitt system idag ser ut som det gör finns det möjlighet till att både kunna köra med flytande
och fast kondensering. Men jag lär ju inte få nåt vidare varmvatten om jag kör med flytande kondensering.
Jag hade ju tänkt att koppla bort tre av tankarna då jag kör med lvvp.
Enligt Nibes dockningspincip ser de ut som de dragit ut returen från radiator/golvvärmekretsen ihop med returen från tanken
och på så sätt löst det med att få ned tempen på vattnet ut till lvvp.
Är Nibe F2030 ett bra köp?




Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera vedpanna med luft/vatten?
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2017, 11:15:03 »
F2030 bygger på en serie av luftvärmepumpar (F2010, F2020, F2025, F2026) så den får anses väl-beprövad vid detta laget och man har en bra lösning på kondensvattnet med tillbehöret KVR10. Har man mycket vatten i systemet spelar det knappast någon roll om det är on/off eller inverter. F2030 är hyfsat stor och väger 160 kg och det säger en del om storlek på förångare, kondensor och robusthet m.m. Daikin är mindre och väger ca 80 kg är inverter och har en mycket intressant kompressor. Andra luftvärmepumpar från Asien verkar ha liknande storlek/vikt. Jämför gärna också med t.ex. cTc och Thermia som referens.
« Senast ändrad: 18 januari 2017, 14:00:34 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kombinera vedpanna med luft/vatten?
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2017, 13:51:25 »
Det kan vara bättre ekonomi att köra flytande kondensering mot ack tanken och installera en vv beredare som slutvärmer vv beroende på hur stor del av dom förbrukning som är vv resp värme. Förvärma vv bör man kunna göra i tva och då blir det inte så många grader elberedaren behöver värma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!