Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fukt/Imma pÃ¥ fönster övervÃ¥ning  (läst 12471 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fukt/Imma på fönster övervåning
« skrivet: 01 september 2007, 01:21:34 »
Hej,
Jag har ett tvåvånings sekelskift-hus med självdag och fuktstyrda fläktar i badrummen på båda våningarna.
Vi har separata innerfönster som vi plockar in på vintern med vadd och fönsterremsor.
Vi har direktverkande el med IQ-term styrsystem (mjukvärme).
På nedervåningen har vi en braskasset som vi eldar ganska mycket i och på övervåningen har vi två sovrum. Temperaturen på övervåningen och speciellt i sovrummen är ett par grader kallare än nedervåningen

På övervåningen har vi stora problem (ibland är halva fönstret isbelagt) med fukt på insidan av det yttre fönstret. Tycker också att det drar kallt ur den fuktstyrda fläkten i badrummet på övervåningen. Fläkten är också inställd på att ventilera 10 minuter 2 ggr per dygn.

Är det klokt att installera extra frisklluftsventiler i sovrummen för att komma till rätta med fuktproblemen på fönstren eller ska problemet angripas på annat sätt?

På nedervåningen i hallen (vid trappen upp) tänker vi montera en luft/luft värmepump som vi planerar att rikta in i rummet brevid och på så vis skapa en rotation av luften runt murstocken och sedan tillbaka till hallen. Tanken är också att lite varm luft ska stiga upp.

Är den lägre temperaturen på övervåningen bidragande till fuktproblemen eller påverkar det inte alls eftersom fukten sitter mellan glasrutorna?

Min fru är skeptisk till frisklufts-ventiler eftersom hon är rädd att det ska bli golvdrag. Vi har inte plats att placera ventiler ovanför fönstren och elementen utan måste placera dessa några decimeter brevid fönstren.

Har läst att det finns finns ett system som heter solarventi som skulle kunna tillföra uppvärm friskluft, men det kommer väl troligen bara att tillföra friskluft dagtid och inte då vi sover. Men ventileringen dagtid kanske hjälper eller? Men hur bra är det skapa ett övertryck i ett hus som traditionellt har undertryck?
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #1 skrivet: 01 september 2007, 01:33:20 »
Hej

Jag tror att fukten på insidan av yttre glasen beror på att innomhusluften kommer ut mellan fönstren och kondenserar därförpå det kalla glaset på yttre fönstren.

Är det så att det yttre fönstret är tätat mot uteluften så är det fel.
det är det inre fönstret som skall vara tätt och ventilationen mellan fönstren skall ske med uteluften.

Hoppas det blev försåteligt

Messer
« Senast ändrad: 01 september 2007, 01:47:00 av messer »

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #2 skrivet: 01 september 2007, 08:11:17 »
För att undvika det har jag tagit bort alla lister som tidigare satt i utterfönstrets karm. Så det borde inte bero på att ytterfönstrena är för täta.

Glömde också att säga att det troligen är på övervåningen som den mesta frånluftsventilationen sker i en köksspiskåpa till en gammal vedspis och en kakelugn som inte längre används.
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #3 skrivet: 01 september 2007, 09:39:09 »
Hej

Jag antar att du tätar innerfönstren ordentligt, fast då borde det inte bli kondens mellan rutorna.
Kondensen uppstår när luften mellan rutorna är så fuktig och ytterrutorna så kalla, om luften inte kommer innifrån borde luften utomhus vara kallare än mellan rutorna och då borde det bli kondens även på utsidan av rutorna, därför tror jag du har luft innifrån som läcker ut mellan rutorna.

En bidragande orsak är antagligen den låga temperaturen. för då får du litet värmeläckage ut till yttre rutorna.
Jag har en idiot-ide som jag inte provat än själv, om man sätter en värmekabel eller dylikt mellan rutorna och värmer utrymmet lite så kanske man slipper kondens, men som sagt jag har inte provat än.

Frånluftsventilation uppe skulle kanske påverka fukthalten i rummen uppe.
Men hur skall du reglera att det blir frånluft och inte tilluft?
Och oavsett så är det luften i rummet som isåfall förändras, så hur kommer den ut mellan rutorna?

Kom och tänka på en sak, kanske någon vet bättre, SALT drar ju åt sig fukt, kanske skulle man ställa en liten skål med salt emellan rutorna ???

MVH
Messer

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #4 skrivet: 01 september 2007, 10:09:58 »
Det första jag tänker på när jag läser är fukt i karmen. Hur man får bort det är jag osäker på. Möjligen om man öppnar ytterfönsterna lite och sätter i innerfönsterna en vacker dag för att vädra bort det. Men problemet kan ju återkomma om man får ett slagregn på fönstret.

Messer. Ibland kan tryckfelsnisse ställa till det. Försåteligt ;D
« Senast ändrad: 01 september 2007, 10:11:48 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #5 skrivet: 01 september 2007, 10:19:19 »
Jo vi har klisterremsor på innanfönstrena. Innanfönstrena på övervåningen är också i bättre skick än innanfönstrena på nedervåningen, även om dom skulle kunna vara i bättre skick. Man kanske skulle måla på innerfönstrena lite för att få dom tätare.

Förmodligen är det som du säger att det är fuktigare på övervåningen och att det är katalysatorn. Man kanske skulle mäta fukthalten. Är det i så fall den absoluta eller relativa fukthalten som är bidragande. Borde kanske vara den absoluta eller?

Intressant det där med salt. Fick mig att fundera på att det borde finnas torr-bollar, eller snarare torr-limpor anpassade till att läggas mellan fönster. I.o.f.s. så är det väl den effekten bollumen ska ge, men bollumen blir övermättad och blöt i våra fönster. En torrlimpa skulle ju ha en större förmåga att akumulera fukt. Men det känns som om man då angriper symptomen och inte problemet men det vore kanske något som skulle kunna säljas

Värmetråd mellan fönstren: Hur kommer det att påverka??? Det kommer ju att öka temperaturen och därmed luftens förmåga att bära fukt mellan fönstrena. Blir då inte effekten den motsatta eller är jag helt fel ute? Komplext ämne det här...

« Senast ändrad: 01 september 2007, 20:36:12 av pade »
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #6 skrivet: 01 september 2007, 10:33:21 »

Har ni övertryck i huset på övervåningen? Om all ventilation är stängd blir ju övervåningen som en varmluftsballong ungefär.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #7 skrivet: 01 september 2007, 10:38:54 »
Salt mellan fönsterna?! skulle förmoda att det finns en del järndetaljer där som inte skulle gilla det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #8 skrivet: 01 september 2007, 11:46:49 »
Jag har ett hus i norr med den typen av fönster. Som det sagts tidigare så skall innerbågen tätas och den yttre skall vara ventilerad. Du kan prova att borra några hål i bågen uppe och nere snett nedåt inifrån sett.
Jag har testat den metoden på ena bågen i ett fönster och jag upplever en förbättring.

SALT tror jag inte på, vart skall vattnet ta vägen?

MVH // Rolle   
« Senast ändrad: 01 september 2007, 23:40:33 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #9 skrivet: 01 september 2007, 13:45:18 »
Räcker nog inte att bara ta bort listerna till ytterfönstret. Hade problem med ett vanligt kopplat 2-glas fönster som immade och frös. Spalten mellan fönstret och undre fönsterkarmen var kanske en kvarts mm. Inget tog i men det immade. Höjde fönstret så spalten blev 2 mm och problemen försvann.
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #10 skrivet: 01 september 2007, 14:06:17 »
Hej,
Jag har ett tvåvånings sekelskift-hus med självdag och fuktstyrda fläktar i badrummen på båda våningarna. På nedervåningen har vi en braskasset som vi eldar ganska mycket i och på övervåningen har vi två sovrum. Temperaturen på övervåningen och speciellt i sovrummen är ett par grader kallare än nedervåningen

Tycker också att det drar kallt ur den fuktstyrda fläkten i badrummet på övervåningen. Fläkten är också inställd på att ventilera 10 minuter 2 ggr per dygn.

Har du backspjäll på dina 2 fläktar ? (förhindrar luften att komma in genom fläkten utifrån).
Har du köksfläkt i huset ? ( i så fall - har du backspjäll även där ?).

Eftersom ditt gamla hus är konstruerat för självdrag, och du har monterat in fläktar, finns stor risk att luften då går fel väg, så att när någon fläkt går, sugs ytterluften in genom de andra fläktöppningarna, ev genom braskaminen (ger då tjärdoft) eller genom ev spisfläkt) eller befintlig ventilationskanal. Du ska INTE ordna så du får övertryck i ditt hus, det är undertryck som gäller.

När det gäller badrummen så hoppas jag att du även ordnat med ordentlig luftspalt i dörren till badrummet så att inomhusluften går igenom badrummet och ut genom fläkten. Har du inte detta ligger fukten kvar i badrummet, sen öppnas dörren-den fuktiga varma luften går ut-stiger upp till övervåningen och kondenserar mot fönstren. Sätt en fuktmätare i sovrummet, kolla värdena före ni lägger er, sen värdet när ni vaknat och värdena efter morgon-kvällsduschen.
Kan slå vad om att det pendlar duktigt i sovrummet = kondensproblem på gamla rutor.

Edit: Jag kanske skrev lite kryptiskt tidigare så jag kompletterar med följande:

Börja med att mäta luftfuktigheten som jag nämnde tidigare så att du kan kartlägga och planera dina åtgärder, bra att ha en referens att gå tillbaka till när du fixat olika åtgärder.

1. Tillse att båda badrumsfläktar har kallrasskydd monterat, ingen friskluft utifrån får komma in i det fuktiga bad/dushrummet. Mycket viktigt att det finns luftspalt i dörrarna till badrummet för bästa luftomsättning när dörren är stängd.

2. Spiskåpa och braskasett, se till att spjällen är stängda helt när dessa inte används, annars risk för baksug (luften går åt fel håll p.g.a dina fläktar.

3. Sovrummen bör ha minst 1 friskluftsventil per rum, orsaken är att när ni har sovit där hela natten så är fuktigheten hög pga er utandningsluft, och luften märks som kvalmig. Det finns ventiler hos bl.a Fresh som har en vaxkänselkropp inbyggd som stryper inkommande luft beroende på utetemperatur som kan funka för er, och ventilen bör helst placeras så att inkommande kalluft värms upp av dina elradiatorer. Eventuellt kanske du kan lossa radiatorn och göra ett ventilhål direkt bakom och sätta nedåtriktat galler på fasaden i samma färg som huset ( beror alltså helt på husets konstruktion).

Solarventi som du nämnde har så litet tryck i sina fläktar att det inte är någon fara, men om man monterar dessa riktigt gör termiken sitt och då behövs ingen fläkt.
Placering av värmepump, kolla gärna andra inlägg här på forumet då det är lite bökigt med dessa i små rum typ sekelskifteshus ( bästa tips för värmespridning beroende på husets planering).

Du har redan fått bra tips på dina fönsterbågar, eventuellt kanske du har taskigt kitt i nederkanten som låter luft ta sig igenom. Detta märker du efter en kraftig regnskur, då imma kommer även när det i princip är sommarvärme ute. Kolla mycket noga i skarven mellan glas och kitt på nederkanten i bågen, det är där problemet kommer först.
« Senast ändrad: 01 september 2007, 18:41:21 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #11 skrivet: 01 september 2007, 22:05:25 »
Hej

Det du skall mäta är relativ fuktighet, kondens blir det när den överstiger 100%.
Med värme mellan fönstren skulle relativ fuktighet minska och kondens antagligen inte bildas.
Men du har rätt i att varm luft kan hålla mer fukt än kall så ja det är en del komplexa förhållanden det här med fukt.

Hplp,  tryckfelsnisse ???, jag är trög och fattar inte.

MVH
Messer

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #12 skrivet: 01 september 2007, 22:10:49 »
Sammanfattning:
1. kolla fönstrena så de är rätt konstruerade och tätade/ventilerade
2. öka ventilationen på övervåningen
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #13 skrivet: 01 september 2007, 23:06:31 »
Kul med allt engagemang!!! Jag har fått en massa att fundera på.

Blev också intresserad av det där med tillluftsventiler bakom elementen. På ett annat forum var det någon som rekomenderade ERA-R, men jag fick för mig att dessa var till för då man hade mekanisk frånluft. Räcker det med en vanlig tillluftsventil eller är det något speciellt man ska tänka på
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Fukt/Imma på fönster övervåning
« Svar #14 skrivet: 02 september 2007, 00:13:44 »
här är ett exempel på tempstyrd inluftsventil, det finns flera olika fabrikat, dom ligger runt 4-500:-st och fungerar i hus med självdrag, men bästa effekt brukar vara att någon av badrummen går hela tiden med reducerat varvtal, alt timer.

http://www.fresh.se/p71973/files/F100-thermo-201.pdf
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 786
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!