Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 12 april 2023, 10:39:26 »

Tack för all hjälp, nu i påsk han jag med att byta ut den. Köpte ett kläm verktyg och gjorde om rören bakom pannan. Allt tog sin tid att lirka ut ormboet av rör, passa på att byta 9bars säkerhetsventilen då den inte gick att öppna. Fick även byta ena kontaktorn på steg 1 då den bara värmde med 5kw med steg 1 och 2, så nu fungerar allt som det skall igen.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 27 mars 2023, 12:37:51 »

Värmemantel 70 l: Hävert behöver du inte sträva efter, det rinner ut fint genom avtappning om luften får komma in vid röda säkerhetsventilen. Vissa kan stanna i öppet läge precis innan den knäpper. Annars kör in en insexbits under plasthatten så hålls den öppen.

Varmvattenberedaren 170l: Jag har min egna variant på det, har inte stött på någon annan som gör på samma vis. Jag tömmer vattnet genom att svart säkerhetsventil, gardenaslang på. Sen går jag till första bästa varmvattenkran med oljefria kompressorn och pumpar i luft i vattenledningen upp till 10 sekunder och stänger kranen under tiden jag blåser så luften stängs in. Då blir varmvattenberedaren en hydrofor och trycker ut vattnet snabbt. Man får pumpa om ofta i början. Väldigt liten volym för luften i början.
Annars kan du bara släppa in luft i varmvattenkran och låta det snällt rinna ut på kalla sidan ur säkerhetsventilen. Men det går rätt trögt.
Byta säkerhetsventilen mot R15-R15 kan snabba på processen, inget som stänger sig etc. Säkerhetsventilen kan vägra släppa ut, stött på det en gång.

---

Stäng kranarna till din ackumulatortank så du slipper tömma även det vattnet. Montera kranar om det inte finns.

---

Flexslang är fabriksmonterat i nya Nibe. Inga problem. Använd planadapter eller kopparbricka för att få det tätt. Flexslang mot klämringskopplingen förstör packningen. Är du försiktig så funkar det kortvarigt förstås.

Edit:
https://www.hornbach.se/p/vatette-planadapter-15-mm/8845507/?wt_mc=se.paid.sea.google.alwayson_assortment.bad.smartbidding.19741332874.147280973180.&gclid=CjwKCAjw_YShBhAiEiwAMomsEPQEoAhntBzs9_FaU_98st-ZVqlv5R0T9uwYsTtQP0jHBREC_AbxfxoC6zQQAvD_BwE
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 27 mars 2023, 12:06:19 »

Får fundera på hur man kan göra, men de har ju fått in pannan efter de klämde på första biten på plaströren vill jag minnas
Kan man använda armerad flexibel slang bakom pannan eller det är inte att rekommendera?

En fråga till, när man tömmer pannan, blir det någon hävert effekt så den tömmer ackumulator tanken med, mer så det inte blir översvämning när man lossar rören vid cirkulations pumpen. Rören på ackumulatortanken kommer in i toppen. Eller skall man ha luftskruvarna öppna så borde hävert effekten brytas?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 27 mars 2023, 11:35:53 »

Du kan skruva loss plåtlådan helt om du vill. Men kanske är bättre att få rören omrörmockade i längden.
Undrar om det i golvet som är pressat går komma över om pumpen skjuts in lutande på frambenen och sen släpps ner när den är tillräckligt nära väggen? Kanske behöver du göra en skruvbar del längre in på de pressade rören?
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 27 mars 2023, 08:23:47 »

Efter test av pannan så såg jag att jag kommer få problem med kompressorhuset, plåtlådan som de har satt på kommer att slå i rören på baksidan.
Sen hoppas jag att jag kan böja det lilla röret som går till vasken bredvid då det annars kommer slå i hörnet på kompressorhuset.
Där är även 2 plaströr som sitter vid cirkulationspumpen som är ihop krympta och ser inte ut att kunna tas loss. så jag hoppas jag kan vinkla pannan så jag kan dra den framåt utan att de slår i kompressorn.

22 mm rören i bakkant som kommer från ackumulatortanken som går bakom värmepumpen till cirkulations pumpen på sidan av pannan, hade ni delat röret där bakom och gjort ett u runt kompressorhuset, så de kommer över plåtlådan? jag kommer inte in bakom acc tanken och alla rören är ihop pressade förutom nere vid cirkulations pumpen.

Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 27 mars 2023, 08:11:01 »

Då skall vi se lite uppdatering.

Var på Bahaus och skulle köpa pluggarna och de hade ingenting, de sa att jag hade gamla rör i huset, ingen använder sådana gamla rör längre :)
Hornbach hade det jag behövde, under pannan är det Vatette och nere vid cirkulations pumpen var det gängan med den grövre stigningen så där återanvände jag muttern från rörstumpen som satt där och la bara i ett lock. Elen räckte med 1-fas kopplades på Jord, nolla och L1 om någon annan behöver göra samma i framtiden. Klickade bort cirkulations pump och el-patron vid starta av pannan. Startade kompressorn vid kanal 14 och klicka på cirkulationspumpen. Allt funka som det skulle utan missljud och pannan höll trycket, inga läckage eller missljud från kompressorn. Testa den i ca 1h, så då får vi väll säga att allt verkar OK.

 
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 24 mars 2023, 18:50:02 »

Intressant tråd. Hoppas det ordnar sig.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 24 mars 2023, 12:59:48 »

Det finns ganska många olika gängor. Men klämringsgänga är annan än R20 och R25. Det är bara klämring för kopparrör 15 som delar gänga med R15.

Annars är alla vanliga klämringskopplingar olika jämför med R-gänga. VSH och Connex (Taggig mutter), de delar gänga och du har båda varianterna i bild. Inte helt säker på din mutter under cirkulationspumpen om det är en VSH-mutter eller något annat.
Andra möjliga alternativet är "Vatette-gänga", den har Vatette och ESBE på sina shuntprylar.

Står det VSH super på muttern så är det den grova klämringsgängan. Vatette-gängan är lite finare stigning.

---

Vad jag hade gjort, skruva loss conexskarven från varmvattenberedarens varma ledning. Ta loss den rörstumpen som hänger ut från skarvkopplingen. Kolla om conexkopplingen passar nere vid cirkulationspumpen. Gör det det, så använd kopparröret som nyss blev losskruvat. Såga av det och behåll klämring och mutter som passar mot condexskarvkopplingen. Såga av andra sidan. Polera upp röret med stålborste i ändan och sen knip ihop det med hammare på plant underlag. Löd ihop det med gasolbrännare. Sen har du en plugg som ska vara helt komplett som motsvarar denna funktionen:
https://rorfokus.se/produkt/vsh-28-super-d1406-provtryckningspropp-22mm/

En skarv och en mutter med denna innanför är ett alternativ: https://rorfokus.se/produkt/vsh-22-plugg-d1471-22mm/
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 24 mars 2023, 10:28:49 »

Skall göra ett försök i helgen att fylla den, var och köpte pluggar R20 och R25 den ena var för liten och den andra var för stor.
Så vad är det för gängstorlek på den som kommer ut från cirkulations pumpen? finns det lock som passar rakt av eller måste man ha någon övergång till en förminskning?

De under expationskärlet måste ju ha någon mellan bit och sen en plugg. Här passa inte heller R20 eller R25.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 21 mars 2023, 11:42:32 »

Varmvattenberedaren är med andra ord de två röda fyrkanterna på bilden du visar med expansionskärlet i bild.

Så plugga bara röret under cirkulationspumpen, fyll på genom avtappningen (vit plastkran) eller ordinarie påfyllningskran.
Returen hade sin kran så den behöver du inte plugga.

Släpp ut luften genom säkerhetsventilen under påfyllningen. Slutavlufta med tilluftsbatteriet. Klicka bort cirkulationspumpen när du slår igång pumpen.

Du behöver inte 3-fasansluta pumpen heller. Startar styrningen har du rätt fas.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 21 mars 2023, 10:45:06 »

Varmvattenberedaren behöver du inte plugga om du inte vill testa just den men då saknas påfyllningskoppel med säkerhetsventilen.

Reläkortet ser ju tämligen nytt ut så det kan kanske vara från 2020(?) Intressant vad du får för koder i displayen är du startar värmepumpen.

Om kompressorn är på 650 W är den tillverkad från 2006-01-16 eller senare fram tills tillverkningen upphörde 2010.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 21 mars 2023, 10:35:27 »

Då skall vi se.

Då pluggar jag allt som är inringat rött.
Stänger kran som är inringad blå.
Fyller på vid gul pil och ser till att cirkulations pumpen inte snurrar om det är risk att den går torr.

Vad tror ni om SR nr på reläkortet, är det ett löp nr eller ett årtal? på min pump stod där 0638 V17 och den är från 2006 ser det ut som.


Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 20 mars 2023, 16:37:37 »

Det är dockningssuttaget du ringat in.

Plugga allt som inte har kran i princip. VV öppen. KV öppen, stäng kranen med 45 grader lutning, det ska vara en backventil där så det spelar ingen roll egentligen. Under cirkulationspumpen är värme ut.

Alternativ lösning på en detalj: Värmebärare ut kan du stänga före cirkulationspumpen. Men då blir stigaren till tilluftsbatteriet ändå öppen. Då kan du stänga tilluftsbatteriets trimventil, precis under din inringning, den silvriga på 15-rör. Osäker på hur tätt det blir att stänga en trimventil. Alternativt plugga röret under cirkulationspumpen efter T-korset.
Returledningen lär inte ha någon avstängning så den får du plugga.

Du kan koppla ihop stigare och retur för att få det tätt.

Fyll på den, läcker det någonstans så behöver du plugga där. Men det ska inte vara något.

Tänk på inte torrköra cirkulationspumpen.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 20 mars 2023, 15:56:05 »

Ja de som var och felsökte pannan återkommer aldrig med pris, samt de sa att det var 1 år leverans på en 470p som de ville ersätta den med och göra om ventilationen eller sätta in luft/vatten och ett fläkt aggregat på vinden och han snacka om 150 000kr till 300 000kr så då tänkte jag att jag chansar på denna gamla 410 p som är samma som min så slipper jag göra om hela huset och skulle kompressorn vara kass så går ju den att byta för 20 000kr, samt lite pengar över till en korv och ett 6pack.. tomaterna får man skippa 100kr/kg :)

Röret som är pluggat har en fyrkantig plugg. På min går det röret till min acc tank.

Ja kompressorn förbryllar, svårt att säga om kortet är nytt, men vem lägger pengar på ett nytt kort, skippar att koppla in kompressorn och sen säljer pannan?
Mer rimligt om reläet var svart och kompressorn bortkopplad för den var kass :) Är den bytt så ser det seriöst gjort ut, isolering mm sitter kvar. Den har de rosa nya fötterna som man kan köpa som ett kitt, vet ej om den kom med dem när den var ny? Känns som de bytt kortet och glömt koppla in kompressorn, för även om kompressorn kan vara bytt så borde ju reläet vara svart om inte Nibe glömde sladden från första början :)

Sköt att jag inte behövde pastan, tänkte om det var för att täta på något vis.

Säkerhetsventilen sitter nere vid spillvatten koppen.

Vilka av rören behöver jag plugga på bilden och i vilket skall jag fylla på med vatten för att kunna testa den?
De hade plockat av påfyllnads kranen och säkerhetsventilen på 9 bar, så de skulle kolla om de har den kvar. Annars kan jag ta den från min panna sen. Men skönt om man hade fått den så komplett som möjligt först så blir bytet smidigare.

Har ringat in röret där pluggen sitter.









Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 20 mars 2023, 13:44:56 »

Tänkte på denna tråden för första gången igår.

Du kan provköra genom att fylla värmesidan med vatten tills du kan avlufta inne bakom kåpan vid tilluftsfiltret. Varmvattensidan behöver du inte koppla. Använd Gardenakopplingar. Fyll genom avtappningen eller säkerhetsventilen. Plugga returen på valfritt vis.

Kan du visa bild på det röret som är pluggat?
Gamla 410P har säkerhetsventilen uppe vid elpanelen och tomrör ner till spillkoppen. De nyare har ventilen nere istället.
Annars kanske det är dockningsuttaget, 4-kantig var det på min original. Se manualen om det är dockningsuttaget.

Reläet blir svart på alla om det används, nytt reläkort?
Känns jätteoseriöst med okopplad kompressor, då kan den inte ens varit provkörd sedan bytet? Hörde en i trakterna som fick sin kompressor bytt. Snabbt som fan gick det, kompressorn provkördes aldrig under uppsyn. Kompressorn rasade efter 1 år och 4 månader. Han ville att jag skulle byta nästa, jag förstår han, för det såg ut som en 3-åring varit där och lekt med buntband.

Locherpasta är det gröna kladdet. Inte nödvändigt på klämringskopplingar.
Det är så mycket bly och arsenik i mässingen att det glider bra nog. Smörja spar handlederna för de som skruvar med små skiftnycklar.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 20 mars 2023, 13:21:49 »

Jag köpte en begagnad f410p där de säger att kompressorn är bytt 2016. Dok när jag öppna elektroniken när jag kom hem såg jag att kompressorns sladd "grå" inte var inkopplad på reläkortet. Den måste vara en nyare modell då kompressorn var på 650w och sitter i ett litet vadderat plåt hus. i min sitter kompressorn öppen på en plåt bricka bara.

Det konstiga är att på reläkortet så är första reläet inte svart så som på min pump, så jag undrar kan det vara så att den aldrig har varit inkopplad? Blir reläet svart även på den modellen med 650w kompressor? Samt konstigt om de fick kompressorn bytt att den då inte är inkopplad. De säger naturligtvis att de inte själva har pillat med den. Kan man på etiketten på kompressorn se hur gammal den är?

Sen undrar jag där är fyra anslutningar under pannan som jag måste koppla in från min nuvarande installation, där sitter något grönt klet runt rören och gängorna. Vad för tätningsmedel är det man skall använda?

Sen har jag ett extra rör upp i tanken där det sitter en plugg på den jag köpte. Skall den fästas med lin/tagel eller vanlig gängtejp? eller hur skall man göra.

Kan man fylla den på något vis och testköra den innan man sätter den på plats, den är ju rätt tung så hellst vill jag bara flytta dit den en gång :).
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 01 mars 2023, 09:34:45 »

FTX och luftvatten hade jag valt istället. F470 verkar vara lika krävande på underhåll som de äldre med ungefär samma komponenter.

Behålla beredaren och köra S2125 utedel, SMO S40 styrbox och arbetstank på 100L, eller någon VVM innedel. Lite osäker på hur höga de blir när man ställer en av Nibes FTX ovanpå. Kör du en VVM innedel så blir du inte av med varmvattenkapacitet mot idag.

Bergvärme och luft/vatten är lättdockade mot ved.

Finns fler lösningar och tillverkare förstås.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 01 mars 2023, 09:26:43 »

Intressant! F370/F470 finns inte listade under några dockningsalternativ alls på NIBE's proffs-sajt för dockning och tillbehöret DEH 40 finns inte med bland tillbehören till F370/F470 på sajten. Kanske var det ett tillbehör som togs fram i samband med lanseringen av F370/F470 men sedan bara sålts i väldigt få exemplar och tillverkningen har upphört? Föreslår att du kontaktar NIBE direkt för att ta reda på om DEH 40 finns till salu eller ej. Om tillverkningen har upphört kan det ibland finnas något exemplar kvar på någon lagerhylla om man har tur.

Åtminstone till 410P ska det sitta en laddomat N som förhindrar att varmare vatten än 60 °C skickas från ackumulatortanken till tanken på 410P. Låter inte alls bra om din är installerad utan den. Det är ju också en fördel att ha en automatiserad lösning som tar vara på all värme som går från eldningen.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 01 mars 2023, 08:46:21 »

Men tittar jag i manualen för 470:in så på sidan 55 har de dessa tillbehör, vad menar Nibe med det? Där står ju något om dockningssats DEH40.
Sen tror jag att mitt nuvarande system är kopplat som bild nr2 för acc tanken har alltid samma värme som det som står i fönstret på 410p:en, sen öppna jag en ventil borta vid kaminen när jag börjar eldar så jag misstänker de har kopplat in den i serie med det andra. Så de satte ingen ladomat som jag bad om utan de sa att det inte behövdes?



Skrivet av: Josth
« skrivet: 28 februari 2023, 14:11:30 »

Synd att de inte kunde hitta läckan. Sitter den i kondensorslingan inne tanken så är det kört men om den sitter uppe i förångaren finns reservdelar. F470 har tyvärr inte alls samma dockningsmöjligheter som 410P hade. Om du vill fortsätta med vedpannan och acktanken är nog det bästa du kan göra att skaffa ett FTX-aggregat för ventilationen och sedan bergvärme eller en luftvattenvärmepump. Då kan man köra "prioriterad tillsats" enligt NIBE's modell och värmen tas automatiskt från acktanken när den är varm och annars går värmepumpen när den behövs.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 28 februari 2023, 13:31:34 »

Då har jag haft firma på plats och de höll på och läcksökte i 2h utan att hitta hålet. Så de dömde ut pannan och trodde att läckan var inne i varmvattenberedaren eller upp i kondensorn.
Att man var tvungen att ta ut den om man ville felsöka den vidare och arbetskostnaden kunde uppgå till 50.000kr Jag har öppet expansionskärl till vedpannan så jag har inget tryck på manometern på pannan så då var det svårt att se om läckan var i tanken för att man kunde inte se om trycket öka av att gasen pös ut i tanken.

Så vad skall man satsa på? Är det en Nibe F470 för att slippa göra om mer än ventilationen? eller skall man ta en som bara har frånluft och köpa till ett tillufts aggregat?
Skall gå att docka till min acc tank och vedpanna.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 03 februari 2023, 22:55:26 »

Jepp misstänker det med, jag får hitta någon firma här i Skåne som kan felsöka/råda en till vad man kan göra.
Om den är lönt att laga eller skrota.

Tack för alla svar i alla fall.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 03 februari 2023, 21:23:12 »

soppabrist säkert, du har läcka nånstnas
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 03 februari 2023, 10:55:54 »

Kanal 04 hinner sjunka från 31c till ca 29c innan den stannar, kanal 05 står fortfarande på ca 22c
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 03 februari 2023, 10:54:11 »

Startar jag om den så tar den 15 min så startar kompressorn och går 10 sek sen kommer det upp i displayn a-03

Kunde även starta den om man var på kanal 14 och klicka på knappen för bortkoppling av kompressor/cirkulation, men den går lika länge där ca 10 sek.

Den hörs inte mer eller mindre än när den funka, den har ju låtit förjävlig sen den var ny.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 03 februari 2023, 04:39:05 »

Förmodligen har du köldmediebrist! om inte expansionsventilen packat ihop totalt. Om du startar om pannan, går kompressorn igång överhuvudtaget? eller larmar den A03 direkt?
Larmar den direkt(om man låtit den stå avstängd en stund) man startar upp, så är det köldmediebrist.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 02 februari 2023, 11:36:26 »

Det är likadan kompressor i F370/F470 som i 410P med 650 W kompressor. Är man händig går det ganska enkelt att byta kullagren i de båda fläktarna. Är standardmodell och kostar under 100 kr per fläkt. Har cirkulationspumpen överlevt de första fem åren i huset brukar den hålla väldigt länge. Kan vara mycket smuts i värmesystemet i nya hus om det inte renspolats ordentligt. Reservdelar är som sagt inget problem. Om du har 130 W-fläktarna går de annars att hitta nya för under 2000 kr: https://www.ventilationsshopen.se/se/reservdelar/nibe/fighter
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 februari 2023, 11:25:57 »

Kanal 4 och 5 ska ju visa lika om den stått en stund och fläkten funkar.
Men jag tror inte att fel på givaren ger larm A-03.

Kolla om fläkten går som den ska?
Brevid högtryckspressostaten sitter lågtryckspressostaten, prova att knacka lite på den?
Knappen på högtryckspressostaten åker ut om den löser så är den intryckt är det OK.
Funkar inte detta så är det nog tyvärr kompressorn.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 02 februari 2023, 11:25:33 »

Är kluven till att renovera kompressorn för 20k, allt annat i den är gammalt, fläktar, shuntmotor, värmeelementet, cirkulations pump mm.

20k kompressor
Fläkt 2x3000kr
Cirkulations pump 3500kr
Shuntmotor 2000kr

Samt man skall hitta en VVS firma som inte skinnar en var gång något annat pajar, samt förstår sig på sakerna.

Det blir fort pengar.

Svärfar byte kompresor i sin 360p, det höll i 2 år sen stanna den igen och byta då till en nyare modell.

Men en ny F470 kostar över 100 tusen..  :-\

Får testa din tvångskörnings metod.. det är ju redan paj...

Skrivet av: Josth
« skrivet: 02 februari 2023, 11:21:53 »

Ja det är knappen/stiftet i mitten på högtryckspressostaten som återställer den. Om den löst ut och går att trycka in ska A03 försvinna från displayen utan omstart av pannan. Det finns vad jag vet ingen koppling mellan fel på temperaturgivarna och utlöst A03. Man kan snabbstarta kompressorn genom att bläddra fram till kanal 14 och trycka på den andra knappen bredvid men kompressorn måste då ha hunnit tryckutjämna en stund innan.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 02 februari 2023, 11:12:20 »

Tack för infon. Jag har tryckt på högtryckpressostaten också, men där är inget som rör sig på den. Är det den lilla bruna stiftet i mitten som skall hoppa ut om den löst ut? Så ser den ok ut då den är intryckt.

Kan man på något annat vis utesluta givarfel eller om gasen tagit slut?

Skrivet av: Josth
« skrivet: 02 februari 2023, 10:51:04 »

Hej! A03 betyder att hög- eller lågtryckspressostaten löst ut. Högtryckpressostaten återställs manuellt med en knapp på medans lågtryckspressostaten återställs automatiskt vid omstart av pannan. Försök känn efter om det är högtryckspressostaten? Förmodligen är det läckage av kylmedia och lågtryckspressostaten som löst ut. Kan vara sprucken förångare. I dagens läge med långa leveranstider på nya värmepumpar är det förmodligen ändå bäst att renovera din 410P med ny kompressor (välj 650 W då) etc. Finns mycket gott om reservdelar fortfarande.
Skrivet av: MEriksson
« skrivet: 02 februari 2023, 10:02:27 »

Hej!

Har en 410p från 2009 där kompressorn stanna igår med kod A-03

Filtren är bytta igår och fläktarna snurrar som de skall. Den går i 10 sek ca sen stannar kompressorn och A-03 syns i sifferfönstret.
Nu när den stannat så visar kanal 4 ca 31c och Kanal 5 ca 23c och ca 2-3c utomhus.

Har provat starta om den flera gånger men den gör samma, efter 15 min så starta kompressorn och stannar efter 10 sek.

Är Kompressorn skrot eller kan det vara någon givare som spökar? Läst i andra trådar här att någon har bytt en givare och fått den att funka, men de skriver ju aldrig vilken givare och vart den då skall sitta.

Om pannan nu är skrot, vad skall man då byta till? har både tilluft och frånluft och måste gå att docka till en vattenmantlad kamin med acc tank.

För ett kompressor byte är väll inte lönt? Den sitter ju inte på det smartaste stället heller på den pannan så montören får max vara 5 år gammal annars är nog händerna för stora. :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!