Ett litet exempel på hur de gör, Japanerna.
Min bil hade vibrationer i drivaxlarna från det att den var ny, en Avensis, verkstan bytte ut dem utan knot.
När jag ville se dem så sa verkmästaren: -vi skall se så de inte hunnit packa dem, de skall till Japan a.s.a.p.
(de låg på "packbordet men hade inte hunnit packas, jag hann i alla fall se att det inte var ett par likadana de stoppat dit, utan det fanns skillnader. Det ni VW-ägare med trislkandes framvagnar
)
Tydligen gör de på detta sätt med alla brister som kommer på deras nya modeller, byt ut, skicka in, analysera, åtgärda.
Eller som de säger på reklamen, de frågar varför 6 gånger. b00k
1. Varför vibrerar det... jo, det var för klen drivaxel för den belastningen.
2. Varför var det för klent.... jo, vi har satt fokus på låga tillverkningskostnader.
3. Varför har vi det.... För att tjäna mera pengar.
4. Varför tror vi att vi gör det.... Jo, för att de som konstruerat drivaxlarna fick högre premier om det blev billigare drivaxlar.
5. Varför gav vi dem premien.... Jo vi trodde att de skulle göra billiga, men bra drivaxlar.
6. Varför skulle billigare drivaxlar bli bättre...
Resultatet blev att premiesystemet ändrades hos Toyota, så att billigare inte gav premier, utan bättre kvalitet istället gav högre premier.
Nu vibrerar inte drivaxlarna på de bilar som lämnar fabriken i
ENGLAND längre, Toyota säljer fler bilar än någonsin, och är snart världens största biltillverkare.
En liten bit från ämnet, men ändå...