Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: S735 kompressor blockerad  (läst 1319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
S735 kompressor blockerad
« skrivet: 07 februari 2024, 21:22:30 »
Hej!

Jag är väldigt novis på området men har idag fått en NIBE S735 installerad istället för Fighter 310 P som vi hade förut. Får nu felmeddelande om att kompressorn är blockerad och undrar först och främst om någon med erfarenhet kan förklara för mig vad det betyder och innebär? (Är det akut att åtgärda eller vad innebär det rent praktiskt, att det går åt mer el eller?) och förstås också vad det kan tänkas bero på?

De som installerade funderar på om det kan vara så att det finns någon läcka i ventilationsrören på vinden där kall luft kommer in och blockerar kompressorn. Vet ej om det är rimligt eller om det finns andra förklaringsmodeller? Vår tidigare Fighter hade inte det problemet så vitt jag vet.

Vi har också låga flöden i alla ventilationsdon noterade de även efter att de blivit rengjorda ...

Tacksam för alla svar!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9713
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2024, 22:10:47 »
Om kompressorn är blockerad är de inte bra alls. Då måste den göra varmvatten och värma huset med el-patronen istället. Kompressorn kan spara typ 15000 kWh per år om den fungerar. Finns det något meddelande om orsak till blockeringen? Felkod?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2024, 23:26:28 »
Hej!

Jag är väldigt novis på området men har idag fått en NIBE S735 installerad istället för Fighter 310 P som vi hade förut. Får nu felmeddelande om att kompressorn är blockerad och undrar först och främst om någon med erfarenhet kan förklara för mig vad det betyder och innebär? (Är det akut att åtgärda eller vad innebär det rent praktiskt, att det går åt mer el eller?) och förstås också vad det kan tänkas bero på?

De som installerade funderar på om det kan vara så att det finns någon läcka i ventilationsrören på vinden där kall luft kommer in och blockerar kompressorn. Vet ej om det är rimligt eller om det finns andra förklaringsmodeller? Vår tidigare Fighter hade inte det problemet så vitt jag vet.

Vi har också låga flöden i alla ventilationsdon noterade de även efter att de blivit rengjorda ...

Tacksam för alla svar!

Hej!

Felaktigt injusterad fläkt.
Fel på fläkten.
Brandspjäll ur funktion.
Luftflödeshinder i ventkanalerna.


Posta gärna alla temperatursiffror i info-displayen.

Går den på läge "auto"?

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2024, 06:30:53 »
Om kompressorn är blockerad är de inte bra alls. Då måste den göra varmvatten och värma huset med el-patronen istället. Kompressorn kan spara typ 15000 kWh per år om den fungerar. Finns det något meddelande om orsak till blockeringen? Felkod?

Illa! Det står bara att den är blockerad av ”annat”…

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2024, 06:33:18 »
Hej!

Felaktigt injusterad fläkt.
Fel på fläkten.
Brandspjäll ur funktion.
Luftflödeshinder i ventkanalerna.


Posta gärna alla temperatursiffror i info-displayen.

Går den på läge "auto"?

Ja, den går på auto. Inget behov av kompressor står det. Är det inte konstigt att det uppkom efter installationen och att 370n inte hade några problem?

Hittar inte riktigt i menyerna men här är några bilder.


Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2024, 06:34:19 »
Lyckades inte bifoga flera bilder…

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2024, 06:35:04 »
En till…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2024, 06:55:10 »
En till…

Posta mer bilder, på luftflöden och temperaturer! :)


Om det är nyinstallation av firma, ring och klaga.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2024, 07:34:44 »
Posta mer bilder, på luftflöden och temperaturer! :)


Om det är nyinstallation av firma, ring och klaga.

Dom menar på att dom bara jobbar med installationen av maskinen och den synliga delen av ventilationen och att felet ligger någon annanstans vilket dom inte kan göra något åt ...

Ska försöka hitta fler bilder på temperaturer då! :)

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2024, 07:43:48 »
Har du skakat ur luftfiltret? Ny pump kan dra med sig smuts som finns i ventilationsrören och blockera flödet rätt mycket. Ett långskott men kanske värt att kolla….
Kom ihåg att stänga av pumpen innan du drar ur filtret.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2024, 08:05:45 »
Har du skakat ur luftfiltret? Ny pump kan dra med sig smuts som finns i ventilationsrören och blockera flödet rätt mycket. Ett långskott men kanske värt att kolla….
Kom ihåg att stänga av pumpen innan du drar ur filtret.

Tack för tipset, skall dubbelkolla! Filtret skall vara rengjort och även kanalerna rengjorda med borste och sug osv, ändå är det väldigt dåligt flöde i våra ventilationskanaler trots att S735an står på hög fläkteffekt (75%). I ett badrum hade vi t.ex. ett flöde på 3 tror jag dom sa, man ville ha kring 13 kanske. Vet ej om vi hade det problemet innan eller det tillkommit, inget som vi märkt i alla fall ...

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2024, 08:49:54 »
Herregud.. jaja, dom har väl rätt i sak, men ändå grisigt att det funkade bra innan, och sedan havererade ventilationssystemet(?) Eller så är fläkten/givaren i din S735:a kass.   

Dammsög dom ventilationskanalerna när du hade 310P, utan värmepump, eller när S735 var på plats?

Hursomhelst råder jag dig att gå upp på vinden och leta ett eventuellt brandspjäll, kolla ventilationsritningarna, eller ta in en ventilationsfirma med titthålskameratjänst eller om du är finurlig, köpa en billig titthålskamera själv och gå till botten med problemet, som kan vara blockering i form av lösull, dammfälla, stopper, eller ljuddämpare som hamnat på sniskan i kanalerna.

Bifogar lite bilder på hur brandspjäll kan se ut, det går oftast kablar till dom, så leta efter sånna "tecken".


Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2024, 09:12:10 »
Herregud.. jaja, dom har väl rätt i sak, men ändå grisigt att det funkade bra innan, och sedan havererade ventilationssystemet(?) Eller så är fläkten/givaren i din S735:a kass.   

Dammsög dom ventilationskanalerna när du hade 310P, utan värmepump, eller när S735 var på plats?

Hursomhelst råder jag dig att gå upp på vinden och leta ett eventuellt brandspjäll, kolla ventilationsritningarna, eller ta in en ventilationsfirma med titthålskameratjänst eller om du är finurlig, köpa en billig titthålskamera själv och gå till botten med problemet, som kan vara blockering i form av lösull, dammfälla, stopper, eller ljuddämpare som hamnat på sniskan i kanalerna.

Bifogar lite bilder på hur brandspjäll kan se ut, det går oftast kablar till dom, så leta efter sånna "tecken".

tack för alla tips! Jag är inte särskilt händig så någon annan måste lösa det åt mig, titthålstjänst och ventilationsfirmor låter dyrt i mina öron? skulle helst vilja att rör-firman ordnade det förstås ...

de plockade bort 310 och dammsög med 375 på plats tror, eller om det var så att dom gjorde det innan den sattes in, är osäker. 310 var borta i alla fall och det gjordes ingen mätning kring hur systemet fungerade då. kan ju vara så att något uppstått när de sugit rören rena, svårt att veta...

jag har någon förm av lösull på vinden mestadels, golv delvis, men rören skall väl ligga bland lösullen? kan man ens trampa runt i den? förstår att det kanske inte är det bästa för huden men kan det som finns under ullen bära min vikt?
« Senast ändrad: 08 februari 2024, 09:15:31 av Mattias_W »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2024, 09:26:40 »
Citera
kan man ens trampa runt i den?

Nej, nej, passa dig, du kan åka rakt igenom ner till våningen under, tror dit innertak bara består av skivor, sedan fuktspärr, isolering ovanpå, inga plank som håller att gå på. Normalt kan man i bästa fall bara gå/balansera på takstolarna om man inte (som jag) lagt ett trägolv ovanpå
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 kompressor blockerad
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2024, 09:47:54 »
Nej, nej, passa dig, du kan åka rakt igenom ner till våningen under, tror dit innertak bara består av skivor, sedan fuktspärr, isolering ovanpå, inga plank som håller att gå på. Normalt kan man i bästa fall bara gå/balansera på takstolarna om man inte (som jag) lagt ett trägolv ovanpå

OK, då vet jag det i alla fall, blir lurigt att hitta en eventuell läcka alltså kan jag tänka mig. Värmekamera eller så funkar inte för det är kall luft som läcker in någonstans om jag förstått det rätt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!