Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 100P  (läst 4290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doremifasola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe Fighter 100P
« skrivet: 07 december 2007, 22:03:00 »
Har en nyinstallerad Nibe FLVP för varmvattenberedning som inte verkar fungera 100%igt. Den producerar varmvatten men tar knappt ut någon värme ur frånluften. Avluften är ca 20 grader, ungefär som det är inomhus. Kompressorn går och ingen av pressostaterna har löst ut. Den kalla delen av slingan är just inte speciellt kall och inget kondensvatten bildas överhuvudtaget. Kompressorn går praktiskt taget konstant. Pratat med Nibe men de tror inte att det är något fel på den (?) Någon som har en idé om vad det kan vara?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Nibe Fighter 100P
« Svar #1 skrivet: 08 december 2007, 06:39:29 »
Hej
Försök med att stänga av elpatronen. Kolla i manualen hur du skall gå tillväga. Då kan du bättre bedömma om den ger något varmvatten.

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nibe Fighter 100P
« Svar #2 skrivet: 08 december 2007, 10:07:35 »
Till 100% så är kompressorn kass.
Ngt har hänt i den så den komprimerar ingen gas, den står och jobbar men inget händer kan man säga.
Prova med att stänga av elpatronen som ngn skrev så märker du om kompressorn värmer ngt eller inte
Mest kyla men lite värme också

Utloggad doremifasola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 100P
« Svar #3 skrivet: 08 december 2007, 14:01:30 »
Jag har elpatronen avstängd hela tiden och den producerar varmvatten men det verkar gå så otroligt segt. Kan kompressorn vara kass då? Jag har haft fronten öppen och hör tydligt hur kompressorn går igång, kanske den går igång men jobbar dåligt. En sak jag funderade på är om expansionsventilen fungerar dåligt eller inte alls så att gasen inte kyls ned tillräckligt?

Utloggad R134A

  • Proffs pÃ¥ vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 100P
« Svar #4 skrivet: 08 december 2007, 16:09:46 »
Med tanke på att kompressorns effekt inte är mer en 350watt så bör inte avgiven effekt bli speciellt stor kanske 1000w?
Att värma 225liter vatten med den effekten lär ta en stund.
Din höga avluftstemp behöver inte betyda att det är något fel,om du har ett stort hus=mycket ventflöde så sjunker inte avluftstempen nämnvärt.

Utloggad doremifasola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 100P
« Svar #5 skrivet: 08 december 2007, 18:22:10 »
Tack för synpunkter. Instämmer helt om att 1000w inte innebär blixtvärme. Därför hade jag tålamod när jag hade fyllt beredaren startat upp. Efter ca 12 timmar hade jag 25-30 gradigt varmvatten, lite klent kan jag tycka. Slog på elpatronen ca 3 timmar och fick upp värmen på "normal" nivå, dryga 50 grader. Sedan dess tycks kompressorn orka med att hålla värmen men den går som sagt i princip konstant.

När jag frågade Nibe om vilken temperatur det borde vara på avluften sa de först ca 10 grader, för att senare i samtalet säga att det förmodligen inte är något fel på maskinen.

Är det någon som vet ungefär vilken temperatur jag bör ha på den kalla sidan i kretsen när kompressorn går för fullt, dvs den som passerar kondensorn? Där går ju enkelt att mäta vilken temp jag har. Det är ju ingen hightech kompressor precis men den borde ju vara något effektivare. Nu blåser jag ju ut alla sköna varmgrader (och kilowatttimmar) rakt ut i vinterkylan.

Då jag har en liten IVT Greenline 4 som är ca 10 år gammal som står för husvärmen funderar jag på om man skulle dra brinevätskan från borrhålet via värmeväxlare (typ bilkylare) som avluftningen får passera på vägen ut så att man utnyttjar värmen bättre. Idag går den värmepumpen i princip konstant från oktober till april vilket gör att borrhålet är maximalt utnyttjat. Det isar skapligt på slangen.

Finns det någon därute som gjort en sådan lösning? Inser problemet med att det kan isa i kylaren och att man måste ha en lösning för det också.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nibe Fighter 100P
« Svar #6 skrivet: 08 december 2007, 18:30:56 »
Jag tror bestämmt att kompressorn är kass.
Värmen som värmer vv är genom kopparrören från kompressorn.
Alltså om du öppnar och känner på kompressorn kommer du känna att den är 100 grader på toppen om inte mer, från toppen på kompressorn så går hetgasröret in i vv-beredaren. Normalt så ska det transporteras en varm gas i detta rör som sedan kyls i vv-beredaren nu är det bara röret som är varmt och det är kompressorns temperatur som värmer röret som i sin tur värmer vv.
Det hela blir mkt segt som du skriver, kunden brukar märka detta i att när ingen varit hemma på hela dagen och när man sedan ska ta vv så får man ett vv som är väldigt varmt men inte ngra större mängder, uppåt en 70-80 grader. Nu sitter det en blandningsventil på utgående också och om den fungerar så kanske man aldrig märker detta om man inte skruvar upp den på fullt.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad R134A

  • Proffs pÃ¥ vp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 100P
« Svar #7 skrivet: 08 december 2007, 18:44:16 »
När du säger att det tar sådan lång tid att värma vattnet så instämmer jag på LUCKYMANS åsikt.
Ventilfel i kompressor?
Om du stänger fläkten och sedan känner på sugledningen innan kompressorn så skall den bil iskall ganska snart,efter ytterligare en stund så skall lågtrycksvakten lösa och komp stanna gör den inte det då är något fel trasigt.

Utloggad doremifasola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 100P
« Svar #8 skrivet: 08 december 2007, 22:37:18 »
Skruvade isär och kollade ännu en gång. Nu verkar sakerna sparkat igång! Kände på temp efter expansionsventil och hade kanske ett par plusgrader samt lite kondensvatten (aldrig sett där tidigare). Nu känner man på avluftningen att tempen är något lägre - fortfarande tycker jag att det känns trist att blåsa ut relativt varm luft ur huset.

Kanske något har gått till sig. Den stod länge innan den till sist blev monterad - kanske "kärvar" något om prylarna står still för länge.

Kommer i allla fall fundera på något sätt att ta ut mer värme ur frånluften, någon som sett något om en sån idé från hembyggare?

Tack för svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!