Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Verkningslös pump?  (läst 1460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

petelars

  • Gäst
petelars
Verkningslös pump?
« skrivet: 04 november 2019, 10:55:10 »
Hej,

Nu behöver jag er hjälp sÃ¥ att min familj kan fÃ¥ en varm och skön vinter  tOOmten

Jag har ägt en Mitsubishi FH35 i ca 4 Ã¥r och är lite tveksamt nöjd  Sc:,h

Jag bor i ett 120kvm tvåvåningsradhus byggt tidiga 70-tal i stenbetong. Alla sovrum befinner sig i övervåningen och det största rummet nedan är givetvis vardagsrummet med två stora fasta fönster samt en glasdörr mot trädgården (nyligen utbytta mot dyra lågenergi 3-glas).

Installatören insisterade på att pumpen skulle monteras i vardagsrummet på väggen bredvid dessa fönster, rakt ovanför soffgruppen. Sagt och gjort, där har den hängt alla dessa år.

Till problemet,
Det känns som om den blåser ut kall luft och vardagsrummet är kyligt. Jag har testat dess effekt genom att ställa in pumpen på 30 grader och fullblås och mätt. Mina mätresultat har varit positiva och pumpen verkar leverera den värmen. Men flyttar man sig någon meter ifrån så känns det som Antarktis. Idag är den inställd på 23 grader och max utblås. Och det är KALLT i hela huset. Jag är tvungen att sätta på mina direktverkande el-element i vardagsrummet och en vintertröja samt tjocka sockor. Utetemperaturen är ca 4-5 grader just nu.

Mina frågor:
1. Vad kan problemet vara och hur kan jag åtgärda det? Som ovan skrivet har jag även bytt ut alla fönster mot riktigt dyra 3glas lågenergi och även riktiga gardiner som skall hjälpa mot kallras etc.

2. Hur kan mina grannar ha det så varmt hemma när de kör med samma upplägg som mig, fast med lägre tempratur (21 grader) och utan elementen på?

3. Jag har inte servat pumpen ännu. Tänkte kolla med er experter om det är något som jag själv kan göra eller om jag skall byta i det sura äpplet och betala 2000kr för en sådan service? (min far gjorde en sådan service nyligen och han vart riktigt missnöjd då han menar att det är ett ingrepp som han själv hade kunnat göra).

För att betona en viktig detalj, jag är medveten om att en luft-luftpump är endast ett komplement till element. Mina grannar samt vänner kör med liknande pump och har tex en riktigt varmt vardagsrum med pumpen inställd på 21grader.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Verkningslös pump?
« Svar #1 skrivet: 04 november 2019, 11:08:53 »
Låter som köldmedia har läckt ut tycker jag. En kyltekniker kan koppla in sitt manometer-ställ och kontroller om arbetstrycken stämmer. Rengöra filter och värmeväxlare i innerdelen kan man klara själv om man är händig. Finns rengöringssprej att köpa och en blomspruta för vatten har man oftast hemma någonstans.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Verkningslös pump?
« Svar #2 skrivet: 04 november 2019, 12:07:06 »
Är det något som blivit sämre med tiden eller har du alltid haft detta fenomen ?

Vad är det för mätresultat du har på luften precis ovanför innerdelen och vilken temperatur har du ut ur maskinen med 31 grader på fjärren och max fläkt.
Du har väl en sol i displayen när du kör värmedrift höst, vinter och vår ?

En service/rengöring kan man göra skapligt bra själv.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

petelars

  • Gäst
petelars
SV: Verkningslös pump?
« Svar #3 skrivet: 04 november 2019, 14:42:13 »
Låter som köldmedia har läckt ut tycker jag. En kyltekniker kan koppla in sitt manometer-ställ och kontroller om arbetstrycken stämmer. Rengöra filter och värmeväxlare i innerdelen kan man klara själv om man är händig. Finns rengöringssprej att köpa och en blomspruta för vatten har man oftast hemma någonstans.

Är det något som jag själv kan mäta?

petelars

  • Gäst
petelars
SV: Verkningslös pump?
« Svar #4 skrivet: 04 november 2019, 14:46:00 »
Är det något som blivit sämre med tiden eller har du alltid haft detta fenomen ?

Vad är det för mätresultat du har på luften precis ovanför innerdelen och vilken temperatur har du ut ur maskinen med 31 grader på fjärren och max fläkt.
Du har väl en sol i displayen när du kör värmedrift höst, vinter och vår ?

En service/rengöring kan man göra skapligt bra själv.

Japp solen är där!

Jag ska försöka mäta igen idag. Behöver införskaffa ett nytt mätinstrument.

Jag skulle påstå att det har varit sedan dag 1. Fick höra att det var pga mina gamla fönster (läs kallras) och därför investerade jag i nya, som inte har hjälpt ett dugg...

Ibland värmer den rätt bra, nästan för varmt. Men en annan dag med samma utetemperatur så är den nästan obefintlig.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Verkningslös pump?
« Svar #5 skrivet: 04 november 2019, 15:15:27 »
En digital ugnstermometer brukar gå bra att mäta med.
Vänta några minuter så den verkligen hunnit jobba upp temperaturen innan du mäter utblåstemp.

Så mycket kallras kan du omöjligt ha så den inte skulle klara att värma ett vardagsrum om nu inte vardagsrummet är galet stort !!

Du har väl garanti på den så återförsäljaren får komma och kika på den.
Utedelen har väl beteckningen FH35VEHZ ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!