Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstant "oooo" ljud frÃ¥n Samsung innerdel runt 24-25 grader  (läst 5392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KallNäsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gott folk, jag blir galen på min Samsung Nordic Windfree 25 innerdel (AR09TXCACWKNEE) och undrar ifall någon vet hur jag kan komma till rätta med den...

Den köptes av Polarpumpen och installerades 10 Dec 2020, alltså 2 månader sedan. Hittills har den varit tyst som en mus, och det enda ljudet som har kommit ur den är ljudet av strömmande luft, helt OK!

Dock har ett nytt mycket jobbigt ljud börjat komma från innerdelen, den ger ifrån sig ett högfrekvent "oooooooooo" ljud, speciellt när man kör den runt 24 grader. Ljudet är inte beroende av fläkthastigheten, och det enda sättet att bli av med ljudet är att ändra temperaturen till 20 eller 28. Eller att stänga av och starta upp värmepumpen igen (men då kommer ljudet tillbaka efter ett tag).

Jag har spelat in en video med min kassa mobiltelefon, man hör det inte lika bra i filmen, men i slutet av ljudet så stänger jag av värmepumpen, och då kan man höra skillnaden:

Vad kan jag göra? Jag sitter och jobbar i samma rum som denna pumpen, och jag blir galen av ljudet.
Tack på förhand för all hjälp!
« Senast ändrad: 22 mars 2021, 20:48:31 av KallNäsa »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
nu har du tyvärr köpt från PP men det är ju där du måste få ut någon och lyssna på ljudet eller någon med kompetens.
jättesvårt att avgöra mha filmen om det är normalt eller inte.

Utloggad KallNäsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaren, de uppskattas! Lite oroväckande dock! Kan det vara läckande kylmedia?

Jag testade att spela in en till film där man hör ljudet, det ligger i bakgrunden, och går sedan ner lite och försvinner helt när jag stänger av pumpen:

Vanligtvis är ljudet konstant, och blir inte lägre som det gjorde i filmen ovan..

Jag har kontaktat PP via mail, men klipper och klistrar in ett mail om att det kan vara avfrostning, vilket inte stämmer då den inte avfrostar, utan det är ett konstant ljud. Lite surt att betala 23.000 kr för att sedan råka ut för detta efter bara 2 månader!
« Senast ändrad: 22 mars 2021, 20:58:25 av KallNäsa »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
mycket bättre ljud (oljud)

det låter lite som ett blåsljud
om du tar bort filtren låter det lika då? (är de rengjorda?)

läckande köldmedia anser jag vara uteslutet för då skulle maskinen vara tom och inte funka alls

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Ja precis blåsljud som när man blåser med läpparna mot en flasköppning i en delvis fylld flaska och får en stående våg med en ton. Kan ju vara ett konstruktionsfel då.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
och hur låter det med filtren borta då?

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Och om du ställer vingarna i annat läge. 

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mystiskt det här....
TS sögs in i fläkten

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag gissar på att det har att göra med antingen luftfiltren, eller själva faktumet att det är en Windfree, att det blir ett wooo-ljud från de små hålen vid vissa förutsättningar.
Om det inte hjälper att rengöra filtren, prova blockera småhålen i fronten för att kunna avgöra om oljudet kommer därifrån.
Kanske hamnar hela fronten i någon form av vibration som skapar ljudet, kan det gå tejpa ihop frontkåpan med chassiet för att låsa fast frontplasten?
Eller bara hålla fast frontplasten för att se om det ändrar nåt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
väntar fortfarande på om TS märker skillnad med filtren borttagna

Utloggad KallNäsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ursäkta det sena svaret. Det har varit mycket jobb, och jag jobbar i samma rum som pumpen så jag blir galen.

1. Jag har testat att ha bladen i olika lägen, det spelar ingen roll, ljudet uppstår ändå.
2. Ljudet kommer även om man kör pumpen utan filtren.
3. Det beror inte på windfree panelen, den går bara att köra i windfree läge vid kylning, och då är det undre bladet helt stängt. För att vara säker tog jag bort windfreepanelen och ljudet uppstår ändå runt 24 grader.
4. Jag hade installatören här, och han tänkte att det kanske är mikrovibrationer i rören som ger upphov till ljudet, och att rören ligger mot kanalen vilket ger upphov till ljudet. Han rekommenderade mig att skruva bort kanalen, köpa tvättsvamp eller liknande och kila in mellan rören och kanalen. Jag tror dock inte att det är problemet eftersom ljudet kommer från innerdelen, inte rörkanalen.

Det är helt bisarrt att innerdelen är mer högljudd än utedelen just nu. Tycker ni jag ska jag försöka reklamera varan hos polarpumpen? Jag är orolig att jag skickar in en reklamation, de skickar ut en gubbe som lyssnar och säger "Nej, jag hör det inte!" och man får pröjsa utkörningsavgift, det hade varit surt.

Mitt andra alternativ är att köpa en ny värmpepump, sätta den på övervåningen och ta denna (som låter) och sätta på undervåningen.

Vad hade ni gjort? Jag börjar bli desperat  :'(

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Installatören hörde väl ljudet ?
Det är snarare han än du som kund som ska Ã¥tgärda problemet  ;)

Ring postorderfirman så får dom lösa det, om installatören hörde oljudet så måste väl nästa man/kvinna också höra det om det nu inte är installatören som kommer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Schysst av installatören att komma, normalt skall de bara hänvisa till Polarpumpen vid reklamationer.
I och för sig så är det ju installatören som ansvarar för oljud som kommer från rören = dålig installation, så det var lite märkligt att han inte försökte fixa det när han ändå var på plats - då den typen av saker faller på hans ansvar, inte polarpumpens.

Om det skulle bedömas vara en "egenskap" hos just den typen av värmepump så finns ju risken att du får betala, men man tycker ju att fler borde klagat om det var ett normalt "oljud" som du har i din maskin.

Det jag tycker är mest konstigt är att oljudet inte går "få bort" genom några som helst åtgärder, det indikerar ju nästan att det är nåt ljud som kommer från köldmediet i ledningar, för vore det från luftflödet så borde ju borttagna luckor och filter göra någon form av skillnad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låter som vibrationer orsakade av köldmediet (exp ventil) men de upphör helt abrupt vid avstängning vilket skulle innebära omedelbart kompressorstopp och det ter sig orimligt. Byt ut grejorna på garantin. Men 23.000 för en Samsung ?

D

Utloggad KallNäsa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problemet var att installatören inte hörde det lika bra som jag eller min fru, å andra sidan är han 25 år äldre än oss. Jag visade även honom filmerna, och han hör ljudet där.

Är konsesus alltså att det inte är fel på apparaten, utan att det egentligen har med installationen att göra? jag tycker liksom Daikin_ att det är skumt att ljudet upphör direkt vid avstängning, det försvinner abrupt och fade:ar inte ut.

Jag skrev till PP och frågade dom vad man måste pröjsa ifall en tekniker tycker att det inte är något fel.

Detta är deprimerande och stressfullt med tanke på att jag har lagt ner så mycket pengar på något som blev olidligt efter bara ett par månader :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!