Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE2010  (läst 2303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
NIBE2010
« skrivet: 01 mars 2008, 07:08:09 »
Hej
Funderade på om någon gjort något liknande på vad jag funderar på. Jag har en NIBE2010/8 med glykol krets och VVX innomhus, allt kopplat till 1000lit acc tank. Jag köpte inte argumentet att kör cirk pumpen hela tiden och tyckte man missade vitsen med att lagra värmen om den hela tiden när 2010 stod skulle värme rören för att dom inte skall frysa. Också resonemanget att tömma utedelen vid elavbrott kändes inte speciellt genomtänkt.

Nu till saken, rimligtvis borde det inte vara rocketscinece att flytta in 2010 VVX genom att förlänga gasledningarna från NIBEns kompressor in i huset. Lite plock förstås och någon med utrustning som tappar ur och fyller på köldmediet.

Kul att höra om någon provat detta.

Varför allt detta, jo det finns förluster med att köra via VVX eftersom jag alltid kommer med lite högre retur temp och alltid har lite lägre framledning temperatur.

Lars
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: NIBE2010
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2008, 14:48:25 »
Det låter dyrt , om inte gasfyllningen kan återvändas så kostsar väl enbart gasen ett par tusenlappar.

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: NIBE2010
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2008, 12:03:00 »
Lät ju inte helt avskräckande med ett par tusen kronor för gasen. Finns det andra problem?

Lars
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: NIBE2010
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2008, 12:18:14 »
Ren tekniskt bör det gå, ett problem kan vara garantier.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE2010
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2008, 17:22:29 »
varför investerade du inte i en dx på en gång? airvellen har funnits ett tag .lika så sirius . quantum med fler.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: NIBE2010
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2008, 07:02:32 »
Obelix
Berätta mer om vad dessa gör, jag såg en bild med en Airwell och invändig VVX. Det är den stil jag söker men varför köpa nytt om det är enkelt att bygga om det man redan har.
Det kan ju knappast vara för kompliserat då CFR inte får släppas ut så utrustning finns att suga ut köldmediet, ny rördragning kräver en del tanke men jag kan inte tänka mej annat än att gå upp en dimension på rören om avståndet ökar vesäntligt och sen känns det ganska straigth forward med att flytta VVX och dra om lite vatten rör.
Lars
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE2010
« Svar #6 skrivet: 12 april 2008, 11:16:16 »
ja du mÃ¥ste ha tag i en bra kyl kille som delar maskinen monterarar växlaren pÃ¥ insidan. dra nya kyl rör frÃ¥n maskin till växlaren . väga in och anpassa köldmedels mängden samt justera in expansionsventil överhettning kondensering förÃ¥ngning. igen . nej sälj maskinen som begad och köp en ny dx med garantier och allt.  den andra ombyggnads delen blir för dyr.
airvellen fungerar riktigt bra.  jag böt min euronom efter att kompisen satt ett gäng med airveller
obelix

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!