Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1215 tjuter.  (läst 1883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nissecw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE 1215 tjuter.
« skrivet: 12 november 2020, 10:27:50 »
Jag har en Nibe 1215. Installerad -05. GÃ¥tt 21000 timmar.
Den tjuter när den går och ljudet sprider sig i hela huset så vi kommer kanske bli galna innan vintern är slut.
CP går som den ska och den ger inget ljud ifrån sig. Expansionsventilen är bytt.
Jag har lokaliserat ljudet till att det kommer från kompressorn. Jag trodde ett tag att det var fel på kompressorn men nu har jag lyssnat på en annan Nibe 1215 och den låter likadant så då kan det ju såklart vara fel på båda men jag tänker att det nog är lite så en kompressor låter?
Så nu har jag landat i att det återstår att sätta in flexslangar(om det heter så) mellan VP och ut till radiatorerna eller köpa ny värmepump.
Har jag fler alternativ? Och det här med flexslangar känns som att de flesta inte tycker hjälper, är det någon som vet om det kan hjälpa eller är det bortkastade pengar?
 

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #1 skrivet: 12 november 2020, 12:52:39 »
Ställ den röda höga kranen rakt öppen. Har säkert ingen betydelse, men klarar inte av att se den sned. Halvstängd ger oljud i alla fall.

Jag tror du ska titta på din växelventil. Häng av ställdonet och se om du kan påverka ljudet med manuell hantering av den.

Jag är ganska säker på att min bror har samma modell, var där ganska nyss. Elementen låter som det låter i pannrummet ungefär. Något som känns igen? Jag har planerat sätta flexslangar på den vid något tillfälle. Det är inte bortkastat för din del.
« Senast ändrad: 12 november 2020, 12:54:44 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nissecw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #2 skrivet: 12 november 2020, 13:59:57 »
Ja jag vet, jag mår otroligt dåligt över att behöva se den där röda kranen hela tiden. Tyvärr har de som monterat VPn satt rören så att de är i vägen för kranen så det går inte att öppna den mer...
Jag kollar mer på växelventilen, det är den som är bytt för ett år sedan, jag skrev expansionsventil men menade växelventilen.... men jag testar som du skriver.

Men exakt det låtar i radiatorerna precis som i pannrummet. Ljudet sprider sig.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #3 skrivet: 12 november 2020, 14:05:08 »
Jag skulle skruva loss handtaget och ta fram bågfilen och kapa bort en bit så ventilen går att öppna helt tummenupp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #4 skrivet: 12 november 2020, 14:27:41 »
Då kan det ju vara expansionsventilen som låter?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #5 skrivet: 12 november 2020, 17:35:05 »
MIn exspantionsventil började tjuta vid olika driftfall samt när den stannade,  gick att justera lite pÃ¥ den med pluggens baksida  som sitter
på den, men bara liiiiite , någon tiondel bara vred jag. Nu är det en ny och inget tjut.

Utloggad nissecw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #6 skrivet: 13 november 2020, 09:38:50 »
Så där, nu har jag sågat av halva röda handtaget så kranen står fullt öppen.
När jag lyssnar så kommer tjutet från vänster sida några dm ovanför kompressorn. Expansionsventilen sitter längst ner tror jag? Där hör jag inget tjut.
Ska nog prova detta med flexslangar nu och se om det hjälper något.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #7 skrivet: 13 november 2020, 10:06:10 »
Tror inte flexslangar kommer hjälpa dig.  LÃ¥ter som det är en elkomponent som tjuter.  Öppna övre luckan och identifiera vilken.  Spela in och lägg ut här.  Har det karaktär av brum, surr eller tjut?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad nissecw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #8 skrivet: 13 november 2020, 10:31:17 »
Har spelat in lite av ljudet nu. Det är av karaktären tjut.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #9 skrivet: 13 november 2020, 10:45:26 »
Har den alltid låtit så? Antar kompressorn aldrig är bytt?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nissecw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #10 skrivet: 13 november 2020, 10:47:59 »
Kompressorn bytt -13.
Så länge vi har bott i huset (3 år) har den låtit så. Ljudet kommer från vänster sida vid vattentanken. Det är bakom frigolit så jag kan inte se vad det är som låter.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #11 skrivet: 13 november 2020, 10:54:04 »
Jag tycker det är två olika ljud. Ett ljud som en svag "telefon-ton" i bakgrunden och sedan "durrar" det till och från av kompressorn som kan bero på sliten kompressor eller dåliga kompressorfötter som inte dämpar så bra längre(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #12 skrivet: 13 november 2020, 11:30:53 »
Det svagt tjutande ljudet fårdu nog leva med. Brummet som kommer, låter som att kompressorn lossnat i sin inre upphängning typ

Utloggad nissecw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #13 skrivet: 13 november 2020, 11:37:27 »
Ja men precis, jag tror att tjutet är något som jag får leva med. Det är dock detta tjut som sprider sig i hela huset och det var det jag funderade på om det kunde avhjälpas med flexslangar.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE 1215 tjuter.
« Svar #14 skrivet: 13 november 2020, 19:53:03 »
ja du det törs jag inte svara på, men det låter som ett bekant ljud. Har du provat lossa luckorna på modulen och trycka lätt mot kompressor, om ljudet försvinner, kan vara fötterna som är dåliga, om de inte byttes sist., eller rör som gnider mot något.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!