Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic NE9JKE Bra, dÃ¥lig, fungerar underhÃ¥llsvärmen  (läst 10569 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Hejsan!!

Funderar pÃ¥ att köpa en Panasonic NE9JKEtill sommarstugan men tvekar. Är det verkligen en maskin att lita pÃ¥ vid -25 grader, och gÃ¥r den att köra pÃ¥ underhÃ¥llsvärme vid -25 grader. I med att maskinen är till en sommarstuga sÃ¥ är driftsäkerheten viktig. Jag skulle vänligen vilja ha kommentarer frÃ¥n nuvarande ägare av denna maskin vad fungerar bra respektive dÃ¥ligt eller av andra som har erfarenheter av  denna modell.

Vänliga Hälsningar: Kent

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Hej Kent,

jag har två st NE9GKE ute vid min sommarstuga. Misstänker att NE9JKE är en nyutkommen efterföljare där bl a trågvärme finns från början. Säkert andra förbättringar också. Mina båda pumpar har hittills fungerat felfritt.

Nr 1: (utan trågvärme) är inne på andra vintern och den sitter i ett hus på ca 60 kvm. Huset byggdes på 60-talet och är dåligt isolerat (10-15 cm i vindsbjälklaget). Pumpen får lite problem att hålla underhållsvärmen när temperaturen kryper under -15 men jag tror att det nog mest beror på att huset är klent isolerat.

Nr 2: (eftermonterad trågvärme) sitter i mitt nybyggda 30 kvm garage och är inne på sin första vinter. Garaget är av utrymmesskäl inte heller kraftigt isolerat och försett med två tunna slagportar (isolering 95 mm i vägg och 195 mm i tak, dock 200 mm i betongplattan). Här verkar pumpen hålla inställd underhållsvärme ner till -25.

Jag loggar temperaturen och kan kolla den i realtid och det har varit riktigt kallt de senaste veckorna (10-20 minusgrader). I veckan gick utomhustemperaturen ner till 28 minusgrader. Jag kunde då se att då började även garagepumpen få problem att hålla sina inställda +8. Temperaturen sjönk ner till +6. I det större huset sjönk inomhustemperaturen till under +5 och då fick pumpen förhoppningsvis hjälp av elradiatorerna.

Ingen av pumparna stannade dock men jag vet inte hur utomhusdelarna ser ut. Kan lägga till att filtren är inte rengjorda sedan början av september. Tänkte åka ut i morgon och kolla hur allt ser ut och samtidigt rengöra filtren. Jag tror att det har rätt stor betydelse för uteffekten.

Oavsett vilken pump Du väljer så ska Du nog alltid ha Dina elradiatorer kvar som backup.

M V H

Johan

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic NE9JKE Bra, dålig, fungerar underhållsvärmen
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 20:05:58 »
Tack Johan för info.
Har några fler funderingar:
Jag undar har du någon uppfattning om hur mycket ström har pumparna har förbrukat under någon tidsperoid?
Har pumparna fungerat felfritt under tiden du haft dom?
Har du fjärrstyrning på pumparna, om du har är det något att ha?

Vänliga Hälsningar: Kent

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Hej igen Kent,

Båda pumparna är installerade med stickpropp och jag har satt en el-energimätare (PM 300) från Clas Ohlson mellan stickproppen och vägguttaget. De är rätt billiga så noggrannheten är väl inte den bästa. Jag brukar läsa av ibland och i "bostadshuset" var förbukningen på den pumpen under perioden 2008-10-05 till 2009-10-04, 1506 kWh. Huset är dåligt isolerat, 60 kvm och ligger i Bergslagen.

Båda pumparna har fungerat helt felfritt och det enda jag har gjort, och nu ska göra igen är att rengöra filtren.

Jag har faktiskt fjärrstyrning i "bostadshuset", men inte Panasonics egen som det går att komplettera med. Det är för dålig mobiltäckning hos mig. Jag kan därför inte säga något om den är bra eller dålig.

Det flitiga datorbytandet som vi hade i början av 2000-talet med datorpaket via arbetsgivaren gör dock att jag ställt en gammal dator uppkopplad till internet i en garderob i stugan. Datorn fungerar bra men duger inte längre hemma. Jag har sedan köpt en liten IR sändare (IRTRANS) som är kopplad till datorn.

Har "lärt" IR sändaren "viktiga" kommandon:
Underhållsvärme 8 grader eller motsv 10 grader
HEAT 22 grader
ON resp OFF

Jag kan nu gå in på viken dator som helst som är uppkopplad till internet och ändra innetemperaturen. Låter även datorn logga inne och ute temperaturen. Det senare är väl ren överkurs.

M V H

Johan

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic NE9JKE Bra, dålig, fungerar underhållsvärmen
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 21:37:54 »
Hejsan igen!!!

Tack för info

1506kwh på ett år är verkligen imponerande på 60kvm. Pumpen verkar nästan gå strömlös. Hur ofta har du varit där och använt pumpen till normal rumstemperatur.

Fjärrstyrningen som du har verkar vara avancerad, du kanske skulle öppna eget, behov verkar finnas.

Min stuga är bara på 30kvm och har 15cm isolering i tak och golv så den här maskinen bör räcka till för att klara svensk vinter i Örebrolän. För framtida utbyggnad verkar dén helt OK.

Vänliga Hälsningar:Kent

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Hej igen Kent,

Vi var faktiskt ute en hel del under den perioden, minst 1, ibland 2 gånger i månaden eftersom jag höll på mycket med det nya garaget. När vi är i huset på vintern så har jag på elradiatorn i badrummet men låter de andra vara nerskruvade. Enda gången det inte fungerade bra var när det blev -20 en natt. Vill minnas att vi hade 16 grader inne då på morgonen och jag blev tvungen att öka på med elradiatorerna. Jag tror däremot att förra vintern egentligen var rätt mild.

Jag har en liten gäststuga på ca 12 kvm och håller normalt +8 där samt ökar till +20 när vi åker ut. Jag har satt en elmätare på elradiatorerna även där och det lustiga är att det är nästan exakt samma förbrukning i det huset som pumpen tar i det stora!

Jag ska ju ut i morgon och då ska jag läsa av igen. Mitt 30 kvm garage är väl nästan jämförbart med Ditt hus så det kan ju vara intressant att se hur mycket som gått åt så här långt den här riktigt kalla vintern.

M V H

Johan

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Panasonic NE9JKE Bra, dålig, fungerar underhållsvärmen
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2010, 12:46:08 »
om du kör pumpen i underhållsvärme (+10) så ställ in elementen på +5 så du har en backup, vid -25kommer den nog inte att orka hålla kåken men om du köper till en fjärrstyrning så kan du ju öka temp från +10 till +16 för att den ska orka med i lägre temperaturer.

Har en NE-9 i stugan och vid utetemp -30 inställd temp +20 höll den +10 i stugan.

Fjärrstyrningen finns dessutom med batteribackup som skickar ett sms till dig om strömmen skulle ryka.

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic NE9JKE Bra, dålig, fungerar underhållsvärmen
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2010, 21:27:34 »
Hejsan!!!
Väntar med spänning hur förbrukningen ser ut för ditt garage. Jag funderar på din pump till sommarstugan den kan förmodligen fungera bättre om du har en värmetråd i tråget.

Ghandi !!
Jag hade tänkt att göra precis som du skrev att skaffa en fjärrstyrning och ha elemtenten inställda på 5grader. Idèn om att höja temp med hjälp av fjärrstyrningen vid köldtoppar är en mycket bra idè. Hur har din pump fungerat? har du haft något problem? Har du testat underhållsvärmen och fjärrstyrnigen verkar det fungerar bra?

Vänliga Hälsningar: Kent

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Hej igen Kent,

är precis hemkommen efter varit ute och sett till sommarstugan. Det blev en en del snöskottning.

Jag kollade förbrukningen sedan förra gången (2009-10-04 till idag 2010-01-11):
Garaget: 360 kWh
Bostadshuset: 601 kWh

Det verkar rätt bra, det är ju ändå tre månader och det har ju varit otroligt kallt nu på slutet.

Inga problem med någon av pumparna men däremot ett par rejäla isblock på marken under dem.

Att höja innetemperaturen i förebyggande syfte är nog bra men jag har märkt att är det riktigt kallt ute (-15) så ökar min pump värmen inomhus i ren snigelfart. Jag skulle behöva förbättra isoleringen.

M V H
Johan

Utloggad Kenval

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic NE9JKE Bra, dålig, fungerar underhållsvärmen
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2010, 22:30:15 »
Hej Johan!!!

Tack för info!!!!
Vad roligt att höra att pumparna fungerat trots kylan. Strömförbrukningen verkar inte alls vara speciellt mycket.

Det lutar åt att köpa en panasonic pump men jag har fortfarande några funderingar.
Jag undrar hur många kW är dina pumpar (NE9GKE) på och hur högt upp från marken är dina pumpar placerade (du skrev att det var mycket is under pumparna?)

Vänliga Hälsningar:Kent

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic NE9JKE Bra, dålig, fungerar underhållsvärmen
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2010, 22:47:25 »
Hej,

båda pumparna sitter ca 50-60 cm över marken, möjligen ännu högre.

Är ingen expert på tekniska data men detta har jag kopierat från ett datablad:
Värmeeffekt, min–max (nominell effekt) 0.60–5.40 (3.60) kW 
Förbrukningseffekt (nominell effekt) 0.115–1.360 (0.825) kW 

Hoppas det hjälper Dig ågot annars finns det nog experter på detta forum som kan hjälpa Dig.

M V H
Johan

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har en NE9-JKE i garaget ~80m2 med 145mm isolering i vägg och 215mm i tak.

När det var minus 25-30 ute fick pumpen svårt att dra upp värmen igen efter att en iskall bil körts in.
Så några element ställda på +5 som ghandi tipsar om kan nog vara en bra backup.
Ska själv sätta upp några gamla element jag har över från husrenoveringen i garaget till kommande vinter.
-34.4 ºC är bottennoteringen för mig i vinter.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Niels D.

  • Gäst
Niels D.
SV: Panasonic NE9JKE Bra, dålig, fungerar underhållsvärmen
« Svar #12 skrivet: 20 november 2012, 12:09:16 »
Det flitiga datorbytandet som vi hade i början av 2000-talet med datorpaket via arbetsgivaren gör dock att jag ställt en gammal dator uppkopplad till internet i en garderob i stugan. Datorn fungerar bra men duger inte längre hemma. Jag har sedan köpt en liten IR sändare (IRTRANS) som är kopplad till datorn.

Johan
Hej Johan
Hvilket program bruger du på datorn til at styre IRTrans? Jeg har købt en varmepumpe og er nær ved at købe en IRTrans.
Mvh Niels

Utloggad lindejo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic NE9JKE Bra, dålig, fungerar underhållsvärmen
« Svar #13 skrivet: 03 december 2012, 00:04:51 »
Hej Niels,

det finns en enkel programvara som är avsedd för irtrans. Enkel men den funkar. Man får använda fjärren till pumpen för att programmera kommandon.

Johan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!