Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad krävs för att kunna använda volymtank istället för arbetstank?  (läst 12252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ok jag my bad. Jag hade ingen aning om att en volymtank hade lägre temp in till VP än en volymtank.

Är du säker på att du inte menar en ackumulatortank mot vilken du kör fast kondensering?

Det jag menar är att det ju inte finns några krav på att köra med fast kondensering och behandla en arbetstank som en ackumulatortank.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om golvvärmen (och/eller radiatorslingan) kallar på värme samtidigt som VP producerar VV, finns ju inget flöde i min föreslagna volymtankkonfiguration.

Det problemet har man väl med alla värmepumpar som inte har en stor arbets/ackumulatortank som lagrar värme. Dock är det väl ingen som har nåt problem med det eftersom VP'n växlar mellan varmvatten och husvärme med bestämda tidsintervall och huset är så pass trögt att man inte märker det.

Det jag menade var att volymtanken (åtminstone i teorin) ger lägre temperatur IN till VP, vilket borde vara bra ur COP-synpunkt, eller hur?

Det beror väl på... Har man ett högt delta-T på radiatorsystemet så blir det ju kallare vatten till VP'n om man har en volymtank?
Det bästa är att anpassa flödet så att man får det som VP'n vill ha. Då får man optimal driftekonomi för VP'n. Om det innebär att man måste gå utanför radiatorsystemets arbetsområde vad gäller flöde och delta-T så behöver man en arbetstank. Annars klarar man sig med en volymtank.
« Senast ändrad: 03 oktober 2011, 13:42:28 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ok jag my bad. Jag hade ingen aning om att en volymtank hade lägre temp in till VP än en volymtank.

Är du säker på att du inte menar en ackumulatortank mot vilken du kör fast kondensering?

Det jag menar är att det ju inte finns några krav på att köra med fast kondensering och behandla en arbetstank som en ackumulatortank.
Om man har högre flöde genom vp än genom radiatorerna och har en arbetstank kommer det vid längre drift av kompressor bli kortslutning dvs att framledningen smiter igenom arbetstanken och går tillbaka till vp utan att ha varit en sväng genom radiatorerna och då kommer det bli varmare retur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är det nåt problem? Då stannar ju VP'n och väntar på att framledningen har svalnat tillräckligt för att den skall starta igen...
Du får ju ändå betydligt längre gångtider och rätt flöde genom VP'n jämfört med att köra utan tank.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nej det är inget problem men det ger dyrare drift än en volymtank om man inte behöver en arbetstank av nån anledning. Samt att jag tror att man nyttjar hela volymen i volymtanken och det vill man normalt inte göra i en arbetstank just pga varmt retur om hela tanken blir uppvärmd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hade ingen aning om att en volymtank hade lägre temp in till VP än en volymtank.
Jag är novis på detta. Men om man utgår från min skiss i första inlägget "ser det ut" som returen som kylts ner av golvvärmen skulle vara kallare än något som blandats rejält i en tank. Är det också så i verkligheten?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
håller med purjot. :)

Kortslutning är ju ett lite dåligt begrepp i dessa sammanhang.

Låter som om VP går i 20 minuter sen bara så där PANG blir det kortis och vattnet går genom arbetstanken tillbaks till värmepumpen och PANG där blev det HP larm, ring tekniker osv. :)

Det enda jag kan säga med 100% säkerhet är att om du inte har kortslutning i ditt värmesystem DÅ får du HP larm! (har testat) :).

Arbetstanken garanterar flödet och kan även husera den energi som inte huset kan eller vill ta till sig för stunden. Detta kommer ju därmed också öka tiden till nästa körning. Fortfarande 100% flytande och inte högre temp än vad huset önskar.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Man brukar inte dra returen genom arbetstanken man sätter ett T stycke på returen så bara 1 rör går till arbetstanken i botten men på framledningen går båda igenom ska kolla om jag hittar nån bild.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag är novis på detta. Men om man utgår från min skiss i första inlägget "ser det ut" som returen som kylts ner av golvvärmen skulle vara kallare än något som blandats rejält i en tank. Är det också så i verkligheten?

Vi säger att du bara har golvvärme för enkelhetens skull. Om ditt golv ber om och kan ta emot det flöde som VP ger då kommer ju framledning och retur gå relativt oavkortat till ditt golv.

Om ditt golv skulle tacka nej eller av annan anledning inte kan hantera flödet ja då tar din arbetstank hand om detta. Och låter, utifrån inställd kurva, värmepumpen göra klart sin körning tills huset har fått det som huset kräver enligt ägaren till huset som har ställt in gällande kurva..

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Som jag ser det kommer du jobba flytande med kurvan mot radaitorerna.

Golvet kommer maximalt ta den temp du har ställt in på golvvärmen.

Eftersom radiatorerna inte ska värma hela huset kommer dessa stoppa/strypa innan körningen är slut. Om den tempen är högre än vad golvet kräver måste VP kunna lasta av effekten någonstans. I arbetstanken.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
håller med purjot. :)

Kortslutning är ju ett lite dåligt begrepp i dessa sammanhang.

Låter som om VP går i 20 minuter sen bara så där PANG blir det kortis och vattnet går genom arbetstanken tillbaks till värmepumpen och PANG där blev det HP larm, ring tekniker osv. :)

Det enda jag kan säga med 100% säkerhet är att om du inte har kortslutning i ditt värmesystem DÅ får du HP larm! (har testat) :).

Arbetstanken garanterar flödet och kan även husera den energi som inte huset kan eller vill ta till sig för stunden. Detta kommer ju därmed också öka tiden till nästa körning. Fortfarande 100% flytande och inte högre temp än vad huset önskar.
Håller med om att kortslutning är ett dåligt ord men man brukar kalla det så om vattnet går igenom en radiator eller arbetstank utan att ha gjort rätt nytta men vi kan hitta på ett annat namn. Jag har inte påstått att det skulle vara nån fara med att ha arbetstank och man skulle få hp larm, ringa tekniker, vart har du fått det ifrån. Om inte huset vill ha energin så har man gjort högre temp än vad huset önskar ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hitte en instruktion hos nibe hur man kan koppla arbetstank http://iframe.nibe.se/epi/iframes/ukv_pro.asp?user=#
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag menade inte att du har sagt så. HP Larm osv.. jag menar att begreppet som sådant kan göra att man tror att det är något farligt. :)

Om vi utgår från att systemet är korrekt instrypt och kurvan är korrekt inställd så gör vi för mycket energi för stunden på grund av någon inre eller yttre temporär påverkan. Denna temporära påverkan hanterar vi genom arbetstanken som när behovet återkommer pushar ut detta. Jag kan inte se att vi gjort det i onödan.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nej värmen finns ju kvar tills du behöver den. Men du tror inte att det i ditt system finns risk för att vattnet från framledningen går raka vägen till returen utan att värma huset vilket försämrar cop ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Med raka vägen antar jag du menar genom arbetstanken på 300 liter?
Om nu så skulle ske utan att jag skulle önska detta. Dvs att huset ber om värme men inte klarar av att ta emot och vatten därmed tvingas via arbetstanken. Ja då är det som sagt 300 liter som gissningsvis har ett hyfsat delta (har inte mätt).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!