Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Grundläggande kylteknik => Ämnet startat av: Kalle LKPG skrivet 31 juli 2014, 11:06:01

Titel: Bil-AC suger ned sig. Torkfilter?!
Skrivet av: Kalle LKPG skrivet 31 juli 2014, 11:06:01
Hej!

AC`n i min arbetsbil suger ned sig och löser på lågtryck trots korrekt fyllnadsmängd. Jag misstänker att smutsfiltret är igensatt. Men kan det även bli på detta vis om det är fukt i systemet?
Ett nytt torkfiltrer kostar ca 250kr så det är ju inte hela världen och verkar hyffsat att byta.
Kan det vara något annat tro?

MVH
Kalle
Titel: SV: Bil-AC suger ned sig. Torkfilter?!
Skrivet av: JNilsson skrivet 31 juli 2014, 11:50:02
Vad är det för bil?
Expansionsventilen då det är kapillärrör, heter det kapillär när det är några centimeter långt och nån millimeter i hålet, är rätt vanligt.
Titel: SV: Bil-AC suger ned sig. Torkfilter?!
Skrivet av: Kalle LKPG skrivet 31 juli 2014, 12:00:04
Det är en peouget expert -04 (samma som jumpy och scudo)
Skall jag vara helt ärlig har jag inte kollat supernoga. Om bilden på skruvat stämmer är det denna: http://www.skruvat.se/Expansionsventil-klimatanlaggning-P59794.aspx
Funderade med på expansionsventilen. Är den igensatt med smuts tror du? Byta el rengöra?

MVH
Kalle
Titel: SV: Bil-AC suger ned sig. Torkfilter?!
Skrivet av: xxargs skrivet 31 juli 2014, 12:23:40
Hur vet du att den suger ned sig - manometerställ ??

Är det samma sak om du har full ventilationsfart resp lägre fart - är draget genom ventilationen konstant eller avtar det trots samma fläktfart - hur ser lågtryckröret från torpedplåten - fryser den ??

Om evaporatorn blir kall så sjunker trycket precis som att det suger ned sig och då kanske det är en termistor som  (frostskyddet) bråkar med dig.

Med andra ord uteslut alla andra indirekta fel innan du går på torkfilter etc. då det verkligen är onödigt arbete om man byter exp-ventil och torkfilter och problemet kvarstår ändå... eller om man säger så, man byter inte expansionsventilen förrän man _VET_ att den är dålig och det handlar om logiskt slutledningsförmåga via indirekt påverkan (låg, hög fart på ventilationen, mäta temperatur etc.) komma fram till om den behöver bytas och man skall vara ganska så säker på detta innan man börja riva instrumentpanelen med allt vad det innebär...

Om du har hinder i torkfiltret så bör du märka det som en mer eller mindre temperaturskillnad på ingående och utgående ledning då torkfiltret i det läget arbetar som en orificer (strypning) - har du inte någon märkbar skillnad- dvs. temperaturskillnaden mindre än 1 grad mellan in och utgång, leta på annat ställe...

om systemet är väldigt fuktigt (>> 400 ppm vatten i köldmediet) så kan det frysa i exp-ventilen och det brukar då ge kyla först som sedan avtar för att ojämnt kunna sätta igång igen, men frost expansionsventil med R134a-system är synnerligen ovanligt och dessutom jobbar inte bil-AC med minusgrader på evaporatorn vid korrekt drift även om det kan förekomma om man har större köldmediebrist eller att frostkyddstermostat/termistor/pressostat som drar ned kompressorns kapacitet eller stänger av kompressorn (vid tex. låg last/låg ventilationsfart)  inte fungerar

En del AC-reparationsmanualer beskriver beteendet på manometerstället för olika typer av fel, dock är det lite knepigt då det är flera olika fel som kan ge samma beteende och därför måste man prova vid olika driftsfall och den vägen ringa in vilken del i systemt som kan krångla - mao. lite logisk tänkande och slutledningsförmåga via indirekt påverkan och olika driftsituationer...



Titel: SV: Bil-AC suger ned sig. Torkfilter?!
Skrivet av: Kalle LKPG skrivet 31 juli 2014, 14:47:26
Hur vet du att den suger ned sig - manometerställ ??

Är det samma sak om du har full ventilationsfart resp lägre fart - är draget genom ventilationen konstant eller avtar det trots samma fläktfart - hur ser lågtryckröret från torpedplåten - fryser den ??

Om evaporatorn blir kall så sjunker trycket precis som att det suger ned sig och då kanske det är en termistor som  (frostskyddet) bråkar med dig.

Med andra ord uteslut alla andra indirekta fel innan du går på torkfilter etc. då det verkligen är onödigt arbete om man byter exp-ventil och torkfilter och problemet kvarstår ändå... eller om man säger så, man byter inte expansionsventilen förrän man _VET_ att den är dålig och det handlar om logiskt slutledningsförmåga via indirekt påverkan (låg, hög fart på ventilationen, mäta temperatur etc.) komma fram till om den behöver bytas och man skall vara ganska så säker på detta innan man börja riva instrumentpanelen med allt vad det innebär...

Om du har hinder i torkfiltret så bör du märka det som en mer eller mindre temperaturskillnad på ingående och utgående ledning då torkfiltret i det läget arbetar som en orificer (strypning) - har du inte någon märkbar skillnad- dvs. temperaturskillnaden mindre än 1 grad mellan in och utgång, leta på annat ställe...

om systemet är väldigt fuktigt (>> 400 ppm vatten i köldmediet) så kan det frysa i exp-ventilen och det brukar då ge kyla först som sedan avtar för att ojämnt kunna sätta igång igen, men frost expansionsventil med R134a-system är synnerligen ovanligt och dessutom jobbar inte bil-AC med minusgrader på evaporatorn vid korrekt drift även om det kan förekomma om man har större köldmediebrist eller att frostkyddstermostat/termistor/pressostat som drar ned kompressorns kapacitet eller stänger av kompressorn (vid tex. låg last/låg ventilationsfart)  inte fungerar

En del AC-reparationsmanualer beskriver beteendet på manometerstället för olika typer av fel, dock är det lite knepigt då det är flera olika fel som kan ge samma beteende och därför måste man prova vid olika driftsfall och den vägen ringa in vilken del i systemt som kan krångla - mao. lite logisk tänkande och slutledningsförmåga via indirekt påverkan och olika driftsituationer...

Hej!

Ja kollat med manometerställ. Vet inte säkert om det är lågtrycksvakten men det slårt ifrån runt 1,5 bar el så. Minns inte riktigt nu. Är bara när det blir lågt kompressorn stannar. Hägtycken är ok efter temp. Jag har en 2-kanalig termometer så då skall jag mäta på torkfiltret. Fläkten på ca 2/3 fart. Har kollat o lite olika hastigheter men med ungefär samma resultat.

Men det med frostskyddet låter ju inte helt omöjligt. Vart brukar det sitta? Måste man riva panel el kan det sitta på torpeden? Går det resistansmäta för att hitta ev fel?

Jag jobbar inte så mycket med kylanläggningar så minnet är lite dåligt just nu med hur allt fungerar. Får ta fram mina böcker o kika lite.

Jag återkommer!

Tack!

MVH
Kalle
Titel: SV: Bil-AC suger ned sig. Torkfilter?!
Skrivet av: xxargs skrivet 31 juli 2014, 23:56:29
Har systemet expansionsventil så brukar det inte finnas någon pressostat på lågtrycksidan utan endast högtrycksidan, vilket gör att den inte märker  om det suger ned sig för att kondensorn blir för kall efter att kompressorn startat - det är detta som är tänkt att en termostat eller en termistor instucket i evaporatorn skall fixa.

därför är det bra att försöka se om tjocka AC-röret ur torpedplåten verkar vara frusen när det har låg fläktpådrag inne i kupén.

tex en del volvomodeller har bekymmret att termistorn slutar att fungera och det resulterar att kompressorn inte stänger av sig och evaporatorn blir en isklump efter ett tag och ventilationen minskar till att upphöra helt fast fläkten är igång. Just i aktuella volvomodellen så sitter termistorn lättillgängligt och lätt att byta men om samma sak skulle hända i min bil (toyota corolla), så blir det att riva hela ventilation/fläktpaketet om man skall komma åt denna - men å andra sidan bygger inte toyota att saker skall gå sönder inom tänkta livslängden...