Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad skall jag välja för uppvärm system??? hjälp  (läst 8271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Froven40

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborgs trakten
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej

Det är dags att byta/köpa nytt uppvärmningssystem. Vilket skapar mycket tankar och funderingar.
det vi har idag börjar bli kasst och vi har lagat i 2 omgångar.
Vill gärna ha era åsikter och förslag.

Huset:
125 m2 + garaget som sitter ihop med huset ca 20 m2 (garaget endast ca 12 grader)
6 rum och kök... LÃ¥ng smal hall. 
Myresjöhus från 1987, enplans hus. med gjuten platta. Relativt välisolerat.

Har idag en CTC electric någonting,,, elpanna som skickar ut varmt vatten till elementen. (vattenburen värme)
Vi gör endast av med ca 18 000 kWh totalt i hushållet. (snitt de sista 3 åren)

Bör tilläggas, bergvärme är nog uteslutet... vi bor i en dal och ingen i området har borrat... kan vara 80 m till berget.

Hatar elbolagen bör tilläggas :-)

Om jag skall ha ved eller pellets så måste en kulvert grävas ner utanför huset från garaget till det lilla pannrummet intill köket i huset. (gjuten platta och ganska långt mellan garage och "pannrummet"
Idiotiskt placering på pannan...
Viss tillgång till ved finns... ca 6 cbm per år kan jag få.

Vilket väg skall jag vandra???

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Fulleffekt Luft/vatten maskin   nästan lika bra som bergvärme. Thumbsup

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad skall jag välja för uppvärm system??? hjälp
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2012, 19:23:22 »
Vad har du för ventilation?
Ett tips är en FLVP (frånluftsvärmepump) som återvinner energin i frånluften och gör värme + varmvatten av den.
Bästa läget är om frånluftsventilationen är någorlunda smart dragen så du kan koppla in en FLVP utan att behöva dra om hela ventilationen i huset.

Om du har en någorlunda stor tomt så kan jordvärme kanske vara ett alternativ, kostar ungefär som luft/vatten men är lika bra som bergvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

JT Danielsson

  • Gäst
JT Danielsson
SV: Vad skall jag välja för uppvärm system??? hjälp
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2012, 19:43:23 »
Jag ser också frånluftvärmepumpen som en billig men bra lösning för ett hus i den storleken. Själv ska jag dessutom lägga till varmluft från kallvinden och från min stora vertikala luftsolfångare på sydfasaden för att minska behovet av extravärme ännu mer. Ska försöka få till att (de filtrerade, avsvalnade) rökgaserna från kaminen kan få tas om hand av värmepumpen också. Då klaras köldknäpparna också. Det gör dock det besvärligare att räkna ut vilken effekt man ska ha på värmepumpen, men jag ska ändå se på möjligheten. En bra styrning av värmen mellan två ackumulatortankar och värmesystemet ska man se till att få. Den ska vara enkel att förstå, styra och den ska fungera med stor automatik.

Utloggad Froven40

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborgs trakten
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Ventilationen är en fläkt som sitter på taket. Den går konstant med utsug från 4 ställen.
kök, badrummen, tvättstugan.
Sen har vi "hål" i väggarna i resten av rummen. Fresh80 ventiler eller vad det heter.
Så tyvärr ej smart dragen vent...


har funderat lite på FTX men det blir så avancerat och dyrt... Får då blir det ju både ett värmessystem och återvinning på luften. Men oj vad låg elräkning det borde bli.

Men din tanke var bra! Inte tänkt på detta alls,
Vad kostar en frånluftsvärmepump? installerat o klart?
Det finns ju plats på vinden att dra rör.

Jag har även en bra vedkamin placerad mitt i huset.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag skulle definitivt satsa på en luft/vatten-värmepump om jag vore i ditt ställe.
En CTC EcoAir 105 (eller möjligen 107) kostar ca 40-45 tusen monterat och klart. Sen beror det såklart på hur gammal din panna är, om du vill byta den också.

För att få lite tips och idéer borde du kolla in Energimyndighetens energikalkyl. Där lägger du in data om ditt hus, inkl hur mycket el du gör av med, och kan se vad effekten blir av olika typer av åtgärder.

http://energikalkylen.energimyndigheten.se/

Vi hade också bara elpanna, och mekanisk frånluft i våtutrymmen. Installation av frånluftsvärmepump hade inneburit en ganska dyr och krånglig installation för oss, beroende på hur huset ser ut, så vi blev direkt avrådda av folk som kan sånt. Det slutade med att vi installerade en CTC EcoAir 107 PolarEdition och ersatte den gamla elpannan med en ny CTC EcoEl. Värmepumpen så effektiv att den betalar sig själv på 3-4 år, och faktum är att den betalar även elpannan plus en extratank och lite till om jag räknar på ca 10 år.

Februari har varit kall, med -30 första veckan, och trots det har vi sparat över 1400 kWh bara under februari. Vår årsförbrukning låg på ca 35 000 kWh, och den ser ut att sjunka till ca 18 000 inkl hushållsel.

Det finns många fabrikat, och dom flesta verkar vara nöjda med vad dom installerat, så det viktigaste är nog att hitta en installatör som man törs lita på.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
FrÃ¥nluft är ju en elpanna med en pyttekompressor  :D Vad ska du ha den till ???

JT Danielsson

  • Gäst
JT Danielsson
SV: Vad skall jag välja för uppvärm system??? hjälp
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2012, 20:15:18 »
Det borde väl gå att dra frånluften på vinden till värmepumpen (i tvättstugan eller pannrummet?) i st f att skicka ut värmen med takfläkten. FTX – alltså värmeväxlare har jag mest dåliga erfarenheter av. Dålig till varierande effektivitet jämfört med uppgivna värden. Svåra att göra rent, vilket leder till att folk hoppar över det och tappar effekt. Jag skulle välja FL-VP i stället. "Hålen mellan rummen" är väl till fördel för att få jämn cirkulation. Är inluftsdonen i sovrummen? Har själv räknat med ljudfällor/ventiler ovanför innerdörrarna till sovrummen.

Tyvärr brukar man (av brandskyddsskäl) låta en stor del av värmen gå förlorad genom att inte ta tillvara köksfläktsfrånluften, men kolla med kommunens besiktningsman. Kanske det räcker med ett brandspjäll som hindrar brandspridning efter köksfläkten och då drar Du även den till värmepumpen. Din kamin kan fungera som värmekälla vid toppbelastning. För att en värmepump ska vara ekonomisk så dimensioneras den för det stora standardbehovet – inte köldknäpparna. Kolla om värmepumpar här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php och även här: http://www.svepinfo.se/varmepumpar/ Energimyndigheten har Du fått länk till.

JT – pensionerad byggnadsingenjör och fastighetstekniker som gillar enkelhet och lågt underhåll

Utloggad Froven40

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborgs trakten
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Tack för alla idéer.

Vad tror ni en flvp skulle kosta installerad o klar?
Har ingen känsla alls kost på detta.

Lunk umeå pojken
Min elpanna är slut..
Så då måste jag ha både eco air o eco el.
Vad ligger dessa på med installering?
Jag gillar dock inte att det är 2 anläggningar... Dubbelt med
Saker som ev kan strula

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
EcoEl är en elpanna, förberedd för EcoAir. Man bara sätter i en kontakt så styr EcoEl värmepumpen.

Alla luft/vatten-pumpar måste ha en elpanna att jobba mot, eftersom dom inte funkar när det är riktigt kallt. Sen finns det ju dom som nöjer sig med en luft/luft-pump, som bara blåser in varmluft nånstans i huset, kompletterad med en elpanna.

EcoAir kostar ca 40 kkr, EcoEl ungefär samma, demontering av det gamla och installation av det nya ca 20, så i runda slängar max 100 000 efter ROT-avdrag.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad skall jag välja för uppvärm system??? hjälp
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2012, 20:46:54 »
Köp inte CTC dÃ¥ ;)   Finns massor av grejer som är bättre. Qvantum, Viessmann, Danfoss, Mitsubishi, Daikin, exempelvis.   qvantum med förlustrfri avfrostning  Thumbsup  (fanns det en dreglande homer simpson smiley sÃ¥ skulle jag infoga den nu ;D)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det finns många fabrikat, och dom allra flesta verkar nöjda med det dom köpt. Det som verkar vara viktigast är att hitta en pålitlig installatör som gör ett bra jobb och inte plötsligt går upp i rök och är oanträffbar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Froven40

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborgs trakten
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Vilket märke är i detta läge orelevant.

Iochmed min låga förbrukning med elpannan
gör det grymt svårt med valet...hade jag haft olja eller gjort av med
30 000 kWh per så hade ju allt lönat sig inom rimlig tid.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad skall jag välja för uppvärm system??? hjälp
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2012, 21:54:53 »
Vad tror ni en flvp skulle kosta installerad o klar?
Har ingen känsla alls kost på detta.

Om ventilationen måste dras om (och det tror jag i ditt fall) så kostar en FLVP säkert en bit över 100 kkr inklusive ventilationen så då kan jag bara avråda från detta.

Hur var det med tomtmark, finns det ca 500-600 m2 tomt att gräva ner en slang i?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad skall jag välja för uppvärm system??? hjälp
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2012, 23:58:58 »
Vart i landet bor du? Hur varmt vatten behöver elementen när det är som kallast ute? Har du tänkt göra installationen själv, eller tänker du köpa en helhetslösning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!