Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Löser på hög pressostat.  (läst 4169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Löser på hög pressostat.
« skrivet: 06 augusti 2021, 08:08:10 »
Hej! Efter massor av tid av googlande skapade jag nu ett konto här och behöver hjälp.
Jag har en äldre ivt c7 ht plus som löser på hög pressostat. Läste av följande värden direkt efteråt.

GT 1 - Retur rad TILL 7.5c Nuv 27c
GT2 - UTE 17.7c
GT3 - Börv 43c, Nuv 39.1c
GT4 - missade jag..
GT5 - Rum, Börvärde 20.6, Nuv 23.8c
GT6 - kompressor 65.2c
GT8 - värmebärare ut 48.4c
GT9 - värmebärare in 36.7c

Har försökt se om cirkulationspumpen är dålig men jag hör att den ger flöde när ja stryper på ventilen ut, dock svårt att veta om det räcker.
Jag har även ställt ner temp på varmvattnet till 43 utan resultat. Luftat elementen också. Kollat alla filter.

Kan ni som är duktiga på värden tyda något från siffrorna ovan?

Mvh en vilsen pump ägare..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2021, 08:19:54 »
Du verkar ha alldeles för hög kurva inställd på din värmepump, det gör att den vill producera värme trots att alla termostater är stängda, det innebär i sin tur att det inte blir något flöde över värmeväxlaren, och trycket stiger så fort att inte ens tempgivarna hinner reagera så pass mycket att värmepumpen stänger ned på grund av hög temp innan tryckgivaren löst ut.
Öppna alla termostater så att värmepumpen för fritt flöde och ställ sedan ned kurvan tills det inte längre finns något värmebehov, när det är 17.5 grader ute skall värmepumpen normalt aldrig starta.
Om du har kurva 9 inställd nu, så kanske du skall ha 4 eller 5 för att det skall fungera som tänkt.

Nu är jag inte så bra påläst på IVT och de olika givarbeteckningarna, men jag tror i alla fall är det är nåt med kurvan i kombination mes strypande termostater som gör att du inte har tillräckligt med flöde genom värmeväxlaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2021, 08:27:06 »
Alla termostater är fullt öppna och kurvan är ställd på 3.6 om du menar menyn där man ställer värmen.

Kan det vara så att cirkulationspumpen är kass? Att den inte hinner med att föra över Värmen  till radiator sidan?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2021, 08:35:58 »
Jo, det är inte helt ovanligt att de kärvar på sommaren, brukar gå motionera igång med en mejsel.
På baksida motorn finns en stor "mutter" som du kan skruva loss (lite svartvatten kan rinna ut) och där inne ser du axeltappen, axeltappen har ett mejselspår i sig.
Om du startar cirkpumpen kan du se om den snurrar, men annars kan du med en skruvdragare köra bak/fram några gånger samtidigt som du försöker påverka axel radiellt för att "slipa bort beläggningar" i pumphuset.
Kurvan verkar vara OK.

Ibland kan det även vara växelventilen som inte växlar som de ska, och då kan den skicka ut varmt vatten på radiatorerna när den tror den går tappvarmvatten, men det verkar ju inte vara fallet denna gång, för då skulle ni ha väldigt varmt i huset.
Vilket driftläge står pumpen i när den stannar, har du sett det, är det i "Värme" eller "Varmvatten"?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2021, 08:46:44 »
Ser ut som att den stannar för att det är varmvatten som görs eftersom ikonen med ”duschen” lyser eller tolkar jag det fel då?

Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2021, 09:06:43 »
Det är nog korrekt noterat, dåligt flöde, beläggningar i VVB, eller möjligen luft.
Om det är en mantelberedare så kan luft samlas i beredaren, kolla det och se var avluftningen finns.
Kolla även cirkpumpen enligt tidigare inlägg.
OM det är fel på trevägsventilen borde radiatorerna bli väldigt varma.

IVT har haft problem med beläggning i flex-slangarna, det är inte alls omöjligt att det är det som är ditt problem.
Du skulle kunna prova lossa en av de metallomspunna slangarna och kika in och se om den är full med beläggningar.
(Då kan det komma lite mer vatten...)

Jag skulle:
1. Kolla så cirkpumpen går som den ska
2. Avlufta beredaren
Om det inte hjälper skulle jag kolla på flexslangarna, mycket möjligt att det är där skon klämmer.
« Senast ändrad: 06 augusti 2021, 09:10:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2021, 10:10:03 »
Återkommer ska kolla det direkt efter jobbet idag!

Mvh

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2021, 10:12:31 »
Av siffrorna i första inlägget tycker jag inte att "dåligt flöde" verkar vara huvudproblemet. Diffen värmebärare in och ut är 12 grader och den borde kanske vara 7-8 garder om allt fungerar som det skall. 12 grader är dock ingen katastrof enligt min erfarenhet. Jag hade över 20 grader när mina slangar var ordentligt igensatta och den löste inte ut i alla fall.

Avläsningarna här ovan är gjorda direkt efter att pumpen löst ut. Det vore bättre att se siffrorna straxt innan pumpen löser ut eller åtminstone när den gått ett bra tag och producerat varmvatten.

Min pump löste ut massor av gånger på "hög pressostat" och det berodde på att jag hade för hög inställd varmvattentemperatur. Jag upptäckte nämligen att den alltid löste ut straxt innan varmvattenproduktionen var färdig. Sedan jag ställde in vv-temperaturen på 41, 5 grader har den inte löst ut på säkert 10 år.

Prova att sänka din vv-temperatur mer (tex till 40) för att se om problemet försvinner. Fungerar det då höjer du temperaturen litet i taget tills pumpen börjar lösa ut igen. Sedan lägger du dig tex på 0,5 grader under "utlösningstemperaturen". Jag har lagt mig 0,2 grader under min "utlösningstemperatur" och det fungerar bra
Prova också att höja cirkulationspumpens varvtal till max för att se om du får ner tempdiffen värmebärare in-ut till åtminstone 7 grader. Går det inte (och cirkulationspumpen fungerar) har du säker mycket skit i slangarna. Med skit i slangarna hade jag en tempdiff på över 20 grader och efter rengöring av slangarna sjönk diffen till 3 grader så jag fick sänka pumpens varvtal för att nå 7 grader som jag förstått är "optimalt"
« Senast ändrad: 06 augusti 2021, 10:20:56 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2021, 12:06:51 »
Tack för bra svar! Ska testa detta. Pumpen gick ju tidigare med 46.0 inställt på varmvattnet och detta pressostat fel har kommit nu vår/sommar. Cirkulationspumpen går redan på läge 3 vilket är Max. Men jag återkommer senare idag så får vi se vad jag har hittat.

Mvh

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #9 skrivet: 06 augusti 2021, 12:18:41 »
Jag tror inte heller dåligt flöde är problemet. På min IVT-pump sitter GT9 monterad ovanför det ställe där returen från varmvattenberedaren ansluter till värmebärarröret. Troligen är det så på alla gamla IVT-pumpar. Det gör att GT9 kanske inte visar rätt värde när varmvatten bereds utan det rätta värdet är högre och differensen alltså mindre.

Jag är undrande över värdet på GT6, köldmediets temperatur efter kompressorn. Är trycket i kondensorn så högt att pressostaten löser ut ska GT6 vara över 80 grader. 65 grader är hetgastemperaturen  på min pump när utgående värmebärare är ca 42 grader. När min pump gör varmvatten brukar visar GT6 runt 75 grader. GT8 är då 55 grader som högst. Men ett värde på GT6 när kompressorn går är bättre, temperaturen sjunker snabbt.

Jag får inte temperaturerna som redovisas att gå ihop med att högtryckspressostaten löser ut. Vad som är extra konstigt är att det inte hjälper att ställa ner varmvattentemperaturen till 43 grader.

ÄR varmvattenberedaren luftad? Det är där ofta där luften samlas. Det är i och för sig ingen förklaring till varför pressostaten löser ut om GT6 och GT8 är korrekta men det skadar inte att lufta beredaren.

Hur ofta inträffar felet? Hur gammal är pumpen?

Ser ut som att den stannar för att det är varmvatten som görs eftersom ikonen med ”duschen” lyser eller tolkar jag det fel då?

Mvh

Det är rätt tolkat. Det är nästan alltid så att det är under varmvattenberedning som högtryckspressostaten löser ut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2021, 12:24:22 »
detta pressostat fel har kommit nu vår/sommar.

Rätt naturligt att det är så. Sommartid är köldbärartemperaturen hög. Det gör att pumpen ger betydligt högre effekt än vintertid, kanske 20% mer. Ligger man på gränsen till att högtryckspressostaten löser ut vintertid räcker det för att man ska få problem på sommaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2021, 12:31:23 »
Jag tror inte heller dåligt flöde är problemet. På min IVT-pump sitter GT9 monterad ovanför det ställe där returen från varmvattenberedaren ansluter till värmebärarröret. Troligen är det så på alla gamla IVT-pumpar. Det gör att GT9 kanske inte visar rätt värde när varmvatten bereds utan det rätta värdet är högre och differensen alltså mindre.

Jag är undrande över värdet på GT6, köldmediets temperatur efter kompressorn. Är trycket i kondensorn så högt att pressostaten löser ut ska GT6 vara över 80 grader. 65 grader är hetgastemperaturen  på min pump när utgående värmebärare är ca 42 grader. När min pump gör varmvatten brukar visar GT6 runt 75 grader. GT8 är då 55 grader som högst. Men ett värde på GT6 när kompressorn går är bättre, temperaturen sjunker snabbt.

Jag får inte temperaturerna som redovisas att gå ihop med att högtryckspressostaten löser ut. Vad som är extra konstigt är att det inte hjälper att ställa ner varmvattentemperaturen till 43 grader.

ÄR varmvattenberedaren luftad? Det är där ofta där luften samlas. Det är i och för sig ingen förklaring till varför pressostaten löser ut om GT6 och GT8 är korrekta men det skadar inte att lufta beredaren.

Hur ofta inträffar felet? Hur gammal är pumpen?

Det är rätt tolkat. Det är nästan alltid så att det är under varmvattenberedning som högtryckspressostaten löser ut.

Pumpen är ganska gammal mellan tummen och pekfingret 2009 kanske, jag har inte satt in den utan den satt i huset när de köptes. Men jag åter kommer med nya värden senare idag.
Felet kommer ganska omgående då jag slår på pumpen eller kvitterar larmet.

Tack jag uppskattar hjälpen!

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2021, 13:09:11 »
"Felet kommer ganska omgående" betyder det att det tar någon minut efter att du satt igång pumpen som "pressostat hög" kommer? Eller är det bara i slutet av en varmvattenkörning?

Har du en eller två cirkulationspumpar? Det sitter alltid en innanför värmepumpshöljet men sedan kan du också ha en utanför värmepumpshöljet.
Om den utanför fungerar men den innanför står still kan du säkert få "pressostat hög" larm. Fast det borde inte fungera att göra varmvatten alls då!?

När cirkulationspumpen innanför stannade på morsans Thermia löste värmepumpen ut efter mindre än en minut varje gång den sattes igång
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2021, 13:29:53 »
Det kommer efter någon minuts körning, kan vara i slutet av varmvatten, ska titta mer efter jobbet idag.. det finns bara en cirkulationspump på denna.

Mvh

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2021, 14:33:56 »
Vet inte riktigt hur det är med en pump från cirka 2009 men om skillnaden mellan start- och stopptemperatur för varmvattenberedning är 5 grader bör en varmvattenkörning ta mer än 5 minuter. Stannar den efter någon minut är det snarare i början av en varmvattenkörning den stannar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #15 skrivet: 06 augusti 2021, 14:54:55 »
Vet du om du har en eller två cirkulationspumpar?

Den innanför värmepumpshöljet sitter (sett framifrån) långt ner till vänster om kompressorn precis innanför höljets vänstra sidoplåt. Den sitter (mycket) trångt till. Har den stannat finns det ingen cirkulation på varmvattnet alls när värmning av tappvattnet pågår och då löser säkert värmepumpen ut rätt snart. Men om det blir på "pressostat hög" eller något annat vet jag dock inte.

När elementvattnet värms räcker kanske den yttre cirkulationspumpen till för att hindra att värmepumpen löser ut.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #16 skrivet: 06 augusti 2021, 15:30:52 »
Vet inte riktigt hur det är med en pump från cirka 2009 men om skillnaden mellan start- och stopptemperatur för varmvattenberedning är 5 grader bör en varmvattenkörning ta mer än 5 minuter. Stannar den efter någon minut är det snarare i början av en varmvattenkörning den stannar.


Tjena igen, äntligen hemma. Jag provade köra allt manuellt. Slingan som är motsatt håll i kondensorn alltså spriten blir tok varm när jag kör den mot varmvatten, det funkar bra då jag kör mot element sidan mot huset. Jag tänker att jag tar lös alla slangar som har med varmvattnet att göra så får vi se vart vi tar oss eftersom det verkar tydligt att de är den sidan som säger nej på värmning.

Mvh

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #17 skrivet: 06 augusti 2021, 16:24:23 »
Slingan som är motsatt håll i kondensorn alltså spriten blir tok varm när jag kör den mot varmvatten, ...

Det där begrep jag inte alls.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #18 skrivet: 06 augusti 2021, 18:36:52 »
Jag tolkar svaret som att vattnet (inte spriten) efter kondesorn blir tokvarmt när han kör varmvatten men inte när han kör elementvatten.

Exakt vad jag tror skulle hända om han har två cirkulationspumpar där den inre cirkulationspumpen inte går men den yttre går.
När han kör elementvatten räcker den yttre cirkulationspumpen för att hålla ett tillräckligt flöde över kondensorn.

Däremot blir det inget flöde alls när växelventilen ställt om till varmvattenproduktion och då löser förstås värmepumpen ut.
Vid varmvattenproduktion är det ju den inre cirkulationspumpen som ensam ser till att det blir ett flöde
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #19 skrivet: 06 augusti 2021, 19:40:08 »
Ja alltså det jag menade var att:
när pumpen går på recirk mot varmvattenberedaren så blir andra sidan i kondensorn/värmeväxlaren dvs sprit sidan ut från värmeväxlaren riktigt het.
Kör jag recirk mot element i husen så håller sig sprit sidan kallare. Vilket visar på att värdeöverföringen dit funkar..

Jag tog lös alla slangar och de var enormt med skit.. rengjort med piprensare och nu luftat allt och startat upp. Tyvärr hann jag åka iväg en sväng och pumpen stog på men jag insåg att inte öppnat allt så den hade ju löst och vattnet värmt upp men patron.. Nu.. väntar jag pumpen ska starta och på att larmet eventuellt ska komma igen :)

Mvh

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #20 skrivet: 06 augusti 2021, 19:50:45 »
Laddar upp bild på allt direkt efter larmet kom nu.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #21 skrivet: 06 augusti 2021, 20:07:00 »
Finns ett synglas på sprit sidan, där kommer det lite bubblor..

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #22 skrivet: 06 augusti 2021, 20:31:11 »
Synglaset sitter i gasslingan som du har till kompressorn och värmerväxlaren
Sprit har du i BRINE som går ner till mark/bergkollektorn,
Tappvatten har du i beredaren, in och ut
Värmevatten har du i värmesystemet och värmeväxlaren.
Värmevattnet värmer huset ELLER varmvattnet(tappvatten) betoende på växelventilens läge.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #23 skrivet: 06 augusti 2021, 21:26:07 »
Pumpen löste ändå! Jag funderar på om det är något med trevägsventilen att den inte är i ordning. Har även en rörstump att kontrollera från treväg till vattenberedaren annars är jag helt lost.. vet inte om man kan fråga sånt här men vem kan man vända sig till för att få hjälp? Bor i piteå.


MVH

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #24 skrivet: 06 augusti 2021, 21:39:50 »
Blir KB varmt ??? går KB-pumpen som den ska vid VV-körning, kan du prova med att ställa den till kontinuerlig gång, eller koppla upp den med sladd och stickpropp för att se vad som händer med tempen på KB

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #25 skrivet: 06 augusti 2021, 22:08:55 »
Blir KB varmt ??? går KB-pumpen som den ska vid VV-körning, kan du prova med att ställa den till kontinuerlig gång, eller koppla upp den med sladd och stickpropp för att se vad som händer med tempen på KB

KB = köldbärar pump?

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #26 skrivet: 06 augusti 2021, 23:45:27 »
Jag har nollat pumpen helt, gått igenom uppstarts manualen, Lagt till alla givare, ställt in allt som är relevant gällande VV temp och VP kurva. Hör och häpna pumpen har inte löst än på 1.5 timme!

Något tips på någon annat man bör ställa in?

Mvh

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #27 skrivet: 07 augusti 2021, 09:08:33 »
Är det bergvärme eller slinga i marken? Det var höga köldbärartemperaturer. Undrar om det kan ha något med saken att göra. Pumpens effekt blir så hög på grund av detta att kondensortrycket blir för högt innan temperaturgivarna hinner indikera onormala temperaturer.

Värmer pumpen huset också eller gör den bara varmvatten? Att den inte har löst på 1,5 timme behöver inte betyda mer än att den har klarat en varmvattenberedning utan problem.

En sak som kan vara värt att kolla är vid vilken temperatur varmvattenberedningen stoppar. Är det REGO 600 som styrsystem i pumpen är det kopplingsdifferensen i meny 2.4 som bestämmer detta. Fabriksinställningen är 5 grader.  Stopptemperaturen blir inställd varmvattentemperatur plus halva kopplingsdifferensen. 




5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #28 skrivet: 07 augusti 2021, 09:27:57 »
Är det bergvärme eller slinga i marken? Det var höga köldbärartemperaturer. Undrar om det kan ha något med saken att göra. Pumpens effekt blir så hög på grund av detta att kondensortrycket blir för högt innan temperaturgivarna hinner indikera onormala temperaturer.
Värmer pumpen huset också eller gör den bara varmvatten? Att den inte har löst på 1,5 timme behöver inte betyda mer än att den har klarat en varmvattenberedning utan problem.

En sak som kan vara värt att kolla är vid vilken temperatur varmvattenberedningen stoppar. Är det REGO 600 som styrsystem i pumpen är det kopplingsdifferensen i meny 2.4 som bestämmer detta. Fabriksinställningen är 5 grader.  Stopptemperaturen blir inställd varmvattentemperatur plus halva kopplingsdifferensen.

Det är rego600 tror jag, och det är bergvärme. Inget larm inatt och pumpen verkar funka, jag ska ställa in det också gällande VV och kopplingdiff.
Kan ju vara så att de lossnat beläggning på annat ställe nu när den har snurrat ett tag vilket tillåter bättreflöde.. väldigt diffust detta.


Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #29 skrivet: 07 augusti 2021, 13:34:07 »
Det kan vara så att det är beläggningar i kondensorn också och att den behöver spola ren. I och med att det nu verkar fungera någorlunda vore det intressant med en omgång temperaturdata från slutet av en varmvattenkörning. GT6 ska ligga ca 30 grader över GT8, kanske lite mindre nu sommartid när köldbäraren är varm. Är det problem med värmeöverföringen i kondensorn blir differensen högre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #30 skrivet: 07 augusti 2021, 19:25:08 »
Felet är tillbaka, men som sagt det har något att göra med att VP gör varmvatten. Jag återkommer imorn med siffror på temparna, nu blir att ha lite helg.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #31 skrivet: 08 augusti 2021, 10:44:22 »
Okej! tog tjuren i hornet direkt på förmiddagen här.
Kvitterade felet och pumpen gick en hel varmvatten cykel utan att lösa på högpressostat.
Följande tempar tagna direkt efter cykelns slut.

GT3 - Börvärde 43, Nuv 47.5
GT5 - Börvärde 21, Nuv 24.2
GT6 - Kompressor temp 79.4
GT8 - Värmebärare ut 52.6
GT9 - Värmebärare In 44.2
GT10 - Köldbärare in 5.8
GT11 - Köldbärare ut 4.0

känns som ett väldigt diffust problem..

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #32 skrivet: 08 augusti 2021, 11:04:18 »
Hittade loggningsdata för min pump från en sommarkörning. I slutet av varmvattenberedningen var VBut 55,7, GT6 77 och ingående köldbärare 6,8 grader.

Detta skall jämföras med 52,6, 79,4 och 5,8. Hetgasgivaren (GT6) verkar ofta kunna visa rätt mycket fel men om den visar rätt tycker jag värdena är helt normala. Hetgastemperaturen brukar ligga ca 30 grader över utgående värmebärare. Ett tryck i kondensorn som är så högt att pressostaten löser ut borde ge betydligt högre hetgastemperatur. Vet inte om pressostater åldras och börjar driva iväg tryckmässigt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #33 skrivet: 08 augusti 2021, 11:15:22 »
Hittade loggningsdata för min pump från en sommarkörning. I slutet av varmvattenberedningen var VBut 55,7, GT6 77 och ingående köldbärare 6,8 grader.

Detta skall jämföras med 52,6, 79,4 och 5,8. Hetgasgivaren (GT6) verkar ofta kunna visa rätt mycket fel men om den visar rätt tycker jag värdena är helt normala. Hetgastemperaturen brukar ligga ca 30 grader över utgående värmebärare. Ett tryck i kondensorn som är så högt att pressostaten löser ut borde ge betydligt högre hetgastemperatur. Vet inte om pressostater åldras och börjar driva iväg tryckmässigt.

Ajemen förstår! jag testade även nu att sätta börvärdet på varmvatten till 49 grader för att få en ny cykel.

GT6 -> 84
GT8 -> 54.7
GT9 -> 47.7
GT10 ->5.5
GT11 ->3.7

dessa värden är tagna under drift då VP värmer upp VV och ganska nära börvärdet på 49.

Har även satt högre värde i huset nu för att se så den klarar att byta cirkulationen mot huset utan problem, återkommer.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #34 skrivet: 09 augusti 2021, 18:26:32 »
Vet inte men kan väl säga CASE closed.
vad har jag då gjort -> tömde ut varmvatten sidan inklusive mot radiator sidan, dvs allt vatten -> rengjorde alla slängar -> nollställde systemet.

Nu har pumpen rullar 24 timmar, så jag håller tummarna nu för en fel fri pump ett tag till.

Mvh och tack för all hjälp utan er hade jag inte kunnat klara det :)  a:gl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!