Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är mitt effektbehov?  (läst 6627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad är mitt effektbehov?
« Svar #15 skrivet: 04 mars 2007, 21:21:52 »
Pumpens gångtimmar à 9 kW plus tillsatselen blir ungefär 50 000 kWh/år värmeproduktion men värdet är som sagt osäkert. Tidigare ägaren hade kanske annan temperatur inomhus osv. Det verkar vara en hel del hushållsel. 5200 timmar per år för pumpen bör dra 15 000 kWh. Med tillsatsel blir det ca 18 000 kWh. Hushållselen skulle då vara 12 000 kWh.

Börja notera antalet gångtimmar och tillsatsel varje månad. Det kommer inte att dröja många månader innan det finns underlag för en bättre uppskattning av värmebehovet. Det finns en hel del pumpägare i Stockholmstrakten som skriver här och kan bidra med jämförelsesiffror.

90 % energitäckning motsvaras av ungefär 52 % effekttäckning men det är svårt att dimensionera utifrån oljeeldning. Här verkar pannan ha varit bättre än vad man trodde så att huset tillfördes mer värme än i kalkylen. Hör oljeförbrukning brukar ge bra årsverkningsgrad. Tomgångsförlusterna blir procentuellt sett små.

Förutom Vv-temperaturen finns det också en kopplingsdifferens som man ställer in. Är den för hög så kan det blir för hög retur. VV startar vid inställd vv-temp - halva kopplingsdifferensen och stannar vid vv-temp + halva kopplingsdifferensen.

Detta med flera cirkulationspumpar är en egenhet för IVT:s pumpar och har förmodligen med reglersättet att göra. Fabrikat med gradminutreglering har bara en pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är mitt effektbehov?
« Svar #16 skrivet: 04 mars 2007, 22:22:43 »
Tack Roland,
VV-differensen är satt på 7 ºC, skall prova att sänka den till 5 ºC omedelbart och samtidigt höja stopptemperatur till 47,5. Då borde pumpen stanna på 50 ºC. Tror hög retur slår till vid +50 ºC.

Om man sänker kopplingsdifferensen för vv, försämras driftsbetingelserna för radiatorerna? Fler men kortare perioder av vv-drift?

Betyder ca 50'000 kwh ut och ca 18'000 kvh in att jag har en års-COP på 2,7? Är det ok? Somliga här pratar om 3-4 i COP, men det kanske är vid en viss tidpunkt.

Börjar inse att det är svårt att räkna hem ändringar. Med en högre innetemp blir det något lättare men det är drygt att investera +100'000 kronor (ny pump och en borra till) för att kunna höja ett par grader. Återbetalningstiden blir mer än tio år.

Jag drömmer om en vp på 15 kw, ackumulatortank och några solpaneler men det får nog vara en dröm ett tag till. (har jag tur går min gamla pump sönder..)

Skall börja samla månadsdata. Tittar på loggern som finns här, skulle vilja att den kunda logga el också..

Hälsningar
Jonas

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad är mitt effektbehov?
« Svar #17 skrivet: 05 mars 2007, 08:44:38 »

Om man sänker kopplingsdifferensen för vv, försämras driftsbetingelserna för radiatorerna? Fler men kortare perioder av vv-drift?

Betyder ca 50'000 kwh ut och ca 18'000 kvh in att jag har en års-COP på 2,7? Är det ok? Somliga här pratar om 3-4 i COP, men det kanske är vid en viss tidpunkt.
...............
Skall börja samla månadsdata. Tittar på loggern som finns här, skulle vilja att den kunda logga el också..

Kopplingsdifferensen för VV pÃ¥verkar inte radiatordriften. Pumpen fungerar som sÃ¥ att när  stopptemperaturen för radiatorvattnet har nÃ¥tts gÃ¥r pumpen över till att göra varmvatten om vv-temperaturen ligger under, har jag för mig, börvärdet. Det blir fler VV-beredningsperioder men det är bara sommartid som det innebär fler starter för pumpen. Övriga Ã¥rstider blir det vv-beredning oftare efter en radiatorcykel. Men dÃ¥ pumpen annars skulle ha stannat pÃ¥verkar det inte radiatorkörningen. När pumpen gÃ¥r hela tiden bryts radiatorkörningen oftare av att pumpen gör varmvatten men totala varmvattentiden ändras inte.

ÅrsCOP: Siffrorna är osäkra, tillsatselen kan vara högre. Sen antog jag COP 3 för pumpen, värdet är förmodligen högre och kan vara 3,3. 2,7 är mycket osäkert värde. Vintern då huset stod tomt var förmodligen värmen nerställd så det var nog inte många timmar tillsatsel.

De värden som det talas om här gäller oftast enbart pumpen och handlar ibland om golvvärme som ger bättre COP.

Man kommer lÃ¥ngt om man läser av timmar kompressordrift och timmar tillsatsel varje mÃ¥nad. Vill man gÃ¥ ett steg till köper man en elmätare av Rickard för att mäta pumpens elförbrukning. Kan som biprodukt ge en tankeställare beträffande hushÃ¥llselen. 

Solpaneler är inte lönsamma om man redan har värmepump. Elen skulle behöva kosta 2 kr/kWh eller så för det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är mitt effektbehov?
« Svar #18 skrivet: 06 mars 2007, 09:28:43 »
Vad tror ni om att köpa en begagnad pump, tex den här?
http://www.blocket.se/vi/10505999.htm?ca=11_s

En gammal IVT på 18 kw för ca 20'000. Vad kan jag få för min IVT greenline E9 från 2000?

Har tekniken utvecklats så mycket att det är dumt att sätta in en äldre vp?

Om prisskillnaden mellan min lite nyare pump och denna lite äldre men kraftigare inte är sÃ¥ stor kommer kostnaden för uppgradering i princip bara bli för en borra till och installation. DÃ¥ kanske det är match igen  studs

Vad tror ni?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad är mitt effektbehov?
« Svar #19 skrivet: 06 mars 2007, 21:04:29 »
En 7 år gammal pump underdimensionerad pump skulle jag anse ha gått halva livslängden. En ny får man för 40 000. Räknat rätt av kan den vara värd högst 20 000. Till det kommer att det finns ingen garanti och installationskostnaderna måste slås ut på halva livslängden. Skulle ge högst 10000.

Tycker det verkar tveksam affär. 160 meter borrhål med slang kostar ca 45 000. Till det pumpen som kanske kan prutas ner men med inkoppling kommer den nog ändå att kosta 20000. Skriver nettokostnaden för pumpen på 10 år kostar blir det 1000 kr per år, kan mer om oturen är framme.

9 kW pumpen som nu finns drar kanske 8000 kWh tillsatsel per Ã¥r om inomhustemperaturen höjs. Max besparing med en pump som inte behöver tillsatsel alls blir en bit över 5000 kr/Ã¥r. Dra ifrÃ¥n avskrivningarna pÃ¥ den begagnade pumpen och ränta pÃ¥ kapitalet och det blir inte sÃ¥ mycket kvar. 

Ingen affär jag skulle ge mig in det beslutsunderlag som finns nu. Behovet av tillsatsel per år är mycket gissningar, inget som kan ligga till grund för att investera netto mer än 50000 kr plus att det kommer att kosta tid och bekymmer. Vänta åtminstone ett år tills det finns beslutsunderlag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är mitt effektbehov?
« Svar #20 skrivet: 07 mars 2007, 11:22:21 »
Tack Roland och tack alla ni andra på detta forum, ni har varit till mycket stor hjälp Thumbsup

Har plöjt igenom forat några år bakåt och börjar långsamt förstå Sc:,h

Köra slut på nuvarande pump, stödelda med ved vid behov och logga för att kunna fintrimma verkar nu vara bästa vägen.

Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!