Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: QNX
« skrivet: 08 maj 2016, 21:42:02 »

Hur ska säkerhetsventilen se ut egentligen? Jag har letat efter något som ser ut som det här (http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/images/0741660250-hemS.jpg), men det finns inte efter plastkärlet. Hur kan det annars se ut?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 april 2016, 08:42:20 »

Är du säker på att det är en säkerhetsventil?
Skrivet av: Panaz
« skrivet: 29 april 2016, 08:07:33 »

jacobwod, Du behöver inte sätta någon ny säkerhetsventil, (läs mitt förra inlägg.) du har ju redan en, öppna bara kulventilen som sitter mellan säk.v. och ledningen
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 april 2016, 23:19:23 »

Nej, det blir inte lika kallt i hålet om det är djupare eftersom om du tar ut samma energimängd på dubbla längden, dvs mindre tempsänkning per meter..
Skrivet av: QNX
« skrivet: 28 april 2016, 23:01:32 »

Det är väl inte Brinen som fryser i borran om den blir kall, utan det är vattnet i borrhålet utanför slangen och den isen klämmer ihop slangen så trycket i brinesystemet ökar..
Det har du säkert rätt i, fick ändå inte ihop mitt resonemang med köldtålig blandning och hur den skulle kunna frysa...

Men hjälp mig att förstå: hur skulle ett djupare borrhål förebygga det? Idag är slangen ner till 82 meter. Säg att man skulle borrat ner till 160 meter istället, och då skulle den inte frysa på det djupet (160). Men likväl borde temperaturen i vattnet som omger slangen på 82 meters djup vara ungefär så som den är nu, och därmed klämma slangen ändå?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 april 2016, 21:58:23 »

Det är väl inte Brinen som fryser i borran om den blir kall, utan det är vattnet i borrhålet utanför slangen och den isen klämmer ihop slangen så trycket i brinesystemet ökar..
Skrivet av: QNX
« skrivet: 28 april 2016, 20:56:23 »

En kort uppdatering.

Jag tog av pumpens högra vägg vilket gav mig åtkomst till kopparrören där bak och plastbehållaren som samlade upp läckage-/kondensvatten.

Jag klippte av stora delar (10-15 cm) av isolationen runt rören, den var ändå genomsur och sprucken. Då kom jag åt röret, som mycket riktigt var helt, och två kopplingar med muttrar som är den troliga orsaken till läckan. Ena muttern var under och den andra över cirkulationspumpen. Rätt mycket rost där omkring också, men det kändes helt undertill.

Jag "lagade" det hela genom att använda reparationstejp som tycks hålla förvånansvärt tätt. Efter 3 dagar har minimalt med vatten samlats i behållaren och jag tror denna gången att det rör sig om kondens.

Ska försöka sätta nån isolering runt röret för att kompensera mot det som jag fick klippa bort. Var får man tag på lämplig isolering och vad fäster man det med lämpligen? Funkar buntband eller finns det mer proffsiga lösningar?

Gällande trycket i plastkärlen så håller det sig på ca 0.4-0.5 bar. Helt normalt nu med andra ord. Men det är också vår och borrhålet håller väl på att tina upp. Kom att tänka på att det kan även vara orsaken till den plötsliga nivåfallet i köldbärarkretsen som jag fick uppleva nyss: varm vätska tar trots allt mindre plats än när den är i fast form (om man nu ponerar att teorin med frust borrhål stämmer). Men å andra sidan: hur kallt kan det rimligen vara där nere? Brineblandningen tål ju ändå rätt många minusgrader (även om den har spätts ut något). Kan väl omöjligtivis vara -30 under mark när det är -5 på ytan.

Men för att avsluta det hela: ska försöka hitta tryckventil på 2.5 bar att sätta ovanpå plastkärlen. Någon som vågar sig på en gissning om vilken dimension som tryckventiler i sådana system vanligtvis har, samt var jag köper den?

Tack för alla tips!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 april 2016, 22:10:28 »

Går kompressorn dygnet runt bör den dra 50 - 55 kWh. Lägger man till 10 kWh hushållsel fattas det 70 kWh upp till 135 och det bör vara tillsatselen. Pumpen gör nog så gott den kan, den är bara för liten.

Problemet i det här fallet verkar vara att borrhålet fryser vintertid och klämmer ihop slangen. Så här års är det ingen risk för det. Att trycket är bra nu säger inte så mycket.
 
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 april 2016, 21:47:45 »

2,5 bar borde funka.
Skrivet av: QNX
« skrivet: 25 april 2016, 21:16:07 »

Har också gått i tankarna att den dagen pumpen ger sig så är det dags att borra nytt.

Gällande elförbrukningen ser det ut som följer (statistik från Eliq):

Period      Elförbrukning   Förändring (%)   Utomhusklimat (°C)
Mar 2016   1956 kWh   −7 %      3,1 °C
Feb 2016   2122 kWh   −22 %      2,0 °C
Jan 2016   2733 kWh   +51%      -1,7 °C
Dec 2015   1809 kWh   +15%      6,0 °C
Nov 2015   1569 kWh   +22%      7,5 °C
Okt 2015   1280 kWh   +63%      9,2 °C
Sep 2015   783 kWh      +38%      13,7 °C
Aug 2015   565 kWh      +21%      17,9 °C
Jul 2015   466 kWh                  16,1 °C

Nu bor jag i Halland så det blir aldrig extrem kyla här. Temperaturen avser dygnsmedeltemperatur under månaden.

Tittar man enskilt på vissa dagar under januari, när elpatronen gått varm, så är förbrukningen på drygt 135 kWh, under en 24-timmarsperiod. Mycket för bergvärmepump tycker jag!

Säkerhetsventil
Men för att återgå till en tidigare fråga: vilket tryck bör säkerhetsventilen lösa ut vid? Nu har pumpen gått ett dygn sen påfyllningen och det ser rätt bra ut, trycket är runt 0,4 bar och håller sig där. Avser att öppna upp kulventilen och istället ha en säkerhetsventil som sagt. Men hur "stark" ska den vara?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 april 2016, 08:02:26 »

83 meter till den pumpen, det var snålt dimensionerat även med den tidens mått. Det borde som sagt ha varit det dubbla.

Frågan är om en frånluftmodul skulle hjälpa så mycket, det beror på hur husets värmeförluster är fördelade mellan ventilationsluft och väggar/fönster. Är  huset gammalt brukar ventilationsluften inte vara så stor del av husets värmebehov vilket betyder att det inte finns så mycket värme att återvinna. 

Pumpen är från -97 och har förmodligen gått många timmar, ett alternativ är att borra ett hål till och sätta in en ny pump. Den som finns kan vara för liten och behöver mycket elpatrontillskott. Hur mycket el gick det åt i vintras? 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 april 2016, 06:29:33 »

Så länge tryckkärlet sitter på högsta punkt så behöver det i normalfallet inte vara ett övertryck.
Det som KAN hända om man kör trycklöst är dock (enligt vissa här i forumet) att det skapas ett undertryck på sugsida cirkulationspump, och att det skulle vara skadligt för cirkulationspumpen, tätningar kan slitas ut.
Halvfullt kärl är nog optimalt, och en trycksättning på runt 0.5 bar bör säkerställa att det inte blir undertryck på sugsida cirkpump.

OM borrhålet bara är 83 meter så bör du söka efter möjligheter att borra ett hål till eller komplettera med lite jordvärme, eller möjligen komplettera din anläggning med en FLM (Frånluftsmodul) som återför värme från ventilationsluften till borrhålet.
Skrivet av: QNX
« skrivet: 24 april 2016, 22:10:47 »

OK! Gick bra att fylla på. Ca 0,5 liter gjorde att jag kom upp till ca 1/2 av plastkärlen. När jag öppnade kulventilen utjämnades trycket i köldbärarkretsen med det externa lufttrycket. Nu är pumpen igång men tryckmätaren fortfarande nere på ca 0.

Frågor efter ingreppet:
  • hur högt ska vätskan i plastkärlen nå upp, ca halva behållaren eller mer?
  • hur lång tid tar det innan trycket åter går upp i systemet?
  • påverkar det tillfälliga tryckfallet funktionaliteten?
  • varför är det trycksatt över huvud taget om det ändå går en cirkulationspump som "kör" vätskan genom systemet?
  • vad är det optimala trycket (hur många bar)?
I veckan ska jag se om jag hittar källan till läckan där inne och försöker täta med den här reperationstejpen. Enligt teknisk specifikation är den som gjord för uppdraget. Vi får se hur det går då!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 april 2016, 21:16:05 »

Kulventilen öppnas genom att vrida den 90 grader.
Som det ser ut så sitter det nåt som skulle kunna vara en säkerhetsventil på ett avstick på den undre KB-ledningen (prylen med blå ratt). Dock sitter det en stängd kran före, så det är lite osäkert vad det är. Det skulle lika gärna kunna vara en påfyllningsventil av nåt slag.
Skrivet av: QNX
« skrivet: 24 april 2016, 20:16:14 »

Tack för kloka svar!

Visst är det snålt dimensionerat. Huset är på 150+100 kvm (1,5+källare), och pumpen är som sagt en IVT C8 (med 7kW elkassett om jag minns rätt). Borrhålet (enligt http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html, vilket fantastisk tjänst förresten!) är endast 82.0 meter. Borrar man idag är det väl minst det dubbla som gäller?

Fylla på brine
Men hur fyller jag på köldbärarkretsen, rent praktiskt? Ni ser kulventilen på bilden i mitt tidigare inlägg: ska jag skruva så långt det går, och då öppnas kulventilen, eller hur är det tänkt? Och sen häller jag i med kallt vatten?

Säkerhetsventilen
Ni nämner att det bör sitta en (vilket jag hade uppskattat vintertid som sagt... nåt är skumt med det övertrycket som uppstår). Är det ungefär nåt sånt jag behöver? Hur många bars ska den lösa ut vid tycker ni? Och ska den sitta istället för det "locket" som fanns ovanpå kulventilen? (Jag skruvade av "locket" innan  jag tog bilden för att kulventlien skulle synas. Är det där säkerhetsventlien ska på, och kulventilen öppnas till max?
Skrivet av: Panaz
« skrivet: 24 april 2016, 11:27:40 »

Det sitter en säkerhetsventil på kb.ledn. nedanför exp.kärlet men det är en kulventil emellan som är stängd, den skall vara öppen
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 april 2016, 10:13:40 »

Håller med om att det finns anledning att fundera. Pumpen är från -97 vilket betyder att pump och borrhål troligen är rätt snålt dimensionerade, det var vanligt på den tiden. Är ingående köldbärartemperatur några minusgrader vintertid finns en av förutsättningarna för igenfruset borrhål. Rickards teori har mycket som talar för sig. Det ska inte kunna bli ett tryck på 2-3 bar om allt är som det ska.

Hur djupt är borrhålet och vad är det för temperatur på ingående köldbärare vintertid? 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 april 2016, 09:30:33 »

Att trycket varit 2-3 bar är lite oroande.
Det kan tyda på att borrhålet fryser och komprimerar slangarna, det kan också vara orsaken till varför säkerhetsventilen är bortplockad (Sprit har tryckts ut och man har löst det genom att helt enkelt plocka bort säkerhetsventilen.

Någon annan som funderar över detta?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 april 2016, 09:21:39 »

Och sätt dit en säkerhetsventil. Det är en skyddsfunktion som måste finnas på alla slutna rörsystem.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 april 2016, 08:42:47 »

Förutom att se till att du har skaffat rätt mutter och klämring är det inte så mycket mer som behöver göras. Ser man till att få bort ev. övertryck i expansionskärlet innan man lossar muttern kommer det inte så mycket köldbärarlösning. Ett par deciliter när jag har bytt köldbärarpump men det kan ju variera med hur rören är dragna.
Skrivet av: QNX
« skrivet: 23 april 2016, 22:44:16 »

Röret behöver troligen inte bytas. Om muttern är spräckt och inte Rickards tips med slangklämma fungerar kan man byta mutter. Man slipar ett spår i klämringen och spräcker den. Sen monterar man ny mutter och klämring. Det gäller bara att vara försiktig så att det inte blir ett spår i röret. Ett problem brukar vara att det är så svårt att komma åt men i det här fallet ser det inte ut att vara några problem. Jag skulle betrakta det som ett gör-det-själv-jobb.
Det här med gör-det-själv är helt och hållet beroende på vem som gör det.  ;)

Men om jag nu skulle ge mig in på det som Rickard och du tipsar om kan göras så ser jag att två saker behöver ordnas:
  • Elen till pumpen bryts (rätt uppenbart…)
  • Pumpen och området runtom förberedds på nåt sätt på att vätskan i köldbärarkretsen kommer att läcka ut. För det kommer väl läcka hur mycket som helst om man ger sig in på att lossa muttrar och grejer?!
Stämmer det, eller har jag fel? Nåt annat som behöver förberedas?
Skrivet av: QNX
« skrivet: 23 april 2016, 22:32:50 »

Stämmer som ni säger att det finns en axel på sidan och istället för vred finns det spår för mejsel. Menar ni att jag ska vrida med en mejsel så långt det går och då öppnas kulventilen, och då kan jag fylla på med hjälp av en tratt/pet-flaska? Eller behövs det någon särskild kopplingsanordning, likt det man brukar ha i trädgådsslangar och som man bara "klickar på"?

Sen undrar jag också var säkerhetsventlien till brine-kretsen sitter. Under vintern hände det vid flera tillfällen att trycket (på tryckmätare) passerade röda markeringen med råge (var mellan 2 och 3 bar). Eftersom jag inte vet hur mycket tryck systemet klarar, och markeringen hade passerats så tog jag mejseln och släppte ut lite luft genom kulventilen vi pratar om ovan. Men någon säkerhetsventil bör ju också finnas, kan inte vara tanken att man ska övervaka det själv dagligen?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 april 2016, 19:08:25 »

Det är väl en kulventil som i stället för vred har ett spår för mejsel.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 april 2016, 19:05:45 »

Fråga: hur går jag tillväga för att fylla på där?

Det ser ut som en vanlig kulventil man har tagit bort vredet från. Det sticker väl ut en axel på sidan du kan vrida på?

Men, vart sitter säkerhetsventilen til kb-kretsen? Brukar inte den sitta uppepå nivåkärlet?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 april 2016, 07:40:46 »

Jag tvivlar på att röret är genomrostat. Det är säkert ett kopparrör. Det fungerar inte med ett vanligt järnrör i en köldbärarkrets eftersom det finns ett par hundra meter plaströr som det diffunderar in syre genom. Ett järnrör skulle ätas upp inifrån rätt snabbt. Rosten kommer enligt min mening från cirkulationspumpens pumphus (gjutjärn, rostar inte lika lätt som stål). Det brukar för övrigt ofta ser bedrövligt ute inne i en värmepump då kondens från kalla rör droppar ner och ger intressanta mögelodlingar på golvplåten.

Röret behöver troligen inte bytas. Om muttern är spräckt och inte Rickards tips med slangklämma fungerar kan man byta mutter. Man slipar ett spår i klämringen och spräcker den. Sen monterar man ny mutter och klämring. Det gäller bara att vara försiktig så att det inte blir ett spår i röret. Ett problem brukar vara att det är så svårt att komma åt men i det här fallet ser det inte ut att vara några problem. Jag skulle betrakta det som ett gör-det-själv-jobb.

Det är ok att fylla i några liter vatten i köldbärarsystemet. Det finns några hundra liter köldbärare i slingan så även några tiotal liter vatten ändrar inte halten sprit särskilt mycket. Det gäller bara att se till att det blandar sig någorlunda innan kompressorn startas så att det inte fryser i förångaren. Sprithalten i köldbäraren brukar vara 30 %, i de flesta fall fungerar även 20 % bra.
Skrivet av: QNX
« skrivet: 22 april 2016, 21:59:56 »

Tack för era kunniga svar!

Egentligen insert jag att det finns två saker jag behöver göra: en på kort och en på lite längre sikt.

Kort sikt
Nivån i behållaren överst på röret med köldbäraren är nere på ca 1/5 av behållaren. Enligt manualen ska den inte understiga 1/3. Alltså bör jag fylla på. Tyvärr stötte jag genast på patrull när det skulle göras. Jag hade förberett en pet-flaska, tratt och skruvat av "locket" överst. Då möttes jag av någon sorts (tryck)ventil som omöjliggjorde påfyllnaden:



Fråga: hur går jag tillväga för att fylla på där?

Längre sikt
Som ni kunnat se på bilderna i mitt första inlägg i tråden så ser det rätt hemskt ut inne i pumpen. Ett snart genomrostigt rör som det droppar ifrån och läcker (om inte från röret så från någon koppling eller brusten mutter, som Rickard påpekar). Jag är inte tillräckligt kunnig för att bedöma vilken insats som krävs för att åtgärda läckaget. Enligt vvs:aren som en gång i tiden installerade pumpen så byter man inte delar i sådana fall utan hela värmepumpen. (Låter konstigt, eftersom kompressorn och annat går prima och vi har inga problem med värmen.)

Men nåt måste ju gå att göra. Fråga: kan ni hjälpa mig bedöma arbetsinsatsen och tiden (och därmed kostnaden?) som ett byte av det här röret inne i pumpen, samt omkringliggande delar kan innebära? Är det verkligen så stort ingrepp och så kostsamt, så att jag lika gärna borde byta ut hela pumpen, som vvs:aren påstår? Låter orimligt, men jag kan inte det nåt vidare så jag hoppas på input från er!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 april 2016, 06:40:11 »

Det är ju knappast röret som läcker, mer troligt är det i anslutningen till cirkulationspumpen, eller en brusten mutter (inte ovanligt).
Jag skulle ta bort isoleringen, torka torrt, och se var det verkligen läcker.
Om det är i kopplingen, dra igen muttern med en skiftnyckel, polygrip eller rörtång.
Beror det på en brusten mutter (kondensvatten som söker sig in i gängorna mellan mutter och koppling kan vintertid frysa och spräcka muttern) så kan dessa bytas ut, eller så kan man lossa den ett varv eller så och dra ett rostfritt slangklammer runt, för att sedan åter dra igen muttern.
Bäst (om det går utan att allt för mycket brine läcker ut) är om man kan fylla gänggångarna med lite locherpasta innan man åter drar igen muttern, men det kräver ju att man skruvar loss muttern hela vägen på gängorna.
Skrivet av: QNX
« skrivet: 19 april 2016, 22:26:01 »

KB vätska brukar lukta typ SPOLARVÄTSKA.
Stämmer bra. Helt klart etanol i det som hamnar i plastburken och som jag får tömma regelbundet. Och bland annat av den anledningen känns det inte bra att bara fylla på med vatten. Fryspunkten påverkas ju.
Skrivet av: SW
« skrivet: 19 april 2016, 22:24:30 »

KB vätska brukar lukta typ SPOLARVÄTSKA.
Skrivet av: QNX
« skrivet: 19 april 2016, 22:19:06 »

Hej!
Jag är hyfsat ny ägare till ett hus med ovan givna bergvärmepump, samt ny här på forumet.

Min pump fungerar i stort sett tillfredsställande (än så länge), men något gör att det inte känns helt 100 ändå. Detta "något" är nog bäst att jag visualiserar (klicka på bilden för att förstora):


Tydligt att det har läckt där. Jag har torkat upp och "snyggat till" i en del av plattan. Dessutom får jag regelbundet tömma plastburken under röret. Det rör sig om flera deciliter nån gång i veckan. Upplever som det blir mer nu än när det var kallt ute. Närbild på problemområdet:


Jag tror att det som läcker är själva köldbärarvätskan. Utan att kunna något om värmepumpar så grundar sig min misstanke i att nivå i följande kärl har sjunkit rejält de senaste veckorna (nr 1 på bilden):


Första gången det hände, för ca 6 månader sen, ringde jag vvs-installatören som kom och fyllde på med vanligt vatten med hjälp av en trädgårdsslang. Han sa att "det kan bli så" och att jag skulle göra det när det behövs.

Känns inte helt OK att bara fylla på med vatten när det troliga är en läcka av köldbäraren.

Utifrån bilderna ovan:
bedömer ni som kan det här att det finns något som kan göras? Någon del som kan bytas? Kan man exempelvis byta ut enbart det rostiga röret som tydligen läcker?

Eller är det helt kört?

Eller ska jag fortsätta som nu, dvs fylla på med vatten vid behov samt tömma läckagevätskan från plastburken då och då?

Hoppas på bra tips!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!