Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo CO2 9kW - Automatsäkring löser ut titt som tätt  (läst 2646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CalvinE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en 4,5 år gammal VP som gått fint utan större problem, bara några varning om ÖH-skydd sommaren för 1,5 år sedan som inte återkommit.
I somras löste automatsäkringarna i "proppskåpet" ut (3-fas, 16A) en gång, sen en gång till i höstas och nu plötsligt titt som tätt. I början på vintern varannan vecka och nu när det varit som kallast (-25) upp till en gång om dagen. Jag gick in och ändrade "huvudsäkring" från 20A till 16A i inställnings-menyn, och har även försökt sänka effekten på elpatron; men till ingen nytta.
Någon som har något tips på vad det kan vara och om det är något man kan felsöka själv? Är det en elektriker eller VP-expert jag behöver (CO2:an är rätt ovanlig här uppe i Umeå, så kan vara svårt att hitta nån som kan något om just den)?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sanyo CO2 9kW - Automatsäkring löser ut titt som tätt
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2016, 19:48:13 »
Kan du läsa av strömmen på hårdast belastad fas i värmepumpen och samtidigt kolla hur mycket el-effekt som är inkopplat?
Jag skulle tro att du behöver en elektriker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CalvinE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sanyo CO2 9kW - Automatsäkring löser ut titt som tätt
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2016, 19:41:36 »
Jag hittar inget i några menyer för att läsa av belastningen per fas. Och mäta strömmen själv... det vet jag alls inte hur man gör, utom möjligen med en Tångamperemeter.

Tror det ska vara 5 års garanti på VP:en, men tror varken företaget jag köpte den av eller Sanyo finns kvar, så det kan bli spännande. Eller så är det något med elinstallationen, då är det nog lättare att kräva att de fixar felet.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sanyo CO2 9kW - Automatsäkring löser ut titt som tätt
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2016, 15:26:59 »
Under DIAGNOS ska det finnas en meny som heter STRÖM.
Men det är möjligt att strömkännarna inte är inkopplade?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CalvinE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sanyo CO2 9kW - Automatsäkring löser ut titt som tätt
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2016, 18:13:52 »
Det står tyvärr bara
STRÖM     (16)  0A

Tror aldrig jag sett något annat än 0A där, så det är säkert som du säger att några strömkännarna inte är inkopplade.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sanyo CO2 9kW - Automatsäkring löser ut titt som tätt
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2016, 19:50:20 »
Då återstår att ringa en elektriker.
Be han koppla in strömkännarna samtidigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CalvinE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ville bara följa upp hur det gick. Jag tog hit en värmepumpstekniker från Friginor som konstaterade någon slags kortslutning i ett värmestavspaket, som jag förstod det i den del av pannan som går igång sist.
I samband med att det byttes ut så byttes även något kretskort; allt gick på strax under 20000 kr. Som tur var stod Länsförsäkringar för en större del av kostnaden.
Bifogar en bild på värmestavspaketet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!