Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommargräns gÃ¥r inte in  (läst 4894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mangelind

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Sommargräns går inte in
« skrivet: 02 juli 2011, 11:38:19 »
Hej.

Jag har problem med min värmepump. Sommargränsen går inte in.
Förra vintern hade vi problem med att den inte värmde tillräckligt och efter en del ändringar i inställningarna så fungerade det bra.
Nu slutar den dock inte att värma, jag har fått vrida av elementen eftersom den står och värmer hela tiden.

Har för mej att det ska stå "sommargräns" i displayen.
Senaste dygnet har den startat 5 gånger och kört i 3 h 7 min

Sommargräns är inställt på 17 C och utetempen just nu är 27 C

NÃ¥gon som har haft samma problem?

MVH
Mange

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Sommargräns går inte in
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2011, 12:10:34 »
Vad är det för värmepump?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sommargräns går inte in
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2011, 12:10:48 »
Hej.

Jag har problem med min värmepump. Sommargränsen går inte in.
Förra vintern hade vi problem med att den inte värmde tillräckligt och efter en del ändringar i inställningarna så fungerade det bra.
Nu slutar den dock inte att värma, jag har fått vrida av elementen eftersom den står och värmer hela tiden.

Har för mej att det ska stå "sommargräns" i displayen.
Senaste dygnet har den startat 5 gånger och kört i 3 h 7 min

Sommargräns är inställt på 17 C och utetempen just nu är 27 C

NÃ¥gon som har haft samma problem?

MVH
Mange

Sommar läge kan använda sig av medeltempen tex det senaste dygnet sÃ¥ det är inte säkert det gÃ¥r i bara för att det är varmt ute men hur som helst sÃ¥ ska den ju inte värma huset när det är 27 grader ute  om värmekurvan är rätt inställd Sc:,h du kan prova att bryta strömmen till vp en stund och sen starta om den det kan ibland lösa problem om det blivit knas i styrningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mangelind

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Sommargräns går inte in
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2011, 17:23:50 »
Vad är det för värmepump?

Det är en Sanyo CO2 Eco SHP-TH22DDN-SW 9 kw

Utloggad Mangelind

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Sommargräns går inte in
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2011, 17:31:25 »


Sommar läge kan använda sig av medeltempen tex det senaste dygnet sÃ¥ det är inte säkert det gÃ¥r i bara för att det är varmt ute men hur som helst sÃ¥ ska den ju inte värma huset när det är 27 grader ute  om värmekurvan är rätt inställd Sc:,h du kan prova att bryta strömmen till vp en stund och sen starta om den det kan ibland lösa problem om det blivit knas i styrningen.

Jag provade idag att stänga av den en stund och slå på den igen men det verkar inte hjälpa.
Jag har även provat att haft sommargränsen inställd på 10 C ett par dagar, inte ens då har sommargränsen gått in.

Vad är rätt inställningar på värmekurvan då?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sommargräns går inte in
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2011, 19:09:48 »


Sommar läge kan använda sig av medeltempen tex det senaste dygnet sÃ¥ det är inte säkert det gÃ¥r i bara för att det är varmt ute men hur som helst sÃ¥ ska den ju inte värma huset när det är 27 grader ute  om värmekurvan är rätt inställd Sc:,h du kan prova att bryta strömmen till vp en stund och sen starta om den det kan ibland lösa problem om det blivit knas i styrningen.

Jag provade idag att stänga av den en stund och slå på den igen men det verkar inte hjälpa.
Jag har även provat att haft sommargränsen inställd på 10 C ett par dagar, inte ens då har sommargränsen gått in.

Vad är rätt inställningar på värmekurvan då?

Är inte påläst på sanyo men det sommarläge brukar göra är att stänga av cirkpumpen och blockera värmen men om värme kurvan är rätt inställd spelar det ingen roll om inte vp går i sommarläge den ska inte skicka ut värme på systemet ändå värme kurvan talar om för vp hur varmt vatten den ska skicka ut på radiatorerna vid en viss ute temp och vid 27 grader varmt ska det inte gå ut nån värme det du kan kolla är att shunten är helt stängd (för den har väl shunt) att framlednings tempen och utetempen i menyn stämmer med den verkliga tempen så att ingen givare är paj och tror att utetempen ligger på nollan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sommargräns går inte in
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2011, 19:14:22 »
Kolla även så inte min framledning står på 25 grader eller nått sånt för då kommer den att shunta ut minst 25 grader varmt vatten till radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nossip

  • Lycklig ägare av Sanyo
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan-SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sommargräns går inte in
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2014, 14:11:10 »
Har du fått rätt på problemet? Jag har samma problem nu dontknow.
Sanyo co2 eco 4.5kw. uppvärmn 130kvm. Tidigare 1.5kub olja om året.Får se var jag hamnar nu med v-pump verkar bli blligt å bra. 2009:11300kw 2010:11600kw 2011: ca12500kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!