Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Informationsmeddelande Nibe F1255  (läst 4558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #45 skrivet: 20 december 2022, 12:16:14 »
Jag tycker du inte har gjort annat än klaga på din VP, sen du fick Nibe ń.

Vad har du gjort hela sommaren för att vara lite bättre förberett ?? 8)
Jag satt in en Kamin efter alla skriverier och hot elbrist.
Jag vill inte elda, får dessutom köpa min ved färdig, kapad och klyven, men det känns ändå bra att vara lite bättre förbered, om det blir för kallt.

JasÃ¥?! Det tycker du inte? Det är ju värst vad du verkar veta mycket. I det stora hela är jag faktiskt nöjd med Nibe, tycker det är en bra pump. Förutom kanske servicen frÃ¥n installatörer och Nibe koncernen, men det behöver vi inte gÃ¥ in pÃ¥ här och nu! Men som sagt, pumpen är det inga större fel pÃ¥, den är jag väldigt nöjd med. Sen att borrhÃ¥let är för litet och att jag insett länge att jag kommer behöva borra ett hÃ¥l till eller komplettera med jordvärme framöver, är väl en helt annan sak. Men det är ju en frÃ¥ga om ekonomi ocksÃ¥, just nu finns inte dom pengarna för att kunna göra det, utan man fÃ¥r helt enkelt försöka hitta sÃ¥ bra inställningar pÃ¥ pumpen som det gÃ¥r tills vidare, sÃ¥ man fÃ¥r ut sÃ¥ mycket energi frÃ¥n borrhÃ¥let som det gÃ¥r utifrÃ¥n rÃ¥dande situation  och som ger sÃ¥ bra, jämn och behaglig temperatur inomhus som möjligt, och det är väl där som jag haft en del problem med inställningar kanske, för att hitta rätt balans. Men vars du har fÃ¥tt för dig att jag klagat sÃ¥ mycket pÃ¥ pumpen som du pÃ¥stÃ¥r, vet jag inte?!

Sen det här med vad jag har gjort för att vara mer förberett!? MÃ¥ste bara fÃ¥ berömma dig först, det är ju bra att du har kommit till insikt och satt in en kamin iallafall, bra jobbat... Grattis!!  tummenupp

För att återgå till din fråga...

Jag har hela tiden haft en kamin/öppenspis kasset i vardagsrummet där jag eldar mest för trivsel och att det är mysigt. Sen har jag även kvar vedpannan nere i källaren i pannrummet, men den har jag nästan aldrig eldat i sen jag installerade för bergvärme 2004. Jag vill gärna undvika att elda mer än kanske nån trivsel brasa i vardagsrummet på kvällarna ibland för att det är mysigt, men den senaste tiden har det som sagt varit väldigt sällan för värmen som jag eldat. Nu har jag egen skog och dessutom har jag en granne som också har egen skog och han brukar få en hel del ved över varje år som han brukar sälja, så för mig är nog tillgången på ved inget stort problem. Men lägger man ut flera hundratusentals kronor på bergvärme, så vill man ju att det ska funka så man inte behöver elda så mycket.
« Senast ändrad: 20 december 2022, 12:44:03 av Henke_01 »

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #46 skrivet: 20 december 2022, 20:56:46 »
Ja men då går det ju ingen större nöd på dej, även om VP ń inte orkar riktigt när strömmen blev avstängd och sedan blev det så kallt.
God Jul  tOOmten
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!