Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Informationsmeddelande Nibe F1255  (läst 4563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #15 skrivet: 08 december 2022, 13:47:49 »
Kan vara bra att veta att det är relativt stor risk för skador på invertrar ifall man bryter spänningen då de är igång. Det har med att göra att det blir gnistbildning i frånskiljaren i brytögonblicket. Dessa transienter är inte alls bra.
Vid planerad frånkoppling, se till att stoppa invertern först. Jag tror att DonPablo någon gång nämnde att ifall man manuellt går in och justerar GM till 0, blir det omedelbart stopp på ett hälsosamt sätt.
Det är säkerligen även mycket bättre att stoppa värmepumpen med sin egna inbyggda frånskiljare före elektrikers frånkoppling av hela huset.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #16 skrivet: 08 december 2022, 14:10:03 »
Kan vara bra att veta att det är relativt stor risk för skador på invertrar ifall man bryter spänningen då de är igång. Det har med att göra att det blir gnistbildning i frånskiljaren i brytögonblicket. Dessa transienter är inte alls bra.
Vid planerad frånkoppling, se till att stoppa invertern först. Jag tror att DonPablo någon gång nämnde att ifall man manuellt går in och justerar GM till 0, blir det omedelbart stopp på ett hälsosamt sätt.
Det är säkerligen även mycket bättre att stoppa värmepumpen med sin egna inbyggda frånskiljare före elektrikers frånkoppling av hela huset.

Jag har vid andra tillfällen inte velat stänga av pumpen på strömbrytaren när kompressorn har gått, eftersom jag har fått för mig att det inte är bra och att det kan skada kompressorn, så det är alltså ingen fara att stänga av pumpen på strömbrytaren när kompressorn går?

Sen finns det ju även tillfällen då man inte har möjlighet att vara på plats vid till exempel elmätar byten som det var nu eller andra planerade strömavbrott, och inte har möjlighet att stanna invertern eller stänga av pumpen på strömbrytaren.
« Senast ändrad: 08 december 2022, 17:59:51 av Henke_01 »

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #17 skrivet: 08 december 2022, 14:51:27 »
Jag tror att DonPablo någon gång nämnde att ifall man manuellt går in och justerar GM till 0, blir det omedelbart stopp på ett hälsosamt sätt.

Det där har det skrivits om i tidigare trådar. Om pumpen/kompressorn stänger av direkt vid GM 0 beror på temperaturer på VV-beredaren.
Är tempen är tillräckligt låg, toppar den upp först med med vv-körning innan den stänger ner.
Det kan ta ca 10 - 15 minuter. När e-on sist aviserade en ca 2 timmars avstängning för underhÃ¥ll/reparation, ställde jag GM till 0  15 min. före utsatt tid, pumpen toppade VV  och jag tvivlar om den hann stänga av innan strömavbrottet.
Inget hände men nästa gÃ¥ng jag ska stänga ner till  GM 0, tar jag det minst 20 min. före.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #18 skrivet: 08 december 2022, 18:28:06 »
Har du uppdaterat till senaste versionen. Vet att det var en uppdatering för ett tag sen som genererade felmeddelande men sedan försvann det i nästa uppdatering

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #19 skrivet: 08 december 2022, 18:54:48 »
Har du uppdaterat till senaste versionen. Vet att det var en uppdatering för ett tag sen som genererade felmeddelande men sedan försvann det i nästa uppdatering

Jag har varit lite lat på att uppdatera den, så jag har aldrig gjort det sen jag installerade den. Tror det är version 9172R2 på den nu.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #20 skrivet: 08 december 2022, 21:49:06 »
Jag har vid andra tillfällen inte velat stänga av pumpen på strömbrytaren när kompressorn har gått, eftersom jag har fått för mig att det inte är bra och att det kan skada kompressorn, så det är alltså ingen fara att stänga av pumpen på strömbrytaren när kompressorn går?
Jag har nu tittat igenom elschema grundligt, och anser att ifall värmepumpens matning medvetet måste brytas, är det bäst att stoppa driften genom den på panelen placerade brytaren, och därefter bryta kraften utanför, exempelvis för hela huset. Och vid återinkoppling, först yttre kraft till och sedan värmepumpens brytare.

DÃ¥ kommer värmepumpens logik att stoppa  frekvensdriften pÃ¥ ett kontrollerat sätt via dess databuss.
Kanske man kan få en elektriker att utföra detta, även om man inte är hemma. In liten lapp och bild vad han skall göra på värmepumpen.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #21 skrivet: 09 december 2022, 07:07:23 »
Jag har nu tittat igenom elschema grundligt, och anser att ifall värmepumpens matning medvetet måste brytas, är det bäst att stoppa driften genom den på panelen placerade brytaren, och därefter bryta kraften utanför, exempelvis för hela huset. Och vid återinkoppling, först yttre kraft till och sedan värmepumpens brytare.

DÃ¥ kommer värmepumpens logik att stoppa  frekvensdriften pÃ¥ ett kontrollerat sätt via dess databuss.
Kanske man kan få en elektriker att utföra detta, även om man inte är hemma. In liten lapp och bild vad han skall göra på värmepumpen.

Nu sitter min elmätare utomhus, så man behöver inte komma in i huset för att kunna byta den, så vid eventuella kommande mätarbyten så får man helt enkelt försöka vara på plats, vilket kanske inte är jätte enkelt alla gånger då man egentligen bor 10 mil därifrån.

Sen har elbolaget haft en del planerade/aviserade strömavbrott, vilket även då kan vara svårt att närvara vid och stänga pumpen manuellt på brytaren, då både dag och tid redan är bestämt från deras sida och inget som jag kan ändra eller påverka. Sen har dom även haft en hel del oplanerade strömavbrott, vilket också kan vara svårt att veta i förväg och närvara vid.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #22 skrivet: 09 december 2022, 19:58:07 »
Sen har jag märkt att temperaturen inomhus har sjunkit 1,5-2 grader efter att dom där informationsmeddelanden om "tillfälligt skyddsstopp inv." kommit på pumpen. Tidigare har temperaturen legat på ungefär 22 grader, nu är den nere på 20,3 grader.

Vad kan det bero på?! Ska jag behöva höja kurvan ett steg? Tycker det verkar konstigt om jag måste göra det då det varit 22 grader tidigare med inställningarna som jag har nu.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #23 skrivet: 16 december 2022, 07:00:24 »
Jag har fortfarande inte fått till innetemperaturen efter dom där informationsmeddelanden om "tillfälligt skyddsstopp inv.) kom på pumpen. Tidigare hade jag kurva 8 och kurvförskjutning +1 och då låg temperaturen på 23/24 grader inne, vilket jag tycker är lite för mycket, vill gärna ha runt 22 grader. Så då sänkte jag kurvan till 7/kurvförskjutning +1 och då hade jag runt 22 grader inne. Sen kom dom och bytte elmätaren och stängde av strömmen och då kom som sagt dom där 3 "tillfälligt skyddsstopp inv." meddelandena på raken med en dags mellanrum efter strömmen slogs på igen, och sen sjönk temperaturen från 22 till 20,3 grader. Så då ändrade jag kurvan från 7/+1 till 8/0 och då steg värmen lite till 20,5 men efter nån dag sjönk den igen till 20,3 och nu inatt har det sjunkit ytterligare ner till 19,8. Ska jag behöva höja kurvan till 9..? Jag har aldrig behövt så hög kurva tidigare utan jag har klarat mig på kurva 8 som högst. Nu har det visserligen varit mellan -25 till -30 grader ute några dagar, så det har ju varit ganska kallt, men jag har ändå aldrig behövt ha högre kurva än 8 tidigare.

Kan det ha blivit nåt fel efter att dom stängde av strömmen och bytte elmätaren? Jag har inte sett att det varit nåt larm eller nåt direkt felmeddelande på pumpen, annat än dom där 3 informationsmeddelandena om "tillfälligt skyddsstopp inv." Som kom några timmar efter strömmen slogs på igen samma dag som elmätaren byttes den 5/12, sen kom det 2 st 2 dagar senare den 7/12. Men annars har det inte varit några andra larm eller meddelanden som jag har sett.

Framledningtemperaturen har legat på upp mot 57°C, så pumpen verkar ju skicka ut tillräckligt med värme, men varför sjunker temperaturen inne?

Vad tror ni?!
« Senast ändrad: 16 december 2022, 09:07:39 av Henke_01 »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #24 skrivet: 16 december 2022, 10:30:39 »
Blir det kallare inne ju kallare det är ute, skall du öka kurvlutning. Med kurvlutning fixar du att det blir samma temperatur inne, oavsett yttertemperatur. Kolla dock för säkerhets skull att GM inte drar iväg med flera hundra negativt vid kalla dagar, för det tyder pÃ¥ att värmepumpen ej orkar med att hÃ¥lla kylan ute. Den vet att det  är kallt, men orkar ej jobba in "värmeskulden"

Om du däremot med rätt kurvlutning, exempelvis 9, får 23/24 grader inne, då drar du ned värdet på kurvförskjutningen några steg.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #25 skrivet: 16 december 2022, 10:48:19 »
Blir det kallare inne ju kallare det är ute, skall du öka kurvlutning. Med kurvlutning fixar du att det blir samma temperatur inne, oavsett yttertemperatur. Kolla dock för säkerhets skull att GM inte drar iväg med flera hundra negativt vid kalla dagar, för det tyder pÃ¥ att värmepumpen ej orkar med att hÃ¥lla kylan ute. Den vet att det  är kallt, men orkar ej jobba in "värmeskulden"

Om du däremot med rätt kurvlutning, exempelvis 9, får 23/24 grader inne, då drar du ned värdet på kurvförskjutningen några steg.

Jo, jag vet att man ska öka kurvlutningen om det blir kallare inne ju kallare det blir ute, och sänka lutningen om det för varmt inne. Men jag har aldrig behövt så hög kurva som 9 tidigare dom här 3 åren som jag haft pumpen, med kurva 8 och kurvförskjutning +1 så har jag legat på ungefär 23 grader inne, med kurva 7 och kurvförskjutning +1, har det legat på runt 21-22. Men nu är temperaturen nere på 19,8 inne med kurva 8, vilket jag tycker verkar lite konstigt. Jag tycker inte att jag ska behöva gå upp till kurva 9 nu när jag inte har behövt det tidigare på 3år.

GM ligger just nu på -518, och det ser ut att öka hela tiden är det normalt eller är det högt?
« Senast ändrad: 16 december 2022, 11:15:33 av Henke_01 »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #26 skrivet: 16 december 2022, 11:52:05 »

GM ligger just nu på -518, och det ser ut att öka hela tiden är det normalt eller är det högt?
Det är inte normalt. Med frekvens skall denna gÃ¥ för fullt vid sÃ¥dana GM-värden och hämta hem. Min F1255 ligger vanligtvis kring GM- =  100- 200.  GÃ¥r den upp i 200 snurrar kompressorn med 94Hz, vilket är max för en 12kW.
Du har kanske för liten värmepump effektmässigt, du har kanske slagit ifrÃ¥n elpatronerna som definitivt mÃ¥ste användas vid dina GM värden, dessa gÃ¥r ju in ifall värmepumpens effekt är för liten.  (alternativ är att dra pÃ¥ lÃ¥ngkalsonger)
Frekvensomriktarens frekvens spärras kanske av att köldbäraren, brine, är för kall, jag tror frekvensen börjar begränsas vid ca -6C, och drift stoppas vid -8C in. Detta skulle i så fall bero på för liten borra.

Men du kan vara lugn för att en frekvensomriktare och dess motor fungerar. Dessa jobbar i par, och skulle den ena eller andra ha allvarligt fel leder det till stopp.
Vad har du för köldbärartemperaturer in och ut?  Vad har du för värmebärartemperatur ut och vad är dÃ¥ beräknad värmebärartemperatur?
« Senast ändrad: 16 december 2022, 11:55:43 av Valiant »

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #27 skrivet: 16 december 2022, 12:08:36 »
Det är inte normalt. Med frekvens skall denna gÃ¥ för fullt vid sÃ¥dana GM-värden och hämta hem. Min F1255 ligger vanligtvis kring GM- =  100- 200.  GÃ¥r den upp i 200 snurrar kompressorn med 94Hz, vilket är max för en 12kW.
Du har kanske för liten värmepump effektmässigt, du har kanske slagit ifrÃ¥n elpatronerna som definitivt mÃ¥ste användas vid dina GM värden, dessa gÃ¥r ju in ifall värmepumpens effekt är för liten.  (alternativ är att dra pÃ¥ lÃ¥ngkalsonger)
Frekvensomriktarens frekvens spärras kanske av att köldbäraren, brine, är för kall, jag tror frekvensen börjar begränsas vid ca -6C, och drift stoppas vid -8C in. Detta skulle i så fall bero på för liten borra.

Men du kan vara lugn för att en frekvensomriktare och dess motor fungerar. Dessa jobbar i par, och skulle den ena eller andra ha allvarligt fel leder det till stopp.

Vad jag kan minnas så har vi likadana värmepumpar, jag har en F1255 3-12 kw, har för mig att du har en sån också?!

Men eftersom jag egentligen har för litet borrhål så föreslog du för ett tag sen att jag skulle dra ner på frekvensen till kompressorn, tror att jag drog ner den till 60Hz eller nåt sånt, (motsvarande ungefär en 8kw pump) som vi kom fram till att jag skulle testa.

Jag har inte slagit ifrån elpatronerna, dom har gått konstant i flera dagar utan avbrott vad jag har kunnat se.

Så det finns alltså inget man kan göra för att få upp värmen igen?

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #28 skrivet: 16 december 2022, 12:18:45 »
Nu är jag inte i huset så jag kan bara kolla på Uplink.

Köldbärare in: -2,3
Köldbärare ut: -5,1

Var kan man se värmebärartemperatur och beräknad värmetemperatur?! Kan man se det på Uplink?! Är det framledningtemperatur och retur.temp du menar?

Framledningtemperatur: 57°C
Retur.temp: 49,1°C

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Informationsmeddelande Nibe F1255
« Svar #29 skrivet: 16 december 2022, 12:42:58 »
Nu är jag inte i huset så jag kan bara kolla på Uplink.

Köldbärare in: -2,3
Köldbärare ut: -5,1

Var kan man se värmebärartemperatur och beräknad värmetemperatur?! Kan man se det på Uplink?! Är det framledningtemperatur och retur.temp du menar?

Framledningtemperatur: 57°C
Retur.temp: 49,1°C

Framledningstemperatur, svar ja. Den beräknade temperaturen hittar du under fliken serviceinf, avdelning klimatsystem 1: Beräknad framledning.

Det är ju din framledningstemperatur - beräknad framledning = GM-värdet. D.v.s. om din verkliga framledningstemperatur inte når upp till beräknad framledning, som utgår från valdd värmekurvan, kommer GM att gå negativt, vilket beroende av GM' storlek först ökar motorfrekvens för att därefter vid fortsatt ökande värden leda till elpatron till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 662
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!