0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan vara bra att veta att det är relativt stor risk för skador på invertrar ifall man bryter spänningen då de är igång. Det har med att göra att det blir gnistbildning i frånskiljaren i brytögonblicket. Dessa transienter är inte alls bra.Vid planerad frånkoppling, se till att stoppa invertern först. Jag tror att DonPablo någon gång nämnde att ifall man manuellt går in och justerar GM till 0, blir det omedelbart stopp på ett hälsosamt sätt. Det är säkerligen även mycket bättre att stoppa värmepumpen med sin egna inbyggda frånskiljare före elektrikers frånkoppling av hela huset.
Jag tror att DonPablo någon gång nämnde att ifall man manuellt går in och justerar GM till 0, blir det omedelbart stopp på ett hälsosamt sätt.
Har du uppdaterat till senaste versionen. Vet att det var en uppdatering för ett tag sen som genererade felmeddelande men sedan försvann det i nästa uppdatering
Jag har vid andra tillfällen inte velat stänga av pumpen på strömbrytaren när kompressorn har gått, eftersom jag har fått för mig att det inte är bra och att det kan skada kompressorn, så det är alltså ingen fara att stänga av pumpen på strömbrytaren när kompressorn går?
Jag har nu tittat igenom elschema grundligt, och anser att ifall värmepumpens matning medvetet måste brytas, är det bäst att stoppa driften genom den på panelen placerade brytaren, och därefter bryta kraften utanför, exempelvis för hela huset. Och vid återinkoppling, först yttre kraft till och sedan värmepumpens brytare.Då kommer värmepumpens logik att stoppa frekvensdriften på ett kontrollerat sätt via dess databuss. Kanske man kan få en elektriker att utföra detta, även om man inte är hemma. In liten lapp och bild vad han skall göra på värmepumpen.
Blir det kallare inne ju kallare det är ute, skall du öka kurvlutning. Med kurvlutning fixar du att det blir samma temperatur inne, oavsett yttertemperatur. Kolla dock för säkerhets skull att GM inte drar iväg med flera hundra negativt vid kalla dagar, för det tyder på att värmepumpen ej orkar med att hålla kylan ute. Den vet att det är kallt, men orkar ej jobba in "värmeskulden"Om du däremot med rätt kurvlutning, exempelvis 9, får 23/24 grader inne, då drar du ned värdet på kurvförskjutningen några steg.
GM ligger just nu på -518, och det ser ut att öka hela tiden är det normalt eller är det högt?
Det är inte normalt. Med frekvens skall denna gå för fullt vid sådana GM-värden och hämta hem. Min F1255 ligger vanligtvis kring GM- = 100- 200. Går den upp i 200 snurrar kompressorn med 94Hz, vilket är max för en 12kW. Du har kanske för liten värmepump effektmässigt, du har kanske slagit ifrån elpatronerna som definitivt måste användas vid dina GM värden, dessa går ju in ifall värmepumpens effekt är för liten. (alternativ är att dra på långkalsonger)Frekvensomriktarens frekvens spärras kanske av att köldbäraren, brine, är för kall, jag tror frekvensen börjar begränsas vid ca -6C, och drift stoppas vid -8C in. Detta skulle i så fall bero på för liten borra. Men du kan vara lugn för att en frekvensomriktare och dess motor fungerar. Dessa jobbar i par, och skulle den ena eller andra ha allvarligt fel leder det till stopp.
Nu är jag inte i huset så jag kan bara kolla på Uplink. Köldbärare in: -2,3Köldbärare ut: -5,1Var kan man se värmebärartemperatur och beräknad värmetemperatur?! Kan man se det på Uplink?! Är det framledningtemperatur och retur.temp du menar?Framledningtemperatur: 57°CRetur.temp: 49,1°C