Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extern VVX , hur dÃ¥?  (läst 3402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Extern VVX , hur då?
« skrivet: 31 augusti 2006, 13:15:14 »
Hej,
som jag förstår det så sätter man ibland en extern värmeväxlare mellan
ack-tank och solslinga.

Hurdå?

Var kopplas den in?
Räcker självcirkulation på tanksidan?
En eller flera?

Är detta sätt den föredragna vägen att ansluta panel till tank.

NÃ¥gon?
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Extern VVX , hur då?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2006, 14:42:33 »
Normalt är det ju bara vatten i acktanken, och i solslingan behövs glykol.

Om man skall handla nytt är det ju smartare att köpa tank med inbyggd solslinga, då behövs ingen VVX.

Jag planerar själv att installera en solpanel för att hjälpa till med varmvattnet, och jag har tyvärr ingen solslinga i VVB:n. Jag köpte ett par plattvärmeväxlare pÃ¥ tyska ebay, och tänkte använda en till detta. Har inte bestämt mig för om jag skall cirkulera färskvarmvattnet i beredaren eller radiatorvattnet i värmeslingan. I ena fallet blir en värmeväxling, i andra tvÃ¥.  Sc:,h

Tror inte att självcirkulation orkar genom en plattvärmeväxlare, men du kanske har någon annan typ?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Extern VVX , hur då?
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2006, 14:59:09 »
Extern värmeväxlare modell plattvvx används oftast,dessa är så effektiva så man behöver bara en(oftast liten) Man växlar värmen från glykolvattnet i solkretsen mot vattnet i acktanken.Från solfångare och retur till solfångare på ena sidan i vvx med en cirkpump. På andra sidan vvx tar man vattnet från botten på acktanken kör det via andra sidan vvx med en egen cirkpump in i lämplig nivå på tanken.Denna lösning använder man om man inte har solslinga inbyggd i tanken.Har man inbyggd slinga så slipper man extern vvx och en cirkpump.
Självcirkulation på tanksidan är nog en tveksam lösning.
På min blivande installation kommer jag att använda extern vvx. Jag kommer att köra in det värmda acktanksvattnet i toppen på acktanken.Kommer inte att vara så beroende av skiktningen i tanken eftersom jag kommer att förvärma tappvattnet till värmepumpen med mitt system.

MVH/SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Extern VVX , hur då?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2006, 10:08:24 »
Kan det rent av vara fördelaktigare att använda vvx istället för slingor i tanken?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Extern VVX , hur då?
« Svar #4 skrivet: 02 september 2006, 20:25:41 »
Man kan få fin skitktning i tanken om man tar in vattnet på olika nivåer med en pvv
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Extern VVX , hur då?
« Svar #5 skrivet: 03 september 2006, 19:47:46 »
Kan det rent av vara fördelaktigare att använda vvx istället för slingor i tanken?
Själva pvv´n är billigare än slingan. Pvv´n lämpar sig bättre om du inte ska köpa allt nytt och saknar slinga i ditt nuvarande system. men till pvv tilkommer det en extrapump och ström till den!
Var brytpunkten kommer för vilket som är lönsammare, det får Einstein räkna ut!

Själv kommer jag att kapa upp ett hål i tanken och fälla in en slinga. Det känns som det blir mindre bjäfs på det viset och kanske ett pålitligare system.

                                                                  Mvh  Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!