Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera och projektera FTX-system själv - var tänker jag fel?  (läst 472 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nanorch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Jag har ett enplanshus byggt på 60-tal, tillbyggt 70-tal och större renovering 2020-talet (inklusive fönster med spaltventiler).
Vi har för tillfället bergvärme (80 kvm golvvärme + 120 kvm som värms med radiatorer).
Ventilationen består av frånluftsfläktar i respektive våtutrymme (3 st) samt tilluft via spaltventiler i sovrummen.

Som ni förstår är detta inte optimalt, rent teoretiskt har vi inga problem med luftflödet (m3/h) men det blir ojämnt fördelat och givetvis oekonomiskt. Har tidigare bott i hus med FTX och gillade luftkvaliteten det medgav.

Så, känns onekligen som att FTX är vägen att gå! Men sidor där jag kan få tjänsten att de plockar ihop ett paket och en ritning landar oftast på > 70 000 kr.

Jag är händig och utbildad civilingenjör sÃ¥ jag hamnar lätt i tänket, hur svÃ¥rt kan det vara?  ???

Plockar jag ihop ett eget paket så tycker jag mig landa väl under 70k, ja det känns som att 40k är rimligt eller missar jag något?

Jag tittar t.ex. på Flexit Nordic S4 med styrpanel, detta skulle kosta mig 32 000 kr.
Givetvis behöver jag ljuddämpare, rör, böjar och allt kring detta. Men för 8 000 kr kommer jag rätt långt.

Huset är i vinkel med perfekt utrymme centralt i huset för placering av aggregatet så blir relativt korta dragningar.
Jag tänker mig att frånluften från våtutrymmena leds till FTX och att jag drar ut tilluft till respektive sovrum/kontor/vardagsrum.
I köket har jag bara kolfilterfläkt så det är inget som behöver hanteras i detta.
Bastar i snitt 1,5 ggr/vecka, är det vettigt att ta frånluft från bastun på fläktingången i FTX-aggreggatet? Massa go värme som ska ut, men också fukt som kanske ger problem?

Otroligt tacksam för feedback pÃ¥ var jag tänker fel i min plan  a:gl
170 kvm tvåplan med IVT Greenline HT Plus C6
280 kvm sutteräng med NIBE F1255

200 kvm enplan med CTC GSi-12

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
Bygg om köksfläkten till vanlig fläkt. Fukten ska ut, inte droppa ner i maten (i värsta fall). På sommaren har alla problem med hög fuktighet inomhus gött att slippa problemet inne då. Sen minskar man risken att hela huset luktar sånt där sunkigt härsket fett med åren (pensionär) om det får komma ut så effektivt som möjligt.

Kör på med ventilationstankarna! Det brukar bli lite dyrare än man tror, men köper du stegvis så det inte blir massa överblivet material så borde du komma undan bättre. Dimensionera med sunt förnuft och avrunda uppåt så blir det bra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är inte raketforskning att installera. Det jobbigaste är att isolera rören på vinden eller liknande där det behövs. När man gör jobbet själv kan man kosta på sig att överdimensionera lite.

Stort aggregat som kan gå på låg fart, flexibla dämpare vid alla tilluft (utdragna och böjda), aggregatet placerat så det inte ger stomljud. Det är väl några grejer att tänka på.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Nanorch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bygg om köksfläkten till vanlig fläkt. Fukten ska ut, inte droppa ner i maten (i värsta fall). På sommaren har alla problem med hög fuktighet inomhus gött att slippa problemet inne då. Sen minskar man risken att hela huset luktar sånt där sunkigt härsket fett med åren (pensionär) om det får komma ut så effektivt som möjligt.

Kör på med ventilationstankarna! Det brukar bli lite dyrare än man tror, men köper du stegvis så det inte blir massa överblivet material så borde du komma undan bättre. Dimensionera med sunt förnuft och avrunda uppåt så blir det bra.
Njae, kör med kolfilter just för att det möjliggjorde ett snyggare kök. Så länge man rengör fettfilter och byter kolfilter regelbundet så ser jag inget problem.
Fukt eller inte, rummet är 80 kvm med 3,2 meter i tak, det är alltså 256 m3 luft och jag har frånluft, bara att det inte är direkt vid hällen. Så fukten tas om hand ändå.

Dyrare blir det alltid  tummenupp
 
Det är inte raketforskning att installera. Det jobbigaste är att isolera rören på vinden eller liknande där det behövs. När man gör jobbet själv kan man kosta på sig att överdimensionera lite.

Stort aggregat som kan gå på låg fart, flexibla dämpare vid alla tilluft (utdragna och böjda), aggregatet placerat så det inte ger stomljud. Det är väl några grejer att tänka på.

// Magnus
Jag har "teknikrummet" väldigt centralt i huset så tänkte faktiskt ge mig på att dra tilluft till rummen i varma utrymmen så slipper jag isolera. Frånluftsuttagen har alla direktanslutning till teknikrummet så inga problem där heller. Blir väl till-/frånluft till/från FTX-aggregatet som jag behöver isolera men bra tips gällande dämpare och stomljud!
170 kvm tvåplan med IVT Greenline HT Plus C6
280 kvm sutteräng med NIBE F1255

200 kvm enplan med CTC GSi-12

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Googla ftx ritning enplans hus så bör du få upp en rimlig dimensionering. Sen får du bestämma dig om du ska ha något luftbehandlings batteri +/- dvs värme eller/och kyla. Det som är viktigt framförallt om du ska ha kyla att diffusions isolera tilluften.

Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!