Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varvtalsregulering miniventilation vl-100  (läst 674 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« skrivet: 19 november 2023, 14:59:34 »
Hej!

Har letat ett tag efter en mer enklare installation av varvtalsregulering av mina Mitsubishi vl-100 och kom över denna länken;

https://www.amazon.se/Hydrogarden-08-375-055-Variispeed-varvtalsregulator-svart/dp/B07FSPBNCP/ref=asc_df_B07FSPBNCP/?tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=476569453569&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=3082931162112846298&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012398&hvtargid=pla-723682876032&psc=1&mcid=0b9f0542d3b5315980eab5d06d183f54

Jag kan inte så mycket om el men pratade med en elektriker för ett tag sedan som sade att man inte ska köpa något skit för det kan fördärva fläkten. Någon som har erfarenhet av dessa eller liknande som ej kräver någon installation alternativt en ”sladd dimmer” lösning
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #1 skrivet: 19 november 2023, 17:08:17 »
Börja med att ta reda på vilken typ av fläktmotor det är (t ex skärmpolmotor, asynkronmotor med startkondensator, någon slags likströmsmotor med likriktare och lite annan elektronik).

Skärmpolmotorer, som väl är den vanligaste sorten i småfläktar, brukar inte ha så mycket emot att varvtalsstyras med en enkel dimmer även om somliga har påstått att de kraftiga transienterna i den "upphackade" spänningen från dimmern skulle kunna ge överslag i lindningarna.
Motorer med startkondensator är lite mer besvärliga eftersom transienterna kan orsaka strömstötar i och med startkondensatorn. Motorn håller nog, men det är mer tveksamt om dimmern och startkondensatorn blir långlivade i det läget.
Är det frågan om likströmsmotor måste man studera närmare hur den inbyggda elektroniken är gjord innan man säger något säkert. En del sådana strävar efter att reglera på konstant varvtal även om man försöker "dimma ner" matningsspänningen, det kan t ex förekomma att en och samma motortyp ska gå att sälja över hela världen oavsett om nätspänningen är 110 eller 230 V.

Ett generellt problem med att reglera ner asynkronmotorer, oavsett om de har startkondensator eller inte är, att det blir stor värmeutveckling i rotorn när motorn ska gå långsamt med stor eftersläpning. Det vill till att motorn är gjord så att den värmen kan ledas bort utan att ställa till problem. Ett problem som kan förekomma att rotorn och därmed axeln blir så varm att oljan eller fettet i lagren rinner bort eller avdunstar.

En elektriskt sett säkrare lösning än att använda en dimmer är att ta ner spänningen till motorn med antingen en transformator eller lämplig komponent (t ex motstånd eller kondensator) i serie. Då får motorn fortfarande sinusformad spänning och det är ingen risk för problem pga transienter. Det är sådana lösningar som brukar användas i t ex bords- eller takfläktar som är omställbara för 3-4 olika fasta hastigheter. Förekommer också i många ventilationsaggregat, t ex äldre HERU.
Man kan använda en dimmer och prova ut vilket varvtal man tycker är lagom, när man är nöjd provar man sedan ut t ex en seriekondensator eller transformator för att få samma varvtal.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #2 skrivet: 19 november 2023, 21:17:20 »
Börja med att ta reda på vilken typ av fläktmotor det är (t ex skärmpolmotor, asynkronmotor med startkondensator, någon slags likströmsmotor med likriktare och lite annan elektronik).

Skärmpolmotorer, som väl är den vanligaste sorten i småfläktar, brukar inte ha så mycket emot att varvtalsstyras med en enkel dimmer även om somliga har påstått att de kraftiga transienterna i den "upphackade" spänningen från dimmern skulle kunna ge överslag i lindningarna.
Motorer med startkondensator är lite mer besvärliga eftersom transienterna kan orsaka strömstötar i och med startkondensatorn. Motorn håller nog, men det är mer tveksamt om dimmern och startkondensatorn blir långlivade i det läget.
Är det frågan om likströmsmotor måste man studera närmare hur den inbyggda elektroniken är gjord innan man säger något säkert. En del sådana strävar efter att reglera på konstant varvtal även om man försöker "dimma ner" matningsspänningen, det kan t ex förekomma att en och samma motortyp ska gå att sälja över hela världen oavsett om nätspänningen är 110 eller 230 V.

Ett generellt problem med att reglera ner asynkronmotorer, oavsett om de har startkondensator eller inte är, att det blir stor värmeutveckling i rotorn när motorn ska gå långsamt med stor eftersläpning. Det vill till att motorn är gjord så att den värmen kan ledas bort utan att ställa till problem. Ett problem som kan förekomma att rotorn och därmed axeln blir så varm att oljan eller fettet i lagren rinner bort eller avdunstar.

En elektriskt sett säkrare lösning än att använda en dimmer är att ta ner spänningen till motorn med antingen en transformator eller lämplig komponent (t ex motstånd eller kondensator) i serie. Då får motorn fortfarande sinusformad spänning och det är ingen risk för problem pga transienter. Det är sådana lösningar som brukar användas i t ex bords- eller takfläktar som är omställbara för 3-4 olika fasta hastigheter. Förekommer också i många ventilationsaggregat, t ex äldre HERU.
Man kan använda en dimmer och prova ut vilket varvtal man tycker är lagom, när man är nöjd provar man sedan ut t ex en seriekondensator eller transformator för att få samma varvtal.

Tack för ditt utförliga svar! Med andra ord, köp inget skit om man inte vet och köp en riktig varvtalsregulator som är konstruerat för ändamålet och inget skit från amazon. Min alternativa lösning var att försöka på ett halvprydligt sett montera en dosa på aggregatet och sätta varvtalsregulatorn i den.
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #3 skrivet: 20 november 2023, 07:08:46 »
Jag skulle nog vilja säga att börja med att ta reda på vilken typ av motor det är och om den överhuvudtaget är lämplig att varvtalsreglera, innan du köper någonting.

Ett enkelt prov med sänkt spänning går ju att göra med ett provisoriskt motstånd i serie med motorn (glödlampa, lödkolv eller liknande).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #4 skrivet: 20 november 2023, 07:19:12 »
Jag har provat med en "dimmer" från clas olsson (tror jag det var), och det fungerade i alla fall inte, blev ett väldigt surrande från fläkten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #5 skrivet: 20 november 2023, 07:27:05 »
Dom här kör jag https://ventilation.se/sv/products/transformator-vrte-c men ser att priset dragit iväg uppåt, trots det sänkta priset är det en bra bit över vad jag gett för dom tidigare. Men dom funkar väldigt bra.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #6 skrivet: 20 november 2023, 17:52:06 »
Dom här kör jag https://ventilation.se/sv/products/transformator-vrte-c men ser att priset dragit iväg uppåt, trots det sänkta priset är det en bra bit över vad jag gett för dom tidigare. Men dom funkar väldigt bra.


Aa har kollat på liknande men vill ha något som kan försvinna in lite (sitter mitt i matsalen och en i tv rummet)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #7 skrivet: 20 november 2023, 17:53:25 »
Jag skulle nog vilja säga att börja med att ta reda på vilken typ av motor det är och om den överhuvudtaget är lämplig att varvtalsreglera, innan du köper någonting.

Ett enkelt prov med sänkt spänning går ju att göra med ett provisoriskt motstånd i serie med motorn (glödlampa, lödkolv eller liknande).

Vet att dom går att reglera med en varvtals regulator är mest vad dom är minst bulkigt då dom sitter väldigt synligt bägge två här hemma :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #8 skrivet: 20 november 2023, 17:54:43 »
Jag har provat med en "dimmer" från clas olsson (tror jag det var), och det fungerade i alla fall inte, blev ett väldigt surrande från fläkten.

Det var ju synd då det inte blir speciellt synligt hehr
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #9 skrivet: 20 november 2023, 19:11:34 »
En motordimmer går att få in i dosa. lite trångt men går. då är det med kapsling kastas, finns för infällning i dosa med, bara skriv motordimmer i sökfälltet så kommer ett flertal upp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #10 skrivet: 21 november 2023, 08:06:29 »
Måste säga att det är urbota dumt att fortsätta sälja en produkt som i princip ingen vill använda utan att varva ned densamma så att bullernivån blir acceptabel?
Hur svårt kan det vara att göra den justerbar från fabrik?
Ibland kan man verkligen fundera över hur folk tänker - en av världens bästa ventilatorer - och ändå är den så dålig?
Vi säljer ju Mitsubishi, men jag avråder från denna apparat.
VL 50 på lågfart är helt OK däremot, men då klarar den ju inte speciellt stora rum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #11 skrivet: 21 november 2023, 16:39:47 »
Måste säga att det är urbota dumt att fortsätta sälja en produkt som i princip ingen vill använda utan att varva ned densamma så att bullernivån blir acceptabel?
Hur svårt kan det vara att göra den justerbar från fabrik?
Ibland kan man verkligen fundera över hur folk tänker - en av världens bästa ventilatorer - och ändå är den så dålig?
Vi säljer ju Mitsubishi, men jag avråder från denna apparat.
VL 50 på lågfart är helt OK däremot, men då klarar den ju inte speciellt stora rum.

Jag håller med fullständigt, snöret kunde ju haft 4 lägen alternativt en inbyggd reglering.. har två st vl-50 i sovrummen som jag är extremt nöjd med

En motordimmer i en kopplingsdosa som man skruvar i sidan på aggregatet borde väl kunnat bli hyfsat clean?
« Senast ändrad: 21 november 2023, 16:48:28 av Pickle_rick »
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Varvtalsregulering miniventilation vl-100
« Svar #12 skrivet: 21 november 2023, 16:40:15 »
En motordimmer går att få in i dosa. lite trångt men går. då är det med kapsling kastas, finns för infällning i dosa med, bara skriv motordimmer i sökfälltet så kommer ett flertal upp

Ska undersöka, tack!
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!