Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma rum pÃ¥ övervÃ¥ning i gammalt hus  (läst 329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CenturionX

  • Sir Breaksalot
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Learn by doing!- Kan lite om värmepumpar
Värma rum på övervåning i gammalt hus
« skrivet: 20 oktober 2023, 12:14:46 »
Ärade forum!
Jag har en gammal sommarstuga (150+ år) med fina och gamla innertak. Huset har kallvind (ingång från kallfarstu) och ett någorlunda isolerat rum som ligger direkt över köket. Rummet (8kvm) värms idag med elradiator med fläkt eller värmefläkt som, ja, inte direkt är ekonomiskt.
Min tanke var därför att göra hål från köket upp till rummet, installera en eldriven värmeväxlare av enklare modell för att dra värmen från köket upp i rummet, och därmed kunna få en lite jämnare temp och inte behöva börja om i frysgrader varje gång man kommer ut.

Vad jag läst en del på forumet verkar denna lösning fungera sisådär (?) Ofta handlar det om att man inte kan transportera upp värme i tillräcklig mängd. Helst vill man inte sätta sågen i taket innan ni som kan detta, berättar för mig att det är en usel idé.

Köket värms för övrigt med LLVP som går som minst på underhållsvärme.

Vad säger ni och vilka alternativ föreslår ni istället?
Bor i Sthlm i tvåplans radhus (90kvm) uppvärmd med 1 Daikin MR-2 (Eluxen kastade in handduken för ett par år sedan). Total elförbr under 1 år (inkl 300l vv-beredare och hushållsel: 9000Kwh)
Fritidshus i Sörmland med Daikin LLVP och vedspisar.!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma rum på övervåning i gammalt hus
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2023, 16:43:51 »
Luft är normalt en dålig värmebärare men med ett bra flöde upp/ner så kommer det hjälpa till.
Men vill du ha 2 st 125 mm spirorör och en fläkt som står och låter i rummet?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CenturionX

  • Sir Breaksalot
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Learn by doing!- Kan lite om värmepumpar
SV: Värma rum på övervåning i gammalt hus
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2023, 10:23:21 »
Tjenis

Naturligtvis inte optimalt med 2st 125mm som flåsar som en drucken bulldogg. Jag hade tänkt mig en 100mm rör med fläkt som endast har i uppgift att pumpa upp varm luft till rummet men det kanske inte räcker?
Bor i Sthlm i tvåplans radhus (90kvm) uppvärmd med 1 Daikin MR-2 (Eluxen kastade in handduken för ett par år sedan). Total elförbr under 1 år (inkl 300l vv-beredare och hushållsel: 9000Kwh)
Fritidshus i Sörmland med Daikin LLVP och vedspisar.!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma rum på övervåning i gammalt hus
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2023, 10:27:34 »
Du skriver ingång från kallfarstu, gissar att dörren normalt är stängd, hur ska då luften cirkulera med bara 1 rör och en fläkt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!