Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förfyllda rör  (läst 8975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Förfyllda rör
« skrivet: 08 oktober 2013, 09:22:20 »
Hej,
Är det ok att köpa en luft - luft värmepump av vilket märke som helst och installera den själv i eget hus med hjälp av förfyllda rör så ingen vaccumsugning eller gaspåfyllning behövs.

Har en gammal Foma 4500 köpt på Hjula där vi gjorde så.

Björn

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förfyllda rör
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2013, 10:12:20 »
Det är inte lagligt, och eventuella garantier kan gå förlorade. Dock är det inte speciellt svårt, så vem som helst som är normalhändig klarar av det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Disally

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Förfyllda rör
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2013, 12:44:25 »
Tack för snabbt svar.
Levererar alla tillverkare sina inom och utomhusdelar fyllda med gas?

Björn

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förfyllda rör
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2013, 12:55:22 »
Utedelen brukar vara förfylld, men inte innedelen. Har man längre eller kortare rör än vad förfyllningen är avsedd för så brukar man behöva justera fyllnadsmängden.
Undantaget är pumpar med snabbkoppling där både innedel, utedel och rör är förfyllda.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Förfyllda rör
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2013, 21:47:42 »
Har köpt från Jula med förfyllda rör - 4 m och det går inte att ändra den längden. Värmepumps-lobbyn i EU lyckades övertyga okunniga politiker att det är jättefarligt att med en Parker-koppling ansluta gasfyllda rör. Det sker ständigt i de flygplan de åker med! Vilken Cirkus med denna lag! Zibro föreslår (för att vi ska vara laglydiga) att vi ska hyra in en auktoriserad kylmekaniker för att fälla ned hantaget när kopplingen görs, ca 5 sekunders arbetstid.. http://www.zibro.co.uk/1142/parker%E2%84%A2-quick-connector-for-zibro-airconditioners.htm
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Förfyllda rör
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2013, 23:12:23 »
Idag är det inte så dyrt att plocka in en tekniker med ROT. Jag bryr mig inte jättemycket om vad man inte får göra men de grejer jag VILL ha garanti på så anlitar jag folk utifrån. T ex mycket el drar jag själv hemma men om det är el i våtrum (även fast det är enkelt) så plockar jag in en riktig elektriker.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Förfyllda rör
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2013, 00:30:44 »
Ja ca 5.000:- och hälften efter Rot är väl ungefärliga kostnaden. Om man är van och road av att hantera verktyg så fixar man ett hål i väggen och gör en ställning för värmepumpen själv. Drar slangen genom hålet, fäster innerdelen på väggen, ansluter el-snabbkopplingen till utedelen. Några sekunders jobb återstår - att ansluta de inre rören till utedelen. Du vet hur enkelt det ska göras - görs ständigt på t ex alla flygplan. Men du får inte! En värmepumps-lobby har förmått EU-politiker att stifta en lag för detta handtags nedfällande! De vill ha jobbet. Då är det väl på sin plats att begära offert från dessa om vad det kan kosta att fälla ner ett Parker-handtag som ett barn klarar. Nej, ska inte ge mig på dem - alla ser om sitt eget men att ge sig på oss som gillar att sköta saker själva med Parker snabbkoppling var lågt eftersom vi är få och det är otrolig liten risk för läckage. Risken för våtrum är ju helt mycket större, där kan jag förstå lagstiftningen. Garantin från Jula när pumpen pajade var att jag fick en ny att montera själv igen - men det är ju bara roligt och intressant arbete.. http://www.zibro.co.uk/1142/parker%E2%84%A2-quick-connector-for-zibro-airconditioners.htm
« Senast ändrad: 26 oktober 2013, 00:40:34 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Förfyllda rör
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2013, 08:54:20 »
Citat från den länkade texten: "You only need to hire an authorized professional to pull the quick connector."
Som om det skulle hända när man redan gjort 99% av jobbet själv och stÃ¥r där och stampar, ivrig att fÃ¥ provköra anläggningen...  ::)
Men vill man följa lagen så är det tyvärr inte så mycket att välja på.

Antar att de lika gärna skulle kunna köra med vanliga flare-kopplingar och färdigkonade rör? Kylteknikern behöver ju bara komma och dra åt kopplingarna, vakuumsuga en stund och släppa på gasen.
Hursomhelst så lär ju vederbörande ändå fakturera en timmas jobb, plus bil m.m..? Detta oavsett om han/hon bara behöver fälla ner ett handtag eller vänta en kvart på att vakuumpumpen gör sitt.

Trist att det inte säljs pumpar med alternativa och "fria" köldmedium som Co2 eller HC för oss hemmapulare.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Förfyllda rör
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2013, 22:15:24 »
"You only need to hire an authorized professional to pull the quick connector". Ser det som en lite ironisk kommentar över vad vi stiftar för lagar i EU. Man vet ju att vi är laglydiga i Europa - icke någon överskrider t ex hastighetsgränserna..

Zibro säger att en timma ska man vänta efter föreningen mellan ute- och innedel för att den instängda gasen i innedelens rör säkert ska hunnit sprida sig genom utedelens alla rör. Sedan kör man en inledande test, "Forced Cooling" som man startar med en knapp på innedelen. Den går en halv timma och avslutar efter detta med påslag av värme. Sedan är den klar att använda med fjärrkontrollen. Så den tiden får vi lägga till - kanske bjuda på kaffe medan vi väntar, trevligt får man hoppas.. tills man ser fakturan över ett helt onödigt beställt jobb.. Men en EU-gloria får man i alla fall!
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!