Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dyrt att köra kyla pÃ¥ sommaren?  (läst 8881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad polxlt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Dyrt att köra kyla på sommaren?
« skrivet: 01 juli 2009, 23:07:50 »
Någon som har en uppfattning vad det kostar att köra kyla (ac) på sommaren?
Är det så dyrt som dom flesta säger att det är?
Ibland blir det så pass varmt i huset (som idag) att man vill köra med AC ett tag

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2009, 23:23:48 »
Har en medelstor LL....

Panasonic E9DKE. Sätter igång den på kyla 0800 när det ser ut att bli uppåt 30 ºC utomhus. Den får gå på fullskaft (16 ºC, full fläkthastighet) Stänger av den ungefär 2000, den har då dragit cirka 10 kWh eller 12 kronor. Ungefär som priset för två frimärken.

Har en södervänd kåk med mycket söderfönster. Om jag inte körde pumpen skulle det bli en bit över 30 ºC trots mycket markiser. Nu håller det sig runt 21-22 ºC.

Tyvärr stannar kylan på bottenvåningen, där jag har pumpen.

Att starta den ett tag på dagen när det redan blivit hett inne hjälper inte ett dugg. Solinstrålningen är åtskilliga kW och man måste dra markiser och gardiner och starta pumpen direkt på morgonen.
« Senast ändrad: 02 juli 2009, 23:14:56 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2009, 17:22:19 »
Senaste dygnet tog min Toshiba 4kWh och då har jag 21-22 ºC inne i hela huset.

Dvs nästan gratis i mina ögon när utetempen har sett ut så här:

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2009, 21:39:19 »
Senaste dygnet tog min Toshiba 4kWh och då har jag 21-22 ºC inne i hela huset.

Dvs nästan gratis i mina ögon när utetempen har sett ut så här:


Håller med Mike här att 4Kwh/dygn är lite om man får ha 21-22grader istället för 30grader .
Jag har från denna månads början kopplat in en ELmätare på pumpen och flera gånger idag när jag kollat på den så har den visat en förbrukning på ca 200 watt . Ibland under , ibland över.
Pumpen står stilla ibland nattetid och även förmiddagar för solen värmer minimalt på fönstrena då . Så då blir det ca 4 kwh/dygn här åxå .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2009, 22:55:40 »
Ni kan omöjligt ha mindre ungar hemma !!!!
Här kutas det ut och in hela tiden och inte är det nÃ¥gon som stänger dörren efter sig sÃ¥ varmluften bara stormar in med korsdraget  knUp
Har inte kollat förbrukningen men inte lär jag ha några 4kwh/dygn men mina små ligister hemma 8)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ART

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2009, 23:03:45 »
Dörrstängare. Har jag monterade. Mycket praktiskt. Men inte är den efterlängtade pumpen monterad än, nej... ::)

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2009, 08:52:30 »
Ni kan omöjligt ha mindre ungar hemma !!!!
Här kutas det ut och in hela tiden och inte är det nÃ¥gon som stänger dörren efter sig sÃ¥ varmluften bara stormar in med korsdraget  knUp
Har inte kollat förbrukningen men inte lär jag ha några 4kwh/dygn men mina små ligister hemma 8)

Känner tyvärr igen det där allt för väl... ;D
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2009, 14:37:26 »
Ni kan omöjligt ha mindre ungar hemma !!!!
Här kutas det ut och in hela tiden och inte är det nÃ¥gon som stänger dörren efter sig sÃ¥ varmluften bara stormar in med korsdraget  knUp
Har inte kollat förbrukningen men inte lär jag ha några 4kwh/dygn men mina små ligister hemma 8)

3ungar här . 6Ã¥r , 3Ã¥r och 1Ã¥r .  Samt deras lekkompisar . Visst  springer de in o ut genom dörrarna men de är nog lärda att det ska stängas igen genast . Motivering b.l.a att det kommer in flugor och andra flygande varelser !  _/- .  Och ca 4kwh /dygn räcker för pumpen , Javisst !  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2009, 16:14:02 »
du verkar ha bättre ordning pÃ¥ dina ungar än vad jag har rollster  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2009, 18:26:16 »
Ni kan omöjligt ha mindre ungar hemma !!!!
Här kutas det ut och in hela tiden och inte är det nÃ¥gon som stänger dörren efter sig sÃ¥ varmluften bara stormar in med korsdraget  knUp
Har inte kollat förbrukningen men inte lär jag ha några 4kwh/dygn men mina små ligister hemma 8)

Pröva med en luftridÃ¥ vid entrédörren  a:gl

Markus
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

Utloggad RavenLord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sandviken
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flugfiske de e livet det
    • http://www.hockeysnack.com
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #10 skrivet: 10 juli 2009, 16:40:14 »
körde kyla nu när det var som varmast,problemet är att kylan inte stiger  ^-^ upp till övervÃ¥ningen där det stundtals varit kring 40 ºC.
pumpen sitter i trappen och sprider värmen ypperligt iaf

Nedervåningen kyls iaf av snabbt om man är seg och inte slår på den direkt på morgonen...slog på mitt på dagen då det var som hetast och inom väldigt kort var det riktigt kyligt nere(och då stog altandörren på vidgavel)

man skulle ha en vindriktare pÃ¥ pumpen som skjuter iväg luften snett upp oxÃ¥  :)
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09

Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Dyrt att köra kyla på sommaren?
« Svar #11 skrivet: 10 juli 2009, 17:29:45 »

  Hej !

  Samma fenomen här , kylan stiger INTE uppÃ¥t ! Däremot stiger värmen bra uppÃ¥t !
   
 Enda lösningen för vÃ¥r del skulle nog vara att lÃ¥ta installera en pump ochsÃ¥ till vindsvÃ¥ningen . Innerdelens placering har jag färdigt bestämd och förberedd , däremot ej pÃ¥ det klara var jag skulle placera ytterdelen ....       :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!