Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybörjarfrågor  (läst 2015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #30 skrivet: 07 februari 2024, 10:13:53 »
Okej! För att jag skall förstå: optimalt så är ”böjen” kallast av de 3:
- Ut till element
- In från element
- ”Böjen”

Är det då optimalt om den bara är precis lite kallare?

Nae, böjen kan aldrig bli kallare än in från elementen, så det optimala är att böjen har samma temp som in från elementen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #31 skrivet: 07 februari 2024, 10:23:43 »
Nae, böjen kan aldrig bli kallare än in från elementen, så det optimala är att böjen har samma temp som in från elementen.

Grymt, tack! Jag har nu fått den så att det är 34 grader på båda.

Då har jag ytterligare en fråga:
Vi har 20,5 grader på bottenvåningen där vår rumsgivare sitter. Alla radiatorerna fullt öppna.

Det blir dock varmare, på ovanvåningen. Är det smart att strypa ovanvåningens radiatorer en aning eller skapar det bara ett högre motstånd och mindre effektivt system? Om man bara ser till energiekonomi…

Och är det smart att ha termostater i de rum som ligger i söder och snabbare värms upp än resten av huset?
« Senast ändrad: 07 februari 2024, 12:19:54 av Hjulmakaren »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #32 skrivet: 07 februari 2024, 12:19:06 »
Grymt, tack! Jag har nu fått den så att det är 34 grader på båda.

Då har jag ytterligare en fråga:
Vi har 20,5 grader på bottenvåningen där vår rumsgivare sitter. Alla radiatorerna fullt öppna.
Det blir doch varmare, typ 21,5 grader på ovanvåningen. Är det smart att strypa ovanvåningens radiatorer en aning eller skapar det bara ett högre motstånd och mindre effektivt system? Om man bara ser till energiekonomi…

Försök strypa in övervåningen, det skadar inte.
Bäst är om du kan göra det med fast instrypning på typ ventilen under termostaten, men eftersom du har bypass och extern cirkpump så kommer det funka med termostater också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #33 skrivet: 07 februari 2024, 12:21:27 »
Försök strypa in övervåningen, det skadar inte.
Bäst är om du kan göra det med fast instrypning på typ ventilen under termostaten, men eftersom du har bypass och extern cirkpump så kommer det funka med termostater också.

Toppen, tack för svar!

Är det smart att korrigera med termostat i de rummet på i söder på bottenvåningen som värms mycket snabbare än resten med?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #34 skrivet: 07 februari 2024, 15:26:07 »
Man får ju testa sig fram lite.
Jag har satt de flesta termostater i mitt suterränghus på max men har några undantag.
Källardelen har snålt inställt grundflöde + att termostaten får styra ner.
Sovrummen nere måste styras på termostater, annars blir det för mycket variationer i temperaturen i dessa rum.
Ställde även in termostaten i ett sovrum uppe nyligen, har tidigare sovit med öppen sovrumsdörr, men måste stänga den numera på grund av katt (som gillar att väcka oss mitt i natten).
Övriga rum har fullt öppna termostater och påverkar sådeles inte flödet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #35 skrivet: 07 februari 2024, 18:25:19 »
Man får ju testa sig fram lite.
Jag har satt de flesta termostater i mitt suterränghus på max men har några undantag.
Källardelen har snålt inställt grundflöde + att termostaten får styra ner.
Sovrummen nere måste styras på termostater, annars blir det för mycket variationer i temperaturen i dessa rum.
Ställde även in termostaten i ett sovrum uppe nyligen, har tidigare sovit med öppen sovrumsdörr, men måste stänga den numera på grund av katt (som gillar att väcka oss mitt i natten).
Övriga rum har fullt öppna termostater och påverkar sådeles inte flödet.

Låter vettigt, då får jag prova mig fram. Tror jg kommer behöva dra ner ordentligt till sommaren för rum i söder.

Tack för all input!

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #36 skrivet: 07 februari 2024, 18:27:36 »
Vad tror ni om val för ”minsta temperaturen” för elpatron att komma till. Är förinställt på +10, känns onödigt högt? Men spelar det någon roll?

Och ytterligare en fråga: trycket systemet skall var 0.1 bar/meter från högsta till lägsta punkt. Men skall man även lägga till 0.3-0,5 bar? Bättre att ligga lite för lågt än för högt?

Jag har ca 6 meter från högsta till lägsta punkt och 13 radiatorer. Så sikta på 1,1?
« Senast ändrad: 08 februari 2024, 09:18:10 av Hjulmakaren »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #37 skrivet: 08 februari 2024, 13:00:35 »
Och ytterligare en fråga: trycket systemet skall var 0.1 bar/meter från högsta till lägsta punkt. Men skall man även lägga till 0.3-0,5 bar? Bättre att ligga lite för lågt än för högt?

Jag har ca 6 meter från högsta till lägsta punkt och 13 radiatorer. Så sikta på 1,1?

Jag kör på 0,8 i mitt hus, har väl max 2 m upp från mätaren till högsta punkt.
Observera att det är avstånd mätare-högsta punkt som avses.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #38 skrivet: 08 februari 2024, 14:42:40 »
Jag kör på 0,8 i mitt hus, har väl max 2 m upp från mätaren till högsta punkt.
Observera att det är avstånd mätare-högsta punkt som avses.

Hur vet jag vart mätaren sitter? Jag har mätt från radiatorer i källaren (där pumpen sitter) till radiator på ovanvåningen.

Har du 0,8 på 2m så låter 1,1 på 6m lite klent…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #39 skrivet: 09 februari 2024, 08:47:27 »
Hur vet jag vart mätaren sitter? Jag har mätt från radiatorer i källaren (där pumpen sitter) till radiator på ovanvåningen.

Har du 0,8 på 2m så låter 1,1 på 6m lite klent…

Den sitter här, mäter på samma plats som den sitter.
Hur många våningar finns över denna plats?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #40 skrivet: 09 februari 2024, 09:38:01 »
Den sitter här, mäter på samma plats som den sitter.
Hur många våningar finns över denna plats?

Aha! Det är 2 vångar ovanför. Kanske ca 4-5 meter
« Senast ändrad: 09 februari 2024, 09:52:10 av Hjulmakaren »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #41 skrivet: 09 februari 2024, 11:20:43 »
Aha! Det är 2 vångar ovanför. Kanske ca 4-5 meter

1,1 blir nog perfekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #42 skrivet: 09 februari 2024, 11:35:43 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!