Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo?  (läst 417 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sy7robc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo?
« skrivet: 21 november 2023, 19:58:02 »
Hej! Bor sedan nio år i ett tvåvåningshus på 225m² i Karlstad som värms av en gammal Nibe Fighter 1215. Pumpen installerades x antal år innan vi flyttade in och jag har inte begripit mig på den så mkt mer än att den ser till att huset är varmt.

Skulle vilja styra pumpen att jobba främst på natten och kikar på OHMIGO®ohmonwifi (https://www.ohmigo.io/product-page/ohmigo-ohm-on-wifi) och en Homey Pro (https://homey.app/sv-se/homey-pro/).

Om jag tolkar rätt är den vanligaste lösningen att koppla bort utegivaren och ansluta ohmonwifi istället och att man lurar pumpen att det är varmare ute vid högt elpris och kallare ute vid lägre elpris och utgÃ¥r frÃ¥n temperaturdata frÃ¥n ex SMHI samt elpris frÃ¥n Nordpool, alt att man anger ex klockan 23-05 som en fast lÃ¥gprisperiod. Jag hittar inga exempel eller lösningar där ngt liknande implementerats. Home Assistant verkar vanligare, men hittar inga lösningsexempel där heller. Jag fattar sÃ¥ lÃ¥ngt att det inte räcker att ladda ner SMHI + Ohmigo apparna utan nÃ¥gon logik mÃ¥ste byggas - alla som löst detta kodar ihop det själva eller var startar jag?  ???

OM nu ovanstående skulle lösa sig, så fattar jag fortfarande inte riktigt hur det spelar ihop med VPs egen logik. Jag läser begrepp som kurvlutning och förskjutning i manualen till pumpen och hur funkar dessa om jag lurar VP avseende utetemperatur - alltså vad är oddsen att huset kommer vara lagom varmt mitt i vintern samt vår o höst? Och är det +/- 2 grader jag ska justera utetemperaturen vid högpris/lågpris eller +/- 10 grader?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2023, 20:07:30 »
Jag har gjort liknande men manipulerar innegivaren istället.  Köpte en potentiometer som jag med ett wifi relä kan koppla in istället för potentiometern i innegivaren.  PÃ¥ det sättet kan jag välja tvÃ¥ inställda temperaturer pÃ¥ innegivaren.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2023, 20:12:32 »
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67893.msg721752#msg721752

Det slutade med att jag hade en10k pot istället för pot plus 2 motstÃ¥nd.  Detgav migettbredare inställningsomrÃ¥de.  Pumpen klarade ett bredare inställningsomrÃ¥de men RG20 har ett mindre omrÃ¥de för att göra fininställning enklare.

Sedan monterade jag ett motstånd som jag med ett relä kan koppla in till vvbsensorn för att lura den att vv är varmare ändet är.
« Senast ändrad: 21 november 2023, 20:28:39 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sy7robc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2023, 21:31:24 »
Spännande. Men vad är det som ger dessa motstånd mellan plintarna du skissat upp - någon smart dongle typ Ohmigo som jag kikade på eller ngt helt annat? Och på vilket sätt styr du detta - jag tolkade att du kunde aktivera "varmt i huset" när du planerade att åka dit?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2023, 22:44:18 »
Har du en innegivare monterad?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sy7robc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2023, 22:50:44 »
I dagsläget är det bara en utegivare, men den där ohmigon kan ju låtsas vara vad som helst så sett.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Nibe Fighter 1215, Homey Pro och Ohmigo?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2023, 05:28:28 »
En innegivare har ju en temperaturgivare, det kan ju inte ohmigon lÃ¥tsas vara.  Men är du ute efter att göra nÃ¥got maximalt enkelt sÃ¥ installera en ohmigon rakt över utegivarens terminaler och sätt den pÃ¥ maximal resistans under natten och sänk motstÃ¥ndet under dagen.  Men du fÃ¥r prova dig fram till lagom värde vid olika temperaturer dÃ¥ ett ntc inte är linjärt.

« Senast ändrad: 22 november 2023, 05:31:01 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!