Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt COP vid varmt väder altherma 3  (läst 1155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Makinenjons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« skrivet: 05 januari 2023, 12:02:41 »
Hej

Jag har altherma 3 split 9kw, installerad för ett år. Pumpen har nu värmt mot golvvärme på 50kvm i ett år. COP legat på 2 vare sig det varit +7 eller -15-20. Enligt installatören pga liten vattenmängd. Sitter en tank på 100l som den jobbar mot.

Har nu installerat vattenburna radiatorer på övervåningen på drygt 50kvm, så antar att den nu borde ha vatten tillräckligt att jobba mot. Men COP är fortfarande samma, drygt 2 vare sig varmt eller kallt ute.

Enligt montören som satt in elementen uppe så borde det sitta värme givare efter tanken, då den enligt honom nu når snabbt upp till önskad framledningstemp i pumpen. Enligt Daikin support spelar det ingen roll.

Känns som kompressorn startar och stannar hela tiden nu vid varmare utetemp. Läste att man kan hysteres eller liknande för att minska start/stop. Eller är det givare efter tanken som skulle löna sig?

Tacksam för hjälp. Vår montör av pumpen får jag tyvärr inget svar av.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2023, 12:46:29 »
Tror inte den inbyggda beräkningen är att lita på, har sett knasiga COP-värden från dessa värmepumpar flera gånger.

Jag gissar att kurvan inte trimmats in utan att värmepumpen värmer tanken till en högre temperatur än nödvändigt och att termostater reglerar ner temperaturen?
Det finns mycket att läsa om detta i forumet, men principen är att dina radiatorer ska stå på max och att du ska justera kurvan i värmepumpen så att det blir rätt temperatur.
Gör du detta kan givaren sitta kvar i pumpen, fast jag skulle rekommendera att flytta den till tanken (i ett dykrör).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Makinenjons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2023, 12:53:59 »
Tack Carl

Radiatorerna står fullt öppet. DeltaT på golvvärmen är ca 5 vilket jag förstått är lagom. Justerat kurvan en massa, men COP vid varmt väder är alltid dåligt.

I kallt fungerar den utmärkt. Knappt nå elpatron även vid mycket kallt och som sagt COP drygt 2 även när det är -15-20. Som jag tänker att är bra.


Men då borde montören fixa med en givare i tanken?

Utloggad Makinenjons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2023, 13:16:20 »
Idag -3 grader. Förbrukat 24kwh, producerat 50kwh. Vid vilka temperaturer borde den bli effektivare?

Framledning 37 enligt pump, retur 32 enligt pump. Framledning efter shunt vid golvvärmen 30. Cirkulationspumpen efter tanken står på 1.2kvm/timme.

Vet inte om dessa värden är till någon hjälp

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2023, 14:05:35 »
Om 1,2 kvm/timme är 1,2 m3/h och det går att lita på det värdet ger pumpen 7 kW och COP blir då 3,5. Jag är dock tveksam till att flödet är 1,2 m3/h utan att veta mer om cirkulationspumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Makinenjons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2023, 14:17:38 »
Hej

Ok. Går inte bara och läsa av pumpen då vad den säger sig ha förbrukat och producerat? Men den producerar alltid dubbelt mera än förbrukat enligt energiförbrukningen på pumpen. Borde inte den ändra med varierande utetemp.

Bifogar bilder så kanske det är lättare för er att få en bild.

Jo 1.2m3/timme ska det ju vara.
« Senast ändrad: 05 januari 2023, 14:21:47 av Makinenjons »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2023, 16:59:51 »
Hur är volymtanken inkopplad? Anslutningen till vänster ovanpå tanken är det värmebärare från värmepumpen och den till höger där cirkulationspumpen sitter utgående till husets värmesystem?

Finns det några rör anslutna i botten som inte syns?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2023, 17:29:16 »
Hej detta är vad jag tror.

Avgiven effekt är flöde i sekund gånger deltaT gånger 4,18.
I detta fallet (11,4/60)×6x4,18=4,76kw.

COP om maskinen har förbrukat 24kwh och producerat 50kwh
blir (24+50)/24=3,08

Utloggad Makinenjons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2023, 19:03:43 »
Returen, blåa som jag försökt märka, har en t-koppling vid pumpen varifrån det går till bottnen på tanken.
Utgående,röda, sitteråunpen på röret som går ut mot värmesystemet. Sitter sedan separat cirkulationspump efter schunten för golvvärmen.

Ok så inte bara att ta producerad kwh/förbrukad kWh? Så då är COP drygt 3 hela tiden. Låter väl bra. Får se när det blir + grader.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2023, 19:55:13 »
Det verkar vara en arbetstank i stället för en volymtank. Min beräkning av COP stämmer inte då eftersom jag antog att flödet genom värmepumpen var lika med flödet genom röda cirkulationspumpen. Det är säkert inte fallet.

COP om maskinen har förbrukat 24kwh och producerat 50kwh
blir (24+50)/24=3,08

Jag undrar om det sättet att räkna är korrekt. Producerad värme brukar alltid inkludera den värme kompressorn bidrar med, det är alltså den totala värmeeffekten pumpen ger.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2023, 19:57:55 »
Tanken är en  utjämning/volymförstoring enligt kopplingen och dÃ¥ kommer VP att gÃ¥ tills den har uppnÃ¥tt sina inställda värden. COP blir dÃ¥  alltid samma oavsett, eftersom laddningen av tanken följer utgÃ¥ende temp som behövs.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2023, 21:27:42 »
Detta läste jag om cop på Daikin maskiner, hoppas bilden går att se.

Utloggad Makinenjons

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt COP vid varmt väder altherma 3
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2023, 22:30:50 »
Tanken är en  utjämning/volymförstoring enligt kopplingen och dÃ¥ kommer VP att gÃ¥ tills den har uppnÃ¥tt sina inställda värden. COP blir dÃ¥  alltid samma oavsett, eftersom laddningen av tanken följer utgÃ¥ende temp som behövs.

Ok så då spelar det ingen roll om det sitter givare i/efter tanken eller om pumpen går på sin egen givare?
Skall vara + grader nu någon dag så skall kolla vad COP blir då om jag räknar förbrukad+producerad/förbrukad om det är det som gäller. Känns bara konstigt att pumpen inte ger den totala kWh den producerar direkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!