Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa  (läst 2396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeH63

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« skrivet: 14 maj 2017, 09:54:32 »
Är det möjligt att få installation av LVVP godkänd i nybyggd villa?
Villan är på 135m2 och finns i Uppsala kommun.
Jag är medveten om kravet på max installerad effekt om 4,5kW, och vi har tittat mest på Nibes produkter och då F2120. Går denna att begränsa effektmässigt så kravet på max installerad effekt uppnås?

Att det blev LVVP beror på att vi tyckte det blev för dyrt med bergvärme och vi vill helst inte ha frånluft då vi inte vill ha en enhet i huset som låter något.
Nu är huset i stort sett färdigbyggt och värmesystemet (golvvärme i hus och garage) är anpassat för bergvärme dÃ¥ vi gjort plats för  värmepumpen i garaget och sen har en kulvert till huset. Det är 4m mellan hus och garage och ca 9m kulvert.
Att sätta in en LVVP med innedel i garaget är inga större problem, men att klämma in en frånluftvärmepunp i huset i tvättstugan kräver en hel del modifieringar då ventilationen redan är dragen till ett FTX-aggregat på vinden. Dock finns aggregatet ovanför tvättstugan, så att dra ner kanalerna till en FLVP är jobbigt men förmodligen fullt möjligt.

Så, kommentarer på detta? Vi har träffat flera representanter för värmepumpar på mässor och hela tiden sagt att vi bygger nytt hus och ingen har reagerat på att vi vill ha LVVP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2017, 10:33:21 »
Vad är DVUT där huset står? Klarar VP'n att värma huset vid den temperaturen utan eltillskott (iallafall mest så lite tillskott att totaleffekten inte överskrids)?
Det är väl det kommunen tittar på.

Sen tror iallafall jag att man skulle störas mer av utedelen till en luftvärmepump än en bergvärmepump.
« Senast ändrad: 14 maj 2017, 10:37:37 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MickeH63

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2017, 10:54:48 »
Jag vet inte vad DVUT är, eller hur det används, men jag hittade värdena och för 1 dag är det 18,9.

Eftersom LVVP jobbar hÃ¥rdast pÃ¥  vintern och man inte är ute lika mycket dÃ¥ sÃ¥ lär inte ljudet bli sÃ¥ jobbigt.
Men det är inte värt pengarna ljudmässigt att installera bergvärme.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2017, 11:17:52 »
Hur stor prisskillnad är det mellan lv och bv?

DVUT=Dimensionerande vinterutetemperatur, dvs den lägsta temperatur man dimensionerar värmesystemet för.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MickeH63

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2017, 23:37:20 »
Hur stor prisskillnad är det mellan lv och bv?

DVUT=Dimensionerande vinterutetemperatur, dvs den lägsta temperatur man dimensionerar värmesystemet för.

Ahaaa, den förklaringen förklarar en del.  tummenupp SÃ¥ om LVVP klarar ner till -27 och DVUT i mitt omrÃ¥de är -18,9 sÃ¥ tolkar jag det som att det är okej med en LVVP. Är jag helt ute och cyklar dÃ¥?
Prisskillnaden (listpris hos Nibe) i inköp av produkterna (upp till 12kW) är:
BV: 87750kr
LV: (utedel) 65375kr + (innedel) 43625kr = 109000kr (Rörmokaren säljer båda tillsammans för 79000kr så man kommer undan lite billigare)
Installation av LV är inte så dyrt, men att borra för bergvärme kostar lätt 100000 sägs det.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2017, 06:40:13 »
Ta in offerter på de olika alternativen. Borra kostar betydligt mindre än 100000 och luft/vatten är dyrare att installera än bergvärme.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2017, 08:00:09 »
Är man inte bunden till en viss typ av uppvärmning via bygglovet  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2017, 08:19:52 »
Jo, det borde ha gjorts en energiberäkning som grundas på ett visst uppvärmningssystem. Sen kanske kommunen tycker att det inte spelar så stor roll vilken sorts värmepump man har så länge man uppfyller energi- och effektkraven...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Watten

  • Gäst
Watten
SV: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2017, 09:19:17 »
Det är viktigt att veta värmepumpens avgivna effekt när det är -18,9 grader ute (DVUT).
Om man vet husets effektbehov vid den temperaturen så kan man räkna ut hur mycket effekt från en elpatron som behövs för att hjälpa värmepumpen. Elpatronens effekt och värmepumpens motoreffekt läggs sedan samman och jämförs med 4,5 kW (eller 4,625 kW i ditt fall eftersom huset är större än 130 m2).

Om du klarar detta så kan inte kommunen hindra dig. Kommunen ska följa de regler som finns i BBR. De har inte rätt att hitta på andra krav (enligt lag). tummenupp

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2017, 23:01:40 »
Ahaaa, den förklaringen förklarar en del.  tummenupp SÃ¥ om LVVP klarar ner till -27 och DVUT i mitt omrÃ¥de är -18,9 sÃ¥ tolkar jag det som att det är okej med en LVVP. Är jag helt ute och cyklar dÃ¥?
Prisskillnaden (listpris hos Nibe) i inköp av produkterna (upp till 12kW) är:
BV: 87750kr
LV: (utedel) 65375kr + (innedel) 43625kr = 109000kr (Rörmokaren säljer båda tillsammans för 79000kr så man kommer undan lite billigare)
Installation av LV är inte så dyrt, men att borra för bergvärme kostar lätt 100000 sägs det.
Det verkar billigt  . Är det med eller utan moms , med eller utan rot , i fickan eller

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/Vattenvärmepump i nybyggd villa
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2017, 23:18:37 »
Det är väl normalpris? Kollar man på prisjakt så ligger en Nibe F2120 8kW på drygt 40 000:- och en VVM 320 på drygt 30 000:- Inklusive moms, utan ROT.
Nibes listpriser är ju bara till för att installatören ska kunna skinna kunden och ändå få det att framstå som att han gav en bra rabatt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!