Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme eller Luft/vatten?  (läst 19766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #45 skrivet: 05 februari 2016, 20:56:37 »
Dom 8 kW som man får av bergvärme men inte av LVVP (vid stark kyla) innebär ca 6 A större belastning på huvudsäkringen så klarar man sig med 16 A med VVVP är 20 A med LVVP minst sagt en gränspuck. Jag tycker inte att man ska avstå från att redovisa så mycket som möjligt bara för att man vill att ett alternativ ska framstå bättre än det kanske är. en annan detalj som man talar tyst om är avskrivningstiden på ett borrhål, det räcker minst 100 (troligen flera hundra) år och då borde kostnaden fördelas på den tid som det fungerar. Då blir borrhålet helt plötslig rätt billigt.

Precis. Det är enbart när man av någon anledning inte kan få fram pengarna för en borrning som andra alternativ ser lockande ut.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #46 skrivet: 05 februari 2016, 21:04:17 »
Var tror du energin kommer ifrån?

Att vattnet fryser på lamellerna är ju precis det vi vill
att vattenångan (luftfuktigheten) som finns i luften fasomvandlas först till små vattendroppar och sedan till is.
vid avfrostnigen så tinar man isen tillbaka till vatten men vi behåller en fasomvandling att värma huset med.

Fasomvandlingar är effektivare än att bara ta en del värme ur ett media.

Visst, men i samma stund börjar ju den tekniska utmaningen för att fÃ¥ till just den där tiningen. Vi ser ju att det ofta är prcis den lilla detaljen som leder till problem av diverse slag, fallerande 4-vägsventiler, felaktigt monterade sensorer för avfrostning, fallerande dito, mm mm   Pajar processen spelar det ju ingen roll hur smart den var..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #47 skrivet: 05 februari 2016, 21:06:13 »
Nja   du vet  thermia    viessmann  o dem andra har redan löst det Ã¥t oss.   Det är klart frÃ¥n fabrik  :)


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #48 skrivet: 05 februari 2016, 21:08:00 »
Med 0 in o 4 Ã¥rsmedel pÃ¥ Kb sÃ¥ mÃ¥ste vi ha 174m hÃ¥l    o vi köper nu spets frÃ¥n -12 och totalt 39 kwh 

Var det värt dem extra 60 m borrhÃ¥l ?    dem kostar väl mist 15000 och vi tjänar 90 kwh , säg att strömmen kostar 2 spänn med allt ( vi räknar högt )  sÃ¥ tar det 83 Ã¥r att fÃ¥ hem dem extra borrmetrarna .   Denna maskin med sÃ¥ mkt mer hÃ¥l osv   den ger bara ännu mer stöd till LVVP   :)

Vi ska nog inte vara så säkra på att man om några år bara kan plocka på ett tillskott för rådande elpris några timmar när det blir kallt. Proportionerlig elförbrukning kommer att bli ett krav, för liten som stor. Då kostar det inte 1-2 kr/ kWh längre.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #49 skrivet: 05 februari 2016, 21:09:05 »
Nja   du vet  thermia    viessmann  o dem andra har redan löst det Ã¥t oss.   Det är klart frÃ¥n fabrik  :)

Jo, det har vi ju sett....  ^-^
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #50 skrivet: 05 februari 2016, 21:23:56 »
Vi har ju sett lika mkt fel pÃ¥ bvp  oxÃ¥. Spruckna kopplingar pÃ¥ KB    växelventil   givare    hur är ert nÃ¥n skillnad ?     Har du monterat  nÃ¥gon 300 A eller DHP i verkligheten ?  Dem är grymma.   Testa fÃ¥r du se,  Ã¥k pÃ¥ en av kurserna som erbjuds  tummenupp
« Senast ändrad: 05 februari 2016, 21:30:32 av ORAKLET »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #51 skrivet: 05 februari 2016, 21:30:14 »
Då får väl ändå erkänna att en lvvp är en mer komplex maskin?
Växelventiler har väl även lvvp?
Däremot saknas allt kring utedelen på en på bvp: 4-väg, elektronik utomhus, läckagerisk i spliten, avfrostningsgivare, fläkt med motorstyrning, rengöring.....
Nej, jag har inte monterat ngn lvvp. Varför ta upp såna auktoritetsargument?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #52 skrivet: 05 februari 2016, 21:34:24 »
Om du aldrig sett nån maskin...Varför såga den ?

Växelventil har bÃ¥da typer...utom de bästa  tummenupp

Jo  LVVP har ju en fläkt..det har du rätt i.  Riktigt avancerat  ::)

4 vägsventilen kan krÃ¥ngla  det stämmer .  Har haft 1 av runt 150 maskiner

Jag hävdar inte att LVVP är bäst.  Men att sÃ¥ga som ni gör det gör definitivt inte

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #53 skrivet: 05 februari 2016, 21:36:57 »
Dessutom borde ni som förordar rackabang hysteres installationer föredra LVVP.   Mindre effekt vid kallare väder hjälper ju bara era maskiner  ;)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #54 skrivet: 05 februari 2016, 21:42:29 »
Jag tror ts är intresserad av bästa lösning totalt sett.
Och då vill jag påpeka de risker för problem som kan uppstå, utöver de rent fysiska begränsningarna för en lvvp i kallt väder.
Vilka tillsammans på sikt kan göra en skenbart billig installation rätt dyr. Iaf om man inte är så händig själv eller rent av har gått en kurs i lvvp-repationer. Det är ju på reparationer och haveri pengarna springer iväg, samt eltillskott då.
Eftersom det är många som anmäler fel till försäkringsbolagen så är detta kanske inte en piece of cake som man kan avfärda sådär bara.
Men vad vet jag, jag har ju inte gått rätt kurser..
« Senast ändrad: 05 februari 2016, 21:45:16 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #55 skrivet: 05 februari 2016, 21:47:37 »
Eftersom jag troligen ingår i "ni som sågar" LVVP skulle jag vilja veta vart jag har sågat? Eller tycker du att såga är detsamma som att påpeka "bortglömd fakta"?
Jag måste ju tyda #43 till att även vara riktat mot mig. Jag tycker att du som i god Orakelanda överdriver och fabulerar, det är inte bra för din trovärdighet men det förstår du säkert själv?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #56 skrivet: 05 februari 2016, 21:53:23 »
Kanske hänger felfrekvensen ihop med fel maskin pÃ¥ fel plats  ;) 

Hur mkt bättre än 4,6 i cop skulle jag fÃ¥tt med bvp ?   Jo  jag skulle fÃ¥ borra för en halv Miller för att slÃ¥ det.    I sthlm är det varmt för det mesta.  En riktig LVVP  är bra....men de mÃ¥ste vara fysiskt stora  det är nackdelen.  Fördelen är att man mÃ¥ste inte ha lika stort pannrum i ditt hus man betalat typ 100 lax kvadraten för.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #57 skrivet: 05 februari 2016, 21:56:58 »
Jag fabulerar ingenting   jag delger erfarenheter till den som vill lyssna.   Ni...eller förlÃ¥t.  Karlmb fabulerar om maskiner han inte har en susning om och det reagerade jag pÃ¥.

Du fÃ¥r gärna trycka ned mig o mästra bäst du vill...min trovärdighet o hur du ser pÃ¥ det. ..ja du vet.  Who Cares.


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #58 skrivet: 05 februari 2016, 22:00:32 »
Jo, som sagt, med rätt kompetens kommer man längre. Tyvärr är det ju inte alltid fallet i vp-branschen. Och ju billigare installation, desto större risk för lycksökare. Allra värst är det ju på llvp sidan.
Och jag reagerade på att du drar fram auktoritetsargument istf att argumentera sakligt. Men skit i det!
« Senast ändrad: 05 februari 2016, 22:06:04 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #59 skrivet: 05 februari 2016, 22:15:37 »
Två av mina söner har bergvp.....båda deras maskiner behöver 9 kw som tillskott. En son har luftvatten med 3 kw som tillskott.

Jag har två st luftvatten(Nibe med vatten ut), Daikin(med gasrör ut)......som behöver 6 kw som tillskott.

Blir det ytterligare ett hus, så nöjer jag mig troligen med en billigare och väl fungerande luftvatten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 648
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!