Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: frÃ¥nluftfläkt via murstock  (läst 20958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
frånluftfläkt via murstock
« skrivet: 14 april 2009, 09:50:13 »
Hej! Nu när det börjar bli varmare ute tycker jag inte att självdraget fungerar riktigt bra och funderar på att sätta en frånluftfläkt i badrummet och i tvättsugan(i källaren) jag har en kanal som går dit. Kan jag koppla fläkten direkt på den kanalen(sätta den över hålet i väggen)eller måste jag sätta något form av rör ner till fläkten? Tänkte om det blir fukt i skorstenen..

Ett annat alt som vi diskuterat är att sätta fläkt(ar) uppe på skorstenen och på det sättet få en frånluft, det finns 3 st tilluft i källaren, behöver vi fler eller räcker dessa för att skapa ett undertryck i huset?

Vi har bergvärme.

Mvh Therese
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: frånluftfläkt via murstock
« Svar #1 skrivet: 14 april 2009, 10:11:03 »
Jag kör med PAX-fläkt som trycker ut luften via skorsten. Det funkar för mig men har hört att om skorsten är gammal och lite otät sÃ¥ kan det bli problem.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: frånluftfläkt via murstock
« Svar #2 skrivet: 19 april 2009, 21:28:13 »
Ingen annan som har förslag? Ska jag dra ner rör i ventkanalerna...någon?
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: frånluftfläkt via murstock
« Svar #3 skrivet: 19 april 2009, 23:05:11 »
Länk till skorstensskydd, även populärt kallad "häxa".
http://www.platslageriet.se/2.html

Om skorstenen är gammal och otät kan man sätta en sugande fläkt uppe på skorstenstoppen.
Om skorstenen är ok och är tät kan man sätta in en sugande fläkt där den gamla frånlufts-ventilen satt där den nya fläkten då trycker ut den gamla luften.

När den gamla pannan åkt ut ska man antingen sätta igen den gamla rökkanalen med en plåtbit uppe på skorstenstoppern eller sätta en "häxa! över hela skorstenen för att förhindra att skorstenen vittrar sönder då den kommer att vara kall hela tiden.
Fläktar som evakuerar ut den gamla luften har man i badrum-kök-toalett och ev källare.
Friskluften tar man in via antingen sovrum-vardagsrum-hall-garderob.
Man ska undvika att ta in friskluft via badrum-toalett och källare, vintertid blir det kondens och ev mögel dÃ¥ kall uteluft möter varm o fuktig inomhusluft, fönsterbÃ¥garna kan ocksÃ¥ svälla lite och nypa fast och en lagd brakskit pÃ¥ toaletten kommer att fara runt i huset om friskluften tas in i badrum/toalett. Sommartid kommer varm och fuktig utomhusluft att kondensera mot kalla källarvägar o källargolv och ev generera mögel när det dÃ¥ blir för fuktigt. 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad CaptainB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: frånluftfläkt via murstock
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2009, 14:19:52 »
Funderar ocksÃ¥ pÃ¥ att sätta en rökgasfläkt uppe pÃ¥ skorstenen för att hÃ¥lla ett undertryck i huset, nu när Jag har monterat en värmepump sÃ¥ eldar Jag ju inte sÃ¥ ofta sÃ¥ att självdraget ska funka tillfredställande...Problemet blir väl kanske att det blir svÃ¥rt att reglera luftflödena..Har köpt en PAX fläkt som jag ska montera mot murstocken i tvättstugan i källaren, men hur löser jag ventilationen pÃ¥ övervÃ¥ningen?  Tar tacksamt emot tips ang. detta

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: frånluftfläkt via murstock
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2009, 18:53:59 »
Så länge man har en rejäl (och varm) skorsten så brukar det bli tillräckligt drag
i källare och första våning. I andra våning kan självdraget behöva lite hjälp
speciellt på sensommar och tidig höst då vi har fuktig luft ute och nästan ingen
temp.skillnad alls mellan inne och ute.

Om huset från början är tänkt för självdrag och att detta av olika anledningar
satts ur spel, så får man verkligen se upp med vilka åtgärder man gör. Som
sagts i tidigare inlägg så måste man ha en plan för hur luften skall få lov att
röra sig i huset.

Hur luften verkligen rör sig kan man testa med en heliumballong som inhandlas
av närmaste ballongförsäljare, pÃ¥ närmaste torg, i närmaste stad  ;)
Lasta ballongen med lämpliga vikter så att den precis svävar i luften. Släpp loss
ballongen i vardagsrum och sovrum och se efter vart den tar vägen. Den skall
då sväva iväg och ställa sig mot en frånluftventil i kök, bad- eller våtrum.
Glömde jag att säga att man skall sitta blick stilla under detta experiment  ;)

I en ventilationskanal för förbrukad luft skall det vara undertryck om det annars
finns risk att kanalen läcker förbrukad luft till omgivningen. Ur denna synpunkt är
det alltså bäst att sätta en sugande fläkt på skorstenen.

En tegelskorsten har förmåga att tillfälligt ta upp väldiga mängder fukt utan att
skadas av det, men den måste sedan få chans att bli av med fukten med jämna
mellanrum.

Fläktar som trycker eller suger ut luft från sovrum eller vardagsrum får man se upp
med eftersom de, om ventilationssystemet inte är balanserat, kan dra till sig luft
från olämpliga ställen. Detsamma gäller för öppenspis/braskamin i vardagsrum
eller gillestuga som drar förbränningsluft från rummet.

Stora mängder varm och fuktig luft som tas in via ett relativt kallt utrymme,
t.ex. ouppvärmd källare kan ge mycket höga värden på luftfuktigheten i källaren.
Ett för stort undertryck i huset eller felaktigt placerade fläktar kan alltså ställa till
rejäla problem.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!