Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag har stor kuk men för liten pump?  (läst 3987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sötnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har stor kuk men för liten pump?
« skrivet: 06 december 2012, 20:39:40 »
Ursäkta aftonbladetrubriken. Den är bara till för att dra många läsare.

Nu har det för första gången blivit kallt sen vi köpte huset. -18C ute.

Pump: Nibe 1245-10
Hus: 2 plan. 270m2 totalt allt uppvärmt. 21C uppe 19C nere normalt. Har även 35m2 garage uppvärmt till ca 12C.

Nu när det var -18C ute så har pumpen gjort 2starter på 2 dygn. Den har legat och växlat mellan 2 och 4kw i el-spets.
Framledningen låg på 54C och
beräknad framledning låg runt 54 den med mest hela tiden. Tempen inne sjönk 1 grad från 21 till 20. Det gick ganska exakt 235kwh under dessa 2 dygn inkl hushållsel. Bra eller anus?

Jag är otroligt snål så jag vill helst inte att pumpen ska få nån tillsatsel men jag har en krävande sambo också så stänga av den går inte. I-landsproblem.

I övrigt är jag nöjd. För de föregående ägarna hade ställt in pumpen så den gick illa. De använde 25.000khw/år enl uppgift från mäklaren när vi köpte huset. Till idag 9 månader senare har vi använt 9000kwh precis. Men nu är det dec,jan,feb kvar för att det ska bli ett år så nu blir det dyrt.

Vad tror experterna? Har jag rätt pump?
« Senast ändrad: 06 december 2012, 20:41:22 av Sötnos »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #1 skrivet: 06 december 2012, 20:46:35 »
En Sötnos med en dylik rubrik......du har absolut för liten pump...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2012, 08:24:33 »
Det beror lite på vart du bor. Om pumpen klarar ~15 minusgrader i södra Sverige så är det väl bra, men i Norrlands inland är det inte riktigt lika bra... Hur ofta har ni -18 eller kallare?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MB77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #3 skrivet: 07 december 2012, 11:41:20 »
En Sötnos med en dylik rubrik......du har absolut för liten pump...

Nja, pumpen kan räcka om det hade varit så att framledningstemperaturen inte hade behövt vara så hög.

PS, otroligt lam rubrik... DS
IVT Geenline HE C9 | 150L volymtank| 180m borra 174m aktivt|
Instalerad början av 2011
Hus byggt 1939, värmer knappt 150m2 till 20c°
http://e-logger.se/pub?lyckebo&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #4 skrivet: 07 december 2012, 11:51:50 »
Nu när det var -18C ute så har pumpen gjort 2starter på 2 dygn. Den har legat och växlat mellan 2 och 4kw i el-spets.

Var det lika kallt hela dygnet skall det inte vara på det sättet. När tillsatsel behövs skall pumpen gå hela tiden utan stopp. Något annat betyder fel på inställningarna.

Var ligger huset?

Kompressorn bör dra ca 3 kW. På två dygn blir det 144 kWh. Hushållselen borde var ca 40 kWh. Det betyder ca 50 kWh som skulle kunna vara tillsatsel, i snitt mindre än en kW. Jag tycker det är rimliga siffror om kompressorn gick hela tiden.

December - februari brukar stå för 40-50 % av årsvärmebehovet, det kan variera beroende på andelen varmvatten och annat. Med tanke på att hushållselen är mera jämt fördelad över året bör ni hamna under 18000 kWh om inte vintern blir ovanligt kall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sötnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #5 skrivet: 11 december 2012, 17:26:20 »
Huset står på en ö utanför Sundsvall.

Nu har jag blivit så snål att jag har stängt av tillsatsen. Nu har det blivit -14C° ute ett dygn. och tempen är 19C° inne.

Jag funderar lite på brine diff. ligger ju på 2 just nu. Man kan väl öka den genom att sänka flödet på brinepumpen. Då bör väl möjligheten att ta ut mer effekt öka? större diff. Eller kyler man hålet istället så det blir ett nollsummespel?

CP på varma sidan går på 90%. Bör man ändra där? Vissa skriver att VP är som mest effektiv med låg framledning. Det är ju mig veteligen inget man kan justera. När gradminuterna faller helatiden så ger ju pumpen det den ger så att säja.

Nån som har tips på vilken ratt jag ska vrida här näst?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #6 skrivet: 11 december 2012, 17:51:01 »
Det där med köldbäraren fungerar inte riktigt så. Ökad temperaturdifferens betyder inte ökat värmeuttag. Effektuttaget är rätt konstant oberoende av differensen (inom rimliga gränser). Två graders differens med en pump på 10 kW låter lite för lite för att vara rimligt. Borrhålet bör vara bortåt 200 meter. Troligen visar någon givare fel.

Framledningen bestäms av radiatorernas förmÃ¥ga att avge värme sÃ¥ det är inget man kan reglera. Differensen pÃ¥ framledningen, ca 7 grader, är bra sÃ¥ ändra inget där. Du behöver knappast vrida pÃ¥ nÃ¥got mer. Skulle det visa sig i vÃ¥r att pumpen gÃ¥r korta tider gÃ¥r det att ställa upp gradminuterna för pump och tillsats. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sötnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #7 skrivet: 11 december 2012, 18:05:23 »
Du kan ju se kbin kbut på bilderna.

BorrhÃ¥let är 220m. Vad borde diffen vara pÃ¥ en 10kw pump dÃ¥?  Har inte brine-diffen med den cp att göra?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #8 skrivet: 11 december 2012, 18:17:45 »
Du kan prova att tvångs köra kalla cp och se om temperaturerna är lika är dom inte det visar nån fel.Tycker också det låter lågt med 2 grader diff på en 10 kw och 220 meters hål men är säkert inte omöjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sötnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #9 skrivet: 11 december 2012, 18:37:59 »
tvångskörde kalla cp, då fladdrade dägge siffrorna till från -2.8/-0,8 till -2,7/-0,7.

Nu är det inge kul å snåla längre. nu åket tillsatsen på. Sambon kommer hem om 2,5h så nu e det bråttom.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #10 skrivet: 11 december 2012, 18:40:16 »
Det faktum att temperaturen visas med en decimal hindrar inte att temperaturen kan vara fel med någon grad. Felvisningen varierar mellan olika givare. På min pump får jag lägga till en grad till avläst differens för att få rätt värde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jag har stor kuk men för liten pump?
« Svar #11 skrivet: 11 december 2012, 18:40:47 »
Du måste tvångs köra när kompressorn står still fast det kanske du gjorde Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!