Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LL pump i gÃ¥rdshuset, hur ska elinstallation göras  (läst 1707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej, jag (total)renoverar ett gårdshus . Det ska värmas /underhållsvärmas med LL-värmepump.
Jag är nu på G med (planeringsstadiet) att dra elslangar i byggnadsstommen.
 
Hur ska LL-pumpen anslutas elektriskt? Inne, ute, eller både och? Den kommer att matas via egen jordfelsbrytare.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LL pump i gårdshuset, hur ska elinstallation göras
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2020, 15:29:10 »
De flesta ansluts numera i utedelen vad jag har sett. Några modeller klarar både och, dvs antingen ute eller inne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: LL pump i gårdshuset, hur ska elinstallation göras
« Svar #3 skrivet: 25 november 2020, 21:27:42 »
Helt vansinne att sätta en brytare till värmen utomhus om ni frågar mig. Är såklart skitkul för skitungarna att stänga av. Eller någon granne som gillar att jävlas. Tänk vad som händer om någon stänger av värmen till fritidshuset på vintern..

Sätt ett vanligt uttag i närheten av inne enheten och anslut med stickkontakt. Billigt, enkelt och säkert då alla vet hur man drar ut en kontakt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: LL pump i gårdshuset, hur ska elinstallation göras
« Svar #4 skrivet: 25 november 2020, 21:31:30 »
Det går utmärkt att sätta ett lås på säkerhetsbrytaren
Billigt, enkelt och säkert (även för den servicegubbe som så småningom ska fixa med pumpen)
« Senast ändrad: 25 november 2020, 21:33:12 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: LL pump i gårdshuset, hur ska elinstallation göras
« Svar #5 skrivet: 25 november 2020, 21:54:47 »
Det går utmärkt att sätta ett lås på säkerhetsbrytaren
Billigt, enkelt och säkert (även för den servicegubbe som så småningom ska fixa med pumpen)
.
Helt vansinne att sätta en brytare till värmen utomhus om ni frågar mig. Är såklart skitkul för skitungarna att stänga av. Eller någon granne som gillar att jävlas. Tänk vad som händer om någon stänger av värmen till fritidshuset på vintern..

Sätt ett vanligt uttag i närheten av inne enheten och anslut med stickkontakt. Billigt, enkelt och säkert då alla vet hur man drar ut en kontakt.

Men säkringen i centralen duger väl som brytare till anslutning utomhus? eller måste man ha det?
« Senast ändrad: 25 november 2020, 22:11:27 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: LL pump i gårdshuset, hur ska elinstallation göras
« Svar #6 skrivet: 25 november 2020, 22:14:59 »
Vad jag har förstått så måste maskiner utomhus med roterande delar (typ fläktar) ha säkerhetsbrytare (som kan låsas i avstängt läge) för att vara säkra när någon måste utföra service på maskinen i fråga.
Man kan såklart fråga sig om regelns mening hade just små luftvärmepumpar i åtanke.

Säkerhetsbrytare är främst ett måste ifall en större fläkt är del av ett större system och styrs centralt och hela systemet inte kan stängas ned. En luftvärmepump borde kunna stoppas säkert på så många andra sätt än med just en säkerhetsbrytare, men regler är till för att följas.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: LL pump i gårdshuset, hur ska elinstallation göras
« Svar #7 skrivet: 25 november 2020, 22:18:13 »
En säkerhetsbrytare vid maskinen sätter man för att den som gör servis enkelt ska kunna vara säker på att ingen "obehörig" kommer och startar maskinen som han jobbar med. Det är inte bara ur elsynpunkt utan ska vara på alla maskiner med rörliga delar. Och visst kan man skaffa en låsbar anordning som man sätter på något annat ställe, men ur servissynpunkr kan det ju vara lite opraktiskt att ränna runt i hela huset och leta, inte mist om det är en fastighet som är större än en villa och det inte klart framgår vad som bryts.
Ps
Sen som vanligt
Men eftersom en riktig säkerhetsbrytare inte kostar mycket mer än en vanlig kapslad brytare (det handlar om några tior) ser jag ingen orsak att avnvända nått annat.
« Senast ändrad: 25 november 2020, 22:21:20 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!