Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När gÃ¥r elpatron in?  (läst 9362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
När går elpatron in?
« skrivet: 23 december 2007, 13:48:42 »
Hur kan man beräkna (på ett ungefär) vid vilken utetemperatur man behöver stötta en uteluftsvärmepump med elpatron. Just nu är det ca 0ºC ute och min elpanna drar då ca 2kW för att hålla värmen i huset. Skulle t.ex. en Thermia Atria 6 behöva använda elpatron i mitt hus vid den temperaturen?

/Kilo
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: När går elpatron in?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2007, 14:16:17 »
Hur kan man beräkna (på ett ungefär) vid vilken utetemperatur man behöver stötta en uteluftsvärmepump med elpatron. Just nu är det ca 0ºC ute och min elpanna drar då ca 2kW för att hålla värmen i huset. Skulle t.ex. en Thermia Atria 6 behöva använda elpatron i mitt hus vid den temperaturen?

/Kilo

Det finns ett par saker du behöver veta. Först hur mycket effekt ditt hus behöver vid olika temperaturer. Mellan de värdena drar du in en rak linje som passar något sånär. Då har du en uppskattning av effekten som måste levereras. När den effekten är större än den effekt du får ut av din värmepump, då måste tillsatssvärmen kopplas in.

Om vi till exempel gissar att din kurva startar vid noll w värme vid 16 grader, och har 2000 watt värme vid 0 grader, då kan man säga att ditt hus drar 125 Watt per grad celcius (ett ganska lågt värde, har du inte ett nybyggt hus, bli misstänksam). Vid minus 10 skulle ditt behov då vara 2kw plus ytterligare 1.25 kw=3.125 kw, vid minus 20 skulle det vara 4.5 kw.

Kvar är nu att se vad du får ut i effekt vid dessa temperaturer med din tänkta värmepump. Där den är klenare är det kört.

Sedan kvarstår nu frågan om temperaturen räcker till för dig. Det kan vara så att effekten på en tänkt pump räcker till, men att ditt hus kräver en högre temperatur i vattnet till värme-elementen än pumpen ger. Även i det fallet räcker inte pumpen längre till, trots att effekten är tillräcklig, om den inte kan leverera erforderlig temperatur. Det sista kräver att du har koll på vilken tmeperatur som måste gå i ditt varmvatten vid vissa temperaturer, och att du kan kontrollera att pumpen klarar det.

--- Mats ---

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När går elpatron in?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2007, 21:21:48 »
Var bor du?

Ditt radiatorsystem kräver 55 graders framledningstemp vid DUT = "på årets kallaste dag"
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: När går elpatron in?
« Svar #3 skrivet: 23 december 2007, 21:34:16 »
Var bor du?

Ditt radiatorsystem kräver 55 graders framledningstemp vid DUT = "på årets kallaste dag"

Jag bor i Stockholm. På ritningen (i en tabell om radiatorer) står också "Dim lägsta utetemperatur LUT1 -20 ºC", vad nu det kan betyda?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När går elpatron in?
« Svar #4 skrivet: 23 december 2007, 21:36:40 »
Vid -20 grader krävs 55 graders framledningstemp, och vid ca +16 grader krävs 20 grader, dra en rak kurva mellan de två ytterlighetena så ser du vilken temp du behöver (på ett ungefär) vid olika utetemperaturer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: När går elpatron in?
« Svar #5 skrivet: 23 december 2007, 21:41:15 »
Vid -20 grader krävs 55 graders framledningstemp, och vid ca +16 grader krävs 20 grader, dra en rak kurva mellan de två ytterlighetena så ser du vilken temp du behöver (på ett ungefär) vid olika utetemperaturer.

Ok, tack, jag ska prova. 55 grader, är det bra eller dåligt om man ska installera värmepump? Jag ser specifikationer om 0/35, 0/55 (Bergvärmepumpar tror jag) och -20/35 ºC, -20/50 ºC (Luft/Vatten tror jag).
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När går elpatron in?
« Svar #6 skrivet: 23 december 2007, 21:44:33 »
Det är bra, radiatorer 55°C och golvvärme 45°C är så kallade lågtempsystem som är väl anpassade för värmepump, men jordvärme eller bergvärme fixar biffen bättre än de flesta luft/vatten vid riktigt låga utetemperaturer, nu är det ju väldigt sällan så kallt, så de dagarna det är kallt kan elpatronen få gå in med den värme som behövs utan att det blir allt för dyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: När går elpatron in?
« Svar #7 skrivet: 23 december 2007, 22:08:30 »
Då har jag gjort lite kurvor på papper. Jag konstaterar att vid -15 behövs 50ºC på radiatorvattnet och 4kW effekt.

När jag tittar i i energimyndighetens test av Thermia Atria 8 Luft/Vatten läser jag att den vid -15 ºC utetemperatur ger 4.0kW vid 45 ºC radiatortemperatur vilket stämmer nästan med mitt hus behov så när som på 5ºC på vattentemperaturen.

Testet av bergvärmepumpen Nibe 1230-10 visar att den ger 8.6kW när temperaturen i kollektorslangen är 0 ºC vilket verkar som om den vore rejält överdimensionerad för mig. Nibes pump 1235-6 ger enligt Nibes specifikationer 5,22kW vid 0/50ºC vilket verkar stämma bättre med vad mitt hus behöver.

Är jag på rätt väg här när det gäller dimensionering av värmepump för mitt hus?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När går elpatron in?
« Svar #8 skrivet: 24 december 2007, 07:43:25 »
Ja, du är på rätt väg, ditt välisolerade hus behöver inte mycket effekt, så oavsett vilken värmepump du väljer så kommer du väl i princip att få 100% energitäckningsgrad, det problem som kan uppstå för dig är frekventa start/stopp under en stor del av året då du har så lågt energibehov.
Kanske skulle du titta på en "modern" inverterstyrd luft/vattenvärmepump typ Sanyo CO2, Aqua Inverter, Daikin Althema.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: När går elpatron in?
« Svar #9 skrivet: 26 december 2007, 01:15:22 »
Ska det inte beräknas för hushållets varmvatten också. Om vi antar att systemet prioriterar varmvattentillverkning före värme ut i radiatorerna brukar väl varmvattnet ta runt 40 min > 60 min som gör att det behövs lite extra kräm, eller räknar ni allt detta på patron då ? (antagande här är tidig morgon, panna går över från nattsänkning till dagstemp och 2-4 pers börjar samtidigt morgonduscha-vilket är dagens maxbelastning för pannan).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: När går elpatron in?
« Svar #10 skrivet: 26 december 2007, 09:08:47 »
Nej det är klart, jag vill ju inte köra varmvatten på elpatron i onödan, men jag trodde den skulle räcka. Hur mycket större pump behöver jag?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: När går elpatron in?
« Svar #11 skrivet: 26 december 2007, 09:23:16 »
Ska det inte beräknas för hushållets varmvatten också. Om vi antar att systemet prioriterar varmvattentillverkning före värme ut i radiatorerna brukar väl varmvattnet ta runt 40 min > 60 min som gör att det behövs lite extra kräm, eller räknar ni allt detta på patron då ? (antagande här är tidig morgon, panna går över från nattsänkning till dagstemp och 2-4 pers börjar samtidigt morgonduscha-vilket är dagens maxbelastning för pannan).

Absolut, där finns fler möjligheter att spara. Tror dock det är viktigt att tänka på det som ytterligare en möjlighet, ytterligare ett alternativ, för att bedömma om det är lönt. Den återbetalningstid man annars har på investeringen kommer att påverkas, och man måste även här fundera på om man vill göra en investering över en tidsperiod så lång som behövs för att detta skall bli lönsamt.

Säg till exempel att varmvattnet kostar 5000 kwh per år. Säg att du har en årsCOP på 2.5. Då är den möjliga besparingen 3000 kwh per år. Om du valt luft/luft som värmepump blir investeringen för att nå den vinsten väldigt hög (både pump och tank). Om du valt luft/vatten som värmepump och inte redan behövt någon typ av acumulatortank, så blir investeringen så hög att inbesparingstiden blir runt 10 år bara för de tillkommande delarna (ackumulatortank eller liknande, plus växlar för att välja vart värmepumpens värme går). Om du dessutom måste gå upp en storlek i värmepump kanske den kostnaden blir ytterligare 15000-20000 SEK, varvid återbetalningstiden för varmvatten far iväg till 15 år.

--- Mats ---

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: När går elpatron in?
« Svar #12 skrivet: 26 december 2007, 13:10:33 »
Det behöver inte automatiskt bli många start/stopp bara för att energibehovet är lågt. (överdimensionerad pump)
Vi har lågt energibehov (ca 15000kWh/år för värme och vv), och vår Nibe 1230-6 har gått i ca 10mån nu och i snitt sedan inst. så har den startat 12ggr/dygn.
Styrsystemet i Niben tillåter en hel del trixande för att få till sådana saker.

Lycka till!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!