Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bastuventilation - blir inte klok pÃ¥ alla olika rekommendationer... :-)  (läst 3461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CrazyFin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har saunat så länge jag kan minnas (är nu 55 år...).

Nu när jag mitt första egna hus (fjällhus) låååångt uppe i norr (Arjeplog) så har jag ju självklart försökt läsa på både här i forumet och hos olika saunatillverkares hemsidor om hur den "perfekta" ventilationen i saunan skall vara så blir jag bara ännu mer snurrig...

I villan här hemma i Stockholm hade jag elektriskt uppvärmt aggregat och körde då mekanisk tilluft (utifrån via väl isolerat rör för att inte få kondens på utsidan av tilluftsröret) och drog ut luften nedanför lavarna (nästan i golvhöjd). Frånluftsröret var sedan inkopplat på badrummets frånluftsventilation.
Fungerade finfint och jag fick jämn och fin värmefördelning mellan övre lavarna och de nedre lavarna.

Nu när jag bygger helt nytt så är förutsättningen lite annorlunda och jag blir inte klok på om jag kan köra självdragsprincipen och då ändå kunna ta tilluft UTIFRÅN med tilluftsdonet placerat i höjd med eller nedanför aggregatet. Tilluftsventilen kommer att ha stängningsbar lucka så att jag kan stänga tilluften när saunan inte används.

Bifogade bild nummer 1 är en skiss på ventilationsritningen som VVS-firman gjort.

Huset har alltså FTX-ventilation och det sitter då givetvis ett frånluftsdon i badrummet.

Bastuaggregatet jag kommer att ha är ett Harvia Forte AFB9 Svart:
https://nordic.harvia.com/sv/produkter/HAFB900400M/forte-afb9-svart
Aggregatet kommer att vara placerat som det är ritat på ventskissen ovan.

VVS-firman har ritat tilluftsdonet som "ÖD2" i ritningen ovan och kommer då att vara placerad i mitten av aggregatets höjd och tar alltså tilluft som friskluft utifrån.
Frånluften har dom ritat in som ÖD1 och placerad ovanför bastudörren (glasdörr). Bastudörren kommer också att ha en springa på cirka 15 cm mellan golv och dörr.

Vad jag kan läsa mig fram så är inte det här en vettig lösning och jag själv skulle hellre placera frånluftsdonet ÖD1 strax under översta bastulaven och då mer mot dörren som går ut från badrummet för att på så sätt få luften att strömma genom hela bastuutrymmet. Bild nummer 2 och 3 visar som jag tänkt mig ventilationen i bastun.

1. Är det verkligen vettigt att ta tilluften utifrån (som ofta kommer att vara kall och t o m minusgrader)?

2. Att jag har FTX-ventilation i huset och frånluftsdon i badrummet är det samma sak som att jag då har mekaniskt ventilation från bastun och därmed egentligen borde placera tilluftsdonet ovanför aggregatet så att luft trycks in ovanifrån aggregatet?

3. Skall tilluften i fråga 2 då tas utifrån eller inifrån? Funkar det överhuvudtaget att ta den inifrån badrummet med tanke på att det är FTX-vent och frånluftsdon i badrummet?

Läser man på Harvias hemsida på länken
https://nordic.harvia.com/sv/kontakta-oss/faq/
Så står det bland annat:
"A. Placering av tilluftsventilen. Om mekanisk frånluftsventilation används ska tilluftsventilen placeras ovanför aggregatet. Om naturlig frånluftsventilation används ska tilluftsventilen placeras under eller bredvid aggregatet. Tilluftsrörets diameter ska vara 50–100 mm. Aggregat med separat temperaturgivare: bastuns tilluftsventil får inte vara nära temperaturgivaren! Läs installationsinstruktionerna för aggregatet för mer detaljerade instruktioner.

B. Frånluftsventil. Placera frånluftsventilen nära golvet, så långt bort från aggregatet som möjligt. Diametern på frånluftsröret bör vara dubbelt så stor som diametern på tilluftsröret."

På saunainter.com hittar man också en bra beskrivning av bastuventilation på
https://www.saunainter.com/ru/stroim-saunu/stroim-saunu/?lang=se
Där står det bland annat:
A. Placering av ventilen för inloppsluft. Om bastun har självdrag ska ventilen för inloppsluft monteras nedanför bastuaggregatet.

A1. Om bastun har artificiell (mekanisk) ventilation ska ventilen monteras ovanför bastuaggregatet, i väggen eller taket. Diametern på ventilationsröret för inloppsluft ska vara 50 – 100 mm. Friskluft ska helst tas in utifrån.
B. Placering av ventilen för utloppsluft. Montera ventilen för utloppsluft så långt från bastuaggregatet som möjligt på motsatt vägg och på 250 – 400 mm höjd från golvet. Diametern på röret för utloppsluft ska vara 100 mm och större än diametern på röret för inloppsluft. Vi rekommenderar dig att använda en färdig, rektangulär luftkanal för utloppsluften.

På Beijer Byggs hemsida kan man hitta följande dokument:
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/BeijerCAS/HPMAssets/d120001/medias/docus/229/6203708.pdf

I manualen till själva aggregatet så hittar man följande bild:
(https://pim.harvia.com/rockon-images/CIP/asset/download/3c5b6375-efcf-42bf-86ea-4ff1ab4796a9/318)

Bifogade bild nr 4 visar Harvias två varianter på bastuventilationen.


Eftersom jag alltså har FTX-ventilation och ett frånluftsdon i badrummet, ska jag då tolka det som att jag ska gå efter principen "mekanisk ventilation" trots att själva fläkten inte sitter i frånluftsventilen i bastun?


I många instruktioner jag hittar så står det ofta
"Frånluften bör mynna ut i det rum där den ingående luften till bastun tas ifrån"

Det blir ju svårt att åstadkomma när man som t ex Harvia rekommenderar åt mig att ta tilluft utifrån.

Jag förstår också att det är direkt olämpligt att ha frånluftsventilen ut i det fria eftersom det normalt sett är undertryck i hus med FTX-ventilation och då skulle frånluftsventilen istället släppa in kall luft utifrån.

Suck, sÃ¥ rörigt och jag som trodde jag var saunakunnig...  :o

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
I många instruktioner jag hittar så står det ofta
"Frånluften bör mynna ut i det rum där den ingående luften till bastun tas ifrån"

så har jag det ( till o från badrummet)och det har funkat i 30 år


Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Punkt 4. Varför en elbastu? Ska vara en vedeldad (enligt mig)

Hängde annars inte helt med, men menar de att man ska ta tilluft utifrån? Det ska väl då stängas när man inte bastar? Så sade min ventilationstillverkare då jag frågade om tilluft till tulikivin, den ska bara vara öppen då man eldade, annars stängd.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad CrazyFin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I många instruktioner jag hittar så står det ofta
"Frånluften bör mynna ut i det rum där den ingående luften till bastun tas ifrån"

A precis och det är så jag också är "upplärd" så jag blir helt snurrig när Harvia själva säger att det är ok (i mitt exempel) att ta tilluft utifrån så länge jag har en lucka på tilluftsventilen som stängs när saunan inte används.

Utloggad CrazyFin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Punkt 4. Varför en elbastu? Ska vara en vedeldad (enligt mig)
Jag hade gärna haft vedeldat men jag vill kunna ha aggregatet pÃ¥ standby sÃ¥ att den snabbt blir varm när jag kommer hem frÃ¥n olika fjälläventyr.  ::)

Kanske blir en separat bastustuga på tomten senare med vedeldat aggregat...

Hängde annars inte helt med, men menar de att man ska ta tilluft utifrån? Det ska väl då stängas när man inte bastar? Så sade min ventilationstillverkare då jag frågade om tilluft till tulikivin, den ska bara vara öppen då man eldade, annars stängd.
Yepp, jag mailade husritning till Harvia och nämnde extra noga att jag har FTX-ventilation och frånluftsdon i badrummet. Teknikern jag mailade med föreslog just lösningen med tilluft utifrån och frånluftsventil snett över och strax under översta bänklaven (som min ritning).
Och ja, tilluftsventilen är då normalt sett bara öppen vid bastubad.


Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jag skulle nog tro på harvia, har man 70 års erfarenhet så har man.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TommyC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Jag har mycket begränsad kunskap om bastu. Vår bastu med 8kW elvärmare fanns här när vi köpte fastigheten. Huset har FTX med utsug i bastun och i duschrummet utanför bastun. I tröskeln under bastuns dörr finns 7st 19mm hål där luften tas in till bastun. Sedvanligt luftinsläpp ovanför dörren från hallen till duschrummet. Detta fungerar bra här. Inga fuktskador. Huset är byggt 1981.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Om man inte har ftx i huset då? Räcker det då med 10cm springa i dörren som tilluft och sedan ett frånluftsrör vid golvet som går ut i badrummet? Dörren och röret blir 1,5m från varandra och båda är i badrummet. I badrummet monteras en väggfläkt som är fukt/tidsstyrd. Kommer det att fungera bra?

(Finns frånluft i taket med som är ihopkopplat med köksfläkt, badrum, wc, spishäll, två väggskåp. Idiotisk lösning, men då mat kokas känner man lukt i samtliga rum. Rören ihopkopplade på vinden och en stor kanalfläkt som suger ut allt från rummet är placerad där)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!