Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F470 - Tankar och funderingar  (läst 3884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F470 - Tankar och funderingar
« skrivet: 25 december 2021, 09:59:03 »
Hej.
I somras köpte jag ett hus i Stockholms området och huset har en Nibe F470 frånluftvärmepump. Nu när det blivit så rackars kallt ute så märker jag (precis som så många andra) att det börjar bli riktigt dyrt med el och därför vill jag försöka optimera användningen av min pump och samtidigt försöka förstå mer hur den fungerar. Jag hoppas därför kunna få lite råd och tips. Antigen på inställningar eller om det finns annat jag kan göra.
När det är som kallast (-10 eller mer) så verkar det som att elpatronen går mer eller mindre hela tiden vilket gör att jag konsumerar 80-100 kwh per dygn, vilket jag tycker känns som väldigt mycket.
Huset är en trävilla på 168 kvadrat i två plan byggd 1991. Inga större renoveringar har gjorts och huset har en krypgrund samt kall vind.
Det är mekanisk ventilation (via Niben) och det finns från och tilluftsdon lite varstans i huset. Jag har även vattenburena radiatorer i hela huset.
Jag har kopplat upp pumpen mot Nibe Uplink och använder deras price adaption funktion (då jag har timdebitering på el. Dvs jag sparar pengar genom att köra pumpen på natten). Jag slog på detta i början på december och vad jag kan se så verkar pumpen dra majoriteten av sin el på natten och inte på dagen. Så det verkar ju funka.

Nu när vi skulle bort till några vänner över jul så testade jag att ändra driftläget till manuell och tog bort elpatronen. Jag tänkte då att pumpen skulle bara köra med kompressorn och därmed spara väldigt mycket el. Dock visade sig att detta inte alls funkade och temperaturen sjönk gradvis och tillslut fick jag en varning om för låg tilluft (under 16 grader) så jag gick hem. Då gick inte kompressorn och den körde endast på tillsats (elpatron antar jag) tills att temperaturen gick upp över 17, då startade kompressorn igen och felet försvann.
När jag kom hem så var trycket nästan på 0 så jag fick fylla på. Men sen när värmen kom igång igen så gick det upp till 2.5 så då fick jag istället släppa ut lite.

Om jag då ska vara lite mer konkret så skulle jag vilja ha lite tips och råd på saker jag kan göra för att få ner elkostnaden.
Jag skulle också vilja ha lite råd och ideer på hur jag kan förstå vad de olika sensorerna i pumpen är för något och vad de gör.
En annan fundering är om pumpen kan ta skada av att den använder elpatronen på natten men inte på dagen. Det gör ju att trycket i systemet varierar väldigt mycket. När elpatronen kör så blir radiatorerna varma och trycket ökar. Sedan på dagen när priset är högre så körs inte denna och då är radiatorerna mer ljumna (och då är ju trycket i systemet mycket lägre).
Eller ska jag skita i Nibes price adoption funktion och istället bara låta den köra 24/7 men stänga av elpatronen manuellt?

Jag har nu satt in ett USB-minne som loggar data. Jag tänker att jag skickar med loggarna om några dagar när det finns mer data. Tack för all input.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #1 skrivet: 25 december 2021, 11:28:19 »
Hej! Värmeeffekten i en traditionell frånluftsvärmepump som F370/F470 är ca 2 kW. Det räcker för att värma ett hus ner till ca +6 °C om man snålar med varmvattnet. Stängs elpatronen av under dagen måste innetemperaturen börja falla neråt. På F470 finns också ett tilluftsbatteri och det är viktigt att det värms tillräckligt för det inte ska börja frysa om det är kallt ute. Tidigare modellen 410P hade ett spjäll som stängde tilluften vid frysrisk men jag tror inte F470 har det(?) Kanske tilluftsfläkten stannar istället? Komforten och inneluften påverkas i alla fall av om inte el-patronen får arbeta. Man kan komplettera en traditionell frånluftsvärmepump med en luftluftvärmepump i huset. Då sätter man ner termostaten på radiatorerna i alla rum dit värmen från luftluftvärmepumpen når och då belastas frånluftsvärmepumpen mindre och elpatronen används mindre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #2 skrivet: 25 december 2021, 12:58:15 »
Citera
Om jag då ska vara lite mer konkret så skulle jag vilja ha lite tips och råd på saker jag kan göra för att få ner elkostnaden
Förutsatt att man inte ska frysa, det enda konkreta du kan göra är att byta till en kraftfullare frånluftsvärmepump så att du då klarar betydligt lägre temperaturer med enbart kompressor (om du nu vill ha frånluftsvärmepump fortsättningsvis). Ditt hus är för stort för att en enkel modell som du har skall orka med att värma huset med bara kompressor vid dessa låga temperaturer, precis som Josth skriver
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #3 skrivet: 25 december 2021, 14:39:34 »
Skriver under på det alla andra säger.

Din elkostnad är normal.

Information:
När F470 stannar på låg tilluftstemperatur så går hela pumpen i säkerhetsläge. Hela huset blir utkylt, den försöker inte ens göra något åt det. Jättemärkligt. Om Nibe har ändrat mjukvaran sedan grannhusets fabrikslevererade mjukvara 2016 vet jag inte.

Expansionskärl:
Ditt vattentryck svajar onormalt för att expansionskärlet är lågt på förtryck. Det påverkar inget gällande driftkostnader eller liknande.
Du åtgärdar det genom att stänga av värmepumpen. Ta bort fronten. Tömma trycket på säkerhetsventilen. Pumpa upp expansionskärlet som sitter bakom fronten, längst ner till vänster, du ansluter till bilventilen och pumpar till 0,5 bar. Töm ut trycket igen med säkerhetsventilen (inte säkert det finns något att tömma). Pumpa kärlet till 0,5 bar igen. Höj vattentrycket till 2 bar. Vänta 30 minuter. Lufta alla element, de prydligt uppsatta internluftningarna i värmepumpen längst ner till höger och eventuella rörluftningar. I pannrummet. Sänk trycket till 1 bar och slå på pumpen.

Information:
Inget tar skada av att förskjuta elpatronens användning olika delar på dygnet. Så länge inomhustemperaturen är över 16 grader som du märkte. Finns rykten om att kompressorn skulle ta skada av utebliven elpatronanvändning, men det är falskt. Speciellt på din värmepump. Vid mildare väder kan du blockera elpatron dagtid. Men är det kallt ute så funkar det inte, innetemperaturen sjunker för fort.

Satsa på en luft/luft som bidrar till billig uppvärmning.
Ersätta F470 är dyrt. T ex bergvärme + frånluftsmodul + uppvärmningsbatteri (vattenburen tilluftsvärmare i ventilationsmontage) kostar en slant. 200k innan du är klar.
Luft/vatten är billigare, lite knöligare med frånluftsåtervinningen med de vanliga modellerna. Vattenbatteri på behövs även här.

En eller två luft/luft blir väldigt prisvärt i jämförelse, riktiga spargrisar. Men "eftermonterade känslan" är rätt hög tyvärr. Luft/luft är billigare är luft/vatten som komplement även i driftkostnad i och med du har varmvattnet kompressorvärmt i F470.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #4 skrivet: 25 december 2021, 21:44:20 »
Hej alla och tack för all information så här tidigt inpå julhelgen.
Jag hör vad ni säger. Dvs jag får räkna med att köra på elpatron (med hög strömförbrukningen som följd) när det är kallar än +6 ute. Spontant känns det som att den bästa lösningen för att få ner elförbrukningen skulle vara att installera en luft/luft-pump någonstans centralt i huset. Borde det inte gå att koppla på den på befintligt system så att om kompressorn inte orkar med så drar luftvärmepumpen igång. Om den sen inte orkar med, då kan Niben köra på elpatron?

@HBerggren. Tack för din info angående expansionskärlet. Känns lite småläskigt att göra det som lekman. Detta är första huset jag äger och har aldrig haft en värmepump tidigare i livet heller (föräldrarna körde på direktverkande el, Hua!). Så några små frågor då.
1. Nu när Elptronen går (natt) så går trycket sakta upp hela tiden. Det stannar vid 2,5 bar. Jag gissar att säkerhetsventilen sedan sakta släpper ut tryck, eller att elpatronen inte drar på fullt ös för at inte trycket ska gå över 2,5. När sedan pumpen lugnar sig på dagen så verkar trycker sjunka ner till typ 0.
Inget av dessa känns ju särskilt bra och jag är rädd att något ska pajja och jag kan ju inte hålla på och tömma/fylla på hela tiden beroende på elpatronen kör eller inte.
Är det "farligt" att köra pumpen på 2,5 på natten och 0 på dagen? Givetvis bör jag åtgärda det, men frågan är om jag göra det nu direkt eller om jag kan få hit något som kan lösa det om två veckor?Ja du fattar :)
2. Jag löser din instruktion för att expansionskärlet har för lågt tryck. Expansionskärlet antar jag används för att jämna ut trycket mellan varmt och kallt vatten (är som sagt lekman här :P)? Du skriver att jag ska ta av fronten. menar du då hela fronten och inte bara den lilla luckan längst fram? Jag kan ju stänga av pumpen och jag kan ju tömma trycket med säkerhetsventilen. Det finns dock 2 säkerhetsventiler, en för kliamtsystsmeet occh en för varmvattenberedaren. Jag antar att vi pratar klimatsystemet? Sedan ska jag "pumpa upp expansionskärlet". Är det nått man kan göra med exempelvis en cykelpump? När du skriver att jag ska pumpa till 0.5 bar, då menar du inte på Nibens tryckmätare, utan den som sitter på bil/cykelpumpen? Sedan höja vattentrycket till 2 bar. Då menar vi med "påfyllning" reglaget (kan detta göras när pumpen är avslagen?)? Sedan ska alla element och internluftning göras. Är det samma sak som att lufta radiatorerna? Dvs man öppnar en liten ventil så att all luft pyser ut och stänger när det börjar komma vatten? Görs det i så fall med samma sorts verktyg eller behöver jag nått särskilt?

Återigen. Stort tack för all hjälp!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #5 skrivet: 25 december 2021, 22:56:42 »
Det är dumt att inte göra något åt det tycker jag, det verkar vara total luftbrist i det. Tycker absolut att du ska ge dig på det så snart som möjligt.

Alla dina antaganden är riktiga - du kan ju det här!

Stora fronten ska loss. Två Torx 25 i botten. "Hänga av" i ovankant.
Element = radiatorer.
Cykelpump eller bilkompressor, båda funkar. Tryck på nålen i ventilen en gång innan du börjar pumpa, så den inte klibbat fast och bråkar för dig. Hade säkert löst sig ändå.
Systemvatten kan fyllas med avslagen pump. Väntetiden på 30 minuter är för att luftfickor ska samla sig utan att cirkulationspumpen är igång. Du kan när som helst ge upp instruktionen och fortsätta vid annat tillfälle. Så som det är nu, värre än så kan det inte bli.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #6 skrivet: 26 december 2021, 09:06:15 »
@HBerggren
Återigenm stort tack för ditt svar. Tur att det finns folk som har koll på de här sakerna haha.
Först och främst så kanske jag överdrev en aning angående trycket. När jag kom hem igår vid 21 så var trycket OK runt 0,7 bar har jag för mig. Då hade jag satt pumpen till 19 grader (eftersom vi var borta). Jag ökade då till 21.5 grader för att det är det vi har när vi är hemma.
När jag sedan kollade 20 min senare så låg trycket på ungefär 2 bar.
När jag kollade igen 10 min senare så var det kanske 2,05 eller 2,1 bar. Så det kändes precis som tidigare att det sakta skulle krypa upp till 2,5. Men när jag kollade igen innan jag gick och la mig (22.30 ungefär) så hade trycket sjunkit till 1,7 ungefär.
Nu när jag tittade på morgonen så ser det OK ut igen med 0,7 bar ungefär.
Jag har satt upp en kamera som ska spela in trycket det närmaste dygnet tänker jag. Så imorrn vet jag hur mycket det skiftar under normal drift utan att jag gör något. Btw är det inte konstigt att inte pumpen själv larmar när trycker blir för lågt/högt? Dessa pumpar brukar ju vara duktiga på att larma om andra saker :)

Bör jag fortfarande försöka lösa detta omgående eller kan jag vänta på någon servicefirma? Vore ju kul att klara av det själv men jag känner mig inte bekväm med att göra det helt själv. Tänk om jag pajjar nått och sen står huset utan värme nu när det är svinkalt ute :(

Men bara för att säkerställa. Jag kan se att det finns en ventil att lufta på F470, den som sitter inför serviceluckan under själva tryckmätaren (se bild). Hur vet jag om det finns fler? Verkar som att denna ventil luftas med en vanlig skruvmejsel (sitter ett litet plaströr på den för vattnet antar jag). Vet ej om jag har några rörluftningar heller haha.
Återigen stort tack för all info. Vill gärna lära mig och jag uppskattar att det finns folk som fivilligt svarar på mina frågor haha. Tack.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #7 skrivet: 26 december 2021, 11:24:07 »
Då verkar det finnas lite luft. Men inte helt tomt. Ofta ska man inte se någon skillnad alls per dag, knappt ens årstid. Så stabilt ska det vara.

När vattenflödet helt slutar cirkulera så blir det felkoder, men själva trycket är det inte många som har övervakning på. Kostar pengar att montera för mycket övervakningsdetaljer från fabrik.

Dubbelkollade manualen, hade för mig det var fler avluftningar på den modellen där nere, det var ju bara en.
Det finns även en till mitt uppepå pumpen. Se om du hittar den.

Här finns lite information, sidan 26 i manualens egna sidnummer:
https://www.nibe.eu/assets/documents/16502/331662-3.pdf

QM21 är avluftningen ovanpå. Den är viktig.

Det enda som kan bli fel är om du inte avluftar alls. Eller inte fyller på vattentrycket. Kommer inte på något annat som skulle ge svåra följdfel.
Dubbelkolla att du kan fylla på vattentrycket innan. Öka på och släpp ut ett par hekto så du ser att det fungerar. Det kan du testa utan att stänga av något.

Sen tycker jag du ska våga dig på det. Skön känsla att spara en slant.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #8 skrivet: 26 december 2021, 11:59:42 »
Som HBerggren säger , när trycket Ã¥ker jojo pÃ¥ det sättet sÃ¥ är det dÃ¥ligt eller ingen luft i exspanskärlet, det är en gummiblÃ¥sa i det. Du vet var pÃ¥fyllningen är, pÃ¥ kärlet sÃ¥ sitter det som en bilventil ( kanske under ett plastlock ) och dÃ¥ släpper du ut tryck med säkerhetsventilen till noll. Sen mäter du trycket ( som pÃ¥ blien )  ska ligga pÃ¥ ca 0,5 -0,6 bar när trycket är noll. Fyll pÃ¥ luft, ökar manometern , släpp ut mer vatten, ända tills manometern inte rör sig.  Det s.k förtrycket ska vara med tomt kärl pÃ¥ vatten. Ökar trycket hela tiden sÃ¥ är det dags för ett nytt kärl. Sitter det inbäddat i VP kan det vara lurigt att byta. Annars gÃ¥r det att lÃ¥ta det sitta kvar och koppla in ett nytt var som helst pÃ¥ ett rör som gÃ¥r till värmen, helst pÃ¥ returen.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #9 skrivet: 26 december 2021, 13:47:20 »
Hej!
Jag började höra ett knackande ljud (ungefär som om någon knackade lätt på en plåt) och kollade trycket. Mycket riktigt var den nere på 0. Så jag fyllde på lite (0,3 bar) igen och efter nån minut försvann ljudet. Nu har dock trycket igen stigit till 1,6/1,7 bar. Jag har satt upp en kamera som filmar tryck mätaren så jag tänkte jag skulle sammanställa hur trycket har varierat under dagen natten så jag återkommer med det imorgon.

Jag kollade och jag tror jag lokaliserat QM21 ovanpå pumpen (se bild). Ser ut att vara en torx så det borde väl gå att öppna den med en vanlig skruvmejsel?
Men det känns som att jag måste försaka ge mig på detta då. Men när jag ska släppa på trycket till 0, då pratar vi väl bara om klimatsystemet? Dvs säkerhetsventilen FL2 Klimatsystem. FL1 för varmvattenberedaren ska jag inte använda alls?

Jag tänkte försöka montera av fronten senare ikväll och kanske postar några bilder för att bekräfta att sedan gör rätt. Hoppas det är ok. Tack igen både HBerggren och 25fOCUS

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #10 skrivet: 26 december 2021, 13:54:49 »
Alla antaganden rätt igen! Jag rekommenderar rätt verktyg, om Ã¥tgärden inte är akut - dÃ¥ fÃ¥r det väl gÃ¥ med fel verktyg.  ;)

Varmvattendelen blir helt opåverkad, det är ett eget system kan man säga.

Säkerhetsventilen för värme brukar vara 2,5 bar och varmvattnet 9 bar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #11 skrivet: 27 december 2021, 10:41:58 »
Alright nu har jag loggat trycket under 24 timmar.
Trycket varierar i princip hela tiden under normal drift med med 1 bar upp och ner. Oftast i cykler runt 10-15 min långa.
På förmiddagen pendlade trycker mellan 0,0 och 1,5 bar. Men straxt efter lunch igår så hörde jag ett knackande ljus från pannan. Tryckmätaren låg på 0,0 så jag fyllde på till 0,3 och då försvann ljudet. När jag nu tittar på videon så har trycker vart på 0,0 ungefär en timme och inte rört sig något alls.
Efter att jag fyllt på till 0,3 så pendlar det mellan 0,0-0,1 till 1,5-1,7 bar under större delen av eftermiddagen. Framåt kvällen minskade variationerna och det ligger runt 0,7-1,1.
Efter kl 23 så började trycket att öka. Gissningsvis är det för att elpriset är lägre då så börjar elpatron att köra.
Mellan kl 23 och 05 pendlar trycket mellan 2,1 och 2,7. Ibland nästan upp på 2,8.
Mellan kl 05 och 08 ligger trycket mellan 1,6 och 2,1 ungefär och sedan
Efter kl 08 så har trycket gått ner till 0,0-0,1 bar igen...

Vad tror ni? Det känns som att jag behöver göra luftningen ganska omgående?

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #12 skrivet: 27 december 2021, 11:46:46 »
Trycket i systemet ska variera max 0,2-0,3 bar, så har min Nibe 410P gjort (föregångaren till F470).
Kör Berggrens guide i luftning och påfyllnad och se om det blir bättre. Fortsätter trycket pendla så där mycket bör du tillkalla service.

När 470n är okej köper du en rejäl luftvärmepump, eller två, en till var våning. Då kan du nästan halvera din elförbrukning. Max 30-60 kWh per dygn, mer ska du inte ha så här års.

Vid en långsiktig planering bör du tänka till. Nu när du har alla ventilationsrör för tilluft i alla rum och frånluft på några ställen kan du enkelt installera FTX ventilation. Driftskostnaden för ett sånt system är försvinnande liten.
Byter du sedan till bergvärme kommer du inte behöva tänka pÃ¥ att enbart värma huset pÃ¥ natten 😉
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #13 skrivet: 27 december 2021, 12:22:12 »
Ok jag har nu skrivit en guide till mig själv. Önskar bara lite feedback på den och om jag ev ska göra något i en annan ordning eller om jag missförstått något. Så vore skönt att få ett OK från er på nedanstående steg. Så jag gör rätt :)
Tack återigen för all input.

https://docs.google.com/document/d/1VOJc6RwG4DXUpc7mv-9flupsgcKClmQBHRAamBjxKqc/edit?usp=sharing

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 - Tankar och funderingar
« Svar #14 skrivet: 27 december 2021, 16:05:32 »
Ok jag har nu testat att plocka av fronten och tror jag hittat expansionskärlet. Jag antar att det är den lilla ventilen där fram som jag ska använda för att fylla på (se bild)? När jag testade pilla lite på grejjen i bitten så kom det ut lite vatten ur ventilen. Är det meningen? Vi pratar några enstaka droppar. Det kanske blir så innan man tömmer hela systemet?

@HBerggren.
Skulle uppskatta om du ville kolla på min steg, för steg, så jag tänker rätt och gör allt i rätt ordning och använder rätt ventiler osv. Stort tack för hjälpen :)
/G

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!