Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FLVP och FTX  (läst 29942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
FLVP och FTX
« skrivet: 19 april 2011, 21:13:53 »
Skulle vilja ha input på min planerade värmeanläggning.
Ska bygga ett nytt hus på ca 180m2 fördelat på två plan. Huset ska byggas med mycket stram budget där jag gör ALLT jobb själv utan att för den delen snåla på isolering.
Jag kommer förbereda för en bergvärmeinstallation men den kommer först när jag slipper att betala ränta på den och om behovet uppstår förstås.

Har en äldre flvp som jag tänkt montera in och min huvudsakliga fundering är om man kan koppla en sådan till ett ftx aggregat. Jag tänker, om jag kör in min avluft från flvp som är ca10ºC i ftx borde det gå att krama ut lite till med hjälp av ett sådant aggregat? Menar förstås under förutsättning att utetempen är betydande kallare.

Jag har bra kontakt på ventilationsprylar så ventrörsdragningen kommer utföras oavsett om detta är en fungerande lösning i nuläget.
Vedkamin som eldas dagligen vid kallt är också en del av den tänkta installationen.
Jag poängterar ytterligare en gång att frågan inte är ställd utifrån den optimala lösningen utan ur ett budgetperspektiv där äldre flvp redan finns.

SÃ¥, vad tror ni?
Mycket tacksam för svar med konstruktiva avfärdningar eller hejarop.

/Markus
« Senast ändrad: 19 april 2011, 21:15:45 av markus97 »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #1 skrivet: 19 april 2011, 21:46:14 »
Det är nog ingen ide att köra FTX och äldre FLVP.

Men förbereda för FTX är ju helt rätt tänkt!

Som ett billigare alternativ till FTX och bergvärme har väl nibe (och kanske andra) en FLVP som även agerar på samma sätt som en FTX så till vida att den hanterar tilluft och inte bara frånluft som en vanlig FLVP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad markus97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: FLVP och FTX
« Svar #2 skrivet: 19 april 2011, 22:28:11 »
Det är nog ingen ide att köra FTX och äldre FLVP.

Men förbereda för FTX är ju helt rätt tänkt!

Som ett billigare alternativ till FTX och bergvärme har väl nibe (och kanske andra) en FLVP som även agerar på samma sätt som en FTX så till vida att den hanterar tilluft och inte bara frånluft som en vanlig FLVP.

Tack för åsikt. Att det fanns flvp som hanterar tilluft visste jag inte. Det blir dock en massa tusenlappar för att köpa loss en sådan vilket inte riktigt linjerar med min nuvarande idé.

Har du några argument att det inte är nån idé med gammal flvp och ftx? Eller är det din känsla? Jag är inte ute efter att ftx:en ska betala sin investering i denna installation, den ska ju dit oavsett över tid och få göra sitt jobb som den är framtagen till.
Det jag tänker är att nån grad borde det ju göra på tilluften? Aggregatet återvinner väl värme även om inluften inte är 22ºC utan 10ºC ?


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #3 skrivet: 20 april 2011, 00:00:57 »
Ja 10 grader är 10 grader. En rolig tanke jag fick. Och jag är lite för trött för att spinna vidare på den... är att på sommaren när det är varmt ute så kanske du kan köra baklänges på något sätt så att den 10 gradiga avluften sänker tempen på din tilluft. Men då uppstår säkert en massa jobbiga kondensproblem.


I värsta fall sätter du din FTX på att köra utan återvinning och då är det ju ett FT system. Tills den dagen du kommer fram till, vilket ju vem som helst kan räkna ut, utan miniräknare, att en bergvärmeanläggning kommer spara mer pengar än din FLVP även om du måste låna till den.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: FLVP och FTX
« Svar #4 skrivet: 20 april 2011, 19:00:38 »
Skulle vilja ha input på min planerade värmeanläggning.
Ska bygga ett nytt hus på ca 180m2 fördelat på två plan. Huset ska byggas med mycket stram budget där jag gör ALLT jobb själv utan att för den delen snåla på isolering.
Jag kommer förbereda för en bergvärmeinstallation men den kommer först när jag slipper att betala ränta på den och om behovet uppstår förstås.

Har en äldre flvp som jag tänkt montera in och min huvudsakliga fundering är om man kan koppla en sådan till ett ftx aggregat. Jag tänker, om jag kör in min avluft från flvp som är ca10ºC i ftx borde det gå att krama ut lite till med hjälp av ett sådant aggregat? Menar förstås under förutsättning att utetempen är betydande kallare.

Jag har bra kontakt på ventilationsprylar så ventrörsdragningen kommer utföras oavsett om detta är en fungerande lösning i nuläget.
Vedkamin som eldas dagligen vid kallt är också en del av den tänkta installationen.
Jag poängterar ytterligare en gång att frågan inte är ställd utifrån den optimala lösningen utan ur ett budgetperspektiv där äldre flvp redan finns.

SÃ¥, vad tror ni?
Mycket tacksam för svar med konstruktiva avfärdningar eller hejarop.

/Markus


Hej,
Jag hade sålt FLVP;en på blocket och köpt typ en 4 Kwattare av t.ex. energicentra.nu och skrotat övriga FTX ideer. Har aldrig pillat med en FTX men som jag förstår ger de ju inget mervärde än att åter använda samma energi. En lite kraftfullare FLVP kramar ut mer ur din ventilation.

Redigerat: Nej, jag är inte sponsrad av Greven, annat än att han varit väldigt hjälpsam.

« Senast ändrad: 20 april 2011, 19:02:56 av olam »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #5 skrivet: 25 april 2011, 08:35:37 »
Ja eller köra FLVP som VVB och låg kurva, och köra luftvärmepump alt luft/vatten..

Men att bygga nytt hus kostar Hursom en del,  sÃ¥ dumt att göra som vi gjorde, snÃ¥la sista biten och valde Nibe 750, skulle borrat ett litet hÃ¥l istället eller jordvärme eller luft/vatten, men drar iväg i pengar dÃ¥ vent mÃ¥ste ha Ã¥tervinning, dÃ¥ mÃ¥ste det borras samt FTX system, men vÃ¥r pump verkar ej funka som den skall, sÃ¥ vet ej om Bergvärme/ FTX var motiverat, kanske skulle kostat 150-200' till minst..
« Senast ändrad: 25 april 2011, 08:41:14 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: FLVP och FTX
« Svar #6 skrivet: 25 april 2011, 19:28:12 »
Ja eller köra FLVP som VVB och låg kurva, och köra luftvärmepump alt luft/vatten..

Men att bygga nytt hus kostar Hursom en del,  sÃ¥ dumt att göra som vi gjorde, snÃ¥la sista biten och valde Nibe 750, skulle borrat ett litet hÃ¥l istället eller jordvärme eller luft/vatten, men drar iväg i pengar dÃ¥ vent mÃ¥ste ha Ã¥tervinning, dÃ¥ mÃ¥ste det borras samt FTX system, men vÃ¥r pump verkar ej funka som den skall, sÃ¥ vet ej om Bergvärme/ FTX var motiverat, kanske skulle kostat 150-200' till minst..

Duger det ej med Ã¥tervinning typ flm kostar runt 13000 kr har jag för mej  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #7 skrivet: 25 april 2011, 21:39:29 »
Jo men då måste ju Niben vara kvar ändå..! Behåller inte direkt 750 och köper bergvärmepump...
« Senast ändrad: 25 april 2011, 21:41:15 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #8 skrivet: 25 april 2011, 21:49:55 »
Minst knappt vad jag svarat och är så klart för seg för att scrolla.

Men jag hade använt flvpn dock förberett för även tilluft men satt igång denna i samband med att mer långsiktig värme- och ventilationslösning installeras.

men rekommendationen är ju att göra det rätt från början. Men om budgeten sätter P så finns det ju inte mycket alternativ.

Det enda alternativet jag kan komma på är att sätta in FTX på en gång men bara kör den mot övervåningen och flvp mot nedervåning. Eller något sådant. Men det känns mest lite knarkigt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: FLVP och FTX
« Svar #9 skrivet: 25 april 2011, 22:22:55 »
Jo men då måste ju Niben vara kvar ändå..! Behåller inte direkt 750 och köper bergvärmepump...

Nej inte så huvuddunk Skaffa en bergvärmepump och komplettera den med en flm modul för ca 13000 kr då har du återvinning och billig värme sen kan du skicka tillbaka 750 stänga tillluften när det blir kallt ute och allt funkar bra installation hade nog kostat lika det enda som tillkommer är borrhålet ca 40000kr utan rot.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #10 skrivet: 26 april 2011, 11:09:19 »
Men de som kopplar denna FLM via Nibe 750, hur fungerar det? För denna modull skall man sätta in i nya hus med fjärrvärme.

Denna FLM, hur skall denna återvinna frånluften? När jag ej har nån tilluft att förvärma..om jag slänger ut Niben alltså..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: FLVP och FTX
« Svar #11 skrivet: 26 april 2011, 17:30:14 »
Med modul för tilluft så hanterar den även tilluft i huset, om man har sådant system. Och ser till att den tilluften värms upp. Ungefär som en FTX fast ändå inte.

Blir som en 470 eller 410p eller vad dom nu kallar dessa maskiner.

Det finns väl trådar här som pratar om detta. Huruvida det finns och går att köpa i dag (en sådan modul till f750) vet jag förstås inget om.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: FLVP och FTX
« Svar #12 skrivet: 26 april 2011, 17:39:37 »
Men de som kopplar denna FLM via Nibe 750, hur fungerar det? För denna modull skall man sätta in i nya hus med fjärrvärme.

Denna FLM, hur skall denna återvinna frånluften? När jag ej har nån tilluft att förvärma..om jag slänger ut Niben alltså..

Med flm menar jag en utsugsfläkt som tar tillvara på värmen i luften för att värma brine från ett borrhål http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/NIBE-F1245/ kolla under tillbehör finns till de flesta märkena.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: FLVP och FTX
« Svar #13 skrivet: 26 april 2011, 22:13:31 »
Hustillverkaren pratade om denna modul om huset skulle ha fjärrvärme med, är det inte lite overkill att ha en Nibe 750 då? Och frånluften som sugs ur huset, vad värmer denna? Eller värmer den rad och när den orkar spetsar den med fjärrvärmen?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FLVP och FTX
« Svar #14 skrivet: 27 april 2011, 08:28:44 »
En FLM ska inte användas med fjärrvärme eller 750.
Den värmer heller ingen tilluft utan den suger ut luften precis som en 750.
Återvinningen består i att köldbäraren värms av frånluften.
Den används tillsammans med en markvärmepump.
I ditt fall är väl en viktig skillnad(jmf 750) att du kan dra ner på frånluften rejält utan att värmepumpen påverkas nämvärt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!