Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: morsbo
« skrivet: 20 november 2006, 19:25:46 »

Om du gör själv kan du lika gärna använda spirorör, finns i dim. 60-125mm som används vid radonsanering. Borra större hål så att du kan gräva ut ordentligt. Sen kollar du med en rökflaska var läckorna är när radonsugen är igång.
Materialkostnaden för ett sådant jobb ligger under 10.000:-. Då ingår tystgående fläkt.
När man har så pass höga värden är det väsentligt att man tätar väldigt noga.
Om det behövs en sugpunkt till så klipper man in ett avstick på rörsystemet och drar ut en sugpunkt till eller så många som behövs. Kontrollmätning bör göras i flera rum i källaren då kan man se var eventuella kvarvarande läckställen finns.
Du kan sätta hur många sugpunkter som helst, detta är inget unikt för smalrörsystemet.

Har nu varit i kontakt med några firmor och det lutar nog åt 100mm spirorör. Ja kommer med största sannolikhet att installera allt själv. Frågan är hur pass mycket man skall isolera rören samt om man ska ha en fläkt på insidan eller på utsidan av kåken. Jag kommer också att bygga in rören så det blir fräschare utseende.
Bifogar bild på planritningen, huset är ett 1 1/2-planshus och vi har ingen källare. 2 sugpunkter är tänkta men inget är bestämt än.
Kom gärna med förslag, i hallen och badrummet så har vi klinkers med elvärmeslingor, i tvättstuga är det plastmatta och för övrigt är det klickgolv. Huset är byggt -80 och det är reglat på plattan.
Skrivet av: Class3
« skrivet: 18 november 2006, 17:34:11 »

Har efter en långtidsmätning fått ett värde på 3760bq/m3, en radonnisse har gjort en undersökning vart det kommer ifrån och det är 99% markradon, 1% i vattnet och inget i byggmaterialet.
Vi har platta på mark och vi har kontaktat ett företag och dom rekommenderar en radonsug med smalrörsmetoden samt 3 sugpunkter. Kostnaden för detta är otroliga 30.000kr! Hutlöst dyrt anser jag!

Sen när radonsugen är installerad och man gör en mätning så är man ju inte garanterad att komma under nivån som ligger på 200bq/m3 plus att man inte får något bidrag om man inte kommer under gränsen!
Har faktiskt funderingar på att göra allt själv och vill gärna få lite tips på vad man får tag i radonsugar, rör samt lite länkar till företag m.m. eller lite olika företag som installerar radonsugar till hyffsade priser.
Vi bor utanför Uppsala

Killen på företaget som vi fick offerten ifrån sa att man borrar med en diamantborr 50mm genom plattan sen kör man 40mm plaströr...konstigt tycker jag eller gör man så?

Om du gör själv kan du lika gärna använda spirorör, finns i dim. 60-125mm som används vid radonsanering. Borra större hål så att du kan gräva ut ordentligt. Sen kollar du med en rökflaska var läckorna är när radonsugen är igång.
Materialkostnaden för ett sådant jobb ligger under 10.000:-. Då ingår tystgående fläkt.
När man har så pass höga värden är det väsentligt att man tätar väldigt noga.
Om det behövs en sugpunkt till så klipper man in ett avstick på rörsystemet och drar ut en sugpunkt till eller så många som behövs. Kontrollmätning bör göras i flera rum i källaren då kan man se var eventuella kvarvarande läckställen finns.
Du kan sätta hur många sugpunkter som helst, detta är inget unikt för smalrörsystemet.
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 18 november 2006, 14:22:54 »

Martin Timells installation var 3 sugpunkter med vita smala rör omkring 50mm som grenades ihop till en gemensam utsug.
Om det är smal eller tjock rör vet jag inte?


Mätvärdet var 650-700bq m³ före installationen och under 100bq m³ efter.
Skrivet av: pictorhayes
« skrivet: 18 november 2006, 00:27:02 »

Smalrörsmetodens fördel gentemot "tjock"rör kommer väl av att man har fler sugpunkter. När smalrör lanserades så
gjorde man normalt bara en sugpunkt med den konventionella metoden med tjocka rör.
Idag så går metoderna emot varandra, vid många smalrörsinstallationer så går man upp mot lite grövre
dimensioner och vid tjockrör så installerar man idag ofta flera sugpunkter.
Martin Timells installation var (vad jag kan påminna mig) en konventionell tjockrörs med endast en
sugpunkt. (Fortfarande standard på dom byggsatser för eget montage som säljs).

Ytterliggare en synpunkt på utanpålligande fläkt är att det medför större risk för problem med kondens/isbildning,
speciellt norröver.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 15 november 2006, 23:04:47 »

Ja så gör man ungefär läs på lite innan du säter igång bara men sen är det bara spotta i nävarna och köra igång. Thumbsup
Skrivet av: morsbo
« skrivet: 15 november 2006, 20:07:12 »

Har efter en långtidsmätning fått ett värde på 3760bq/m3, en radonnisse har gjort en undersökning vart det kommer ifrån och det är 99% markradon, 1% i vattnet och inget i byggmaterialet.
Vi har platta på mark och vi har kontaktat ett företag och dom rekommenderar en radonsug med smalrörsmetoden samt 3 sugpunkter. Kostnaden för detta är otroliga 30.000kr! Hutlöst dyrt anser jag!

Sen när radonsugen är installerad och man gör en mätning så är man ju inte garanterad att komma under nivån som ligger på 200bq/m3 plus att man inte får något bidrag om man inte kommer under gränsen!
Har faktiskt funderingar på att göra allt själv och vill gärna få lite tips på vad man får tag i radonsugar, rör samt lite länkar till företag m.m. eller lite olika företag som installerar radonsugar till hyffsade priser.
Vi bor utanför Uppsala

Killen på företaget som vi fick offerten ifrån sa att man borrar med en diamantborr 50mm genom plattan sen kör man 40mm plaströr...konstigt tycker jag eller gör man så?
Skrivet av: Class3
« skrivet: 15 november 2006, 19:41:38 »

Ytterväggsfläktar har en stor nackdel nämligen buller. Det kan bli så höga ljudnivåer att det hörs inomhus och då har man en annan sanitär olägenhet.

En inbyggnadsfläkt är i stort sett helt tyst och utblåset kan man också dämpa.

Vad gäller läckage ska man naturligtvis ha en så kort trycksida som möjligt och se till att den är tät. Efter åtgärd mäter man radonet med en kontinuerlig mätare för att se att allting är bra.



Skrivet av: tedero
« skrivet: 11 november 2006, 15:47:31 »

Hej
Angående fläkt
Själv använder jag Östbergs utanpåliggande fläkt, den sitter på utsida vägg.
Då elimineras risken för läckkage på trycksidan, vilket medför stora radoninläckage.
Med en fläkt på utsida vägg har du endast en sugsida.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 17 april 2006, 10:49:03 »

Tack för svaret var väl ungefär vad jag befarade att det är ett dyrt system med många brister svårt att gräva ur ett 20 mm hål!
Skrivet av: Class3
« skrivet: 17 april 2006, 08:52:29 »

Jag har satt in ett smalrörsystem en gång och det fungerade bra förutom att det blev kondens i ett rör p.g.a att temp. i groventrén var lite för låg (12gr).
Vi fick isolera röret och sen var det borta. Enligt tillverkaren var det ren tur eftersom man ej rekommenderar dragning i så kalla utrymmen.

Försäljare av olika smalrörsystem hävdar att deras system är överlägsna konventionella system med grövre rör eftersom man sätter fler sugpunkter bl.a.

Detta är rent nonsens enligt min uppfattning.

Vi monterar mellan 3-5 radonsugar i veckan av den konv. sorten med grova rör  och vi sätter minst tre sugpunkter i husen beroende på storlek och grundförhållande.
Rördimension är mellan 60 - 125 mm spirorör.

Det som avgör om en markradonsanering ska bli framgångsrik är följande:

- Jämn fördelning av undertrycket med flera sugpunkter
- Utgrävning av sugpunkterna. Ju mer trögsuget, blöt sand, pinnmo desto mer
  måste avlägsnas. Vid lera ska man inte gräva neråt utan krafsa upp mot       
  plattan.
- Tätning av läckor. Med speciell spårteknik kan de allra minsta läckorna hittas 
   och tätas.

Välj en ljuddämpad inbyggnadsfläkt typ IRE från CA Östberg eller KVKE från LHG. Det finns andra fabrikat också som jag ej har provat.
Dessa fläktar är otroligt tysta och driftsäkra (har bytt ut en på 10 år).
Dom klarar allt från grusåsar till lerhus.
Om du behöver suga i både krypgrund och mark, kan du välja en grövre fläkt i samma serie. Prisskillnaden är några hundralappar.
Vanliga kanalfläktar, vilket fabrikat det månde vara, är inte lika hållbara och de väsnas en del.

Fråga din leverantör av smalrörsystem följande
-Vad kostar en ny fläkt om den gamla går sönder?
-Hur många Watt drar fläkten?
-Varför är plaströren dyrare än spirorör?
-Om man borrar ett litet hål, hur kan man då gräva ut under när man inte får   ner handen?
-Ett konventionellt system med motsvarande antal sugpunkter och där man dessutom kan gräva ut, är inte det att föredra? Det är dessutom billigare!



/Thomas

Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 15 mars 2006, 10:12:36 »

Marin Timell i äntligen Hemma installerade väl ett sånt system i en villa.

Gå in på tv4.se och titta hur han gjorde, har för mig att videon ligger kvar där.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 15 mars 2006, 09:19:21 »

Någon som testat smalrörsmetoden? http://www.ssi.se/radon/images/jpg/smalrormetodenstor.jpg  Sc:,h

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!