Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir borrhÃ¥let kallare vid högre tempdiff?  (läst 654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
Om man ska ha c:a 3 grader tempdiff på brine men får mellan 3,5-4, blir borrhålet då kallare då man kör ner kallare än tänkt? Tar man ut mer från borran vid högre diff?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2024, 14:52:17 »
Jepp  med högre diff, dÃ¥ gÃ¥r brain lite saktare och kyls mera, men samtidigt sÃ¥ blir in kanske lite svalare. Hur var det i vintras dÃ¥, vet du det. Allt är beroende pÃ¥ vad som behövs med att VP ska göra värme. Längre drittider, sÃ¥ kan tempen gÃ¥ ner ytterligare frÃ¥n och till hÃ¥let.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2024, 15:24:17 »
Bytte VP mitt i vintern men upptäckte direkt att brinepump inte orkade med att hÃ¥lla tempdiff pÃ¥ 3 grader, nÃ¥tt är inte riktigt optimalt. I princip sÃ¥ gÃ¥r den pÃ¥ mest 100% eller ibland pÃ¥ 99%.  När det gör varmare vatten sÃ¥ kan den gÃ¥ pÃ¥ 99% med typ 3,2 i diff men när den gör typ 30 grader sÃ¥ är det 100% men diff kan öka till närmare 4 grader, sÃ¥ det skulle behövas mer krut tycker jag.

I vintras blev det -2 in och -5,2 ut som sämst om jag minns rätt, så frågan är då om det lägre flödet gör att borran blir sämre i onödan? Jag tror att jag har 1st 90graders böj båda slangar på utsidan av huset, om man skulle få bort dom hur mycket kan tänkas att eventuellt öka flödet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2024, 15:56:45 »
Högre differens på köldbäraren gör att COP minskar något. Det betyder att värmeuttaget från borrhålet minskar då en större del av den producerade värmen tillförs i form av el till kompressorn.

Man tar alltså ut lite mindre värme från borrhålet vid högre köldbärardifferens men det handlar bara om någon procent.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2024, 18:16:12 »
Högre differens på köldbäraren gör att COP minskar något. Det betyder att värmeuttaget från borrhålet minskar då en större del av den producerade värmen tillförs i form av el till kompressorn.

Man tar alltså ut lite mindre värme från borrhålet vid högre köldbärardifferens men det handlar bara om någon procent.

Så om jag nu förstår det rätt så när cirkpump nu inte orkar bättre så får jag sämre cop samt så gör det att borrhål kyls mer i onödan och vi har en ond spiral av detta? Detta gäller då i princip alla cykler året om.

Från manual: Max längd per slinga för kollektorn bör ej överstiga 400 m. Rek aktiv borrdjup för 12kW är ju 180-210m. Hur fungerar det med aktivt djup på 210m om max längd är 400m? Sen kan det tillkomma kanske 2*10 m till in i hus så teoretiskt 440m.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2024, 07:22:32 »
Nja, om du tar mindre värme från berget så kyls ju också berget ner MINDRE.

Däremot går inte värmepumpen helt optimalt, men hur stor skillnad det är vet jag inte, men Roland skriver att det bara är någon procent. Det beror kanske på hur värmepumpen räcker till i övrigt; om du behöver använda eltillsats/elpatron så kanske den extra elförbrukningen skulle minska om COP var lite högre. Men säkert inte så mycket.

När det gäller borrhål så kan man borra två parallella hål som totalt är t ex 210 m. Då blir det lättare för cirkulationspumpen att pumpa.

Om du inte redan vet att smutsfiltret för köldbäraren är rent så kan du ju kolla det, så att det inte är smuts som blockerar flödet.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2024, 07:25:07 »
Vad har du för värmepump, och hur djup är borran?
Du kyler INTE borrhålet mer med större deltaT, tvärt om, eftersom värmepumpen blir lite mindre effektiv med ett högre deltaT så tar du indre värme ur berget, och mer ur elledningen, men det är som sagt försumbart i det stora hela.
Har du en kraftfullare värmepump med högre COP nu efter bytet så är det anledningen till den högre deltaT du ser, en maskin med hög COP sänker utgående KB mer än en med sämre om flödet är detsamma.
Jag skulle inte oroa mig för det där alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2024, 10:27:17 »
Nja, om du tar mindre värme från berget så kyls ju också berget ner MINDRE.

Däremot går inte värmepumpen helt optimalt, men hur stor skillnad det är vet jag inte, men Roland skriver att det bara är någon procent. Det beror kanske på hur värmepumpen räcker till i övrigt; om du behöver använda eltillsats/elpatron så kanske den extra elförbrukningen skulle minska om COP var lite högre. Men säkert inte så mycket.

När det gäller borrhål så kan man borra två parallella hål som totalt är t ex 210 m. Då blir det lättare för cirkulationspumpen att pumpa.

Om du inte redan vet att smutsfiltret för köldbäraren är rent så kan du ju kolla det, så att det inte är smuts som blockerar flödet.


Jag tänker att om gångtid är samma tex 30 min och elementvatten. Tar jag ut mer energi med lägre delta 3 grader än vid delta 4 grader? Skickar jag ner kallare vatten får jag upp kallare vatten, tillförsel av energi är ju samma där nere, endast tiden för att värma är lite längre med lägre flöde, men räcker det till att tillföra skillnaden för att få samma temp in vid delta 3 grader mot 4?

Ska prova att köra på 90% c:a 4 i diff på slutet några dagar för att se hur temp in påverkas.

Filter är rengjorda och kollade.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #8 skrivet: 07 maj 2024, 10:37:09 »
Vad har du för värmepump, och hur djup är borran?
Du kyler INTE borrhålet mer med större deltaT, tvärt om, eftersom värmepumpen blir lite mindre effektiv med ett högre deltaT så tar du indre värme ur berget, och mer ur elledningen, men det är som sagt försumbart i det stora hela.
Har du en kraftfullare värmepump med högre COP nu efter bytet så är det anledningen till den högre deltaT du ser, en maskin med hög COP sänker utgående KB mer än en med sämre om flödet är detsamma.
Jag skulle inte oroa mig för det där alls.

Ivt E11 till nibe 1145-12, cop lite bättre på Nibe, borrhål 190m.

Provar som sagt i svar ovan att köra på 90% och delta 4 för att se hur det beter sig som test.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #9 skrivet: 07 maj 2024, 15:15:17 »
Kan ju hända att Nibe har lite klenare cirkpump, eller att IVT:n eller Nibens tempgivare diffar lite mer eller mindre, så pass små skillnader, om de inte är verifierade med kalibrerad utrustning, är inte så mycket att oroas över.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #10 skrivet: 07 maj 2024, 15:27:45 »
Det är möjligt att jag har fel men jag min åsikt är att för att få bra COP ska man ha så hög utgående köldbärartemperatur som möjligt. Man kan få en hög ingående köldbärartemperatur genom att strypa köldbärarflöde men det är ingen mening med det.

Det vanliga är att effekt osv. anges vid noll grader ingÃ¥ende köldbärartemperatur men jag vet inte vad den standard som det brukar refereras till anger vid vilket köldbärarflöde eller vid vilken temperaturdifferens man ska mäta. Min nyfikenhet därvidlag är inte tillräckligt stor för att vilja köpa den standard man brukar referera till, de är rätt dyra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2024, 19:07:42 »
Hur kraftig VP har du räknat med att det behövs.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #12 skrivet: 08 maj 2024, 16:11:32 »
Hur kraftig VP har du räknat med att det behövs.

Ivtn räckte långt men den var defekt och svårt att få nån som kunde byta expansionsventil. Så det fick bli en 12:a istället.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #13 skrivet: 09 maj 2024, 11:06:57 »
Det är möjligt att jag har fel men jag min åsikt är att för att få bra COP ska man ha så hög utgående köldbärartemperatur som möjligt. Man kan få en hög ingående köldbärartemperatur genom att strypa köldbärarflöde men det är ingen mening med det.

Det vanliga är att effekt osv. anges vid noll grader ingående köldbärartemperatur men jag vet inte vad den standard som det brukar refereras till anger vid vilket köldbärarflöde eller vid vilken temperaturdifferens man ska mäta. Min nyfikenhet därvidlag är inte tillräckligt stor för att vilja köpa den standard man brukar referera till, de är rätt dyra.

HÃ¥ller helt med, ju högre brine ut (och in) desto bättre, det är troligen lönsamt att köra brinepumpen pÃ¥ max  effekt om man ligger pÃ¥ gränsen att klara önskad deltaT, sÃ¥ att ställa ned hastigheten för att fÃ¥ högre KB-in är inte en ekonomiskt bra ide.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Blir borrhålet kallare vid högre tempdiff?
« Svar #14 skrivet: 09 maj 2024, 11:28:56 »
Testade detta med min gamla köldbärarpump. Det visade sig att om jag ställde om hastigheten från läge 2 till 3 blev COP för ökningen i elförbrukning 0,9, dvs elförbrukningen till köldbärarpump och kompressor ökade mer än vad värmepumpens värmeeffekt ökade. Numer har jag en elsnål köldbärarpump som på högsta fart drar 45 W jämfört med 145 W för den gamla. Kör den nya pumpen på högsta fart.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!