Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimering av BergVP  (läst 1000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MagnusQ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Optimering av BergVP
« skrivet: 15 januari 2007, 15:23:02 »
Hej
Nu har jag kört min bergvärmepump i tre veckor och märkt en sak. När pumpen går har jag ofta en diff på 5 grader, mellan 4,5 och 6 på ut och in-temp på köldbärarslingan. Jag har hört att optimalt är 3.
Jag har cirkulationspumpen på max, dvs steg 4 av 4, så det går inte att öka flödet.
Tror inte att det beror på skit i filtret, för lev erantören sa att det var först när diff blev upp mot 8 till 10 grader.
Vad kan det bero på, måste man ha 3 gr diff. Eller kan min stora diff vara positiv och beror på att jag har bra flöde av "varmt" vatten från mitt 220 m hål? Har för övrigt en Nibe 1130-12.

MVH

Magnus
Nibe 1130-12 med VPA 300/200 och 220m borrhål för en 1910 års villa med boyta 220m2 plus 95m2 uppvärmd källare. Installerad 2006-12-28, tuning pågår.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimering av BergVP
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2007, 16:01:11 »
Din stora diff är normal med tanke på den stora värmepump du har och den långa kollektorn.

I alla fall tror jag det, har inte kollat hur mycket större din KB-pump är än de som sitter på Nibes mindre maskiner men det kräver en hel del för att få en låg deltaT på så lång kollektor och med den höga uteffekt som din kompressor har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Optimering av BergVP
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2007, 20:28:31 »
Avvakta lite och håll koll på diffen så den inte ökar. Gör den det så rengör filtret eller be din inst. om hjälp.

3-4 ºC diff. är bra   6 ºC är lite för mycket.       Men som sagt den är precis nyfödd......

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!