Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idiotiska EnergirÃ¥dgivare  (läst 4496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Idiotiska Energirådgivare
« Svar #15 skrivet: 21 maj 2007, 13:40:09 »
Man skall komma ihåg att många fjärrvärmebolag är just majoritetsägda AB av kommunen, och har ett s k "avkastningskrav".
D v s det är en variant av skattekälla. Att då vara kommunanställd opartisk rådgivare kräver den ädla konsten att veta vilken "hatt" man har på sig och vilka intressen man företräder.

Sedan, rent tekniskt, kan fjärrvärme vara att föredra om man t ex sitter med ett högtempsystem vars radiatorer man inte vill byta. Det har Butterfly alldeles rätt i.

Utloggad Butterfly

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Idiotiska Energirådgivare
« Svar #16 skrivet: 21 maj 2007, 14:29:37 »
Svar till Humlan 57.
Jag vet inte om det skiljer sig från bolag till bolag, men i mitt område är det ok att ha kvar den gamla anläggningen. I och för sig ser jag inte hur man skulle kunna lägga något förbud på det. Den fasta fjärrvärmekostnaden har man ju kvar ändå.
Angående diskussionen om kommunal energirådgivning och dess trovärdighet hoppas jag att alla mina kollegor jobbar på ett sådant sätt som är helt oberoende av märke, bolag osv. Ser vissa problem med sk "energirådgivare" som förespråkar, och ibland t o m säljer, en viss värmepump. Energisparbössan kallar sina regionssäljare för "Energisparrådgivare". Vi ska heller inte glömma att det finns energirådgivning på alla energibolag som nog har större problem med vilken stol de sitter på än vad vi har.

mvh//
Magnus Andersson
Energirådgivare Köping-Arboga-Kungsör

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Idiotiska Energirådgivare
« Svar #17 skrivet: 21 maj 2007, 14:41:10 »
Vi ska heller inte glömma att det finns energirådgivning på alla energibolag som nog har större problem med vilken stol de sitter på än vad vi har.


Precis. Det är ungefär som att fråga en Volvohandlare vilken bil man skall köpa. Jag tycker att man kan ta kontakt med dem och lyssna vad de säger samtidigt som man är lite kritisk och själv försöker bedömma deras argument.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Idiotiska Energirådgivare
« Svar #18 skrivet: 21 maj 2007, 14:41:40 »
Jag frågde därför att i min lilla by, så ska det dras fjärrvärme till äldreboende, skola å hyreshus. I samband med det, så kan de efter det stråket åxå få bli inkopplade... Frågan om att få behålla möjligheten att kunna använda sin vedpanna kom då upp, men svaret blev aldrig nåt annant än "den tar Vi bort". Var själv inte på mötet, men det var enligt en närvarande svaret de fick, trots att frågan ställdes flera ggr, nåt som fick ett flertal att helt tappa intresset för fjärrvärmen. Det verkar på mig som dom inte förstår/förstod, att folk på landet, ofta har tillgång till egen ved, å vill kunna elda vid behov, eller när lusten faller på. Å att många ser fjärrvärmen som nåt användbart, när sjukdom eller åldern sätter stopp för det egna vedeldandet...

mvh humlan.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Idiotiska Energirådgivare
« Svar #19 skrivet: 21 maj 2007, 15:32:18 »
Humlan:

Jag känner folk som förvärmer sitt tappvatten med solfångare innan det går in till fjärrvärmeaggregatets plattvärmeväxlare.

Sedan om man vill ha en mer sofistikerad dockning mellan vedpanna och fjärrvärmeaggregat där dom kan jobba tillsammans på ett flexibelt och fungerande sätt... det lär nog komma som tillägg på den ordinarie installationskostnaden (om man inte gör det själv).

Smidigaste är nog att i efterhand bygga denna dockning (UTAN ingrepp i själva aggregatet eller primärkretsen från fjärrvärmeverket såklart).
Vad du kopplar in för grejjer på ditt tappvatten eller värmebärarsida torde vara rätt svårt att sätta stopp för eller reglera avtalsmässigt.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Idiotiska Energirådgivare
« Svar #20 skrivet: 21 maj 2007, 16:49:17 »
Humlan:

Jag känner folk som förvärmer sitt tappvatten med solfångare innan det går in till fjärrvärmeaggregatets plattvärmeväxlare.

Sedan om man vill ha en mer sofistikerad dockning mellan vedpanna och fjärrvärmeaggregat där dom kan jobba tillsammans på ett flexibelt och fungerande sätt... det lär nog komma som tillägg på den ordinarie installationskostnaden (om man inte gör det själv).

Smidigaste är nog att i efterhand bygga denna dockning (UTAN ingrepp i själva aggregatet eller primärkretsen från fjärrvärmeverket såklart).
Vad du kopplar in för grejjer på ditt tappvatten eller värmebärarsida torde vara rätt svårt att sätta stopp för eller reglera avtalsmässigt.


Ok..., är bara nyfiken på vad som gäller, för mig personligen blir fjärrvärme ändå aldrig aktuellt. Bolaget tappade iaf en hel del kunder på svaret som gavs..., tycker dom borde se inkopplingen som det primära, inte om nån eldar ved eller annat, på sidan om.

mvh humlan.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Idiotiska Energirådgivare
« Svar #21 skrivet: 21 maj 2007, 17:15:16 »
Jag skall lusläsa mitt avtal en kväll i veckan och se vad som står i det (inte säkert alla har samma men som exempel)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!