Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kopplingsdifferenser?  (läst 28138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Kopplingsdifferenser?
« skrivet: 09 september 2006, 09:50:53 »
Hej,

Jag har precis installerat min Optima 700 med 290A/W. Jag har nyligen börjat bläddra runt i menynivåerna och frågor har börjat dyka upp i mitt huvud. Kan någon av er förklara vad kopplingsdifferent parameterna (maximal kopplingsdifferens 16,0, minsta kopplingsdifferens 4,0 och tidsfaktor 10) under temperaturinställningen betyder? Jag undrar också vad "maximal drifttid för värme vid varmvattenbehov" 20 min betyder?

Mikael

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2006, 07:59:27 »
Kopplingsdifferansen är hur mycket t ex VV-tempen eller returtempen får variera, t ex ställer du in VV-tempen på 48 grader och kopplingsdifferans VV är 5 grader så startar VV-laddning på 48-2,5 ºC och stoppar på 48+2,5 ºC, differansen mellan start och stopp är 5 grader.

Tidsfaktorn har men hur lång tid det får gå innan elpatron kopplas in men jag är inte säker på hur det funkar på en Optima 700, trodde det var minuter men 10 minuter låter väldigt kort tid.  Sc:,h

"Maximal drifttid för värme vid varmvattenbehov". är jag också osäker på men det borde vara maxtiden som VP:n gör värme till radiatorerna om VV-behov finns.  Sc:,h
« Senast ändrad: 10 september 2006, 08:06:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #2 skrivet: 10 september 2006, 12:32:10 »
Hej Carl,

Tack för ditt svar! I min manual stÃ¥r det att kopplingsdifferensen avgör när värmepumpen skall starta  i förhÃ¥llande till värmekurvans värde. Kan det vara sÃ¥ att vid en framledningstemp pÃ¥ tex +20C sÃ¥ startar pumpen när temperaturen nÃ¥tt +16C (minsta kopplingsdiff) och stannar vid +36C (maxkopplingsdiff)? Tidsfaktorn förstÃ¥r jag inte? NÃ¥gon som vet mer?

Mikael

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #3 skrivet: 10 september 2006, 13:51:24 »
Hej Carl,

Tack för ditt svar! I min manual stÃ¥r det att kopplingsdifferensen avgör när värmepumpen skall starta  i förhÃ¥llande till värmekurvans värde. Kan det vara sÃ¥ att vid en framledningstemp pÃ¥ tex +20C sÃ¥ startar pumpen när temperaturen nÃ¥tt +16C (minsta kopplingsdiff) och stannar vid +36C (maxkopplingsdiff)? Tidsfaktorn förstÃ¥r jag inte? NÃ¥gon som vet mer?

Mikael

Nej, om framledningstemp är +20 ºC och kopplingsdifferansen är t ex 10 ºC (du ställer in den på ett värde mellan 4 och 16 ºC) så startar VP:n på 20-(10/2)=15 ºC och stoppar på 20+(10/2)=25 ºC detta är jag säker på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #4 skrivet: 10 september 2006, 14:45:38 »
Så här står det i några papper jag fått från IVT:

Kopplingsdifferens(K)
Börvärdet som erhålles från värmekurvans inställning används som börvärde för värmepumpens drift mot värmesystemet. Start och stopp av kompressorn sker kring börvärdet med en variabel kopplingsdifferens som börjar med ett stort värde (maximal kopplingsdifferens) och med tiden sjunker mot ett lägre värde (minimal kopplingsdifferens). Inställningen i Tidsfaktor avgör hur snabbt kopplingsdifferensen förändras enligt formeln på sid 22.

Vid varje statusförändring, start eller stopp, på kompressorn återgår kopplingsdifferensen till inställningen i Maximal kopplingsdifferens.


Sedan kommer några bilder över menyfönstret och därefter ytterligare lite text om tidsfaktorn:
1= Mycket snabb minskning av kopplingsdifferensen = korta gångtider.
20= Långsam minskning av kopplingsdifferensen = långa gångtider.


På nästa sida (sid 22) visas ett exempel med formeln
(max/min)/((tid/60*(1/k)+1)+min, där k är tidsfaktorn.
samt några grafer över exemplet.

Har inte utrustning hemma så att jag kan lägga ut sidorna på nätet. Fixar det i morgon, så kanske någon kan förklara. Jag kan det inte...

Sture



Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #5 skrivet: 10 september 2006, 16:18:18 »
Tack så mycket för era svar! Det är många saker jag undrar över när jag går igenom menyerna. Sture, vet du vad "Maximal drifttid för värme vid varmvattenbehov" betyder?

Mikael

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #6 skrivet: 10 september 2006, 16:32:31 »
Tack så mycket för era svar! Det är många saker jag undrar över när jag går igenom menyerna. Sture, vet du vad "Maximal drifttid för värme vid varmvattenbehov" betyder?
Mikael
Det är väl som Carl N svarade, om det finns behov av att värma varmvatten, så tidsbegränsas värmeproduktionen. Enligt manualen: "Denna funktion finns för att säkerställa varmvattenbehovet vid värmeproduktion när det finns en varmvattenberedare."

Återkommer senare i dag med IVT-sidorna om kopplingsdifferensen, grannen skall scannra in dem och mejla över dom till mig. Garanterar att du blir förvillad...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #7 skrivet: 10 september 2006, 17:06:14 »
Återkommer senare i dag med IVT-sidorna om kopplingsdifferensen, grannen skall scannra in dem och mejla över dom till mig. Garanterar att du blir förvillad...
Sture

Här kommmer sidorna, tyvärr omkastade, så att sid 22 ligger före sid 21...

Sture
« Senast ändrad: 10 september 2006, 17:36:39 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #8 skrivet: 10 september 2006, 21:07:22 »
Tack för sidorna som jag skall läsa (räkna) igenom under morgondagen. Det verkar vara en bra manual du har. Var har du fått den ifrån? Jag har en fråga till som ni kanske kan svara på. Vad är det som triggar tillskottet (elpatronen)? Jag vet att under menyn "tillskott" finns en parameter "fördröjning av tillskottsstart" 60 min men jag undrar vilken funktion/parameter startar tillskottet?

Mikael

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #9 skrivet: 10 september 2006, 21:31:56 »
Så här står det i några papper jag fått från IVT:

Kopplingsdifferens(K)
Börvärdet som erhålles från värmekurvans inställning används som börvärde för värmepumpens drift mot värmesystemet. Start och stopp av kompressorn sker kring börvärdet med en variabel kopplingsdifferens som börjar med ett stort värde (maximal kopplingsdifferens) och med tiden sjunker mot ett lägre värde (minimal kopplingsdifferens). Inställningen i Tidsfaktor avgör hur snabbt kopplingsdifferensen förändras enligt formeln på sid 22.

Vid varje statusförändring, start eller stopp, på kompressorn återgår kopplingsdifferensen till inställningen i Maximal kopplingsdifferens.


Sedan kommer några bilder över menyfönstret och därefter ytterligare lite text om tidsfaktorn:
1= Mycket snabb minskning av kopplingsdifferensen = korta gångtider.
20= Långsam minskning av kopplingsdifferensen = långa gångtider.


På nästa sida (sid 22) visas ett exempel med formeln
(max/min)/((tid/60*(1/k)+1)+min, där k är tidsfaktorn.
samt några grafer över exemplet.

Har inte utrustning hemma så att jag kan lägga ut sidorna på nätet. Fixar det i morgon, så kanske någon kan förklara. Jag kan det inte...

Sture





Om man kollar in formeln så leder en ökad tidsfaktor till längre gångtid men också till färre starter vilket borde vara en fördel, eller hur? Det skall dock tilläggas att variationen i framledningens temperaturen ökar. Har någon provat att öka tidsfaktorn?

Mikael

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #10 skrivet: 10 september 2006, 22:20:57 »
Det här var nytt för mig, väldigt intressant, jag har aldrig sett detta förut. Är detta nått nytt som IVT börjat med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #11 skrivet: 10 september 2006, 23:34:14 »
Tyvärr vet jag ej om detta är något nytt för IVT. Jag är helt grön vad det gäller värmepumpar.

Mikael

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #12 skrivet: 11 september 2006, 07:11:18 »
Det här var nytt för mig, väldigt intressant, jag har aldrig sett detta förut. Är detta nått nytt som IVT börjat med?
Såvitt jag vet har det fungerat så från början i REGO 800. Själv tyckte jag liksom Mikaelanderlund att beskrivningen i användarhandledningen var lite ofullständig, så jag kontaktade IVT och de skickade ner de båda sidorna till mig. Jag antar att de kommer från nån intern systembeskrivning. Men jag blev inte mycket klokare för det. Så om någon kan förklara hur det fungerar, så vore jag tacksam...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #13 skrivet: 11 september 2006, 09:47:05 »
Det här var nytt för mig, väldigt intressant, jag har aldrig sett detta förut. Är detta nått nytt som IVT börjat med?
Såvitt jag vet har det fungerat så från början i REGO 800. Själv tyckte jag liksom Mikaelanderlund att beskrivningen i användarhandledningen var lite ofullständig, så jag kontaktade IVT och de skickade ner de båda sidorna till mig. Jag antar att de kommer från nån intern systembeskrivning. Men jag blev inte mycket klokare för det. Så om någon kan förklara hur det fungerar, så vore jag tacksam...

Sture

Jag tycker dokumentet är väldigt informativt, bilderna på sid 22 visar ju hur det går till.

Ett tips, om man vill ha färre starter och mindre eltillskott, är att öka tidsfaktorn och minska på minvärdet samt öka tiden innan tillskottet kopplas in.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Kopplingsdifferenser?
« Svar #14 skrivet: 11 september 2006, 11:13:37 »
Jag har mycket att lära om min värmepump :). Var ändrar man tiden innan tillskottet kopplas in och vad är det som triggar igång tillskottet?

Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!