Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eltillskott 3kw vs. 6kw  (läst 3577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Eltillskott 3kw vs. 6kw
« skrivet: 28 december 2010, 13:29:06 »
Har en greenline c9 ht plus. Installatören sa att han kopplade in 2/3 av elpatronen dvs. 6 kW. Hur ändrar man hur mycket av elpatronen som skall kopplas in ? Hittar inget i manualen. Har läst på forumet om att en del stryper vid 3kw varför gör man detta? Kopplar inte pannan in först 3kw och sedan 6 kW om det behövs?
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Eltillskott 3kw vs. 6kw
« Svar #1 skrivet: 28 december 2010, 14:15:19 »
PÃ¥ min pump är det meny 5.2, dvs i installatörsmenyn, det kan ha ändrats pÃ¥ nyare modeller. 

Jag har ställt ner tillsatseffekten till 3 kW, det räcker ner till ca -16 så det är sällan det behövs mer. Det är riktigt att tillsatsen kopplas in stegvis men till exempel efter ett större varmvattenuttag kan 6 kW gå in utan att det egentligen behövs. Att jag har gjort så beror bara på att jag vill vara säker på vid vilken effekt tillsatstimmarna räknas. Antalet timmar med 6 kW är inte fler än att jag kan hålla reda på dem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Eltillskott 3kw vs. 6kw
« Svar #2 skrivet: 28 december 2010, 17:08:07 »
Jag har en Greenline C7 från 2002 som jag håller på att testa hur tillskottsvärmen fungerar.

När tillskottsvärme kallas på börjar en timer räkna upp från 0% till 100%. Det verkar som om hastigheten den räknar upp med beror på hur långt från börvärdet returvattnets temperatur har. Jag har märkt att uppräkningen börjar med en viss hastighet och ibland saktar ner ju närmare 100% man kommer. Ibland stannar uppräkningen av helt vid tex 84% och till och med börjar räkna ner. Antagligen för att ärvärdet ligger nära stoppvärdet och att ingen (mer) tillskottsvärme behövs.

Har man inställt på 3KW kopplas denna effekt in vid 100%
Har man 6KW inkopplat går 3KW in vid 50% och 6KW vid 100%
Har man 9 KW inkopplat går 3KW in vid 33%, 6KW vid 66% och 9KW vid 100%
I samtliga fall kopplas tillskottseffekten ur innan stoppvärdet nås för att inte kompressorn skall stanna i onödan.

Detta betyder att med 3KW inkopplat dröjer det ganska länge innan tillskottsvärmen kopplas in (vid 100%).
Med 6KW inkopplat går 3KW in vid 50% dvs "dubbelt så fort" eller till och med fortare eftersom uppräkningen av %-en ofta sker fortare i början än mot slutet.

Dessa förhållanden kan man laborera med. Tex har jag upptäckt att vid "kall väderlek", 3KW inkopplat och man använder mycket varmvatten hinner inte eltillskottet gå in tillräckligt fort mellan varmvattenproduktionerna så elementvattentemperaturen sjunker sakta under acceptabel nivå.
Har man i stället 6KW inkopplat går 3KW-läget in så tidigt att elementvattentemperaturen hinner återställas mellan varmvattenproduktionerna även om dessa kommer tätt inpå varandra.

Och så har jag upptäckt att kör man pumpen nära gränsen för vad den klarar med bara kompressorn och har "för mycket" effekt inkopplad (tex 6KW-läget isf 3KW-läget) kopplas tillskottsvärmen (3+3KW i två steg) in efter en varmvattenproduktion varvid elementvattentemperaturen snabbt återställs. Strax innan stoppvärdet (1-2 grader) kopplas tillskottsvärmen ur och kompressorn fortsätter att gå.
Eftersom man ligger under kompressorns maxkapacitet nås så småningom maxvärdet och den stannar.
Då har man lyckats få både att både tillskottsvärme kopplas in och att kompressorn stannar vilket inte känns bra.
Bättre hade varit 3KW inkopplat (eller inget). Då hade man ökat sannolikheten att nästa varmvattenproduktion inträffat innan maxvärdet på elementvattnet nåtts och kompressorn hade kunnat gå kontinuerligt.

Per L
  
« Senast ändrad: 28 december 2010, 18:45:16 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott 3kw vs. 6kw
« Svar #3 skrivet: 28 december 2010, 18:16:00 »
Behöver är ju ett relativt begrepp  ;)

Jag ställde ner min för att minska antalet kWh på tillskottet. Min pump klarar dessutom -30 eller kallare med endast 3kW tillsats och på så sätt "behövs" inte mer. Däremot får man ju kanske en mindre avkylning som effekt om man samtidigt som det är kallt konsumerar mycket varmvatten. Vill man ha en jämnare innekomfort "behöver" man ju dom gångerna lite mer effekt.

Med ett års erfarenhet och facit på hur lite el som pumpen konsumerar överväger jag nu att åter höja till 6kW för att jämna till innetemperaturen mot en lite högre kostnad på tillskottet.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Eltillskott 3kw vs. 6kw
« Svar #4 skrivet: 28 december 2010, 18:28:17 »
Glöm inte ramptiderna 8.3.4 och 8.3.5 (på min C5) Jag fick framförallt ställa ner stängnigstiden då det annars blev en spiral där returen blev för varm - pumpen stängde av sig - vila 15 minuter innan start - fördröjningstimer 1 tim innan tillskott tilläts användas.

Ramptiden står still när temperaturen närmar sig önskvärt mittvärdet för att sedan räkna upp/ned när temperaturen sjunker/stiger ytterligare.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Eltillskott 3kw vs. 6kw
« Svar #5 skrivet: 28 december 2010, 19:04:11 »
8.3.4 och 8.3.5 var nyheter för mig! I beskrivningen som medföljde min IVT C7 år 2002 kan jag inte hitta något skrivet alls om dessa två.
I en beskrivning från IVT:s hemsida "Rego 600" (art.nr 290554) hittar jag dem dock och ser att de även påverkar elkassetten. Jag trodde att "Shuntat tillskott. Inställning av ramptid öppna 8.3.4" bara hade med en shunt att göra och det har jag ju ingen.

Va´ kul, då kan jag börja laborera med dessa två också!
De påverkar ju i allra högsta grad mina erfarenheter och slutsatser ovan.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Eltillskott 3kw vs. 6kw
« Svar #6 skrivet: 28 december 2010, 19:32:07 »
Jag trodde att "Shuntat tillskott. Inställning av ramptid öppna 8.3.4" bara hade med en shunt att göra och det har jag ju ingen.

Det tog några år innan jag också insåg vad shuntat tillskott handlade om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Eltillskott 3kw vs. 6kw
« Svar #7 skrivet: 28 december 2010, 21:02:10 »
Vill du testa så ladda ner demo här http://www.abc.se/~m5938/ivt-rego-600-demo.exe
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltillskott 3kw vs. 6kw
« Svar #8 skrivet: 30 december 2010, 12:01:01 »
Tack för alla svar! Tror att jag behåller 6kW inställningen för lite högre komfort mot lite sämre ekonomi.

/Niclas
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltillskott 3kw vs. 6kw
« Svar #9 skrivet: 31 december 2010, 17:12:48 »
Glöm inte ramptiderna 8.3.4 och 8.3.5 (på min C5) Jag fick framförallt ställa ner stängnigstiden då det annars blev en spiral där returen blev för varm - pumpen stängde av sig - vila 15 minuter innan start - fördröjningstimer 1 tim innan tillskott tilläts användas.

Ramptiden står still när temperaturen närmar sig önskvärt mittvärdet för att sedan räkna upp/ned när temperaturen sjunker/stiger ytterligare.

Litt mer info om disse takker jeg gjerne ja til! Begge står på 0 på min IVT HT C9 og det hender at kompressoren stopper etter at tilskuddet har gått inn. Hva bør de stå på for at dette ikke skal skje ?

Tilskuddet mitt er forøvrig direkte til 6kW da elpatronen er feilkoblet (!). Trinn 1 er 6kW, trinn 2 er 3kW og trinn 3 9kW. Har derfor stilt den inn på kun 1/3 men den går da direkte på 6kW. Noen som vet hvilke ledninger som skal kobles om for at dette blir riktig ?
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!