Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte  (läst 2611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« skrivet: 17 januari 2021, 10:45:49 »
Det går att ställa den vertikala vinkeln men den horisontella går bara att ställa rakt fram eller till vänster. Jag behöver luftriktningen ställd något åt höger för att få optimal spridning i rummet så det är ju typiskt att det inte går. Slutade funka över en natt, pumpen är inte ens en vecka gammal. Tips? Det jag testat hittills är:

-Startat om innedelen
-Startat om utedelen (brutit strömmen)
-Resettat fjärrkontrollen

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2021, 11:21:54 »
Har du verkligen riktat fjärren mot innerdelen när du gjort ändringar och att den piper när du trycker på fjärren?

Ger den värme när du tittar hur vingarna står eller är den i stand by för att du nått börtemperaturen?

Fungerar det inte är det bara ringa återförsäljare/installatör för att få det fixat.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2021, 12:41:09 »
Har du verkligen riktat fjärren mot innerdelen när du gjort ändringar och att den piper när du trycker på fjärren?

Ger den värme när du tittar hur vingarna står eller är den i stand by för att du nått börtemperaturen?

Fungerar det inte är det bara ringa återförsäljare/installatör för att få det fixat.

Japp den ger värme och det piper vid kommando. Återförsäljare är kontaktad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2021, 13:17:54 »
Ovanligt fel misstänker jag då jag inte hört talas om att funktionen med att styra flödet i sidled slutar fungera efter något dygn.

Men frågan är hur många som kollar att vingarna styr höger och vänster vid olika tillfällen oavsett märke och modell ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2021, 14:43:43 »
Det är inte sÃ¥ att ni har petat pÃ¥ vingen? DÃ¥ tappat maskinen orientering pÃ¥ vart vingen är.  Prova att stänga av och starta om sÃ¥ mäter den in ändlägena igen.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2021, 19:46:07 »
Det är inte sÃ¥ att ni har petat pÃ¥ vingen? DÃ¥ tappat maskinen orientering pÃ¥ vart vingen är.  Prova att stänga av och starta om sÃ¥ mäter den in ändlägena igen.

Nej det har vi inte. Se första inlägget, har startat om maskinen. Noterade dock precis att vid omstart så går vingen åt båda hållen och sen ställer den sig i mitten igen. När man därefter trycker på fjärren för att få den att röra sig mot vänster så vill det sig icke!
« Senast ändrad: 17 januari 2021, 19:50:48 av flat7 »

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2021, 17:08:07 »
Justering av vingen/vingarna går ej att göra innan maskinen gått igång ordentligt 5-10 min och börjat blåsa där efter kan man justera. Brukar dock vara lite fördröjning mellan tryck och faktisk justering så långsamt. Men inte dörren maskinen blåser.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2021, 17:21:48 »
Enligt trådskaparen så står den och producerar värme vid test
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2021, 22:11:16 »
OuPs. Glömde läsa igen om tråden hade missat

Dumstruten pÃ¥. 🥳

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2021, 22:16:01 »
Det där känner jag igen pÃ¥ mig själv  tummenupp tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #10 skrivet: 23 december 2021, 07:09:50 »
Nej det har vi inte. Se första inlägget, har startat om maskinen. Noterade dock precis att vid omstart så går vingen åt båda hållen och sen ställer den sig i mitten igen. När man därefter trycker på fjärren för att få den att röra sig mot vänster så vill det sig icke!

Då var det dags igen med exakt samma fel! Horisontella vingen går ej att rikta åt höger längre. Vad är oddsen för att jag drabbas av detta igen? Känns som ett mjukvaruproblem. Går det att göra fabriksåterställning eller uppdatera firmware?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #11 skrivet: 23 december 2021, 08:31:54 »
Har du svingfunktion på och den då bara slutar vinkla åt höger eller hur uppkommer det?

Man kan göra en total reset av innerdelen men låter märkligt om det skulle uppstå mjukvarufel för enbart vingens justering till höger .
Prata med din återförsäljare om det.

Enkel reset är att plocka ur batterierna i fjärren, vänta en stund och sätt tillbaka dom.
Tryck in reset på fjärren och ställ sen in en SOL igen via mode knappen och lämplig temp och fläkthastighet.
LÃ¥ter dock märkligt om det skulle börja fungera  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #12 skrivet: 23 december 2021, 09:21:37 »
Har du svingfunktion på och den då bara slutar vinkla åt höger eller hur uppkommer det?

Man kan göra en total reset av innerdelen men låter märkligt om det skulle uppstå mjukvarufel för enbart vingens justering till höger .
Prata med din återförsäljare om det.

Enkel reset är att plocka ur batterierna i fjärren, vänta en stund och sätt tillbaka dom.
Tryck in reset på fjärren och ställ sen in en SOL igen via mode knappen och lämplig temp och fläkthastighet.
LÃ¥ter dock märkligt om det skulle börja fungera  :)

Har haft luftriktaren i läget som jag önskar men sen kom jag åt swingknappen och då swingar den bara från mitten och till vänster,aldrig åt höger. När jag sen ställer in läget på luften via fjärren att jag vill ha den till höger så går det inte. Fruktansvärt märkligt detta. Samma fel två gånger vilket får mig att tro att det är ett mjukvarufel eftersom vid uppstart (självtest) så vinklar sig riktarna åt båda håll vartefter de ställer sig i mitten igen. Det fungerar alltså endast att ställa riktarna i lägena rakt fram eller åt vänster (typ 3 olika lägen).

En riktig reset eller att lägga in mjukvaran på nytt skulle vara riktigt intressant att testa. Har du möjlighet att delge mig mer info hur jag gör något av detta, är inte helt tappad när det kommer till sånt. Testade idag att knyta fjärren till innerdelen på nytt samt gjorde utedelen strömlös i ca 10min. Hjälpte inte. Förra gången jag hade problemet resettade jag fjärren men det hjälpte ej. Teknikern bytte till slut kretskort och luftriktningsmotorer. Har en ganska stark misstanke att det skulle räcka med att lägga in ny mjukvara..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #13 skrivet: 23 december 2021, 10:23:33 »
Om du googlar på servicemanual AP25 så tror jag beskrivningen finns med där.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solid AP 25 luftriktarna funkar inte
« Svar #14 skrivet: 23 december 2021, 10:38:27 »
Har inte AP samma funktion som FD/FH att man kan välja med fjärren om den är monterad vid en vägg och på så sätt begränsa sidoswingen ? Om ja, kan det vara här TS trycker fel ?
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 417
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!