Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 mars 2014, 14:39:16 »

De här ljudtrycksmätarna är riktigt känsliga, jag tror en sån skulle kunna funka som hjälpmedel. http://www.energibutiken.se/sv/ljudnivamatare/126-ljudnivamatare.html
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 28 mars 2014, 09:19:16 »

Titta på tilloppsröret, det är det som blir varmt.
Skrivet av: jhoglin
« skrivet: 24 februari 2014, 17:13:22 »

När man har ett knäppande radiatorsystem och tror sig kommit fram till att det beror på att rörhållarna håller i rören för hårt. Vid temperaturväxlingar ändrar ju rören storlek (längd). Skulle det då vara möjligt att med två mikrofoner och en nivåmätare kunna mäta vilken av dessa två som hör ljudet mer och således kunna lokalisera platsen som hållaren sitter på eller tror ni det blir allt för mycket brus och förvrängning på ljudet då rören sitter under golvet eller bakom golvlisten. Vill hitta vart så jag kan borra ett hål, in med inspektionskamera och sedan spraya på lite 5-56 eller annan smörja. Åsikter och tips tas emot gladeligen!
Skrivet av: ulf carlsson
« skrivet: 04 januari 2014, 22:34:06 »

Har läst här ang. dessa knäppningar i rören, hos mig har det varit mest då det inte varit så kallt ute  då pumpen lev. varmt vatten till elementen då och då, när det är kallare och rören hela tiden får varmvatten hörs ingenting.
Jag har ändå störts av detta oljud och tror mig ha löst problemet hos mig genom detta forum.
Jag har rören genom vägg och ligger utmed taket viker av 90grader ner till elementet och där lossade jag två klamrar före elementet  så mycket att röret kan vidga sig på längden uppe vid taket men ändå sitta fast i väggen på väg ner till elementet, nu tyst hela tiden, tackar för tidigare inlägg som verkade så logiska.

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 april 2011, 20:33:59 »

Bara tre år sedan tråden var aktiv  :) Thumbsup
Skrivet av: knäppningstips
« skrivet: 08 april 2011, 20:13:00 »

Knäppningar i radiatorsystemet beror på varmvattenproduktion, stäng av den klockan 9 på kvällen och sätt på den på morgonen, det är ju när man ska till och sova som man hör den.
Skrivet av: Marcus T Cicero
« skrivet: 17 februari 2008, 06:59:11 »

Grattis till lyckad modifiering och intrimning. Det är värt mödan.
Skrivet av: JTX
« skrivet: 15 februari 2008, 22:52:08 »

Efter att flödet och knäpptank är installerad så måste jag säga att jag är nöjd med knäppningarna dom är nästan helt borta.
Skrivet av: AlfL
« skrivet: 07 maj 2007, 21:35:38 »

Med lite tirixande gick det UKV 100 a 3025:- , man får använda NIBE:s art.nr. 088207

Hur trixar man till det?

Börja med att faxa till Rinkabyrör och skriv att du vill beställa en NIBE UKV 100 art.nr. 088207. UKV finns inte i Rinkaby katalogen eller på deras hemsida. Ring sedan kundservice tel 044 - 22 54 90 och kolla att din beställning har kommit in. Be att Rinkabyrör bekräftar din beställning, leverans tid och hur leverans skall ske på ett mail till dig och vips har du någon du kan maila på Rinkabyrör. Bevaka sedan att din tank blir beställd och leverad av Rinkaby rör.

mvh
AlfL
Skrivet av: mikkola
« skrivet: 07 maj 2007, 16:19:17 »

Med lite tirixande gick det UKV 100 a 3025:- , man får använda NIBE:s art.nr. 088207

Hur trixar man till det?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 17 februari 2007, 19:53:41 »

Vill visa er hur SMO _VVM kan reglera vid +3,5 gr ute som vi nu i skåne har.

Börvärde är nu 36gr i SMO i den valda kurvan . (egen kurva med knäck vid +2 grader ute och där 38 gr)


De två kurvorna visar 2 olika mätställen som varierar pga att en fläktkonvektor kyls snabbare vid VP stop.
Rad har högre värme+långsammare avkylning.
Skrivet av: Nico
« skrivet: 12 februari 2007, 13:28:03 »

OK. så ni rekomenderar en fast injustering och temp reglering via en termostat som reglerar framledningstempen, för att man inte ska få ett variabelt delta T dvs variabelt flöde.. Jag satt och funderade lite på detta och rätta mig om det är fel. Alla radiatorer fullt öppna och det samma med golvärmens ställdon. Det är då grundflödet i systemet, om en radiator & något ställdon stängs till exempel, blir inte flödet annorlunda då i systemet? Högre?? ???
Hur kan då en tryckstyrd pump orsaka ett variabelt flöde i systemet om den jobbar emot ett grundtryck som ställ in när allt är fullt öppet .Sc:,h

Som sagt detta var bara en tanke  *vinkar*
Skrivet av: Digital
« skrivet: 10 februari 2007, 09:57:26 »

OBS!
Skriv inte "bypass" så högt, då kommer snart Bertil iklädd svart regnkappa och lie  ^-^

Är det ingen som kollat in flödeseschemat i en VVM 240?? jag skulle göra det innan jag förordar en extra cp och bypass, det är redan kopplat så från fabrik.

Det som oftast är problem med VVM är att juseringen av flödet ej är gjort eftersom det redan sitter två pumpar i VVM så brukar flöden vara dramatiskt höga, om man inte justerat detta..

Massvis med kunder blir nöjda efter en korrekt justering, samt att vp:en går så mycket bättre...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 februari 2007, 22:33:20 »

Håller med.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 09 februari 2007, 17:32:09 »

Temperaturen på över och undervåning följs åt ganska bra, så när man har hittat rätt kurva och rätt instrypning har det inte så stor betydelse på vilken våning termostaten sitter. Men den bör sitta i ett rum med stor volym (stort rum stor del av huset)
Skrivet av: Nico
« skrivet: 09 februari 2007, 15:56:46 »

Jaha.. Me hur gör jag när det gäller 2 våningar och en rumsgivare. Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 februari 2007, 11:58:39 »

Bäst är att köra med manuellt instrypta flöden överallt, en centralt placerad rumsgivare som styr framledningstempen i förhållande till värme som tillförs via solinstrålning eller på annat sätt.

En grundfoss Alpha skulle också kunna fungera, men det blir dyrare och är ändå inte lika bra för värmepumpens driftstillstånd.
(Det skulle förmodligen ge varierande deltaT)
Skrivet av: Nico
« skrivet: 09 februari 2007, 11:22:57 »

Vad tror ni om att man sätter termostaterna på övervåningen på typ 21 grader. Sen på bottenvåningen så har jag ca 90m2  på 6 golvslingor som styrs via Uponors Cosy. Det är den trådlösa enheten. Den 6:e slingan har íngen styrning dvs ingen strypning till toan. Jo vad händer när jag har det så här Sc:,h. Jo jag får gå runt och öppna allting fullt & sen ställa in cirkpumpen så att rätt flöde upnås i hela systemet b00k.
Kontentan av detta måste väll vara att om ex alla ställdonen slås av pga hög värme i rummet så har jag istället åt he*vete för högt flöde till radiatorena. Där av susningar och knäppningar i element och rör. Detta fenomen skulle man enkelt kunna lösa med en Grunfos alpha tryckstyrd pump påstår en tekniker på grundfos.

Vad tror ni?? *vinkar*
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 08 februari 2007, 22:44:32 »

Vil visa hur NIBES L/V VP arbetar nu i Skåne med mellan +-0 till - 3,4 gr ute.

:::: men efter var dipp vid avfrostning kommer det alla diskuterade knäppningar:::

De kommer men stör ej´.  Man vänjer sig vid ljuden. Det är bara svaga knäppningar pga att rören blir längre. märks speciellt där man har längre rör längder.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 februari 2007, 11:38:18 »

Uhhhhhhhhhhh  >:D
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 06 februari 2007, 09:35:12 »

OBS!
Skriv inte "bypass" så högt, då kommer snart Bertil iklädd svart regnkappa och lie  ^-^
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 05 februari 2007, 20:18:59 »

Det heta vatten som kommer ut när växelventilen växlar har ett väldigt lågt flöde, i alla fall initialt, detta beror på att trevägaren inte är fullt öppen och att en del av flödet fortfarande går in i beredaren.
Med bypass så fås en utspädning av hetvattnet och det skulle kunna hjälpa rätt bra om man har knäpproblem.

Jag kan verifiera att en bypass verkligen kan lösa knäppproblem. För ca en vecka sen hade jag många vidöppna radiatorer, en väldgt stort flöde i bypass och radiatorer. Radiatorerna var knäpptysta ;D.
Nu har jag strypt in radiatorerna för att få ner bypassflödet och det knäpper och susar lite här och var. Förhoppningsvis märker jag av att systemet nu är mer ekonomiskt annars går jag nog tillbaka till ett knäppfritt system genom att helt enkelt öppna upp raddarna mer o mer.
Skrivet av: Nico
« skrivet: 05 februari 2007, 18:09:30 »

Tjena  8)

Är ingen expert på värmesystem lr VP. Jag hade också stora problem men knäppningar i rör efter att investerat i en 2010-6 och en VVM240. Jag ringde till Nibes support 3ggr och fick 3olika lösningar. Håll i hatten nu ;)

1:a Smörjolja i fästen och genomförningar
2:a UKV 100 med extra cirkpump
3:e Silvertejp i rörfästena & efterdra alla fästen noga(varför vet jag ej)

Gissa vilken som funkade? (för mig iallafal) Alternativ nummer 3.
Är bara rädd att du kommer att bli tvungen att ta dig ner i krypgrunden om
du ska bli av med problemet.
Skrivet av: JTX
« skrivet: 16 januari 2007, 22:55:59 »

Jag har ju monterat "knäpptank" ::).
Kommer ej ned i krypgrunden då det inte finns öppning ner dit :(,för ev smörjning av rörfästen.
Knäppningar finns kvar men inte i samma omfattning som förr.
Vart monteras och hittar man en bypass och vad kan en sådan kosta?
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 14 januari 2007, 15:25:05 »

By-pass cirk.pump är väl standard nr 1 när det gäller knäppningar i känsliga hus??
Visst det blir en liten xtra kostnad på driften/år men man slipper vakna 1ggr/h för att det knäpper så
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 januari 2007, 15:17:48 »

Det heta vatten som kommer ut när växelventilen växlar har ett väldigt lågt flöde, i alla fall initialt, detta beror på att trevägaren inte är fullt öppen och att en del av flödet fortfarande går in i beredaren.
Med bypass så fås en utspädning av hetvattnet och det skulle kunna hjälpa rätt bra om man har knäpproblem.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 14 januari 2007, 15:14:49 »

Men kör man så högt flöde i rad. kretsen så den blandas ut, då blir det oekonomsk drift.... då kör ju VP med högre temp än den man får ut till radiatorerna!?
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 14 januari 2007, 15:07:54 »

Med en by-pass så blandas den ut
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 14 januari 2007, 14:51:17 »

"onödiga" cirkpumpar hatar jag, det finns enorma mängder i landet!

Men det kan iofs kanske hjälpa!?
Men "stöten" hett vatten som kommer till rad systemet direkt efter vv produktion när ventilen växlar till värme ändras ju inte.
Då blir det ju en extremt snabb tempdiff.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 14 januari 2007, 09:59:19 »

Varför inte montera in en cirk.pump i by-pass funktion, det hjälper till 95 % oftast sen kan man börja tänka på knäpptank eller volymförstorare om vattenvolymen är lite liten.
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 13 januari 2007, 22:31:36 »

Siliconspray och antiknäpptankar är vad som gäller (glöm inställningar)
Siliconspray??
Vart skall man använda det då?

Lokalisera knäppningarna. Kan vara genomgångar i trossbotten, knarr i svep o s v. Smörj lite. Det är ju inte själva elementen som knäpper av värmen 
Skrivet av: JTX
« skrivet: 10 januari 2007, 23:00:51 »

Siliconspray och antiknäpptankar är vad som gäller (glöm inställningar)
Siliconspray??
Vart skall man använda det då?
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 10 januari 2007, 10:49:43 »

Siliconspray och antiknäpptankar är vad som gäller (glöm inställningar)
Skrivet av: JTX
« skrivet: 08 januari 2007, 23:20:48 »

fenomenen uppstår vid avkylning av raddiatorsystemet och vid uppvärmningen.
Kan detta avhjälpas med andra metoder (inställningar)?? b00k
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 04 december 2006, 08:39:39 »

Om du har en varmvattenberedare som volymförstorare ska vattnet från VP kopplas på VV-ut och radiatorerna på KV-in, då får man den "mjukaste" övergången när tempen i tanken ökar.
Skrivet av: JTX
« skrivet: 03 december 2006, 23:27:36 »

Hej
"Knäpptanken" är kopplad på rad-framledning,från cirkpump in i tankens kv-ledning och ut vv-ledning vidare till rad-framledning.
förstod ni detta?

Knäppningar finns kvar om inte lika kraftfulla som förr.

JTX


Har du kopplat ind in "knäpptank" på framledningen i serie med radiatorerna. Jag har liknande " knäpptank" , men det är en elpanna framledningen med sin egen cirkpump som går på lägsta hast. Då den monterades försvann större delen av knäppningarna. Kommer mindre ljud just då VP har gjort klart VV på ca 52 grader.

Min stopp VV är 50 grader och nu vintertid 48 grader. Sommartid med bara VV rek jag sänka start temp till 45-46 grader. Sen låter jag SMO sköta steg 1 o 2 ( A o B). VVM programmet kan man nog göra samma att istället för att ute temp sköter steg byte sköter programmet på bästa sätt.


Låt sen start av VP komma med lite mer fördröjning -100 i stället för -60 under meny 9.1. Tillsats el kan sen fördröjas med start värde -800 i stället för -400 grad min.

Citera
Mina inställningar är erfarenhet med ca 12000h gång tid och ca 8000 starter sedan hösten 2003. Nu med genomsnitt på ca 5 grader ute har jag COP 3,15 avläst med elmätare och värmemätare med beräkning därefter.



Mitt vv-stopp är 50 grader och vv-start 45 grader.
Fördröjningen är ändrad till -80  och tillsats elen fördröjd till -800 enl dina tidigare förklaringar här på forumet.
Men är -100 bättre?

VVM-programmet går väl via yttertemp?för att detta är inställbart i menyerna.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 03 december 2006, 17:53:59 »

JTX


Har du kopplat ind in "knäpptank" på framledningen i serie med radiatorerna. Jag har liknande " knäpptank" , men det är en elpanna framledningen med sin egen cirkpump som går på lägsta hast. Då den monterades försvann större delen av knäppningarna. Kommer mindre ljud just då VP har gjort klart VV på ca 52 grader.

Min stopp VV är 50 grader och nu vintertid 48 grader. Sommartid med bara VV rek jag sänka start temp till 45-46 grader. Sen låter jag SMO sköta steg 1 o 2 ( A o B). VVM programmet kan man nog göra samma att istället för att ute temp sköter steg byte sköter programmet på bästa sätt.


Låt sen start av VP komma med lite mer fördröjning -100 i stället för -60 under meny 9.1. Tillsats el kan sen fördröjas med start värde -800 i stället för -400 grad min.

Citera
Mina inställningar är erfarenhet med ca 12000h gång tid och ca 8000 starter sedan hösten 2003. Nu med genomsnitt på ca 5 grader ute har jag COP 3,15 avläst med elmätare och värmemätare med beräkning därefter.


Skrivet av: JTX
« skrivet: 26 november 2006, 16:04:09 »

Hej igen.
Knäppningar kvarstår fortfarande,men är inte lika högjudda och ofta längre. :) :-\ :(
Ett mycket stort problem med pumpar som har växelventiler...dock har jag märkt att om systemet går år fel håll (felkopplat) så verkar problemet aldrig avta.
Kolla först om det är varmare på röret till den övre delen av elementet änn den nedre delen av elementet.
Problemet ligger i att rören ligger ann mot något Tex parkettgolv eller under det..
Det går att fixa med lite flödesjusteringar i bästa fall, annars så får man helt enkelt köpa en knäpptank även kallad volymförstorare av nibe...  ::)
Vissa rörsystem SKALL inte ha sådanna pumpar. punkt slut.
Har en egen idé om att frånslagsfördröja växelventilen i 30 sekunder så att inte de berömda 12 liter varmvatten inte når systemet, är det så enkelt så vill jag ha patent på det ;)
Eller med hjälp av en magnetventil leda ner värmepuffen i tex en gjuten platta..
Man börjar mistänka att systemet går åt fel håll. _/-
Problemet är att både till och returen på radiatorerna går in nedtill på radiatorerna en på var sida.Det varmare radiatorvattnet går in i den sida där termostaten sitter.
Men skall kolla så att golven går fria från rören också.
knäppningar kommer även när värmen i radiatorsystemet börjar avta.
Inte bara vid uppvärmning.
Vet ej vad jag skall prova nu,det har blivit bättre men trodde att allt var löst med "knäpptank".
Skrivet av: JTX
« skrivet: 19 november 2006, 19:15:40 »

Monterat en acctank på 60 lit igår. :)
Det verkar som det har löst mitt problem. (kanske för tidigt att säga kanske) :-\
Så nu är det väl bara vänta och lyssna. ???
Skrivet av: Harken
« skrivet: 18 november 2006, 12:11:18 »

Växelventil... jorå det är en svag punkt, men jag har haft tur.

Vxlventil och elpanna ingår det är standardgrejor... enkel solvärme... man köper nästan en begvärmepeump för dom pengarna.

fast kondensering är mycket oekonomiskt tro mig!  Jag har effektmätare på VP så jag vet!

Jag har både mätt och räknat ganska mycket sedan jag för 40 dagar sedan fick igång min anläggning. Den fasta kondenseringen är inte speciellt mycket dyrare om den hanteras rätt. Jag har sparat cirka 1600 kr på dessa 40 dagar med 35000 i investering. Genom att jag toppar med luft/luft behöver jag ingen annan direkt elförbrukning än att lyfta mitt varmvatten från 35 till 50°. Räknar med att betala anläggningen på 2-3 år. Elpanna med styrning skulle dubblat investeringen men sannolikt endast ökat besparingen med 10-20%
Skrivet av: jehu
« skrivet: 18 november 2006, 00:32:33 »

Nånstans sitter väl någon med statistik på hur många som får problem med knäppningar och/eller kärvande växelventiler.

Med tanke på hur vanligt problemet är här på forumet och hur många thermia/nibe/ivt som installerats kan man bara föreställa sig hur många som är drabbade.

Nä fram för bättre lösningar!
Skrivet av: johwin
« skrivet: 17 november 2006, 14:44:26 »

Måste berätta min knäpp(a) historia.

Jag bytte plats på två element. Flyttade en dubbel panelradiator från vårt sovrum ut till hallen och tog hallens enkla panelradiator och satt in den i sovrummet. På det viset kunde jag få högre effekt i hallen samtidigt som jag kunde strypa den enkla radiatorn i sovrummet så att det blev lite svalare.

En trevlig bieffekt av detta blev att mina knäppningar försvann!!!

Innan omflyttningen hade jag problem med ett element som gav mycket knäppningar. Nu när det hamnade ett större element före det som jag hade problem med, så försvann mina knäppningar.

Har någon en bra förklaring vad som hände? Blev värmeutvidgningen i rören mindre i och med att elementet före kunde göra av med högre effekt. Kan detta fungera för flera så kan man ju börja med att prova detta, för större radiatorer vill väll alla ha :)

Elementet som gav mig problem satt som nummer två elle tre på första slingan. Mitt system är ettrör.

Mvh johwin
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 17 november 2006, 12:12:00 »

Citera
Växelventiler tycks vara skit. Förordar en enkel fast kondensering mot panna eller acktank med vv-slinga. Dimensioneras huset till lågtempsystem blir den extra besparingen för ett reglerystem med växelventil och elpanna med mer inte tillräcklig för att ge pay-off. Bättre lägga pengarna på enkel solvärme eller något annat!. Kanske en luftvärmepump som toppeldning OCH AC på sommaren.

Växelventil... jorå det är en svag punkt, men jag har haft tur.

Vxlventil och elpanna ingår det är standardgrejor... enkel solvärme... man köper nästan en begvärmepeump för dom pengarna.

fast kondensering är mycket oekonomiskt tro mig!  Jag har effektmätare på VP så jag vet!
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 17 november 2006, 09:45:15 »

Visst bara jag som haft riktig tur. Nångång skall man ha det.
Inte ett ljud vid start/stopp. :)
Skrivet av: Ludvig XIV
« skrivet: 17 november 2006, 08:08:16 »

Har man lite flyt kan man ibland lokalisera och få bort knäppningarna.
Men är det inte lite mysigt oxå  ;) På rätt ställe menar jag ... När man sitter och myser med en god bok i finfåtöljen och känner sig lite frusen. Det är lite som att ha en sprakande brasa när man hör att elementen börjar "elda på".

Hoppas ni förstår att jag skriver mest på skoj men ändå lite på alvar. Jag förstår att man kan reta sig på det. Hade jag haft knäppningar i sovrummet tex hade jag blivit mycket irriterad men i resten av huset stör det mig knappast. Vi har mycket knäppningar i köket när någon kranar i badrummet men det stör inte hälften så mycket som kylskåpet, diskmaskinen eller för den delen stomljudet från badrumsfläkten.


Skrivet av: Harken
« skrivet: 17 november 2006, 07:32:43 »

Växelventiler tycks vara skit. Förordar en enkel fast kondensering mot panna eller acktank med vv-slinga. Dimensioneras huset till lågtempsystem blir den extra besparingen för ett reglerystem med växelventil och elpanna med mer inte tillräcklig för att ge pay-off. Bättre lägga pengarna på enkel solvärme eller något annat!. Kanske en luftvärmepump som toppeldning OCH AC på sommaren.
Skrivet av: Kevin
« skrivet: 17 november 2006, 00:17:02 »

Ett mycket stort problem med pumpar som har växelventiler...dock har jag märkt att om systemet går år fel håll (felkopplat) så verkar problemet aldrig avta.
Kolla först om det är varmare på röret till den övre delen av elementet änn den nedre delen av elementet.
Problemet ligger i att rören ligger ann mot något Tex parkettgolv eller under det..
Det går att fixa med lite flödesjusteringar i bästa fall, annars så får man helt enkelt köpa en knäpptank även kallad volymförstorare av nibe...  ::)
Vissa rörsystem SKALL inte ha sådanna pumpar. punkt slut.
Har en egen idé om att frånslagsfördröja växelventilen i 30 sekunder så att inte de berömda 12 liter varmvatten inte når systemet, är det så enkelt så vill jag ha patent på det ;)
Eller med hjälp av en magnetventil leda ner värmepuffen i tex en gjuten platta..
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 16 november 2006, 23:11:05 »

Har man lite flyt kan man ibland lokalisera och få bort knäppningarna.
Några här har lyckats bla kan det va konsollerna (upphängningen) det kan räcka med smörjning... tex symaskinsolja.

Om man har näven på när det knäpper kan man ev lokalisera.

Men det är ett litet höftskott det ska erkännas!
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 16 november 2006, 22:51:32 »

Det är nog ganska många som får större eller mindre problem med "knäppningar" jag hade mindre problem men hade turen att få en begagnad 150 liters varmvattenberedare och hos mig fungerar det helt perfekt
Skrivet av: JTX
« skrivet: 16 november 2006, 22:48:38 »

Mitt pannrum tillåter inga större acctankar.
2x1,5 kvm. :(
Har dessutom införskaffat mej en bättre begangnad redan (som skall läggas ovanpå vvm 240).
Men tack ändå. *vinkar*
Tycker ändå att detta problem borde man upplysa om och rekomendera kund när man införskaffar sig en sån dyr anläggning.
Kostnaden blir ju inte så stor när dom väl är där och mekar.
Hej
  NIBE har en 100 liters tank UKV 100 som kan användas för detta ändamål, den finns tyvärr inte på deras hemsida! Jag lyckades köpa en sådan av Rinkabyrör trots att de inte heller har den i sin katalog.
  Med lite tirixande gick det UKV 100 a 3025:- , man får använda NIBE:s art.nr. 088207.

AlfL
Eller är det bara vissa kunder som får detta problem? Sc:,h

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!