Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: självjobb  (läst 1978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eric

  • Gäst
Eric
självjobb
« skrivet: 25 maj 2004, 23:16:15 »
Är det någon som har förslag till en glad amatör avseende värmepumpsaktiviteter.
Är det svårt att dra egna rör till radiatorer?
Var finns det instruktioner/läsbart mm?
Vad bör man definitivt skaffa hjälp till?
Vad är att föredra, fläktkonvektorer eller element, varför?
NÃ¥gon?

admin

  • Gäst
admin
Re:självjobb
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2004, 23:46:46 »
Läs om egna installationer under rubriken installationsforum.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=2

Där finns en del matnyttigt!

Citera
Är det svårt att dra egna rör till radiatorer?

Nej, är du någorlunda händig och använder dig av de moderna s.k. presskopplingarna så är det ganska svårt att misslyckas.

Citera
Var finns det instruktioner/läsbart mm?

Här ;D
Och på nibe:s hemsida finns en hel del olika inkopplingsscheman som du kan kika på. Hittar du dem inte så hör av dig så hjälper jag dig.

Allmänt kan jag väl säga att jag dammsög internet på all information jag kunde hitta, talade med de som kunde i bekantskapskretsen, samt sist men inte minst så fick jag en bra kontakt på den vvs firma som jag köpte materialet av. De hjälpte mig när jag hade funderingar om diverse olika spörsmål.

Citera
Vad bör man definitivt skaffa hjälp till?

Jag gjorde ALLT själv, men hade jag gjort om det idag hade jag nog tagit hit en duktig VVS-are för att avsyna installationen innan idrift-tagningen, samt bistå vid själva idfrifttagningen.

Citera
Vad är att föredra, fläktkonvektorer eller element, varför?
Har du tänkt göra hela eller stora delar av jobber själv så skulle jag definitivt rekommendera vanliga konvektorer/radiatorer.

Varför?

Fläktradiatorerna är svindyra - för priset av 3 såna kan du köpa 10-15 konvektorer. Dessutom har de rörliga delar i sig, som dels "bullrar" och dels kräver visst underhåll och naturligtvis riskerar du att fläktarna lägger av - förr eller senare. Med höga kostnader som följd!

Dessutom kan du inte stänga dörrarna till de rum som inte har någon fläktradiator i sig - det kanske enskilt största problemet. I och för sig mycket beroende på planlösning och familjesituation, men dock ett problem.

Lycka till med planerna, och hör av dig med fler frÃ¥gor om du har funderingar  ;D

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:självjobb
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2004, 23:52:34 »
På en annan länk har en av forumets exeter - kanske Rickard - beskrivit hur han gick till väga.

En av vÃ¥ra grannar har en IVT pump med en fläktkonverter. Den avger mycker mer värme än ett vanligt element eftersom luften blÃ¥ses förbi lamellerna i elementet. Även pÃ¥ lÃ¥g hastighet blir det en del oväsen tycker jag.  I en ny anläggning bör man satsa pÃ¥ stora radiatorer eller golvvärme. Det har flera skrivit om
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Eric

  • Gäst
Eric
Re:självjobb
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2004, 17:28:49 »
Hej, tack för svar.
Jag börjar dammsuga internet mm omedelbart för info.
Oerhört bra site detta!!
Vi syns igen! ;D

admin

  • Gäst
admin
Re:självjobb
« Svar #4 skrivet: 26 maj 2004, 21:14:41 »
Citera
Oerhört bra site detta!!

 ;D Tack sÃ¥ mycket  ;D

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!